2025-01-04, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kanske SE vill bli förväxlad med mördaren och får en liten "kick" av det, trots att han bra var ett efterspelsvittne? Kan det vara anledningen till att SE drar lite på sanningen?

Många verkar faktiskt gått på att SE är mördaren om man studerar inlägg här i tråden.

Såklart att om man misstänker att ett vittne ljuger så måste man fundera på alternativ till lögner...

Det behöver inte vara som du skriver GM , det finns fler alternativ !
Citera
2025-01-04, 01:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Såklart att om man misstänker att ett vittne ljuger så måste man fundera på alternativ till lögner...

Det behöver inte vara som du skriver GM , det finns fler alternativ !

SE kan säkert ljuga för att dölja att han betedde sig "harigt" vid mordtillfället? Det skulle förklara att han utelämnar besöket på Bohemia till exempel.

En mer äventyrlig SE kan ljuga för att det kittlar hans ego att bli förväxlad med mördaren?

SE ljuger kanske för att han vill placera sig närmare mordet än han var? Att prata med HO är inte så "spännande" jämfört med att gå några steg bakom mördaren i SEs eget sinne.

SE var kanske som vittne så chockad och förvirrad att han tar fel på ordningen av vissa detaljer?

Om man vill göra SE till en helt fantasibaserad figur ("modern forskning") kan han också ljuga för att skydda de övriga i konspirationen som mördade OP som SE ingick i. Däribland den av SE kända skytten.

Eller så går man "all in" på den mest osannolika, substanslösa och helt fantasibaserade LÖSNINGEN att SE är mördaren själv och därför ljuger. Då blir dock de lögner man inbillar sig ana svåra att förklara eftersom de försämrar ett annars skottsäker alibi.

Edit: Jag kan se den rent terapeutiska lockelsen i att göra om den verkliga SE till en "mördarbarbiedocka" som man kan klä i de kläder man själv vill, så det passar vilka signalement som helst och ge dockan exakt de personlighetsdrag man själv anser att OPs mördare hade. Den imaginära "mördarbarbiedockan SE" levereras som standard färdigutrustad med en skarpladdad magnumrevolver, så den biten behöver man inte ens bekymra sig om.

När man tröttnat på att leka med "Mördarbarbie-SE-dockan" kan man lägga den ifrån sig, sätta sig ned i en skön fåtölj och bara "trivselnjuta" av att egenhändigt ha "löst" århundradets brott i Sverige på 1900-talet, något som den "dumma och korkade polisen" minsann inte klarade av.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-04 kl. 02:33.
Citera
2025-01-04, 02:53
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Lustigt nog säger SE, dagen efter, att han INTE pratade med väktarna utan gick rakt ut.

Han hade bråttom ... Frågan är till vad.

Efterklokspanarna räknar Walkie Talkies till dess att de somnar, som andra räknar får.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vad tycker du man ska kalla honom då?

"Elefantmannen"?

Det beror väl på. Har man som syfte att mörklägga är "efterspelsvittnet" kanske användbart men inkorrekt.

Tycker väl själv att banemannen, exekutören, avslutaren, skarprättaren eller dylikt kan stämma bättre.
Citera
2025-01-04, 03:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
Det beror väl på. Har man som syfte att mörklägga är "efterspelsvittnet" kanske användbart men inkorrekt.

Tycker väl själv att banemannen, exekutören, avslutaren, skarprättaren eller dylikt kan stämma bättre.

Men de benämningarna du föreslår baserar väl sig ännu mer på spekulationer och fantasier än "efterspelsvittnet" gör?

SE säger väl aldrig att han var något av de förslagen du skrev? Att han var efterspelsvittne berättar han faktiskt själv.

Jag anar att den påhittade benämningen "den osannolika mördaren" är resultatet av en liknade diskussion som vi har just nu.
Citera
2025-01-04, 06:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Jag snubblade över denna intervju med Kriminaltekniker Sonny Björk https://www.youtube.com/watch?v=fxaa6-liYUw . Den är anmärkningsvärd och han nämner en helt avgörande sak som jag undrar om Krister Petersson har uppmärksammat (nämns i slutet på intevjun).

Vad jag förstår så säger han att när de undersökte SE mordvapen (vapenhandlarens) så kom de fram till att det var en "grad 0" vilket betyder att det varken kan bekräftas eller uteslutas att det är mordvapnet. Vanligtvis så skulle de ha graderat det högre "+2" för att märke,modell, pipa m.m stämmer, men här var man försiktig. Någon expert de anlitat gjorde även ett uttalande att kulorna de har numer är i för dåligt skick att det aldrig kommer gå att knyta till mordvapen (det nämns även på presskonferernsen).

Sonny nämner då att han gjorde avgjutningar av kulorna 1986 för att de skulle skickas hit och dit över jorden och han villa säkra säkra vissa markörer (vilket verkar bra föreseende). Vad jag förstår har Petersson inte jämfört mordvapnet med dessa avgjutningar vilket det känns som Sonny öppnar upp för att det borde man.

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Inväntar någon mer vapenkunnig, men som jag tolkar videon finns det tre centrala punkter:

1. Anledningen till att Sonny pratar om +2 har inte med själva provskjutningen att göra utan handlar om vapnets grundförutsättningar. Vapnet har alltså samma ”fabrikat, kaliber, bommått och räffelmått” som det förmodade mordvapnet, och då borde +2 vara grundvärdet i vanliga fall. Detta kan man konstatera utan att ens provskjuta det.

2. NFC har ändå valt att sätta 0 för ”de har ju uppenbarligen inte hittat några detaljer som sammanbinder eller särskiljer kulorna ifrån provskjutna kulor från den här revolvern” enligt Sonny Björk.

3. Björk spekulerar i att siffran eventuellt kunde bli annorlunda om man hade jämfört med hans avgjutna kulor.

Jag begriper inte riktigt vilken poängen med 1) skulle vara. Att med NFC:s hypotesuppställning skulle man kunna uttala att det talar starkt för att ett vapen av rätt fabrikat och med rätt bomdata är ett vapen av rätt fabrikat och med rätt bomdata? Och det gäller väl i sådana fall samtliga sådana vapen, det vill säga den skara revolvrar som sorterades ut för systematisk provskjutning.

Men nu är det ju fråga om en jämförande undersökning och då hittas inga spår på kulor utskjutna med vapenhandlarens revolver som överensstämmer med mordkulornas.

Jag är enig gällande det att det i någon grad torde gå att knyta mordkulorna till ett vapen som inte slitits sedan 1986. Hela saken förvirras enligt mig av att man blandar ihop att inte med säkerhet kunna göra detta med att inte kunna göra det i någon grad alls. Att detta torde gå i någon grad styrks av bland annat ett yttrande från SKL 960920 i vilket uttalas att "vissa spårdetaljer talar för att kulorna har utskjutits med ett och samma vapen. Möjligheterna att med ledning av de i kulornas yta förekommande spårdetaljerna bestämma att de med visshet har utskjutits ur ett visst vapen måste dock betraktas som mycket små" (SKL:s fetning). Det gäller i sådana fall på samma sätt en kula som provskjuts med mordvapnet i ofördärvat skick.

Angående 3), att det eventuellt finns större möjligheter att binda ett mordvapen till kulor med hjälp av mikroskopiska bilder från 1986, så är inte slitage på mordkulorna anledning till att NFC i maj 2020 uttalar att det förmodligen inte går att "binda" dem till ett vapen, eller "avgöra" saken. Utan man menar att spårbilden är av sådan kvalitet att detta aldrig varit möjligt och man hänvisar till att undersökningar utförda av diverse instanser redan 1986 visat detta (det vill säga att man inte med säkerhet kunde säga att de två mordkulorna passerat samma piplopp).

Gällande vapensamlarens revolver, så provsköts den inte i ordinarie runda eftersom den var registrerad i felaktig kaliber. Och inte för att den stod registrerad som samlarvapen. Utan det var samlarens enda kända innehav för syftet målskytte.

Gällande att skjuta "nolla". Det gör som jag förstår det ca 5% av provskjutna revolvrar. Är det kvalificerande? Kulor utskjutna med dessa vapen saknar spår som överensstämmer med mordkulorna, det är inte så att de liknar lite grand. Men de får heller inte spår som är tydligt motstridiga mordkulornas. Ingen av 800 provskjutna revolvrar har mig veterligt fått plus i ens lägsta graden.

Det "hopp" som finns gällande nollor är att om ett sådant vapen avsatte bättre spår, så skulle dessa visa sig överensstämma med mordkulornas i någon grad. Förutom en sådan teoretisk förhoppning, så är nollorna kvalificerade i samma grad som alla andra provskjutna revolvrar i ärendet.
Citera
2025-01-04, 06:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Lustigt nog säger SE, dagen efter, att han INTE pratade med väktarna utan gick rakt ut.

Ja, visst är det lustigt hur SE som hittar på allt blir ett sanningsvittne just gällande den uppgiften.

Citat:
Han hade bråttom ... Frågan är till vad.

Efterklokspanarna räknar Walkie Talkies till dess att de somnar, som andra räknar får.
Citera
2025-01-04, 06:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Bra fråga

Kolla med roelig, tror han har koll.

Ingen aning om händer något särskilt 1986 just. Jag vet bara att han verkar ha risig ekonomi från omkring 1980 och fram till att han lämnar 2000.
Senast redigerad av Roerlig 2025-01-04 kl. 06:56.
Citera
2025-01-04, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, visst är det lustigt hur SE som hittar på allt blir ett sanningsvittne just gällande den uppgiften.

Nope tvärtom...

Även här ljuger han ju...

Han pratar faktiskt inte sanning om väktarna heller.

Anledningen kan vara att han inte vill tvingas blanda in dom tidigt när deras minnen är färska !

Det förhåller sig faktiskt så att det är du själv som blandar och ger när Engström säger saker...

Utstämplingstiden...missförstånd
Pratar med väktarna...lögn
Klocktittandet ...lögn
Pratar med LP ...sanning
Ser LJ...sanning
Springer i gränden...lögn
Överhör supervittnet...lögn
Får info av Hage om Palme...sanning

Lite så gör faktiskt många skribenter...

Lite själv bestämmer när det passar att Engström ljuger eller pratar sanning...
Senast redigerad av Problem2020 2025-01-04 kl. 08:16.
Citera
2025-01-04, 07:45
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ingen aning om händer något särskilt 1986 just. Jag vet bara att han verkar ha risig ekonomi från omkring 1980 och fram till att han lämnar 2000.

Men detta med risig ekonomi nämns ofta och exakt hur stod det till på den punkten egentligen? De var två som jobbade och inga barn.
Citera
2025-01-04, 08:46
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vet du om hans ekonomi blev förbättrad strax efter mordet på Olof Palme?

ME får just den specifika frågan av PU och hon nekar till att ekonomin skulle ha blivit bättre efter mordet.
Citera
2025-01-04, 09:00
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag begriper inte riktigt vilken poängen med 1) skulle vara. Att med NFC:s hypotesuppställning skulle man kunna uttala att det talar starkt för att ett vapen av rätt fabrikat och med rätt bomdata är ett vapen av rätt fabrikat och med rätt bomdata? Och det gäller väl i sådana fall samtliga sådana vapen, det vill säga den skara revolvrar som sorterades ut för systematisk provskjutning.

Men nu är det ju fråga om en jämförande undersökning och då hittas inga spår på kulor utskjutna med vapenhandlarens revolver som överensstämmer med mordkulornas.

Jag är enig gällande det att det i någon grad torde gå att knyta mordkulorna till ett vapen som inte slitits sedan 1986. Hela saken förvirras enligt mig av att man blandar ihop att inte med säkerhet kunna göra detta med att inte kunna göra det i någon grad alls. Att detta torde gå i någon grad styrks av bland annat ett yttrande från SKL 960920 i vilket uttalas att "vissa spårdetaljer talar för att kulorna har utskjutits med ett och samma vapen. Möjligheterna att med ledning av de i kulornas yta förekommande spårdetaljerna bestämma att de med visshet har utskjutits ur ett visst vapen måste dock betraktas som mycket små" (SKL:s fetning). Det gäller i sådana fall på samma sätt en kula som provskjuts med mordvapnet i ofördärvat skick.

Angående 3), att det eventuellt finns större möjligheter att binda ett mordvapen till kulor med hjälp av mikroskopiska bilder från 1986, så är inte slitage på mordkulorna anledning till att NFC i maj 2020 uttalar att det förmodligen inte går att "binda" dem till ett vapen, eller "avgöra" saken. Utan man menar att spårbilden är av sådan kvalitet att detta aldrig varit möjligt och man hänvisar till att undersökningar utförda av diverse instanser redan 1986 visat detta (det vill säga att man inte med säkerhet kunde säga att de två mordkulorna passerat samma piplopp).

Gällande vapensamlarens revolver, så provsköts den inte i ordinarie runda eftersom den var registrerad i felaktig kaliber. Och inte för att den stod registrerad som samlarvapen. Utan det var samlarens enda kända innehav för syftet målskytte.

Gällande att skjuta "nolla". Det gör som jag förstår det ca 5% av provskjutna revolvrar. Är det kvalificerande? Kulor utskjutna med dessa vapen saknar spår som överensstämmer med mordkulorna, det är inte så att de liknar lite grand. Men de får heller inte spår som är tydligt motstridiga mordkulornas. Ingen av 800 provskjutna revolvrar har mig veterligt fått plus i ens lägsta graden.

Det "hopp" som finns gällande nollor är att om ett sådant vapen avsatte bättre spår, så skulle dessa visa sig överensstämma med mordkulornas i någon grad. Förutom en sådan teoretisk förhoppning, så är nollorna kvalificerade i samma grad som alla andra provskjutna revolvrar i ärendet.

Spontant håller jag med dig i dina omdömen. Försökte återge innehållet relativt okritiskt i första skedet bara.

Jag kan heller inte se vad poängen skulle vara med att sätta +2 bara för att själva vapentypen matchar. Det vore lite som att hitta en Saab 900 Turbo på skroten och bli förvånad över att det råkade vara samma modell som använts i ett bankrån för 30 år sedan. Och då sätta +2 bara för att det också råkade vara en Saab 900 Turbo?

Gissar att du menar att den förlängda handläggningstiden på NFC kan förklaras av att vapnet ”inte provsköts i ordinarie runda eftersom den var registrerad i felaktig kaliber”?

Sedan kan man ju också påminna om att en jämförelse med Sonnys kulor lika gärna skulle kunna ge -1 till exempel, om jag förstått saken rätt. Det vore nog överilat att bygga upp en alltför stor mystik kring ”Sonnys kulor”.
Citera
2025-01-04, 09:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Inte så lustigt. Om polisen blivit varse väktarna i ett tidigt skede hade de kunnat spräcka hans alibi som vittne, eller i alla fall hans narrativ. De hade haft en mer pålitlig bild av hur han var klädd och vad han sa.

Nu kunde han istället bearbeta väktarna i 3 månader. Eller när nu PH gjorde sin första vända ... (AK blev först hörd under en rutinmässig dörrknackning, orelaterat till ärendet SE.)

Så att inte blanda in väktarna var viktigt för honom som GM. Först 1989 medger han motvilligt att han sa "godnatt" till dem på vägen ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in