Citat:
Ursprungligen postat av
lillschumi
Jag snubblade över denna intervju med Kriminaltekniker Sonny Björk
https://www.youtube.com/watch?v=fxaa6-liYUw . Den är anmärkningsvärd och han nämner en helt avgörande sak som jag undrar om Krister Petersson har uppmärksammat (nämns i slutet på intevjun).
Vad jag förstår så säger han att när de undersökte SE mordvapen (vapenhandlarens) så kom de fram till att det var en "grad 0" vilket betyder att det varken kan bekräftas eller uteslutas att det är mordvapnet. Vanligtvis så skulle de ha graderat det högre "+2" för att märke,modell, pipa m.m stämmer, men här var man försiktig. Någon expert de anlitat gjorde även ett uttalande att kulorna de har numer är i för dåligt skick att det aldrig kommer gå att knyta till mordvapen (det nämns även på presskonferernsen).
Sonny nämner då att han gjorde avgjutningar av kulorna 1986 för att de skulle skickas hit och dit över jorden och han villa säkra säkra vissa markörer (vilket verkar bra föreseende). Vad jag förstår har Petersson inte jämfört mordvapnet med dessa avgjutningar vilket det känns som Sonny öppnar upp för att det borde man.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Inväntar någon mer vapenkunnig, men som jag tolkar videon finns det tre centrala punkter:
1. Anledningen till att Sonny pratar om +2 har inte med själva provskjutningen att göra utan handlar om vapnets grundförutsättningar. Vapnet har alltså samma ”fabrikat, kaliber, bommått och räffelmått” som det förmodade mordvapnet, och då borde +2 vara grundvärdet i vanliga fall. Detta kan man konstatera utan att ens provskjuta det.
2. NFC har ändå valt att sätta 0 för ”de har ju uppenbarligen inte hittat några detaljer som sammanbinder eller särskiljer kulorna ifrån provskjutna kulor från den här revolvern” enligt Sonny Björk.
3. Björk spekulerar i att siffran eventuellt kunde bli annorlunda om man hade jämfört med hans avgjutna kulor.
Jag begriper inte riktigt vilken poängen med 1) skulle vara. Att med NFC:s hypotesuppställning skulle man kunna uttala att det talar starkt för att ett vapen av rätt fabrikat och med rätt bomdata är ett vapen av rätt fabrikat och med rätt bomdata? Och det gäller väl i sådana fall samtliga sådana vapen, det vill säga den skara revolvrar som sorterades ut för systematisk provskjutning.
Men nu är det ju fråga om en jämförande undersökning och då hittas inga spår på kulor utskjutna med vapenhandlarens revolver som överensstämmer med mordkulornas.
Jag är enig gällande det att det
i någon grad torde gå att knyta mordkulorna till ett vapen som inte slitits sedan 1986. Hela saken förvirras enligt mig av att man blandar ihop att inte
med säkerhet kunna göra detta med att inte kunna göra det
i någon grad alls. Att detta torde gå i någon grad styrks av bland annat ett yttrande från SKL 960920 i vilket uttalas att
"vissa spårdetaljer talar för att kulorna har utskjutits med ett och samma vapen. Möjligheterna att med ledning av de i kulornas yta förekommande spårdetaljerna bestämma att de med visshet har utskjutits ur ett visst vapen måste dock betraktas som mycket små" (SKL:s fetning). Det gäller i sådana fall på samma sätt en kula som provskjuts med mordvapnet i ofördärvat skick.
Angående 3), att det eventuellt finns större möjligheter att binda ett mordvapen till kulor med hjälp av mikroskopiska bilder från 1986, så är inte slitage på mordkulorna anledning till att NFC i maj 2020 uttalar att det förmodligen inte går att
"binda" dem till ett vapen, eller
"avgöra" saken. Utan man menar att spårbilden är av sådan kvalitet att detta aldrig varit möjligt och man hänvisar till att undersökningar utförda av diverse instanser redan 1986 visat detta (det vill säga att man inte med säkerhet kunde säga att de två mordkulorna passerat samma piplopp).
Gällande vapensamlarens revolver, så provsköts den inte i ordinarie runda eftersom den var registrerad i felaktig kaliber. Och inte för att den stod registrerad som samlarvapen. Utan det var samlarens enda kända innehav för syftet målskytte.
Gällande att skjuta "nolla". Det gör som jag förstår det ca 5% av provskjutna revolvrar. Är det kvalificerande? Kulor utskjutna med dessa vapen saknar spår som överensstämmer med mordkulorna, det är inte så att de liknar lite grand. Men de får heller inte spår som är tydligt motstridiga mordkulornas. Ingen av 800 provskjutna revolvrar har mig veterligt fått plus i ens lägsta graden.
Det "hopp" som finns gällande nollor är att om ett sådant vapen avsatte bättre spår, så skulle dessa visa sig överensstämma med mordkulornas i någon grad. Förutom en sådan teoretisk förhoppning, så är nollorna kvalificerade i samma grad som alla andra provskjutna revolvrar i ärendet.