2025-01-03, 21:39
Medlem
Jag har hamnat i en rätt speciell situation. När jag nyligen fyllde 18 ville jag (såklart) så fort som möjligt gå ur Svenska Kyrkan. Jag kollar runt på nätet och hittar en sida som heter "Kyrkoutträde.se", eller något sånt. Ett fanskap till företag. Jag råkar hur som helst trycka i någonting som resulterar i att jag några dagar senare får ett brev på posten med en utträdesblankett OCH en faktura på 400 kr. Men i min iver när jag öppnar kuvertet ser jag bara utträdesblanketten och inte fakturan. Jag skriver glatt på där jag blir ombedd att signera. Sen gör jag upptäckten. 400 kr.

Fanskapet till företag skickar alltså ett dokument som hur lätt som helst går att hitta på nätet. Det de tar betalt för att mitt namn, adress osv redan står skrivet på pappret.

Sorgen vänds fort till lycka och sen till sorg igen när jag upptäcker att de har öppet köp i 14 dagar om jag skickar tillbaka blanketten. Men, den är ju redan påskriven. Nu till min fråga: Det är ju som sagt hur lätt som helst att hitta blanketten på nätet. Det gäller bara för mig att skriva dit mina uppgifter i datorn. Alltså förfalska dokumentet. Det är inte alls svårt att göra. Det ser precis ut som blanketten de skickat till mig. Men om de upptäcker det, gör jag mig skyldig till något brott?
Citera
2025-01-03, 21:47
Medlem
Mr.RedHats avatar
Hej,

Kort svar: Nej du gör inte skyldig dig till något brott.
Citera
2025-01-03, 21:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Lite längre svar: Det är distans- och avtalslagen som tillämpas. Så du har 14 dagar på dig att returnera varan från dagen du fick den i din besittning, se 2 kap 10,12 §§ sfs 2005:59

Finns inga hinder mot att returnera en exakt likadan produkt som den du beställde. Skulle heller inte säga att du begår någon form av förfalskning i juridisk bemärkelse.
Citera
2025-01-03, 21:57
Medlem
Tack för både kort och långt svar. Oavsett vill jag ju tro att de bara kollar snabbt på pappret och att det lika snabbt hamnar i papperskorgen. Det är ju inte som att den kan återanvändas.
Citera
2025-01-03, 22:04
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodvis-Mani
Tack för både kort och långt svar. Oavsett vill jag ju tro att de bara kollar snabbt på pappret och att det lika snabbt hamnar i papperskorgen. Det är ju inte som att den kan återanvändas.
Handlingen som de säljer är ju "offentlig". Precis som du noterat är den bara en googling bort.
Har starka åsikter om skrupellösa företag som säljer handlingar på det sättet du fått erfara. Det är att likställa med kvacksalveri eller ocker.

De kommer inte kunna "identifiera" pappret. Jag har gjort likadant, fast med moderkort som jag inte orkat reklamera. Låtit det ligga och sedan beställt samma moderkort någon annanstans där jag sedan returnerar det första moderkortet.
Min exfkickvän brukade göra liknande med kläder. Så du ska vara safe.
Citera
2025-01-03, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Lite längre svar: Det är distans- och avtalslagen som tillämpas. Så du har 14 dagar på dig att returnera varan från dagen du fick den i din besittning, se 2 kap 10,12 §§ sfs 2005:59

Finns inga hinder mot att returnera en exakt likadan produkt som den du beställde. Skulle heller inte säga att du begår någon form av förfalskning i juridisk bemärkelse.

Frågan är om de kommer acceptera returen. Det handlar ju snarare om en redan utförd tjänst än produkt/vara. Precis som scamen med bilvärderingarna.
Citera
2025-01-03, 22:09
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Frågan är om de kommer acceptera returen. Det handlar ju snarare om en redan utförd tjänst än produkt/vara. Precis som scamen med bilvärderingarna.
De har inget att säga till om när man returnerar en vara såvida inte det är något av de skäl som listas i 2 kap. 11 § sfs 2005:59
Vad jag kan se så finns ingen grund för att neka.
Dessutom är varan inte förskottsbetald, så blir ju deras sak att driva ärendet på att få betalt, inte TS ärende att driva på återbetalning.
Citera
2025-01-03, 22:09
Medlem
Citat:
Handlingen som de säljer är ju "offentlig". Precis som du noterat är den bara en googling bort.
Har starka åsikter om skrupellösa företag som säljer handlingar på det sättet du fätt erfara. Det är att likställa med kvacksalveri eller ocker.

De kommer inte kunna "identifiera" pappret. Jag har gjort likadant, fast med moderkort som jag inte orkat reklamera. Låtit det ligga och sedan beställt samma moderkort någon annanstans där jag sedan returnerar det första moderkortet.
Min exfkickvän brukade göra liknande med kläder. Så du ska vara safe.

Ja man blir ju förbannad att man driva en business på det sättet. Men till skillnad från kläder och sånt är ju detta lite annorlunda. Jag har hittat en tom blankett på nätet och fyllt i den på samma sätt de har gjort. Det är ju inte en 100% exakt kopia men förhoppningsvis väldigt likt.
Citera
2025-01-03, 22:11
Medlem
Citat:

Jag har mejlat de och de accepterar att man skickar tillbaka blanketten innan 14 dagar.
Citera
2025-01-03, 22:15
Medlem
Citat:
De har inget att säga till om när man returnerar en vara såvida inte det är något av de skäl som listas i 2 kap. 11 § sfs 2005:59
Vad jag kan se så finns ingen grund för att neka.
Dessutom är varan inte förskottsbetald, så blir ju deras sak att driva ärendet på att få betalt, inte TS ärende att driva på återbetalning.

Nehe, vsd sägs om dessa

Ångerrätten gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts - i utbyte mot endast konsumentens personuppgifter,

3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,

Ja det är väl fördelen, att man kan bestrida in i döden så skojarna får ta det till domstol.
Citera
2025-01-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodvis-Mani
Jag har mejlat de och de accepterar att man skickar tillbaka blanketten innan 14 dagar.

Får hoppas det går bra, kollar man recensionerna verkar påminnelsefaktura komma oavsett hur man gör. Nån skrev att länken till "ångerblanketten" inte ens fungerade.

Nån annan mailade och skickade till tillbaka, fick påminnelse ändå. När han klagade på det fick han svar att han skulle växa upp o ta ansvar för sina gärningar

Inte så seriöst företag..
Citera
2025-01-03, 22:20
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Nehe, vsd sägs om dessa

Ångerrätten gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts - i utbyte mot endast konsumentens personuppgifter,

3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,

Ja det är väl fördelen, att man kan bestrida in i döden så skojarna får ta det till domstol.
Första punkten berör tjänster. TS har beställt en vara, inte en tjänst.

Tredje punkten berör specialbeställningar. Till exempel en måttbeställd bänkskiva på IKEA eller en bil direkt från Volvofabriken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in