2025-01-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Första punkten berör tjänster. TS har beställt en vara, inte en tjänst.

Tredje punkten berör specialbeställningar. Till exempel en måttbeställd bänkskiva på IKEA eller en bil direkt från Volvofabriken.

Blanketten har definitivt inte fyllt i sig själv med TS personuppgifter. Kuverten som följde med har inte frankerat sig själv. Kuvertet har inte heller kollat upp vilken församling TS tillhör och skrivit dess adress på sig själv.

Vet inte hur du får det till en vara faktiskt.
Citera
2025-01-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Får hoppas det går bra, kollar man recensionerna verkar påminnelsefaktura komma oavsett hur man gör. Nån skrev att länken till "ångerblanketten" inte ens fungerade.

Nån annan mailade och skickade till tillbaka, fick påminnelse ändå. När han klagade på det fick han svar att han skulle växa upp o ta ansvar för sina gärningar

Inte så seriöst företag..

Hade inte förvånat mig om det inte fungerar. Känns som du säger som ett extremt oseriöst företag. Man känner sig ju dum och lurad. Usch och tvi!
Citera
2025-01-03, 22:29
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Blanketten har definitivt inte fyllt i sig själv med TS personuppgifter. Kuverten som följde med har inte frankerat sig själv. Kuvertet har inte heller kollat upp vilken församling TS tillhör och skrivit dess adress på sig själv.

Vet inte hur du får det till en vara faktiskt.
Blanketten är en vara. Med ditt resonemang så hade ju alla varor blivit tjänster om emballering ska räknas som en tjänst. Att uppgifterna är förifyllda gör inte det till en tjänst, då det fortfarande är en produkt som levererats.
För övrigt medger ju företaget själva att returer är möjliga inom fjorton dagar. Så det du framhäver är ju inget problem ens i detta fallet.
Citera
2025-01-03, 22:33
Avslutad
Citat:
De har inget att säga till om när man returnerar en vara såvida inte det är något av de skäl som listas i 2 kap. 11 § sfs 2005:59
Vad jag kan se så finns ingen grund för att neka.
Dessutom är varan inte förskottsbetald, så blir ju deras sak att driva ärendet på att få betalt, inte TS ärende att driva på återbetalning.

Citat:
11 § Ångerrätten gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts
- mot betalning om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts, eller
- i utbyte mot endast konsumentens personuppgifter,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
De har skrivit TS namn på blanketten.
Citera
2025-01-03, 22:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
De har skrivit TS namn på blanketten.
TS har i och med beställningen godkänt deras villkor som lyder:

Citat:
Vi ger dig 14 dagars ångerrätt på beställd tjänst enligt distanshandelslagen.
- Om du precis har beställt men vill ångra dig, vänligen skicka ett mejl till vår kundtjänst.
- Om du har hunnit få hem utträdesblanketten, skicka ett mejl till vår kundtjänst OCH vänligen returnera utträdesblanketten till oss inom 14 dagar så makuleras fakturan.
Du kan även ladda ner
ångerblankett om du klickar här:
Standardformulär ånger

Även om du skulle ha rätt så ger deras villkor bättre villkor än lagen och är därmed tillämpliga, se 1 kap. 4 § Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Citera
2025-01-03, 22:41
Avslutad
Citat:

Även om du skulle ha rätt så ger deras villkor bättre villkor än lagen och är därmed tillämpliga, se 1 kap. 4 § Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Jo, det håller jag helt med om.
Citera
2025-01-03, 22:53
Medlem
Citat:

Ser att de själva också kallar det för tjänst, precis som jag hävdat hela tiden. Men skitsamma, var ju schysst av dem att förbättra villkoren för konsumenten så skojarna aldrig kan gå på min linje.
Citera
2025-01-03, 22:57
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ser att de själva också kallar det för tjänst, precis som jag hävdat hela tiden. Men skitsamma, var ju schysst av dem att förbättra villkoren för konsumenten så skojarna aldrig kan gå på min linje.
Bara för att de definierar det som tjänst innebär inte att det blir så. Men som vi konstaterat är det oväsentligt i detta fallet.
Citera
2025-01-03, 23:50
Medlem
Säkert är det OK att inte betala, de lever väl på att i någon mån lura folk, eller, ja, göra det lite enklare iaf.

Vad jag minns när jag gick ur så fanns det ingen blankett enkelt? Är du säker på att de har tagit en befintlig blankett och sedan skickat till dig? Det enda jag tänker annars är att de har ev. upphovsrätten till blanketten de skickade till dig, så du kanske inte får använda deras blankett.

Annars har jag för mig att jag bara ringde till kyrkan, och så sa de åt mig vad jag skulle skicka in. Tror det bara var vem jag var, vilket stift kanske, och att jag vill gå ur. Något sånt. Minns inte exakt men det var ju inte svårt mer än att man var tvungen att jobbigt nog prata med någon för att få lite vägledning. Bara att skippa den biten kanske var värt 400kronor?
Citera
2025-01-03, 23:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Säkert är det OK att inte betala, de lever väl på att i någon mån lura folk, eller, ja, göra det lite enklare iaf.

Vad jag minns när jag gick ur så fanns det ingen blankett enkelt? Är du säker på att de har tagit en befintlig blankett och sedan skickat till dig? Det enda jag tänker annars är att de har ev. upphovsrätten till blanketten de skickade till dig, så du kanske inte får använda deras blankett.

Annars har jag för mig att jag bara ringde till kyrkan, och så sa de åt mig vad jag skulle skicka in. Tror det bara var vem jag var, vilket stift kanske, och att jag vill gå ur. Något sånt. Minns inte exakt men det var ju inte svårt mer än att man var tvungen att jobbigt nog prata med någon för att få lite vägledning. Bara att skippa den biten kanske var värt 400kronor?
Vid utträde från Svenska Kyrkan finns en standardiserad blankett sedan minst 10 år tillbaka. Det är den blanketten som företaget använt med att leverera förifyllda uppgifter.
Upphovsrätten är inte tillämplig i detta fallet.
Citera
2025-01-04, 00:02
Medlem
Citat:
Vid utträde från Svenska Kyrkan finns en standardiserad blankett sedan minst 10 år tillbaka. Det är den blanketten som företaget använt med att leverera förifyllda uppgifter.
Upphovsrätten är inte tillämplig i detta fallet.

OK OK - då har jag kanske varit ute mer än 10 år då
Citera
2025-01-04, 00:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Blanketten är en vara. Med ditt resonemang så hade ju alla varor blivit tjänster om emballering ska räknas som en tjänst. Att uppgifterna är förifyllda gör inte det till en tjänst, då det fortfarande är en produkt som levererats.
För övrigt medger ju företaget själva att returer är möjliga inom fjorton dagar. Så det du framhäver är ju inget problem ens i detta fallet.
Sorry att jag blandar mig i, men en halvt ifylld blankett är väl för fan inte någon vara?
Det är ju frukten av en tjänst. Om än usel och värd att bestrida betalning för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in