2025-01-01, 10:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är väldigt viktigt för ämnesförståelsen, det jag tagit upp ovan.

Utan förståelse för detta så förstår man heller inte den grundläggande orsaken till varför co2 - nivån stiger i atmosfären.

Orsaken är alltså inte våra CO2 utsläpp per se. Orsaken är att källorna är större än sänkorna. Naturligt tas både kol upp och avges. Och orsaken till ökningen är alltså att vi återintroducerar fossilt kol som inte sett atmosfären på miljontals år i atmosfären, snarare än det kol som omsätts på perioder av dagar, månader år eller decennier via vårt matintag och det vår mat innan dess tagit från atmosfären.
Det där tror jag att de allra flesta fattar. Det du tror är djupa insikter hos dig själv är självklarheter för oss andra.

Citat:
Och mer mat måste odlas för att försörja människorna som sänker co2 nivån. Det är ett kretslopp. Det korta kretsloppet.
Nu är ju ett problem t.ex. storskalig avverkning av skog ett som förstör sänkor.
Citera
2025-01-01, 13:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det där tror jag att de allra flesta fattar. Det du tror är djupa insikter hos dig själv är självklarheter för oss andra.

Yea right. Det är ju precis detta du fallit på i frågan om jästen. Men du kanske förstår egentligen. Du har bara ett intresse av att hålla de (i detta fall bl-ng-r) som inte förstår desinformerade.
Citat:

Nu är ju ett problem t.ex. storskalig avverkning av skog ett som förstör sänkor.
Ja, en minskning av biomassa som innehåller kol bidrar också till ökande CO2-halter i atmosfären, vilket du själv beskriver som ett problem. Det gläder mig att vi äntligen kan enas om att ökande CO2-halter är en viktig fråga att adressera.

Om ditt intresse av att vara konsekvent ändå vore lika stort som ditt intresse att desinformera.
Senast redigerad av MrArtur 2025-01-01 kl. 13:33.
Citera
2025-01-01, 13:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Yea right. Det är ju precis detta du fallit på i frågan om jästen. Men du kanske förstår egentligen. Du har bara ett intresse av att hålla de (i detta fall bl-ng-r) som inte förstår desinformerade.
Nu ljuger du igen eftersom jag inte på något sätt har ”desinformerat”. (Dina ständiga personangrepp och lögner bryter vidare mot forumets regler.)
Citera
2025-01-01, 13:38
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nu ljuger du igen eftersom jag inte på något sätt har ”desinformerat”. (Dina ständiga personangrepp och lögner bryter vidare mot forumets regler.)
Du hade chansen att öka bl-ng-rs kunskaper. Men valde att fördunkla. Det tycker jag är att desinformera.

Men jag är glad över att vi kommit överens om att ökande co2 nivåer är ett problem. Det är det längsta jag kommit med dig någonsin. Så jag lämnar det där. Om du sedan ser dig själv som hycklare för att du äter bröd eller andra jästprodukter är rätt sekundärt i detta sammanhang.
Senast redigerad av MrArtur 2025-01-01 kl. 13:48.
Citera
2025-01-01, 13:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du hade chansen att öka bl-ng-rs kunskaper. Men valde att fördunkla. Det tycker jag är att desinformera.
Jag förklarade hur det fungerar: Om inte CO2 hade frigjorts vid jäsning hade kolet kunnat stanna kvar i naturen. Kolatomerna hade t.ex. kunnat tas upp av ett träd för att stanna kvar i hundratals år.

Det är givetvis inte att ”fördunkla” eller ”desinformera”. Är du autist?
Citera
2025-01-01, 16:23
Medlem
Ördögs avatar
Indien genomlevde ett rekordvarmt år -

India's 2024 Was Hottest Year Since 1901: Meteorological Office
https://www.barrons.com/news/india-s-2024-was-hottest-year-since-1901-meteorological-office-45674553
India's meteorological department said Wednesday that 2024 was the hottest year since 1901, with sizzling temperatures in the world's most populous nation following a global pattern of extreme weather sparked by climate change.

"The year 2024 was the warmest year on record since 1901," Mrutyunjay Mohapatra, director general of the India Meteorological Department, told reporters.
- och Kina likaså.

In 2024, China saw warmest year in decades, breaking records yet again
https://www.reuters.com/world/china/2024-china-saw-warmest-year-decades-breaking-records-yet-again-2025-01-01/
Chinese meteorological data shows 2024 was the warmest year for the country since comparable records began more than six decades ago, the second straight year in which milestones were broken.

The national average temperature stood at 10.92 degrees Celsius (51.66 Fahrenheit) last year, more than 1 degree higher than 2023, according to weather.com.cn, a service portal run by the China Meteorological Administration.

Citera
2025-01-02, 10:40
Medlem
Indien och Kina varmt. Går detta mån tro att korrelera till befolkningstäthet?
Jag kan inte se så många andra faktorer eftersom många andra platser har upplevts som kallare än normalt.

Kul att tråden lever. Men med tanke på att diskussionen inte leder någon vart så är tråden nog att betrakta som odödlig.

Ser fram emot att Xenon-bruttan åter joinar och tillför lite tankar. Det måste finnas ett uppdämt behov att lufta sig nu.
Väl mött.
Citera
2025-01-03, 10:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Indien och Kina varmt. Går detta mån tro att korrelera till befolkningstäthet?
Jag kan inte se så många andra faktorer eftersom många andra platser har upplevts som kallare än normalt.

Kul att tråden lever. Men med tanke på att diskussionen inte leder någon vart så är tråden nog att betrakta som odödlig.

Ser fram emot att Xenon-bruttan åter joinar och tillför lite tankar. Det måste finnas ett uppdämt behov att lufta sig nu.
Väl mött.
Inte leder någon vart”? Jag tycker att tråden har kommit långt med att visa vetenskap om solens påverkan, påverkan av moln, påverkan av luft- och vattenströmmar och så vidare. Se t.ex. följande relativt nya inlägg om ny vetenskap gällande påverkan av moln:
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är bara att glömma koldioxiden och gå vidare. T.o.m. Aftonbladet säger att uppvärmningen förra året är oförklarlig och kanske har med molnen att göra. Välkommen till verkligheten - Trumps värld. Greta verkar ha blivit nasse. Snart nytt år, nya kriser inom EU.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/638BxW/mysteriet-lost-darifran-kom-oforklarliga-varmen-2023
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2025-01-03, 11:05
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Inte leder någon vart”? Jag tycker att tråden har kommit långt med att visa vetenskap om solens påverkan, påverkan av moln, påverkan av luft- och vattenströmmar och så vidare. Se t.ex. följande relativt nya inlägg om ny vetenskap gällande påverkan av moln:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Ja, det som är nytt här är faktiskt att detta främst verkar bero på feedbacks i klimatsystemet, snarare än regulatoriska effekter som ger renare luft, som J Hansen var inne på tidigare, enligt det material som länkats till.

Tänk dig att du har uppställt en massa dominobrickor. Du tippar första brickan, sedan välter denna i sin tur nästa, som välter nästa som välter nästa osv.

Vad som orsakar den sista brickan fall beror inte enbart på brickan innan. Orsaken är fortfarande den första brickan som föll och det som fick denna att tippa. För en enkel liknelse för hur koldioxid påverkar andra delar i klimatsystemet som därigenom kallas för återkopplingar (feedbacks, på engelska).

Här kommer en film som beskriver lite hur domino fungerar så kanske liknelsen blir lättare att förstå. Filmen är tyvärr på engelska, men jag tror att du har förmågan att förstå principen ändå. Notera. Hon väljer själv när brickorna ska falla. Det är hon som är orsaken till samtliga brickors fall. Även om hon bara knuffar en enda bricka.

https://m.youtube.com/watch?v=APJ5gKbjkUc
Senast redigerad av MrArtur 2025-01-03 kl. 11:18.
Citera
2025-01-03, 11:57
Medlem
MrArturs avatar
Hur molnresponsen (cloud feedbacks) ser ut har länge varit den största bidragande osäkerheten i klimatkänsligheten.

Senaste generationens klimatmodeller som representerar fysiken bättre än tidigare generationer, visar på en högre känslighet generellt än föregående generationer. Och den högre känsligheten kan tillskrivas att de fångar fysiken bakom molnbildning och förändringar mer sofistikerat.

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2019GL085782

This (statistically insignificant) increase is primarily due to stronger positive cloud feedbacks from decreasing extratropical low cloud coverage and albedo. Both of these are tied to the physical representation of clouds which in CMIP6 models lead to weaker responses of extratropical low cloud cover and water content to unforced variations in surface temperature. Establishing the plausibility of these higher sensitivity models is imperative given their implied societal ramifications.

En tung publikation som citerats över 1200 ggr av andra forskare, i andra vetenskapliga publikationer.
Senast redigerad av MrArtur 2025-01-03 kl. 12:02.
Citera
2025-01-03, 12:11
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Hur molnresponsen (cloud feedbacks) ser ut har länge varit den största bidragande osäkerheten i klimatkänsligheten.

Senaste generationens klimatmodeller som representerar fysiken bättre än tidigare generationer, visar på en högre känslighet generellt än föregående generationer. Och den högre känsligheten kan tillskrivas att de fångar fysiken bakom molnbildning och förändringar mer sofistikerat.

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2019GL085782

This (statistically insignificant) increase is primarily due to stronger positive cloud feedbacks from decreasing extratropical low cloud coverage and albedo. Both of these are tied to the physical representation of clouds which in CMIP6 models lead to weaker responses of extratropical low cloud cover and water content to unforced variations in surface temperature. Establishing the plausibility of these higher sensitivity models is imperative given their implied societal ramifications.

En tung publikation som citerats över 1200 ggr av andra forskare, i andra vetenskapliga publikationer.

Relaterad video av Sabine Hossenfelder:

https://youtu.be/P6EMJlt_Dsw
Citera
2025-01-03, 13:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Relaterad video av Sabine Hossenfelder:

https://youtu.be/P6EMJlt_Dsw
Hoppas du inser att Sabine Hossenfelder nu säger samma saker som jag har gjort hela tiden. Du har stapplat förolämpningar och lögner om mig i inlägg efter inlägg. Vad säger du nu om Sabine Hossenfelder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in