2025-01-03, 10:49
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Mitt enkla svar blir nej! Visst finns det fall där folk har vaknat upp efter några år även ur djup koma, men är man kliniskt hjärndöd så är man! Dessa lekamen är bara kött som hålls "Levande" på konstgjort sätt! Ovärdigt och onödigt!

Håller med, frågan är också hur dessa människor som nu vaknat upp från långvarig koma mår och klarar sig ute i det verkliga livet?
Inga muskler har använts under säg tre år förutom viss träning som personal får sköta. Under dessa tre år har personen också sondmatats. Man har även stått stilla i utvecklingen i tre år och i vår snabba värld så hinner det ske en del. Tre år är inte så farligt men börjar man prata 10-15 år så kan det bli en rätt stor chock.
Citera
2025-01-03, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med, frågan är också hur dessa människor som nu vaknat upp från långvarig koma mår och klarar sig ute i det verkliga livet?
Inga muskler har använts under säg tre år förutom viss träning som personal får sköta. Under dessa tre år har personen också sondmatats. Man har även stått stilla i utvecklingen i tre år och i vår snabba värld så hinner det ske en del. Tre år är inte så farligt men börjar man prata 10-15 år så kan det bli en rätt stor chock.
Det mest tråkiga med just det här fallet är ju att vården fortsatt för att anhöriga önskar det.

Är det att se till patientens bästa?

Jag vill hävda att det INTE är det. Hennes livskvalitet blev inte bättre av den här behandlingen.

Vårdens resurser ska inte slösas bort för att anhöriga inte klarar av en normal sorgeprocess.

Det var naturligtvis tragiskt att hon drabbades av hjärtstoppet men sådant händer hela tiden. Folk dör av hjärtstopp då och då.
Citera
2025-01-03, 10:56
Inte rimligt någonstans.
Citera
2025-01-03, 11:07
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det mest tråkiga med just det här fallet är ju att vården fortsatt för att anhöriga önskar det.

Är det att se till patientens bästa?

Jag vill hävda att det INTE är det. Hennes livskvalitet blev inte bättre av den här behandlingen.

Vårdens resurser ska inte slösas bort för att anhöriga inte klarar av en normal sorgeprocess.

Det var naturligtvis tragiskt att hon drabbades av hjärtstoppet men sådant händer hela tiden. Folk dör av hjärtstopp då och då.

Håller med, klart man kan hjälpa under en kort tid men sen ska det ryckas sladdar eller så går det helt enkelt ut en räkning varje månad på vården till anhöriga.
Anser då anhöriga att det är värt säg fem miljoner eller vad en sån här vård nu kan kosta varje år så ok för mig.

Jag är även för aktiv dödshjälp och borde även användas efter ordentlig undersökning och vetskap att personen aldrig kommer bli bra.
Citera
2025-01-03, 11:11
Medlem
MaarekSteles avatar
Ingen blev iaf anklagad för att vara rasist.
Citera
2025-01-03, 11:17
Medlem
Pensionen fick ju inte gå förlorad…
Citera
2025-01-03, 11:29
Zånt zanzlözt zlözeri! Zurprized...
Citera
2025-01-03, 11:36
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilas
Jag trodde att familj/släkt var tvungna att betala för just att sjukvården ska hålla en egentligen död person levande? Man lär sig något nytt varje dag.

Detta. Hade Gjort Skillnad.

Men sjukvården hade nog velat ha förskott
Citera
2025-01-03, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med, klart man kan hjälpa under en kort tid men sen ska det ryckas sladdar eller så går det helt enkelt ut en räkning varje månad på vården till anhöriga.
Anser då anhöriga att det är värt säg fem miljoner eller vad en sån här vård nu kan kosta varje år så ok för mig.

Jag är även för aktiv dödshjälp och borde även användas efter ordentlig undersökning och vetskap att personen aldrig kommer bli bra.
Ja vill man hårddra det kan ju resultatet av den här hanteringen blivit att andra patienter avled, eftersom det slösades resurser på det här fallet, helt i onödan.

EDIT: Även jag är för aktiv dödshjälp.

Livet har sin början, sin gång och till sist ett slut. Det finns ingen orsak att dra ut på lidandet i slutet av livet när det ändå inte finns någon återvändo.

(Men det är litet grann en annan diskussion.)
Senast redigerad av GustafBradson 2025-01-03 kl. 11:43.
Citera
2025-01-03, 11:39
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja vill man hårddra det kan ju resultatet av den här hanteringen blivit att andra patienter avled, eftersom det slösades resurser på det här fallet, helt i onödan.

Citera
2025-01-03, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Men det funkar ju att skicka faktura till oss levande efter att man varit förbi sjukhuset och blivit liggande kvar i 1-2veckor?? Varför är en mer eller mindre död person mer värd än en levande som måste betala för sin sjukvård?
Citera
2025-01-03, 12:00
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilas
Men det funkar ju att skicka faktura till oss levande efter att man varit förbi sjukhuset och blivit liggande kvar i 1-2veckor?? Varför är en mer eller mindre död person mer värd än en levande som måste betala för sin sjukvård?

Sant. Låt de anhöriga betala eller, så dra sladdarna. Hårt, men nödvändigt.

Betalning i förskott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in