Citat:
Ursprungligen postat av
526
Nja . . lugnare är det ju, men det handlar om vad man presterar - och det går nästan alltid att mäta. De flesta jobb är indelade i deluppgifter i ett projektledningsprogram. När en uppgift är klar bockas den av som slutförd. Sen är det leveranser på olika sätt. Så det går för det mesta inte att fuska. Om din kompis bara jobbar två timmar per dag så är det någon av dessa faktorer som påverkar:
1 - Han är sjukt effektiv som får allt gjort på kort tid. Bara att gratulera.
2 - Hans arbetsgivare har inte ännu fattat att han har för lite att göra.
3 - Han överdriver för att imponera på dig. Viket är troligt.
På kontor är det massa annat skit som stör hela tiden. Möten, folk som snackar, luncher, små distraherande moment hela tiden. Sen är det resorna fram och tillbaka. Allt tar längre tid på fysiska arbetsplatser. Men det finns fördelar också. Bara jobba hemma blir isolerat och det är lätt att blanda ihop med vanliga livet. Bäst är att jobba hemifrån 2-3 dagar och resten på arbetsplats.
Exakt detta. Jag förstår heller inte problemet. Det finns ju en anledning till att denna arbetare är kvar. Hade överordnad varit missnöjd med förhållandena går det ju att säga upp även en fastanställd p.g.a. arbetsvägran. Görs detta inte när en anställd är påstått ineffektiv eller hade fått sitt jobb mycket bättre gjort på kontoret, är det chefens problem, inte den anställdes.
Vilket talar för att något missförhållande inte existerar. Han är antagligen tillräckligt effektiv för att vara en attraktiv deltagare i arbetslaget, eller som du säger, överdriver. Och är det punkt 2 som är aktuell, så är det chefen som begår tjänstefel - inte han.
Kontor anno 2020-talet suger - snack och nonsens irrelevant för arbetsuppgifterna, brus, aggressiva lysrör i taket som bränner ögonen.
Jag hade kunnat tänka mig 3+ dagar i veckan på ett kontor om ett ljudisolerat, privat rum fanns i detta, men då kommer vi till den andra punkten vilket gör att jag ändå skulle be en uppdragsgivare att överväga om det är en bra idé...
Resor till kontoret suger - vem vill ha en brusig, distraherande start på arbetsdagen? Som dessutom kapar nära inpå en timme varje dag - säkert mer för vissa. Lägg där till kostnader för transportdon och drivmedel... Dessutom kostar min påkostade kontorsplats.