2025-01-03, 08:55
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Jag är av den typen som tror att alla som jobbar hemifrån har det "lugnare" än på deras arbetsplats. Man jäser helt enkelt genom dagen. Jag har det förövrigt förmodligen bättre än de flesta av "hemmajobbarna".
Nja . . lugnare är det ju, men det handlar om vad man presterar - och det går nästan alltid att mäta. De flesta jobb är indelade i deluppgifter i ett projektledningsprogram. När en uppgift är klar bockas den av som slutförd. Sen är det leveranser på olika sätt. Så det går för det mesta inte att fuska. Om din kompis bara jobbar två timmar per dag så är det någon av dessa faktorer som påverkar:
1 - Han är sjukt effektiv som får allt gjort på kort tid. Bara att gratulera.
2 - Hans arbetsgivare har inte ännu fattat att han har för lite att göra.
3 - Han överdriver för att imponera på dig. Viket är troligt.

På kontor är det massa annat skit som stör hela tiden. Möten, folk som snackar, luncher, små distraherande moment hela tiden. Sen är det resorna fram och tillbaka. Allt tar längre tid på fysiska arbetsplatser. Men det finns fördelar också. Bara jobba hemma blir isolerat och det är lätt att blanda ihop med vanliga livet. Bäst är att jobba hemifrån 2-3 dagar och resten på arbetsplats.
Citera
2025-01-03, 09:14
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Helt fel - anställda människor är verkligen såsom barn och måste ständigt kontrolleras. Självklart inte alla, men flerparten och i dagens självcentrerade samhälle där alla anser sig ha rätten till allt, hela tiden, så måste människan övervakas. Jag er en av dem som måste övervakas - för fasiken, bor och jobbar i Norge och här myglar precis alla med allt. Det blir så i välfärdsländer. Spotify är ute och cyklar, såklart!
Citera
2025-01-03, 09:22
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nja . . lugnare är det ju, men det handlar om vad man presterar - och det går nästan alltid att mäta. De flesta jobb är indelade i deluppgifter i ett projektledningsprogram. När en uppgift är klar bockas den av som slutförd. Sen är det leveranser på olika sätt. Så det går för det mesta inte att fuska. Om din kompis bara jobbar två timmar per dag så är det någon av dessa faktorer som påverkar:

På kontor är det massa annat skit som stör hela tiden. Möten, folk som snackar, luncher, små distraherande moment hela tiden. Sen är det resorna fram och tillbaka. Allt tar längre tid på fysiska arbetsplatser. Men det finns fördelar också. Bara jobba hemma blir isolerat och det är lätt att blanda ihop med vanliga livet. Bäst är att jobba hemifrån 2-3 dagar och resten på arbetsplats.
Han är jätteduktig på sitt jobb absolut. Problemet är att han rör sig inte utanför lägenheten sen han fick den tjänsten för snart 2 år sen, och jag tror inte han är den enda. Jag tror de flesta som jobbar hemifrån gör lite samma sak, kanske inte i den utsträckningen men endå. Tror inte det är sunt i det långa loppet! Tycker precis som du skriver, 2-3 dagar hemifrån och resten på arbetsplatsen.
Citera
2025-01-03, 09:32
Medlem
svampdamps avatar
Jag uppskattar själv att jobba hemma. Jag gör det jag ska med bra resultat och ingen har någonsin ifrågasatt mitt arbete hemifrån. Jag har sovmorgon då och då, tränar över lunchen och går på spontana promenader.

Skulle någon ta det ifrån mig byter jag arbetsplats direkt.
Citera
2025-01-03, 09:33
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Då är det väl lika bra att bara betala för utfört jobb på kontoret också?
De som jobbar på kontoret har andra uppgifter, de kan jobba i teams och då kan de ju ha fasta löner.
Senast redigerad av llundberg57 2025-01-03 kl. 09:38.
Citera
2025-01-03, 09:37
Medlem
Anställer man högkvalitativ och motiverad arbetskraft är distansarbete såklart inget problem utan en stor fördel. Spotify har förstått detta och har även (tack vare gott rykte, bra ekonomi etcetera) möjlighet att anställa lämpliga personer. Med det sagt finns det absolut företag som saknar den förmågan och då blir det svårare.
Citera
2025-01-03, 09:44
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag uppskattar själv att jobba hemma. Jag gör det jag ska med bra resultat och ingen har någonsin ifrågasatt mitt arbete hemifrån. Jag har sovmorgon då och då, tränar över lunchen och går på spontana promenader.

Skulle någon ta det ifrån mig byter jag arbetsplats direkt.
Och om du inte kan få ett annat jobb där du får jobba hemifrån? Vad gör du då? Eller är du en sån där 'niche' typ som är så eftertraktad att du tror att du kan diktera till arbetsgivaren?
Den sagan har jag hört hur många gånger som helst.
Citera
2025-01-03, 09:49
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Och om du inte kan få ett annat jobb där du får jobba hemifrån? Vad gör du då? Eller är du en sån där 'niche' typ som är så eftertraktad att du tror att du kan diktera till arbetsgivaren?
Den sagan har jag hört hur många gånger som helst.

Det är dessa krav jag och mina kollegor har och kan ställa i vår bransch. Men som sagt finns det ingen anledning för min arbetsgivare att tvinga mig till något, alla är nöjda som det är nu.

Jag är dock av egen fri vilja på kontoret ibland för att träffa alla kollegor och äta gemensamma luncher.
Citera
2025-01-03, 09:52
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Det är dessa krav jag och mina kollegor har och kan ställa i vår bransch. Men som sagt finns det ingen anledning för min arbetsgivare att tvinga mig till något, alla är nöjda som det är nu.
Som jag sa....om du förlorade det jobbet?
Skulle aldrig fungera där jag jobbar (en större bank). Njut av det så länge du kan, det kommer inte att vara sig.
Citera
2025-01-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526

Exakt detta. Jag förstår heller inte problemet. Det finns ju en anledning till att denna arbetare är kvar. Hade överordnad varit missnöjd med förhållandena går det ju att säga upp även en fastanställd p.g.a. arbetsvägran. Görs detta inte när en anställd är påstått ineffektiv eller hade fått sitt jobb mycket bättre gjort på kontoret, är det chefens problem, inte den anställdes.

Vilket talar för att något missförhållande inte existerar. Han är antagligen tillräckligt effektiv för att vara en attraktiv deltagare i arbetslaget, eller som du säger, överdriver. Och är det punkt 2 som är aktuell, så är det chefen som begår tjänstefel - inte han.

Kontor anno 2020-talet suger - snack och nonsens irrelevant för arbetsuppgifterna, brus, aggressiva lysrör i taket som bränner ögonen.
Jag hade kunnat tänka mig 3+ dagar i veckan på ett kontor om ett ljudisolerat, privat rum fanns i detta, men då kommer vi till den andra punkten vilket gör att jag ändå skulle be en uppdragsgivare att överväga om det är en bra idé...
Resor till kontoret suger - vem vill ha en brusig, distraherande start på arbetsdagen? Som dessutom kapar nära inpå en timme varje dag - säkert mer för vissa. Lägg där till kostnader för transportdon och drivmedel... Dessutom kostar min påkostade kontorsplats.
Citera
2025-01-03, 10:04
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Som jag sa....om du förlorade det jobbet?
Skulle aldrig fungera där jag jobbar (en större bank). Njut av det så länge du kan, det kommer inte att vara sig.

Jag är van vid viss typ av hybridupplägg. Men att jobba 5d på kontor det kan arbetsgivaren glömma och köra upp. Visst skulle det fungera under en väldigt begränsad tid medans jag då söker efter alternativa jobb.
Citera
2025-01-03, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Såklart finns det arbeten som ej kan utföras på annan plats, men varför skulle det vara ett hinder för distansarbete där så är möjligt?

Så oerhört förlegat sätt att se på arbete. Det viktiga och värdeskapande ör produktiviteten - inte antalet nedlagda timmar. Och det är om och om igen bevisat, samt allom bekant, att produktiviteten ökat rejält inom så gått som alla fält. Varför vissa arbetsgivare, och tydligen till och med arbetstagare, inte förstår detta förvånar mig. Så länge jobbet blir gjort bör plats och nedlagd tid vara underordnat.

Detta är ett problem med svagt och bristfälligt ledarskap, inte platsen där arbete utförs. Såklart det inte är lätt för chefer som inte kan styra och följa upp arbete på annat sätt än var de anställdas kroppar befinner sig och när.
Men som ovan, om man inser att resultat är det viktiga och är en bra ledare så kan man säkerställa det på mång andra och mycket mer effektiva sätt. På så sätt skapas värde för företaget och en god arbetsmiljö för de anställda.

Varför inte? Så länge som jobbet blir gjort och alla trivs är det ju optimalt!
Om inte så saknas modernt och effektivt ledarskap.

Du är helt klart inte ekonom. Med ditt sätt att tänka skulle samhället snabbt stagnera. Tillväxt skapas av att produktiviteten ökar inom en angiven tidsram, tex en 40-timmarsvecka, arbetet är inte konstant. Som jag sa är det inte heller vart arbetet utförs som spelar roll men det behövs helt klart mer och annan typ av övervakning när arbetet sker på distans. Att bara lita på att de anställda är vuxna och gör sitt jobb är väldigt naivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in