Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Vi har helt enkelt olika åsikter, perspektiv.
Luhansk och Donetsk var inte ockuperade av Ryssland, man ville ha självständiga stater eller mer självständighet. 2022 gav dom upp den tanken och anslöt till Ryssland eftersom Minskavtalen inte genomfördes.
USA ockuperade Tyskland, Sydkorea och Japan då det begav sig. Man rotade också i deras nya konstitutioner och man lämnade aldrig länderna militärt, kalla det för vad du vill.
För Sovjet eller Ryssland var det aldrig för att förtrycka ett folk utan av praktisk nytta efterom man var och är gigantiska länder med många språk. För baderiterna i Ukraina är det enbart för att med tiden utplåna allt ryskt, allt pga. av hat. Det fungerade tidigare precis som det fungerar i Schweiz och som jag skrev är det gamla ryska städer det handlar om och man har släkt och vänner på sidor. Det gäller bara två språk i Ukriana och inte ens det lyckas man med.
Jag förstår och det gör alla andra också att du försöker analysera sönder min text. Jag har skrivit som jag tycker utifrån min kunskap och mitt perspektiv över denna konflikt. Du kommer inte längre och det här med språk i Ukraina är vad det är. Gå vidare nu, jag har skrivit allt jag ville och tänker inte påbörja en ny runda för att du inte är nöjd.
Ja, vi har verkligen olika perspektiv. Och ditt är minst sagt absurt.
Om du menar att Tyskland är ockuperat så innebär det att din definition av "ockuperat" inte kräver mer än att något annat land har samarbete med ett annat land. Och då kan du faktiskt inte komma och påstå att Luhansk och Donetsk inte hade något samarbete med Ryssland. Det enda som går att diskutera där är graden av det ryska inflytandet, inget annat.
Sovjet var sinnebilden för förtryck av folk. Du är helt historielös om du inte vet att många miljoner människor som strök med under Lenin, Stalin, Chrustjov, Brezjnev m fl. Hört talas om Gulag? Praktisk nytta av gemensamt språk finns oavsett storlek. Hur 17 kan du få det till att förfogande av världens största yta skulle ge alibi för att driva en annan språkpolitik än alla stater som har mindre yta? Respekt för människors språk och kultur har inget samband med storlek på ytan.
USA rotade i Tysklands konstitution? Sovjet rotade i ett halvdussin staters konstitutioner och Ryssland vill nu styra Ukrainas konstitution. Hur vore det om du höll en rak linje i din argumentation?