2025-01-02, 13:07
Medlem
I all välmening: har du övervägt möjligheten att du kan vara autistisk? Det är ett helt normalt beteende att, medvetet eller ej, "upprepa" vad en person sagt, detta för att bekräfta personen eller helt enkelt demonstrera att man lyssnar på vad den säger.

God fortsättning!
Citera
2025-01-02, 14:49
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superlatens
I all välmening: har du övervägt möjligheten att du kan vara autistisk? Det är ett helt normalt beteende att, medvetet eller ej, "upprepa" vad en person sagt, detta för att bekräfta personen eller helt enkelt demonstrera att man lyssnar på vad den säger.

God fortsättning!

Nej jag är inte autistisk, du verkar inte har läst vad som har sagts i tråden. Jag uppfattar det som att de som beter sig på det sättet vill verka smarta och dominera över mig. Jag vet vad som är normalt och inte, har aldrig haft problem med sociala interaktioner i livet.
Senast redigerad av DMfanNo1 2025-01-02 kl. 15:03.
Citera
2025-01-02, 14:52
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det vore ju en sak. Men vad jag förstår förklarar TS specifika detaljer, som exempelvis specifikt vilken utbildning. Som sedan samma person senare tipsar honom om.

Själv hade jag ju i den situation som sagt förvirrat frågat personen hur han menar, eftersom jag berättat om mina planer.

- Jag planerar att åka till Indien på semestern. Det är trevligt där.
- Åh, vet du. Du borde åka till Indien på din semester. Det är trevligt där.
- Eh...hur menar du? Det var ju det jag sa?

Jag har även sagt att det var det jag sa men så blir de tysta. Eller så hinner man inte säga något innan de drar iväg. Saken är den att det sker ganska långt i efterhand.
Senast redigerad av DMfanNo1 2025-01-02 kl. 14:56.
Citera
2025-01-02, 15:26
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Jag har även sagt att det var det jag sa men så blir de tysta. Eller så hinner man inte säga något innan de drar iväg. Saken är den att det sker ganska långt i efterhand.
Ja okej. Jag blir bara ofta ganska häpen över hur handfallna vissa verkar vara inför andras beteenden på det viset du beskriver. Det dyker ofta upp trådar på typ ämnet "Min kompis säger att jag har fula kläder, varför säger han så?" etc. Och jag blir ofta häpen över att den frågeställningen ens existerar efteråt.

Ovan påhittade tråd är ju liksom ett typexempel på när vem som helst ganska irriterat hade ifrågasatt vafan personen menar med fula kläder. Och kanske inte i första hand gått hem och frågat flashback istället.

Vad jag menar är, att om det här är något du ser som ett mönster så inbillar man sig ju att du vid det här laget hade satt ned foten och bett om en förklaring. "Men vad är det frågan om egentligen? Du frågade härom veckan om mina planer. Jag svarade. Och nu försöker du tipsa mig om mina egna planer. Nu får du faktiskt förklara vad du sysslar med".

Eftersom du ställer frågan här får man en känsla av att du knappast kan ha ifrågasatt vad de pysslar med. Missförstå mig rätt, självklart ska du fråga vad du vill på flashback, och det här är en intressant tråd. Men det intressanta är kanske mer varför du låter det fortgå utan att kräva svar eller ryta till. Med det sagt kan jag väl förstå om man inte riktigt vill hålla på och ifrågasätta sin chef eller dylikt som fular sig. Men det här tycks ju handla om flera olika personer i din bekantskapskrets.
Citera
2025-01-02, 20:47
Medlem
Citat:
Nej jag är inte autistisk, du verkar inte har läst vad som har sagts i tråden. Jag uppfattar det som att de som beter sig på det sättet vill verka smarta och dominera över mig. Jag vet vad som är normalt och inte, har aldrig haft problem med sociala interaktioner i livet.

Nej jag läste mest din TS och skummade tråden lite innan jag skrev mitt svar. Efter att ha läst närmre så måste jag säga att det du beskriver låter helt främmande för mig. Prova att poängtera detta för din samtalspartner nästa gång det händer och ta det därifrån.
Citera
2025-01-03, 03:17
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Ja okej. Jag blir bara ofta ganska häpen över hur handfallna vissa verkar vara inför andras beteenden på det viset du beskriver. Det dyker ofta upp trådar på typ ämnet "Min kompis säger att jag har fula kläder, varför säger han så?" etc. Och jag blir ofta häpen över att den frågeställningen ens existerar efteråt.

Ovan påhittade tråd är ju liksom ett typexempel på när vem som helst ganska irriterat hade ifrågasatt vafan personen menar med fula kläder. Och kanske inte i första hand gått hem och frågat flashback istället.

Vad jag menar är, att om det här är något du ser som ett mönster så inbillar man sig ju att du vid det här laget hade satt ned foten och bett om en förklaring. "Men vad är det frågan om egentligen? Du frågade härom veckan om mina planer. Jag svarade. Och nu försöker du tipsa mig om mina egna planer. Nu får du faktiskt förklara vad du sysslar med".

Eftersom du ställer frågan här får man en känsla av att du knappast kan ha ifrågasatt vad de pysslar med. Missförstå mig rätt, självklart ska du fråga vad du vill på flashback, och det här är en intressant tråd. Men det intressanta är kanske mer varför du låter det fortgå utan att kräva svar eller ryta till. Med det sagt kan jag väl förstå om man inte riktigt vill hålla på och ifrågasätta sin chef eller dylikt som fular sig. Men det här tycks ju handla om flera olika personer i din bekantskapskrets.

Det gällde ytliga bekanta, ett par stycken samt någon i min släkt. Har ingen kontakt med någon av dem längre av olika skäl, bla för att de har varit dryga. Jag hade velat sätta dit dem men hann inte av olika skäl, förutom någon enstaka gång.

(För övrigt var det någon som kallade mig han, jag är kvinna, som bla tycker att han på min profilbild är jävligt snygg).
Senast redigerad av DMfanNo1 2025-01-03 kl. 03:20.
Citera
2025-01-03, 07:47
Medlem
Citat:
Tack för svar alla.

Jag funderade på om det är nån sorts stöttning, men jag själv skulle då inte formulera mig på det sättet dessa personer har gjort. Jag skulle åtminstone poängtera att det var min egna idé från början och att de håller med eller att de tycker att det låter som en bra idé. Inte kasta ur sig ”gör det här”, det låter hårt och man blir förvirrad av det och undrar då vad motivet är.

För övrigt så har det inte varit några nära vänner utan folk man börjat lära känna ytligt, och de lär knappast kunna bli vän med mig genom att formulera sig på det sättet de gör. Man blir bara irriterad, liksom konversationen gav ingenting.

Vissa lär sig inget nytt på dagarna. De repeterar väl för att de inte har något annat att säga kanske.
Citera
2025-01-03, 12:56
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Vissa lär sig inget nytt på dagarna. De repeterar väl för att de inte har något annat att säga kanske.

Nej, så är det inte alls det. De försöker nästla sig in i mitt liv genom att ta över mina egna idéer.
Citera
2025-01-08, 11:28
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Fast i ditt exempel är det väl logiskt? TS förklarar att han tänker gå NÅGON högskoleutbildning varvid personen som TS pratar med sedan föreslår en SPECIFIK högskoleutbildning.

Läste igen, du skriver också en specifik högskoleutbildning (förmodligen) och då blir det knasigt ja.

Det gäller ingen utbildning, det gällde andra saker.
Citera
2025-01-08, 11:43
Avslutad
Folk och medier som drar vinning ur andras idéer borde få betala ett högt pris. Högutbildat folk är bara varandras och böckernas ekokammare. Människan är en något mer avancerad papegoja än fågeln men det är så fåglarna livnär sig.
Citera
2025-01-08, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ett mönster jag har upptäckt under senaste åren bland folk jag är bekant med är att de tar reda på information om mig om vad jag ska göra i mitt liv och senare ger de mig samma råd om sånt jag själv har sagt eller bestämt mig för att göra. Vad driver dessa personer till att göra det? Försöker de ta åt sig äran för mina egna påkomna strategier eller vad är grejen? Är de för lata och dumma för att komma med något eget smart och vettigt istället för att hela tiden kopiera mig och kasta tillbaka dem mot mig själv?
Jag har också märkt det där. Det är som att de har glömt bort att det är jag som har sagt det, och fått för sig att det är de som har kommit på det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in