2025-01-01, 22:25
Medlem
Majsmannen2s avatar
Låter väldigt egendomligt som beteende.

Att under en konversation upprepa bland det sista som sägs i en mening.

Tex

"Det var en väldigt intressant iakttagelse.."

Varpå den andra säger.

"Jaså var det en intressant iakttagelse?"

Bara för att på något sätt få samtalet att flyta vidare.

Men TS problem låter mer creepy.

Kanske vill bli dina vänner.
Citera
2025-01-01, 22:41
Medlem
zombie-nations avatar
De minns inte var det hörde det. De tror att någon annan som de respekterar mer sa det. Och att de kommer på att ha något som passar i din situation.

Har fått många råd jag sagt som de slagit ifrån sig, men de som efter ett tag de tyckte var bra berättar de tillbaka. För inte är jag smart nog att kunna hitta på detta, det måste vara någon annan eller de själva.
Citera
2025-01-01, 22:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Ett mönster jag har upptäckt under senaste åren bland folk jag är bekant med är att de tar reda på information om mig om vad jag ska göra i mitt liv och senare ger de mig samma råd om sånt jag själv har sagt eller bestämt mig för att göra. Vad driver dessa personer till att göra det? Försöker de ta åt sig äran för mina egna påkomna strategier eller vad är grejen? Är de för lata och dumma för att komma med något eget smart och vettigt istället för att hela tiden kopiera mig och kasta tillbaka dem mot mig själv?

Det är dominans.
De tar över din röst för att du framstår som svagare.
Citera
2025-01-02, 00:45
Medlem
Om jag förstår det rätt så handlar det väl inte om just i stunden, utan att de mer kommer 2 veckor senare eller längre med ett påstående du själv myntat eller funderat ut.

Det roligaste är de som tycker man ska bli mästrad i sina egna tolkningar och tankar i ett senare skede.

Man står där och bara, öhhhhh, på riktigt?

Tex kan jag lägga fram åskådningar om något i samhället ex. och när en person marinerat tanken själv några gånger och börjat uppmärksamma detsamma, kan ibland personen försöka berätta detta för en annan.

Eller om man argumenterar för en sak, och en person är kraftigt emot detta och sen 2 år senare börjar förklara vad man själv förklarat.

Dryg är man tydligen om man påpekar detta. Och till viss del kan jag väl hålla med, men i längden ibland kan det bli störande. Blir ju som någon form av gaslightning beteende även om det kanske inte är menat så.

Man får väl se det som någon sorts bekräftelse..

Spännande är det.
Citera
2025-01-02, 01:42
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Det är ett naturligt mönster, vi vill gärna (omedvetet) bekräfta människor vi tycker om. Det kan bli rätt komiskt ibland, speciellt när man börjat lägga märke till mönstret.

Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Låter väldigt egendomligt som beteende.

Att under en konversation upprepa bland det sista som sägs i en mening.

Tex

"Det var en väldigt intressant iakttagelse.."

Varpå den andra säger.

"Jaså var det en intressant iakttagelse?"

Bara för att på något sätt få samtalet att flyta vidare.

Men TS problem låter mer creepy.

Kanske vill bli dina vänner.
Japp. Man kan återberätta sista meningen sådär för att visa att man hänger med i svängarna när man kommunicerar. För mig är det inte nödvändigt men jag förstår att andra gillar det och prata långsamt och inte komma fram till någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av Komigenngtfinnas
Om jag förstår det rätt så handlar det väl inte om just i stunden, utan att de mer kommer 2 veckor senare eller längre med ett påstående du själv myntat eller funderat ut.

Det roligaste är de som tycker man ska bli mästrad i sina egna tolkningar och tankar i ett senare skede.

Man står där och bara, öhhhhh, på riktigt?

Tex kan jag lägga fram åskådningar om något i samhället ex. och när en person marinerat tanken själv några gånger och börjat uppmärksamma detsamma, kan ibland personen försöka berätta detta för en annan.

Eller om man argumenterar för en sak, och en person är kraftigt emot detta och sen 2 år senare börjar förklara vad man själv förklarat.

Dryg är man tydligen om man påpekar detta. Och till viss del kan jag väl hålla med, men i längden ibland kan det bli störande. Blir ju som någon form av gaslightning beteende även om det kanske inte är menat så.

Man får väl se det som någon sorts bekräftelse..

Spännande är det.
Det är naturligt att glömma men är man en individ som "kommer" ihåg det mesta hamnar man på vischan paradoxalt nog och man uppfattas som gränsen till Schizofren. De har samtidigt själva ingen förståelse för att deras snack är som lutande tornet i Pisa.
Senast redigerad av OceanDeep 2025-01-02 kl. 02:21.
Citera
2025-01-02, 04:01
Medlem
Lol, aldrig varit med om någon som haft ett sånt problem. Jadu..
Citera
2025-01-02, 04:09
Medlem
Jag tror i vissa fall att det är att de inte riktigt greppar vad du säger först i konversationen, behöver processera det en stund och - kanske någon minut eller mer "kommer de på" hur de är, eller vad du förklarade men är inte riktigt medvetna om att det som sägs är precis det du just sa för en stund sedan. Känner igen det från många gånger i livet..

Såg faktiskt fenomenet på en podcast senast igår med.. det är nog vanligt.
Citera
2025-01-02, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De minns inte var det hörde det. De tror att någon annan som de respekterar mer sa det. Och att de kommer på att ha något som passar i din situation.

Har fått många råd jag sagt som de slagit ifrån sig, men de som efter ett tag de tyckte var bra berättar de tillbaka. För inte är jag smart nog att kunna hitta på detta, det måste vara någon annan eller de själva.
Jag reagerade en gång på någon som påstods vara smart och som sa något som personen menade att en kriminell sagt. Jag upprepade meningen i ett annat sammanhang och minns inte idag exakt då.det var många år sedan men jag kan ha gjort det två gånger. En gång i min bostad och en gång inför min syster och hennes dåvarande snubbe.

Många år senare började jag dejta en snubbe som kontaktat mig på dejtingsajt och han upprepade meningen till mig.

Grejen är att han bodde i Helsingborg och jag på en helt annan plats i landet. Av det skälet visste jag både att han var köpt liksom att han sannolikt transporterade skit eller liknande (han arbetade som lastbilschaufför). Men grejen är att de här männen samtliga ansåg att de var smartare än vad jag var. Lastbilschauffören för att han var någon lågkriminell. Den som pratade med kriminella om mig. Snubben som först återgav citatet. Den förste kriminelles inblandning vet jag inte men namnet hade kommit upp när någon annan varit hos mig också men det kan ha varit något dumt försök att "imponera".

Det fanns inget för mig i att shittesta mer än att jag fick bekräftat att människor gick bakom min rygg oå vis de inte borde göra (jag själv var varken kriminell el höll på med droger).

Det passade människor att få något att säga om mig som skulle visa mig klandervärd och utmåla mig illa. De visste dock inte att det var en kriminell som orden kom ifrån och om han någonsin hörde något antar jag att det också kan ha väckt frågor precis som när man satt i mitt kök och undanhöll saker i något sammanhang och bara citerade någon annans ord..

Jag gillar inte att bli ljugen för. Att hålla lojaliteten till sig själv, de egna intressena eller undanhålla information bara för att man betraktar mig som idiot är för mig också att ljuga.

Undrar vem som pep iväg till kriminella på så vis att man skickade något Helsingborgslödder på mig när jag skulle dejta och jag u drar hur många av slöddren som jag träffat som varit riktade mer än normala killar som jag sökte.

Det är ett sätt att förstöra och utöva makt. Att förtala och konspirera.

Det var under pågående hot mot mig, dvs uttalade och med förföljelser liksom hotsamtal som jag fick föreslaget att en viss person kanske kunde vara inblandad med olika sagor o att personen kanske kunde ha varit hos ett ex som jag då höll på att skaka av mig och låg i konflikt med därför.

I mina ögon väldigt suspekt att dra in någon bara sådär och jag viftade bort det men blev misstänksam eftersom personen var extremt manipulativ och usel.

Då hade den jäveln gjort knarkaffärer och sumpat sitt knark bland annat och var skuldsatt som annat den borde säga istället för att hänga på mig som en kvarnsten kring min hals och låtsas att de hot jag mottog av en slump skule kunna handla om helt andra saker utifall det berörde skot han hållit på med. Den falska jäveln satt och lyssnade på mig och visste att han själv kunde utgöra en fara för andra genom sina olika skulder och försökte manipulera mig.

Att upprepa orden eftersom jag definitivt uppfattat att han dolde något han inte borde göra och även försökte manipulera mig, har aldrig gynnat mig men jag hade exempelvis aldrig fått bekräftat att man medvetet saboterat mitt kärleksliv, om jag inte gjort det.

Jag fick väldigt bra snubbar förr och plötsligt bara sopor. Inte som jag inte visste att förändringarna kom utifrån.

Ibland upprepar folk vad du säger eftersom de föraktar dig och syftar till att förlöjliga och kränka dig. Eller visa andra din dåliga karaktär. De behöver inte förstå innebörden däremot. Inte vad du menade eller vad som sagts.

Hur andra väljer att agera berättar allt.

Jag lyssnade och upprepade där jag inte litade på människor. Och fick det bekräftat. Tyvärr.

Dock minns jag inte så bra längre. Jag tror att utöver syrran och hennes ex så kan det varit en annan läcka. Man behöver skriva ner saker nästan. 15 år senare kan det vara glömt.

Människor ser dem själva som regel som smartare än andra. Jag märker att dolk generellt ser dem själva som smartare än mig och påstår jag det motsatta så anses jag klandervärd men man borde iallafall betrakta mig som lite skärpt.

Att vara falsk är inte samma sak som att vara smart.
Citera
2025-01-02, 08:37
Medlem
Fiercefuls avatar
De är autistiska, kanske inte fått diagnos och lär sig genom repetion.
Citera
2025-01-02, 10:22
Medlem
Är DU för lata och dum för att komma med något eget smart och vettigt istället för att hela tiden kopiera mig och kasta tillbaka dem mot mig själv?
Citera
2025-01-02, 12:11
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Haha jag har också råkat ut för detta. Det är väldigt märkligt.
Antingen är de glömska och tror att de kom på det.
Eller så vet de att du sa det och liksom försöker lura dig att de inte knyckt din idé så de ändå kan mästra dig.
Jag tror det senare förekommer bland en del personer som absolut måste "stå överst". Jobbiga typer.
En gång har jag råkat ut för detta i ett affärsammanhang. Jag snackade med en person om en affärsidé. Denna person gav sedan denna idé till några andra som gjorde verklighet av det några veckor senare. När jag frågade honom så sa han att han redan berättat för mig om detta. Ett rövhål.

Ja som du och några andra har skrivit så handlar det om något sorts maktspel tror jag, eller att de försöker verka smarta och ta åt sig äran över något jag själv har sagt flera dagar eller veckor tidigare. Det sker alltså inte i stunden utan de tar åt sig information och på något sätt låtsas som att det är de själva som har sagt det. Går det bra så vill de sedan hävda att det var deras idé och går det dåligt så var det istället min egna idé. Jag har inte bett om några råd, om man ändå vill ge råd till någon borde det vara något nytt i så fall, något som man själv inte vet eller har tänkt på.
Senast redigerad av DMfanNo1 2025-01-02 kl. 12:15.
Citera
2025-01-02, 12:18
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noonehere2
Är DU för lata och dum för att komma med något eget smart och vettigt istället för att hela tiden kopiera mig och kasta tillbaka dem mot mig själv?

Haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in