2024-12-29, 00:10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
jag ligger på BMI 24

Fick du överflödigt skinn på kroppen? Problemet nu är väl att du ska klara av att behålla den vikten du har. Kroppen tenderar att vilja gå upp igen ganska lätt om du varit överviktig tidigare.
Citera
2024-12-29, 15:03
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citronsorbet
Hej på er,

Hittade denna tråd idag och funderar på att ansöka hos någon av vårdgivarna för viktnedgång med Ozempic, Wegovy eller Mounjaro. Har vid googling och läsning sett att folk använger sig av Yasen, Dr Vikt eller Eatit (kanske fler?). Har några frågor till er som har koll.

SKriver Eatit ut Ozempic eller bara Wegovy och Mounjaro? Priser för Wegovy är ju rätt mkt mer än för Ozempic. Och Dr Vikt, kör de på Ozempic eller de andra?

Vilken av ovanstående rekommenderar ni? Det handlar ju inte bara om preparaten utan om kontakt med läkare, dietister, upplägg mm. Vad är er månadskostnad?

Tacksam för svar!

Jag använder drVikt o det fungerar utan problem.. jag har kört sedan maj o har kontakt via app 1 gång i månaden då jag uppdaterar vikt, ev problem o så får jag nytt recept på Ozempic 1 mg (vet inte om dom skriver ut andra preparat men jag skulle tro det)
Månadskostnaden till drV är 495kr sen betalar jag ca 1050kr för Ozempic via apotek.

Jag har absolut inget att klaga på.
Citera
2024-12-30, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Jag använder drVikt o det fungerar utan problem.. jag har kört sedan maj o har kontakt via app 1 gång i månaden då jag uppdaterar vikt, ev problem o så får jag nytt recept på Ozempic 1 mg (vet inte om dom skriver ut andra preparat men jag skulle tro det)
Månadskostnaden till drV är 495kr sen betalar jag ca 1050kr för Ozempic via apotek.

Jag har absolut inget att klaga på.

Tack för svar! Är väldigt nyfiken på att börja men vet inte hur snäva de är i sin bedömning, om typ alla med BMI över 30 får ett okej eller om det är mer faktorer de på riktigt väger in.
Citera
2024-12-30, 11:04
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Tack för svar! Är väldigt nyfiken på att börja men vet inte hur snäva de är i sin bedömning, om typ alla med BMI över 30 får ett okej eller om det är mer faktorer de på riktigt väger in.

Tror man får ett ja om man har BMI över 30. Jag hade strax under det när jag började men hade stort midjemått.
Citera
2024-12-30, 13:35
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:

Jag vet några som blivit nekade för att det finns allvarliga psykiska sjukdomar… även fast dom är stabila o medicinerade… åtminstone 1 har blivit nekad på flera av dessa ställen.

Dom går igenom alla mediciner man är ordinerad…Jag äter en medicin som kan användas vid både adhd o depression.. fick rätt mkt frågor om det… men jag äter den främst för min adhd så det var ok.
Citera
2025-01-01, 21:06
Medlem
graskalas avatar
Gott nytt år! Idag stod min våg på 74,7 (BMI 24,1), jag är alltså nere under mitt officiella mål på 75.

1 juni (start): 96 kg
1 januari 2025: 74,7 kg
Totalt: -21,3 kg på 7 månader.

Jag kan tänka mig att gå ner några kilon till, men har ingen stress. Stannar jag här så är det helt okej. De flesta dagar ser jag i och för sig ingen skillnad i spegeln alls, men jag märker ju på klädstorlekarna (och studsen i stegen på promenad) att något har hänt.

Ska prata med läkaren och så får vi se vad nästa steg blir: skruva ner dosen lite eller ligga kvar på 0,5 ett tag till.

Jag har ju haft en väldigt smidig resa på Ozempic med låg dos och bra resultat. Viktminskning i all ära, men det allra bästa är lugnet i huvudet. Att kunna fatta vettiga(re) matval utan att det krävs all viljestyrka och motivation i världen (och att typ stjärnorna står rätt). Att kunna ha en öppnad chipspåse i skafferiet en vecka utan att röra den. Att kunna lämna mat på tallriken, eller i alla fall inte ta en andra portion. Och att känna en tillförsikt till att jag inte kommer ha gått upp alla kilon om ett halvår igen.

Vi hörs om nån månad kanske, så får vi se hur jag klarat januari! Kämpa på ni andra!
Citera
2025-01-02, 14:46
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graskala
Gott nytt år! Idag stod min våg på 74,7 (BMI 24,1), jag är alltså nere under mitt officiella mål på 75.

Jag kan tänka mig att gå ner några kilon till, men har ingen stress. Stannar jag här så är det helt okej. De flesta dagar ser jag i och för sig ingen skillnad i spegeln alls, men jag märker ju på klädstorlekarna (och studsen i stegen på promenad) att något har hänt.

Ska prata med läkaren och så får vi se vad nästa steg blir: skruva ner dosen lite eller ligga kvar på 0,5 ett tag till.

Jag har ju haft en väldigt smidig resa på Ozempic med låg dos och bra resultat. Viktminskning i all ära, men det allra bästa är lugnet i huvudet. Att kunna fatta vettiga(re) matval utan att det krävs all viljestyrka och motivation i världen (och att typ stjärnorna står rätt). Att kunna ha en öppnad chipspåse i skafferiet en vecka utan att röra den. Att kunna lämna mat på tallriken, eller i alla fall inte ta en andra portion. Och att känna en tillförsikt till att jag inte kommer ha gått upp alla kilon om ett halvår igen.

Vi hörs om nån månad kanske, så får vi se hur jag klarat januari! Kämpa på ni andra!
OMG, jag kan inte att inte bli avis på dig. Har fastnat i limbo senaste 2 månader, går inte ner, inte kommit under 25 än, kör 1mg.

BTW fråga till alla, har ni gjort blodprov efter 6 månader? jag gjorde det nyligen (efter 7
månader)
Jag har fått minskade blödfetter (trigecelider), nästan halverad från 2,6 till 1,4
Glukos från 6 till 5,3
HbA1c (långtidssocker) från 36 till 32

Minskat LDL – kolesterolet 4,4 till 4
och total kolesterol 7,3 till 6,6
Dock båda är ffr lite förhöjda,

Har ni andra kollat??
Citera
2025-01-02, 17:37
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
OMG, jag kan inte att inte bli avis på dig. Har fastnat i limbo senaste 2 månader, går inte ner, inte kommit under 25 än, kör 1mg.

BTW fråga till alla, har ni gjort blodprov efter 6 månader? jag gjorde det nyligen (efter 7
månader)
Jag har fått minskade blödfetter (trigecelider), nästan halverad från 2,6 till 1,4
Glukos från 6 till 5,3

Har ni andra kollat??

Åh vad drygt. Nu minns jag inte detaljerna för dig, men är det något som gör att du inte vill öka dosen? Tänker att du ju fortfarande är på "upptrappningsdos" liksom? Hoppas det sätter fart för dig iaf!

Gällande blodprov så tog jag 6 mån-prov för några dagar sen, men har inte fått besked än. Kan uppdatera när jag fått mina nya värden.
Citera
2025-01-02, 18:37
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Helt fantastiskt, förstår att det måste kännas såå bra!

Håller helt med om lugnet i huvudet. Nästan så jag glömt hur det kändes förut. Men nu när jag tänker tillbaka så minns jag att jag kunde kämpa mot sug i hela dagar, alltså KÄMPA och ångesten var brutal. När jag väl föll för sug så var det nästan sekundärt att få det som var föremålet för suget, det var lugnet och att få andas ut och kunna tänka på annat som var det man ville åt.

Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka

månader)
Glukos från 6 till 5,3

Har ni andra kollat??

Ja gjorde blodprov efter 6 månader.
Förstår att det är tufft men förmodligen är det sunt och bara bra för kroppen att få stanna upp lite och vänja sig.
Citera
2025-01-02, 19:32
Medlem
Citat:

Grattis och heja dig! Väldigt bra gjort. Tror du kommer fortsätta tappa i vikt ett tag. Låt oss gärna höra hur det går framöver.

Håller med dig till 100% om lugnet i huvudet. Jag vill alltid ha det så och ska höra med läkaren hur de ställer sig till att jag fortsätter nedtrappningen, iallafall till sommaren. Har hållit vikten på 0,5 mg sedan i höstas och tänker inte stressa med ett avslut.
Citera
2025-01-02, 19:58
Medlem
Hej alla! Ville bara dela med mig av min resa med Ozempic (och kanske söka lite stöd). Jag kör via Dr.Vikt och både ansökningsprocessen och kontakten med läkaren fungerar superbra!

Jag började 5 oktober med 0,25mg. Kände ganska mycket biverkningar de första dagarna, det var mest illamående och lite halsbränna. Men inget som inte var hanterbart. Efter detta har jag inte känt så mycket alls faktiskt.. Varken effekt eller biverkningar om jag ska vara helt ärlig.

Har trappat upp dosen regelbundet då jag helt enkelt inte känt någon effekt alls, varken på hunger, aptit, biverkning, mättnad, osv.

Från 1,0mg kände jag en klar förändring i mättnad, skulle vilja påstå att jag äter ungefär hälften så mycket som tidigare portioner men känner fortfarande att jag snabbt blir hungrig igen. Efter bara en timme eller två är jag lika hungrig som innan och suget drar igång. Ökade för snart 3 veckor sen till 1,25mg och jag känner ingen större skillnad från det jag upplevde på 1,0mg.

Min fråga är egentligen, hur ska det faktiskt kännas? Jag vet att Ozempic inte är en mirakelkur som får en att rasa i vikt, men är det mer effekt än att bara bli mätt lite snabbare än vanligt?

Kan nämnas att jag är man, 172cm, började på 94kg och väger lika mycket idag 3 månader senare.
Senast redigerad av Zimp4tzoR 2025-01-02 kl. 20:28.
Citera
2025-01-02, 21:11
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zimp4tzoR
Hej alla! Ville bara dela med mig av min resa med Ozempic (och kanske söka lite stöd). Jag kör via Dr.Vikt och både ansökningsprocessen och kontakten med läkaren fungerar superbra!

Jag började 5 oktober med 0,25mg. Kände ganska mycket biverkningar de första dagarna, det var mest illamående och lite halsbränna. Men inget som inte var hanterbart. Efter detta har jag inte känt så mycket alls faktiskt.. Varken effekt eller biverkningar om jag ska vara helt ärlig.

Har trappat upp dosen regelbundet då jag helt enkelt inte känt någon effekt alls, varken på hunger, aptit, biverkning, mättnad, osv.

Från 1,0mg kände jag en klar förändring i mättnad, skulle vilja påstå att jag äter ungefär hälften så mycket som tidigare portioner men känner fortfarande att jag snabbt blir hungrig igen. Efter bara en timme eller två är jag lika hungrig som innan och suget drar igång. Ökade för snart 3 veckor sen till 1,25mg och jag känner ingen större skillnad från det jag upplevde på 1,0mg.

Min fråga är egentligen, hur ska det faktiskt kännas? Jag vet att Ozempic inte är en mirakelkur som får en att rasa i vikt, men är det mer effekt än att bara bli mätt lite snabbare än vanligt?

Kan nämnas att jag är man, 172cm, började på 94kg och väger lika mycket idag 3 månader senare.

Jag är nog en s.k. low responder dvs får inte superbra effekt. Tar 1 mg per vecka. Känner mest effekt dag 2 och 3 efter sprutan, då vill jag äta kanske hälften så mycket som annars. Dag 4-7 känner jag typ inget förutom att störande tankar på mat och sug jag hade förut nästan är borta. Men ingen direkt skillnad i mättnad. Gått ned ca 10 kg på ett halvår under 2023 och under 2024 har jag bara varit viktstabil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in