2024-03-14, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jo, det där bygger ju dock på att de sköter sig. Om allting bara är en stor röra har du inget skydd av insättningsgarantin eller äganderätt. Då finns det här begränsade investeringsskyddet på 250 K om jag inte missförstår.

Hur menar du? Om Lysa skulle gå i konkurs så äger du fortfarande dina delar i aktierna samt räntorna de investerat i, kan absolut bli mer komplicerat och ta något längre tid att likvidera dom men du äger dom ändå.
Citera
2024-03-14, 23:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alhamdullilah
Hur menar du? Om Lysa skulle gå i konkurs så äger du fortfarande dina delar i aktierna samt räntorna de investerat i, kan absolut bli mer komplicerat och ta något längre tid att likvidera dom men du äger dom ändå.
Jag tror som sagt inte att de sköter sig så dåligt att det är någon stor risk för förlust, däremot tidsutdräkt. Kan lätt ta ett år för dammet att skingras och dina andelar släpps. Så undvik!
Citera
2024-03-15, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag tror som sagt inte att de sköter sig så dåligt att det är någon stor risk för förlust, däremot tidsutdräkt. Kan lätt ta ett år för dammet att skingras och dina andelar släpps. Så undvik!

Med all respekt för din åsikt men jag ser det inte så. Lysa är det innehavet som har gått bäst för mig och på bara 2,5 år ligger jag närmare 100% +. Önskar att jag hade större del av kakan i Lysa istället för att bygga en egen portfölj.

Ha en fin dag!
Citera
2024-10-06, 10:51
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Med all respekt för din åsikt men jag ser det inte så. Lysa är det innehavet som har gått bäst för mig och på bara 2,5 år ligger jag närmare 100% +. Önskar att jag hade större del av kakan i Lysa istället för att bygga en egen portfölj.

Ha en fin dag!

Hur har du valt att fördela pengarna? Jag har 50/50 på aktier och sparkonton med medelrisk. 10/% upp på 9 månader.
Citera
2024-10-08, 13:50
Medlem
Citat:

Ha en fin dag!

100% på 2,5 år? En ren USA fond har gått upp ca 60-70% på 3 år, LYSA har 20% Sverige.
Citera
2024-10-08, 13:53
Medlem
Upplyftens avatar
Jag ser att Lysa har haft en utveckling på + 18% för i år.

tre gånger bättre än stockholmsindex just nu.

Man kanske skulle ??? HM
Citera
2024-10-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag ser att Lysa har haft en utveckling på + 18% för i år.

tre gånger bättre än stockholmsindex just nu.

Man kanske skulle ??? HM

LYSA är en GLOBAL fondrobot, det innehåller inte enbart Sverige, du kan inte jämföra LYSA med en stockholmindex, jämfört istället med detta;

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...r-global-index

Länsförsäkringar Global Index har inte bara gått bättre men är också billigare, förstår inte vad är hypen med LYSA när man kan välja sina egna fonder enkelt och smidigt all information finns där ute.
Senast redigerad av Harenstorkuk 2024-10-08 kl. 14:01.
Citera
2025-01-02, 09:53
Avstängd
MikeStrutters avatar
Någon som har 100% aktier inställt? Hur har det gått sedan ni började i så fall?
Citera
2025-01-02, 16:10
Medlem
Testade 30K på Lysa. Har haft i ett halvår ungefär, kollade innan nyår. Värdeutveckling 700 kronor. Hade tjänat mer på ett sparkonto, vet inte hur de har betett sig för ett så uselt reslutat. Hade typ 70 procent i aktiefonder, resten räntepapper.

Har sålt av allt men utbetalningen dröjer dessutom.
Citera
2025-01-04, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saragalar
Testade 30K på Lysa. Har haft i ett halvår ungefär, kollade innan nyår. Värdeutveckling 700 kronor. Hade tjänat mer på ett sparkonto, vet inte hur de har betett sig för ett så uselt reslutat. Hade typ 70 procent i aktiefonder, resten räntepapper.

Har sålt av allt men utbetalningen dröjer dessutom.

Men idiot! Fonder är LÅNGSIKTIGT!!!!!!!
Senast redigerad av Harenstorkuk 2025-01-04 kl. 19:20.
Citera
2025-01-04, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Men idiot! Fonder är LÅNGSIKTIGT!!!!!!!

Mina andra fonder har gått fem gånger bättre.
Citera
2025-01-05, 07:46
Medlem
De senaste 6 månaderna har börsen haft en svag utveckling, och med 30 % i räntefonder ska man inte förvänta sig stora resultat på så kort tid.
Om Lysa-portföljen istället hade haft 100 % aktier och utan 20 % svenska aktier, hade de andra fonderna sannolikt inte presterat särskilt mycket bättre.

Som sagt, fonder är en långsiktig investering, och att en fond presterar bättre än andra fonder just nu betyder inte att det kommer vara så nästa år eller framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in