2024-12-31, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Möjligt att han kanske gör det också. Men det är är inte bara vid alkoholförgiftning man kan få minnesluckor.
Nej jag skrev ju det? Vid blackouter och minnesluckor kan minnet återvända pö om pö.

Dricker man mycket släcks minnet. Jag mindes sällan mycket när jag vaknade efter att ha druckit alkohol och sedan kom minnet tillbaka successivt över dagen fram till några dagar innan jag hade fullständiga minnen igen. Så var det mer eller mindre varje gång jag drack som ung. Nåväl i slutet av min ungdoms festperiod.

Men att inte riktigt minnas en kväll är inte detsamma som att "få för sig att man våldtagits". Jag har aldrig vaknat upp och trott att jag utsatts mer än när jag faktiskt blivit våldtagen och hade minnen av kvällen och även en del av timmarna då det pågick.

Så att inte minnas sin partykväll är inte samma sak som att uppleva att man våldtagits. Att killen inte minns men gjort en polisanmälan är därmed inte något som innebär att han inbillar sig att hon utsatt honom. Han kan ha vissa fragmentariska minnen och han kan kommaatt minnas mer.

Att dricka för mycket med minnesluckor är inte samma sak som att tro att vad som helst då måste ha skett. För det krävs en psykisk problematik också och inte ens människor med sådan "inbillar sig" att de upplevt något de inte velat vara med om.

Sedan så det med kroppsminnen. När jag säger att jag faktiskt misstänker att jag våldtagits utan att kunna minnas det, så har det med kroppsminnen och andra flashbacks att göra. Inte luckor och livlig fantasi. Men de kan vara något som med tiden vaknade av den första våldtäkt som jag ändå minns dvs att hjärnan plötsligt många år efteråt började minnas känslor och kroppslig upplevelse. Jag vet inte och jag bryr mig ärligt talat inte om det jag inte har helhet i. Sitter inte och gräver i det men kan säga att om du inte minns något alls, så finns kanske en rädsla att du utsatts men sannolikheten att allt ska vara borta för alltid är inte jättestor. (Jag tänker på de som är oroliga efter att ha varit avsvimmade osv). Hon som drogades och våldtogs i många år av sin man med andra våldtäktsmän hade exempelvis symptom på att saker var fel. Kroppsminnen/smärta och annat även om hon aldrig fick ihop det.

Mannen hörde av sig till kvinnan för att han visste bitvis att hon varit där med honom och inte allt. Kanske kommer mer tillbaka, kanske inte men allt var då inte helt borta. Det tror jag inte.

Sedan om han har trauma, vilket han kan få utan våldsutsatthet osv så kan han förneka det han minns eftersom det väcker skam hos honom.
Senast redigerad av BestTransport 2024-12-31 kl. 10:32.
Citera
2024-12-31, 10:19
Medlem
Kannibal67s avatar
Jag tror att kvinnan kommer att bli dömd, men kommer inte att utveckla varför jag tror så. Har läst hela tråden och FUP, och menar att det finns tillräckliga skäl för en dom i kvinnans disfavör. Blir intressant att se om femme fatale hamnar i finkan eller inte.

Samtidigt är det tråkigt att samhället inte har utvecklats längre i 2024 än att män i machokulturen fortfarande tror at det är omöjligt att en man kan bli våldtagen utav an kvinna. Jag har lyssnat på många berättelser om vuxna män som har blivit utsatta på fyllan när dom inte har kunnat ge sitt samtycke. Män som har vaknat upp av at en kvinna har ridit eller sugit på deras kuk. Oftast utav en kvinna som dom inte är attraherad av, men där kvinnan har haft en historik med stadigvarande attraktion gemtemot den man som upplever detta.

Medvetslös betyder faktiskt inte at personen i fråga måste vara fullständig okontaktbar, där hjärnan inte längre tillhör kroppen. Det räcker att personen inte kan ge sitt samtycke till vad som försiggår.
Citera
2024-12-31, 13:39
Medlem
Någon bild på kvinnan?
Citera
2024-12-31, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nu var det dock så att han inte ville ha henne ens i onyktert tillstånd. Han avvisade henne flera gånger där på utestället. Sedan däckade han i en stol på utestället och fick ledas hem av en bekant. Och då gick den här kvinnan efter dem och hem till honom.

Han tog allt eget ansvar han kunde göra:
1. avvisade henne på utestället, flera gånger.
2. anmälde henne när hon inte fattade vinken och utnyttjade honom när han var plakat.

Det är väl snarare så att folk behöver lära sig att man inte ska ha sex med en person som är så pass full/drogad/trött att denna måste ledas hem... Att man inte ska ha sex med någon som däckar av fylla/droger/sex osv. Och folk behöver även lära sig att ett avisande/"nej"/"sluta jag vill inte" osv. ska respekteras. Folk behöver lära sig att tillse att de har samtycke till sex.

Om folk inte respekterar dessa mycket enkla regler, så är det de som förgriper sig på andra som inte har tagit ansvar för sig själva. Och då behöver de sitta i fängelse och rannsaka sig själva och lära sig att börja respektera andra.

Du tar inte något ansvar om du tillåter dig själv att däcka på en fest.
Citera
2024-12-31, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Varför skulle man inte kunna vara drabbad för att man inte minns?

Vad är det du drabbas av om du inte vet om du har haft sex med någon?
Citera
2024-12-31, 18:15
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hehe, bra fråga.
Citera
2025-01-01, 01:39
Medlem
Citat:
Nej det behövs inte eftersom ansvaret ligger på förövaren. Dessutom däckade han i sitt eget hem.

Ansvaret ligger hos människor som inte kan låta bli att våldta människor som somnat eller av alkohol/droger är bortom medvetandet.

Killen hade full rättighet att få gå hem och vara hur onykter som helat i sitt hem utan att kvinnan skulle följa efter honom och tvimga sig med som sällskap och in i hans bostad baserat på att han behövde öppna dörren för att kunna komma in själv.

Du kan vara hur full som helst, klä dig hur som helst, ha hur låg intelligens som helst, och så vidare utan att ta ansvaret för vad en annan gör mot dig i din utsatta situation

Man ansvarar inte för vad någon annan gör om man slocknar. Hur skulle man kunna ta ansvar för en annan människas handlingar när man själv inte ens är medvetanden om vad som pågår?

Sluta upp med propagandan för våldtäkt. Själva idén med samtycke handlar om att människor likt dig ska få fel, i rätten. Så håll dig till lagen istället. Den är till för att du ska ändra dig, inte tvärtom.
Citera
2025-01-01, 08:09
Medlem
Citat:

Saker kan väl hänt fast man inte minns det?

En kvinna blir slagen medvetslös och sedan våldtagen, men eftersom hon inte minns våldtäkten kan hon endast anmäla överfallet.

En man blir grovt misshandlad och hamnar i koma. Vaknar upp en månad senare på sjukhus. Kan inte anmäla eftersom han inte minns.

En 2-åring blir utsatt för sexuella övergrepp på förskolan. Föräldrarna kan inte anmäla eftersom de inte var med, och flickan minns själv inte.
Citera
2025-01-01, 19:06
Medlem
Citat:

Målsägande däckade inte på en fest. Han däckade på en stol ute på krogen. Och blev sedan ledd hem av en bekant, samtidigt som kvinnan som fyllt i honom med groggar (och som han hade avvisat flera gånger ute på krogen, när hon gjort närmanden), följde efter och in och hem till honom. Och där han sedan har en minneslucka. Och sedan vaknar upp hemma hos sig själv utan kalsonger. Och får sedan reda på att kvinnan haft sex med honom. Och han anmäler henne för våldtäkt.

Menar du att han inte skulle få somna i sitt eget hem?

--------------------------

Men du. Däckar en person på en fest så är det fan inte ok att folk ligger med den avdäckade personen för det. De ska givetvis dömas för våldtäkt om det saknades samtycke till sex. Ingen har rätt att använda en däckad persons kropp på det viset.
Citera
2025-01-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kannibal67
Jag tror att kvinnan kommer att bli dömd, men kommer inte att utveckla varför jag tror så. Har läst hela tråden och FUP, och menar att det finns tillräckliga skäl för en dom i kvinnans disfavör. Blir intressant att se om femme fatale hamnar i finkan eller inte.

Samtidigt är det tråkigt att samhället inte har utvecklats längre i 2024 än att män i machokulturen fortfarande tror at det är omöjligt att en man kan bli våldtagen utav an kvinna. Jag har lyssnat på många berättelser om vuxna män som har blivit utsatta på fyllan när dom inte har kunnat ge sitt samtycke. Män som har vaknat upp av at en kvinna har ridit eller sugit på deras kuk. Oftast utav en kvinna som dom inte är attraherad av, men där kvinnan har haft en historik med stadigvarande attraktion gemtemot den man som upplever detta.

Medvetslös betyder faktiskt inte at personen i fråga måste vara fullständig okontaktbar, där hjärnan inte längre tillhör kroppen. Det räcker att personen inte kan ge sitt samtycke till vad som försiggår.

Ja, det tror jag med. Att hon kommer bli dömd.

Ja, givetvis kan män bli våldtagna. I synnerhet när de är så pass fulla/påverkade osv. att de inte kan ta vara på sig själva/är helt utslagna. Var för inte så länge sedan en kvinna dömdes för våldtäkt på en bekant. Han hade däckat full i en bil och hon hade börjat ha sex med honom utan hans samtycke. Hans vänner såg det hela och filmade det. Hon blev dömd för våldtäkten och erkände det tom. (Rätt ovanligt).
Citera
2025-01-02, 08:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, det tror jag med. Att hon kommer bli dömd.

Ja, givetvis kan män bli våldtagna. I synnerhet när de är så pass fulla/påverkade osv. att de inte kan ta vara på sig själva/är helt utslagna. Var för inte så länge sedan en kvinna dömdes för våldtäkt på en bekant. Han hade däckat full i en bil och hon hade börjat ha sex med honom utan hans samtycke. Hans vänner såg det hela och filmade det. Hon blev dömd för våldtäkten och erkände det tom. (Rätt ovanligt).

Jag noterar att du skriver i synnerhet när en man är så pass full/påverkad osv. Jag tror att jag har ställt frågan till dig tidigare också men osäker om jag fått svar på din syn i frågan. Tänker du att även en man skulle kunna hävda att denne hamnat i freeze mode, att en man kan hävda att han varit rädd och låtit kvinnan göra som hon ville för att mannen annars var rädd för att kvinnan skulle bli våldsam?
Citera
2025-01-02, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag noterar att du skriver i synnerhet när en man är så pass full/påverkad osv. Jag tror att jag har ställt frågan till dig tidigare också men osäker om jag fått svar på din syn i frågan. Tänker du att även en man skulle kunna hävda att denne hamnat i freeze mode, att en man kan hävda att han varit rädd och låtit kvinnan göra som hon ville för att mannen annars var rädd för att kvinnan skulle bli våldsam?
Rädsla för våld får snarare offren att låta män göra vad de vill eller att upleva ett tvång uttalat som outtalat, att delta i sexuella handlingar.

Paralys är en automatisk reaktion. Fly, slåss eller svimma. Lite så. Väljer du att svimma av akut stress? Nej. Samma sak med att paralyseras. Det är en akut reaktion utan förmågan till att kognitivt bearbeta upplevelsen av hot. Dvs något som sker per automatik och då ingår ingen process av upplevelsen i prefrontala cortex.

Du är alltså även om du dissocierar eller liknande och avskärmas men agerar av känslan av hot, mer kapabel att bearbeta situationen som hotfull än om du bara slutar reagera. Paralys är det som kommer innan svimning. Fight innan du börjar slåss och skrika och kan ta till vrede i en situation där du faktiskt kan känna rädsla också. Flykten innebär att du försöker ta dig undan. Vid paralys och svimning skyddas du av att hjrnan stänger av.

Kan män svimma av stress? Kan de springa vid fara? Kan de slåss för att kämpa emot vid ett överfall?

Vad gör majoriteten av män som utsätts för våldsbrott t.ex rån ? Slåss de och skriker och är "manliga" eller samspelar de med förövaren och lämnar ifrån sig värdesaker? Eller kan förvaren i många fall bara ta saker?

Om en kvinna utför alla sexuella handlingarna så kan vi utgå ifrån att mannen inte av olika skäl var aktiv. Om han inte var aktiv kan han definitivt av olika skäl varit passiv pga att han var för full för att göra motstånd, inte medveten om vad som skedde, paralyserad på grund av att situationen var överväldigande och han inte "kom på något " att göra (inte aktiverade tankeprocessen i prefrontala cortex utan istället hade det limbosla systemet mer aktiverat osv).

Obehag måste inte handla om orörlig pga rädsla. Ett starkt hot av en mycket farligare och starkare person innebär att det är mer "vettigt" att blidka dem genom att göra allt de vill och i det innebär att vara kärleksfull eller utföra sexuella handlingar för att de inte ska explodera ut i det våld som hela tiden hä ger i deras oberäkneliga aggressivitet över den som utsätts.

Att män generellt inte är offren i sådana här saker är inte samma sak som att de inte kan reagera som offer gör. Det är först om han är extremt kuvad och svag som han skulle behöva samspela med gärningsmannen av rädsla för våld.

Och det är också möjligt om en man kanske redan är våldstraumatiserad sedan tidigare eller kvinnan mycket farlig. Sedan så är det många kvinnor som kan vara starka också. Men ja så är det väl inte vanligtvis då kvinnor sällan våldtar och överfaller män. Att det sällan sker är inte samma sak som omöjligt. En man får reagera på alla de vis en kvinna kan göra.

Utomstående är inte de som bestämmer hur ett offer ska reagera. Man kan inte påstå att en man inte kan bli paralyserad för att våldtäktsmannen är kvinna. Gör man det får man bevisa att det är omöjligt.

Givetvis kan en man paralyseras trots att han är fysiskt starkare om en kvinna kan börja slåss mot en man som slår henne trots att hon är fysiskt svagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in