2025-01-01, 20:31
Medlem
DMfanNo1s avatar
Ett mönster jag har upptäckt under senaste åren bland folk jag är bekant med är att de tar reda på information om mig om vad jag ska göra i mitt liv och senare ger de mig samma råd om sånt jag själv har sagt eller bestämt mig för att göra. Vad driver dessa personer till att göra det? Försöker de ta åt sig äran för mina egna påkomna strategier eller vad är grejen? Är de för lata och dumma för att komma med något eget smart och vettigt istället för att hela tiden kopiera mig och kasta tillbaka dem mot mig själv?
Senast redigerad av DMfanNo1 2025-01-01 kl. 20:36.
Citera
2025-01-01, 20:49
Moderator
Nospheratus avatar
Vad det beror på vet jag nog inte. Men det låter ju som väldigt egendomliga konversationer i vilket fall. Om jag förstått det rätt så förklarar du alltså för någon att du exempelvis har planer på att gå en högskoleutbildning. Något senare tipsar då alltså samma person dig om att du borde gå den utbildningen?

Det mest naturliga i den situationen är väl att förvirrat fråga vad han menar. Eftersom du ju själv förklarat att det ju redan är din plan. Vad svarar de på det?
Citera
2025-01-01, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Vad det beror på vet jag nog inte. Men det låter ju som väldigt egendomliga konversationer i vilket fall. Om jag förstått det rätt så förklarar du alltså för någon att du exempelvis har planer på att gå en högskoleutbildning. Något senare tipsar då alltså samma person dig om att du borde gå den utbildningen?

Det mest naturliga i den situationen är väl att förvirrat fråga vad han menar. Eftersom du ju själv förklarat att det ju redan är din plan. Vad svarar de på det?

Fast i ditt exempel är det väl logiskt? TS förklarar att han tänker gå NÅGON högskoleutbildning varvid personen som TS pratar med sedan föreslår en SPECIFIK högskoleutbildning.

Läste igen, du skriver också en specifik högskoleutbildning (förmodligen) och då blir det knasigt ja.
Citera
2025-01-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Ett mönster jag har upptäckt under senaste åren bland folk jag är bekant med är att de tar reda på information om mig om vad jag ska göra i mitt liv och senare ger de mig samma råd om sånt jag själv har sagt eller bestämt mig för att göra. Vad driver dessa personer till att göra det? Försöker de ta åt sig äran för mina egna påkomna strategier eller vad är grejen? Är de för lata och dumma för att komma med något eget smart och vettigt istället för att hela tiden kopiera mig och kasta tillbaka dem mot mig själv?

De kanske uppfattar det de säger något annorlunda än vad du gör. Det kanske är så att de försöker stötta dig i dina funderingar och beslut om framtiden. Om du sagt att du ska göra något så är det ett naturligt samtalsämne framöver och de kanske vill stötta dig genom att säga att de tycker att du ska göra det du talat om tidigare. Låter helt naturligt tycker jag och som du har goda vänner som lyssnar på vad du säger, minns vad du sagt, och stöttar dig i det du ämnar företa dig. Var rädd om dina vänner istället för att misstro dem.
Citera
2025-01-01, 20:56
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Fast i ditt exempel är det väl logiskt? TS förklarar att han tänker gå NÅGON högskoleutbildning varvid personen som TS pratar med sedan föreslår en SPECIFIK högskoleutbildning.
Det vore ju en sak. Men vad jag förstår förklarar TS specifika detaljer, som exempelvis specifikt vilken utbildning. Som sedan samma person senare tipsar honom om.

Själv hade jag ju i den situation som sagt förvirrat frågat personen hur han menar, eftersom jag berättat om mina planer.

- Jag planerar att åka till Indien på semestern. Det är trevligt där.
- Åh, vet du. Du borde åka till Indien på din semester. Det är trevligt där.
- Eh...hur menar du? Det var ju det jag sa?
Citera
2025-01-01, 20:57
Medlem
Citat:
Hur menar du att de ta reda på sådant?

Rätt fram sagt - Eftersom du hävdar att du upptäckt ett sådant OTROLIGT mönster, verkar det som att du har någon slags paranoid inbillningsjuka...
Citera
2025-01-01, 21:07
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
De kanske uppfattar det de säger något annorlunda än vad du gör. Det kanske är så att de försöker stötta dig i dina funderingar och beslut om framtiden. Om du sagt att du ska göra något så är det ett naturligt samtalsämne framöver och de kanske vill stötta dig genom att säga att de tycker att du ska göra det du talat om tidigare. Låter helt naturligt tycker jag och som du har goda vänner som lyssnar på vad du säger, minns vad du sagt, och stöttar dig i det du ämnar företa dig. Var rädd om dina vänner istället för att misstro dem.

Tack för svar alla.

Jag funderade på om det är nån sorts stöttning, men jag själv skulle då inte formulera mig på det sättet dessa personer har gjort. Jag skulle åtminstone poängtera att det var min egna idé från början och att de håller med eller att de tycker att det låter som en bra idé. Inte kasta ur sig ”gör det här”, det låter hårt och man blir förvirrad av det och undrar då vad motivet är.

För övrigt så har det inte varit några nära vänner utan folk man börjat lära känna ytligt, och de lär knappast kunna bli vän med mig genom att formulera sig på det sättet de gör. Man blir bara irriterad, liksom konversationen gav ingenting.
Senast redigerad av DMfanNo1 2025-01-01 kl. 21:10.
Citera
2025-01-01, 21:27
Medlem
Citat:
Tack för svar alla.

Jag funderade på om det är nån sorts stöttning, men jag själv skulle då inte formulera mig på det sättet dessa personer har gjort. Jag skulle åtminstone poängtera att det var min egna idé från början och att de håller med eller att de tycker att det låter som en bra idé. Inte kasta ur sig ”gör det här”, det låter hårt och man blir förvirrad av det och undrar då vad motivet är.

För övrigt så har det inte varit några nära vänner utan folk man börjat lära känna ytligt, och de lär knappast kunna bli vän med mig genom att formulera sig på det sättet de gör. Man blir bara irriterad, liksom konversationen gav ingenting.

Ytligt bekanta vars sätt du ogillar, alltså, varför ens bry sig?

Men om det nu är flera av varandra oberoende som bär sig åt på samma vis gentemot dig, så bör du kanske ändå se till dig själv, för du är ju onekligen den gemensamma faktorn till detta beteende.
Citera
2025-01-01, 21:30
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Tack för svar alla.

Jag fattar nog som sagt inte ens kontexten till hur dessa konversationer uppstår utan att frågan närmast självklart väcks direkt där och då.

- Jag planerar att plugga juridik till våren.
- Nja men vet du, jag tycker du ska plugga juridik till våren.
- Men...det var ju exakt det jag sa?! Har vi missförstått varandra kanske?

Som jag ser det är det nära nog omöjligt att fortsätta ovan diskussion utan att du får förklarat vad personen sysslar med.
Citera
2025-01-01, 21:53
Medlem
Det är ett naturligt mönster, vi vill gärna (omedvetet) bekräfta människor vi tycker om. Det kan bli rätt komiskt ibland, speciellt när man börjat lägga märke till mönstret.
Citera
2025-01-01, 22:16
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:

Haha jag har också råkat ut för detta. Det är väldigt märkligt.
Antingen är de glömska och tror att de kom på det.
Eller så vet de att du sa det och liksom försöker lura dig att de inte knyckt din idé så de ändå kan mästra dig.
Jag tror det senare förekommer bland en del personer som absolut måste "stå överst". Jobbiga typer.
En gång har jag råkat ut för detta i ett affärsammanhang. Jag snackade med en person om en affärsidé. Denna person gav sedan denna idé till några andra som gjorde verklighet av det några veckor senare. När jag frågade honom så sa han att han redan berättat för mig om detta. Ett rövhål.
Citera
2025-01-01, 22:18
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Det är ett naturligt mönster, vi vill gärna (omedvetet) bekräfta människor vi tycker om. Det kan bli rätt komiskt ibland, speciellt när man börjat lägga märke till mönstret.

Fast du pratar om när det sker direkt i konversationen. Förstod det som att ts menade med tid emellan, men kanske missförstod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in