Citat:
Nej jag skrev ju det? Vid blackouter och minnesluckor kan minnet återvända pö om pö.Dricker man mycket släcks minnet. Jag mindes sällan mycket när jag vaknade efter att ha druckit alkohol och sedan kom minnet tillbaka successivt över dagen fram till några dagar innan jag hade fullständiga minnen igen. Så var det mer eller mindre varje gång jag drack som ung. Nåväl i slutet av min ungdoms festperiod.
Men att inte riktigt minnas en kväll är inte detsamma som att "få för sig att man våldtagits". Jag har aldrig vaknat upp och trott att jag utsatts mer än när jag faktiskt blivit våldtagen och hade minnen av kvällen och även en del av timmarna då det pågick.
Så att inte minnas sin partykväll är inte samma sak som att uppleva att man våldtagits. Att killen inte minns men gjort en polisanmälan är därmed inte något som innebär att han inbillar sig att hon utsatt honom. Han kan ha vissa fragmentariska minnen och han kan kommaatt minnas mer.
Att dricka för mycket med minnesluckor är inte samma sak som att tro att vad som helst då måste ha skett. För det krävs en psykisk problematik också och inte ens människor med sådan "inbillar sig" att de upplevt något de inte velat vara med om.
Sedan så det med kroppsminnen. När jag säger att jag faktiskt misstänker att jag våldtagits utan att kunna minnas det, så har det med kroppsminnen och andra flashbacks att göra. Inte luckor och livlig fantasi. Men de kan vara något som med tiden vaknade av den första våldtäkt som jag ändå minns dvs att hjärnan plötsligt många år efteråt började minnas känslor och kroppslig upplevelse. Jag vet inte och jag bryr mig ärligt talat inte om det jag inte har helhet i. Sitter inte och gräver i det men kan säga att om du inte minns något alls, så finns kanske en rädsla att du utsatts men sannolikheten att allt ska vara borta för alltid är inte jättestor. (Jag tänker på de som är oroliga efter att ha varit avsvimmade osv). Hon som drogades och våldtogs i många år av sin man med andra våldtäktsmän hade exempelvis symptom på att saker var fel. Kroppsminnen/smärta och annat även om hon aldrig fick ihop det.
Mannen hörde av sig till kvinnan för att han visste bitvis att hon varit där med honom och inte allt. Kanske kommer mer tillbaka, kanske inte men allt var då inte helt borta. Det tror jag inte.
Sedan om han har trauma, vilket han kan få utan våldsutsatthet osv så kan han förneka det han minns eftersom det väcker skam hos honom.
Senast redigerad av BestTransport 2024-12-31 kl. 10:32.
Senast redigerad av BestTransport 2024-12-31 kl. 10:32.