2025-01-01, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Fyrverkerier skrämmer djur på ett helt annat sätt än t ex åska och andra ljud/ljus.
Djuren blir verkligen fullständigt panikslagna.

Jag AVSKYR sådant.

Men det är ju så fullständigt överdrivet i vissa uttalanden om djuren, att man slutar ta ”era varningar” som trovärdiga.

Det skriks om tex hästar och övriga vilda djur som dör i drivor i stall och skogar pga fyrverkerier.

Var är alla (trovärdiga) bilder på dessa?
Hundägare som är ute i skogen på nyårsdagen med hunden måste ju se rådjur, älgar, vildsvin, harar och fåglar ligga i högar överallt…
Citera
2025-01-01, 11:31
Medlem
Dyrt, störigt, miljöfarligt, livsfarligt när det används som vapen av blattar när det ska firas enligt mellanönsterntradition. Ytterligare en sak som förstörts.
Citera
2025-01-01, 11:33
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag har katter som skiter blankt i åskan men får sådan panik av nyårsfyrverkerierna att dom knappt hämtar sig.

Så jag hoppas på ett förbud och stränga straff för dom som bryter mot det.
Du är bara tramsig och utsätter dina egna djur för saker som du anser är djurplågeri. Varför gör du det, du vet förstås att det ska smälla.

Självklart har katten eller hunden hämtat sig idag eller imorgon och sedan går livet vidare som vanligt. Förmodligen mindre rädd nästa gång.
Citera
2025-01-01, 11:34
Medlem
Citat:
För att kattägare/hundägare/hästägare osv inte anser att dom håller djuren fångna.
Katter får ofta komma och gå som dom vill och dom VILL bo kvar.

Jag hoppas på ett förbud mot fyrverkerier och stränga straff åt dom som bryter mot det.

Ah. Just det. Utekatter som är de största djurmördarna som existerar där ute i det vilda.

Alla djur som inte får springa fritt dygnet runt, året runt lider under fångenskap.
Allt annat är bara för att försköna sin egen njutning av att kunna äga ett djur.

Varför gapar inte dessa ”djurvänner” i sociala medier över tex travsporten?
Hästar som spänns fast med en kärra baktill och får lite rapp i arslet på upploppet.
Bettskena i käften, där föraren drar i tyglar och bokstavligen driver hösten i en riktning.

Helt tyst.
Citera
2025-01-01, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WorkSmartNotHard
Fler som uppmärksammat detta? Gammelmedia propagerar MOT fyrverkerier med alla dessa artiklar om hundar som blir rädda och även BARN som blir rädda av ljuden. Även i sociala medier ser man ökat motstånd och ökade aggressioner mot fyrverkerier.

Var kommer detta ifrån och varför verkar det vara ett PK-fenomen att vara MOT fyrverkerier som vi alltid har använt för att fira och välkomna det nya året?
PK vet jag inte men de flesta har väl insett att fyrverkerier mest bara är skit.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tigra2005
Men det är ju så fullständigt överdrivet i vissa uttalanden om djuren, att man slutar ta ”era varningar” som trovärdiga.

Det skriks om tex hästar och övriga vilda djur som dör i drivor i stall och skogar pga fyrverkerier.

Var är alla (trovärdiga) bilder på dessa?
Hundägare som är ute i skogen på nyårsdagen med hunden måste ju se rådjur, älgar, vildsvin, harar och fåglar ligga i högar överallt…
Jag vet hur våra katter mår, och jag vet hur mångas hundar och hästar mår, och jag gillar helt enkelt inte djurplågeri.
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är en sån kort period att det inte har betydelse. Det vore som alla bara körde bil två dar om året. Det är helt försumbart.

Med tanke på mängden så borde det vara mer men du kanske har rätt.
Citera
2025-01-01, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du är bara tramsig och utsätter dina egna djur för saker som du anser är djurplågeri. Varför gör du det, du vet förstås att det ska smälla.

Självklart har katten eller hunden hämtat sig idag eller imorgon och sedan går livet vidare som vanligt. Förmodligen mindre rädd nästa gång.
Stress kan slå ut immunförsvaret hos katter.

Du får tycka vad du vill, men jag hoppas på förbud.
Och stränga straff.
Citera
2025-01-01, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ah. Just det. Utekatter som är de största djurmördarna som existerar där ute i det vilda.

Alla djur som inte får springa fritt dygnet runt, året runt lider under fångenskap.
Allt annat är bara för att försköna sin egen njutning av att kunna äga ett djur.

Varför gapar inte dessa ”djurvänner” i sociala medier över tex travsporten?
Hästar som spänns fast med en kärra baktill och får lite rapp i arslet på upploppet.
Bettskena i käften, där föraren drar i tyglar och bokstavligen driver hösten i en riktning.

Helt tyst.
Travsport borde förbjudas enligt mig.
Men nu handlar tråden om fyrverkerier.
Citera
2025-01-01, 11:38
Medlem
Citat:
Jag har katter som skiter blankt i åskan men får sådan panik av nyårsfyrverkerierna att dom knappt hämtar sig.

Så jag hoppas på ett förbud och stränga straff för dom som bryter mot det.

Kanske bra att svaga djur faller bort.

Återigen detta trams om djur som blir handlingsförlamade i flera veckor efter nyår.
Sicket trams.

Har massor med vänner på fejjan som har just katt och hund.
Helt ärligt. Inte en enda har lagt upp bilder/filmer när deras djur veckor efteråt står och darrar eller ligger apatiska i soffan.
Citera
2025-01-01, 11:41
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Stress kan slå ut immunförsvaret hos katter.

Du får tycka vad du vill, men jag hoppas på förbud.
Och stränga straff.
Ja, alla som avsiktligt utsätter djur, för det de själva anser är djurplågeri, borde då straffas. Enligt din egen logik.
Citera
2025-01-01, 11:41
Bannlyst
Citat:
Kanske bra att svaga djur faller bort.
Du är ju sjuk i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto