2025-01-01, 11:11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Katter, hästar, hundar osv osv blir ofta hysteriskt rädda.
Och jag AVSKYR djurplågeri.
Men det är inte djurplågeri, ett rent påhitt. Om du verkligen menar att det är djurplågeri när djur blir rädda, vilket inte bara handlar om nyårsraketer, så skulle väl ingen få ha djur. Eller varför menar du att andra ljud eller upplevelser, som de även blir rädda av, inte är djurplågeri? Då måste du mena att det är djurplågeri att utsätta dem för livet självt. Eller så är du inkonsekvent.

Skillnaden här är att man vet att det kommer att skickas upp raketer, så då är det väl din uppgift, om du nu verkligen menar att alla ljud som djur blir rädda för, är djurplågeri, att som djurägare se till att den slipper utsättas för det. Annars är det du som är djurplågaren.
Citera
2025-01-01, 11:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Fyrverkerier är kul, men borde avnjutas med måtta eftersom det stör många. För egen del har jag inte köpt vare sig fyrverkeri eller smällare sedan evigheter eftersom jag tycker att det är ett himla slöseri och onödigt dyrt. Att det kan vara störande med fyrverkeri är inte PK, det är ett faktum.

Precis detta, men varför införa förbud? Bättre att göra som vi alltid brukar i detta land - skatta ihjäl problemet.

20 kr i punktskatt per fyrverkeripjäs så kommer problemet med folk som skjuter flera veckor innan vara som bortblåst samtidigt som det fortfarande är tillåtet att skjuta bort ännu lite mer pengar på nyår om man så vill. Problemet löst
Citera
2025-01-01, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men det är inte djurplågeri, ett rent påhitt. Om du verkligen menar att det är djurplågeri när djur blir rädda, vilket inte bara handlar om nyårsraketer, så skulle väl ingen få ha djur. Eller varför menar du att andra ljud eller upplevelser, som de även blir rädda av, inte är djurplågeri? Då måste du mena att det är djurplågeri att utsätta dem för livet självt. Eller så är du inkonsekvent.

Skillnaden här är att man vet att det kommer att skickas upp raketer, så då är det väl din uppgift, om du nu verkligen menar att alla ljud som djur blir rädda för, är djurplågeri, att som djurägare se till att den slipper utsättas för det. Annars är det du som är djurplågaren.
Fyrverkerier skrämmer djur på ett helt annat sätt än t ex åska och andra ljud/ljus.
Djuren blir verkligen fullständigt panikslagna.

Jag AVSKYR sådant.
Citera
2025-01-01, 11:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Djur lider i alla möjliga sammanhang och nyårsraketer måste stå för en fullständigt obetydlig del av det totala lidande djur utsätts för. Det är en symbolfråga. Kulturkrigsfråga.

Alla de här som gnäller över sina rädda hundar äter ju garanterat kött och då har man diskvalificerat sig från diskussioner om huruvida hundar är rädda på nyårsafton.

Exakt!! Dessutom värdesätts sällskapsdjur mycket högre än både människor och andra djur eftersom boskap föds upp och slaktas för att hundar och katter ska utfodras.
Senast redigerad av PinusCembra 2025-01-01 kl. 11:34. Anledning: Tillägg
Citera
2025-01-01, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Skjutandet runt nyår motsvarar utsläpp som hela den svenska fordonsflottan åstadkommer på 3 månader!
Var är miljörörelsen och hur ser den på saken?
Källa? Låter helt orimligt.

Menar du globala fyrverkerier, eller bara i Sverige?

Det går åt ca 450 liter bensin per år per bil, 3 månader blir 12/3*450 = 110 liter och motsvarar att varje svensk bilägare bränner på med mer än 100 kg fyrverkerier per år.

Du inkluderar nog Kina och diverse andra länder i din alarmistiska och vilseledande jämförelse.
Citera
2025-01-01, 11:22
Avslutad
Jag gillar inte fyrverkerier speciellt.
Tror att det är hundägarna som hetsar upp sig och därmed hetsar hunden upp sig. Har växt upp med hundar och haft katter, och vi brydde oss inte om fyrverkerierna. Därmed brydde hundarna och katterna inte heller sig märkvärdigt. De såg att vi var lugna, vilket har en lugnande effekt på djuren.
Citera
2025-01-01, 11:22
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Fyrverkerier skrämmer djur på ett helt annat sätt än t ex åska och andra ljud/ljus.
Djuren blir verkligen fullständigt panikslagna.

Jag AVSKYR sådant.
Nej det är inte sant. Är de rädda för smällar blir de panikslagna även av åska. Men efter ett antal åskväder lär de sig. Samma som med nyårsraketer. Men oavsett håller inte ditt resonemang. Det blir fortfarande ditt ansvar som djurägare att inte utsätta dem för det. Även åska och annat de kan bli rädda för, om du faktiskt menar vad du säger om djurplågeri. Vilket faktiskt inte är sant.
Citera
2025-01-01, 11:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hur mycket Co2 utsläpp blir det av dessa raketer egentligen?
Både under tillverkning och sen vid skjutandet borde det väl släppas ut en del eller har jag fel då man sällan hör något från miljörörelsen gällande raketer och smällare.
Citera
2025-01-01, 11:25
Medlem
Citat:
Varför tillåter man djurplågeri en gång om året, medan man har hårda lagar kring det övrig tid på året?

Varför tillåter vi att man håller djur under fångenskap, alla dagar på året?

Folk som gnäller på fyrverkerier är ofta själva hundägare. Som alltså har hund för att eget nöjes skull.
Citera
2025-01-01, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej det är inte sant. Är de rädda för smällar blir de panikslagna även av åska. Men efter ett antal åskväder lör de sig. Samma som med nyårsraketer. Men oavsett håller inte ditt resonemang. Det blir fortfarande ditt ansvar som djurägare att inte utsätta dem för det. Även åska och annat de kan bli rädda för, om du faktiskt menar vad du säger om djurplågeri. Vilket faktiskt inte är sant.
Jag har katter som skiter blankt i åskan men får sådan panik av nyårsfyrverkerierna att dom knappt hämtar sig.

Så jag hoppas på ett förbud och stränga straff för dom som bryter mot det.
Citera
2025-01-01, 11:27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur mycket Co2 utsläpp blir det av dessa raketer egentligen?
Både under tillverkning och sen vid skjutandet borde det väl släppas ut en del eller har jag fel då man sällan hör något från miljörörelsen gällande raketer och smällare.
Det är en sån kort period att det inte har betydelse. Det vore som alla bara körde bil två dar om året. Det är helt försumbart.
Citera
2025-01-01, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tigra2005
Varför tillåter vi att man håller djur under fångenskap, alla dagar på året?

Folk som gnäller på fyrverkerier är ofta själva hundägare. Som alltså har hund för att eget nöjes skull.
För att kattägare/hundägare/hästägare osv inte anser att dom håller djuren fångna.
Katter får ofta komma och gå som dom vill och dom VILL bo kvar.

Jag hoppas på ett förbud mot fyrverkerier och stränga straff åt dom som bryter mot det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in