2025-01-01, 00:43
Medlem
Inget slår nyåret 1999/2000. Sedan dess har det bara blivit färre raketer och smällare för varje år.
Citera
2025-01-01, 00:51
Medlem
Zoologens avatar
Här där jag bor har det varit nästintill dödstyst. Hörde någon knall runt 22 när jag kom hem från jobbet. När jag lade mig hördes inte ett knäpp och vaknade nu 00.45 och kan inte erinra mig ett massa skjutande runt midnatt.
På det hela taget ett lyckat nyår tycker jag och katten. Och förmodligen rätt många andra djur.

Är f ö så långt från PK man kan komma.
Senast redigerad av Zoologen 2025-01-01 kl. 00:58.
Citera
2025-01-01, 00:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vi har hund och varit tvungen att ge henne lugnande hela kvällen just för att alla idioter måste skjuta sina raketer.

Jag tycker det är helt ok att folk skjuter om de kan hålla sig till att göra detta mellan 23:30-00:30 under nyårsnatten.
Problemet nu är att sen i mitten av förra veckan har det kommit smällar då och då när som helst på dagen eller kvällen, har man då en hund som reagerar på dessa smällar så blir det rätt jobbigt då hunden ändå måste ut.

I år kändes det ändå som att skjutandet vid tolvslaget var rätt lite, bor ändå i en av de större städerna och det brukar vara mer på tolvslaget.
Smäller lite sporadiskt fortfarande och nu är klockan snart 01:00.
Citera
2025-01-01, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Är det inte bra att färre ägnar sig åt något som skadar och lemlästar ett par unga killar om året? Samt säkert orsakar några dussintals bränder i bostäder, och de bekymmer det orsakar?
Men det är en kul grej. Och kul för andra att se på. ☺️
Citera
2025-01-01, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Här där jag bor har grannarna skjutit i vad kan det vara, 2 veckor?
Hur kul är det att bo i ett krig?

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Sveriges nya befolkning kan inte hantera fyrverkerier på ett ansvarsfullt sätt. Alltför många av dem finner en glädje i att skrämma och skada andra människor mha fyrverkerier.

För ett par år sen bodde jag i utkanten av Rosengård. Det började skjutas fyrverkerier några veckor innan jul och höll i sig nån vecka efter nyår. Skitungarna höll på vid gårdarna och siktade gärna mot lägenhetsfönster. Fy fan vad glad jag är att jag lämnat rövhålet malmö.

Edit: egentligen gillar jag fyrverkerier men bla pga anledningar som ovan ser jag gärna ännnu hårdare begränsningar för privatpersoner att kunna köpa fyrverkerier.
Senast redigerad av ryssfemm 2025-01-01 kl. 01:03.
Citera
2025-01-01, 01:04
Medlem
Jag förstår att människor och särskilt unga, vill ha kul liksom barnfamiljer.

Men det kanske skulle vara mer samli gar av folk på vissa platser än utspritt överallt

Viss stress går att få ner men inte oavbruten. Dwt är väl mycket instinktivt djur vill fly från sådant som skulle kunna innebära livsfara. Det är inte något naturligt med fyrverkerier men det är naturligt att söka skydd och även fly en plats vid kraftiga och plötsliga hot. Djuren kan inte alltid avgöra att det inte är fara för liv och död när der kommer plötsliga, hårda smällar från något håll.
Citera
2025-01-01, 01:12
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryssfemm
För ett par år sen bodde jag i utkanten av Rosengård. Det började skjutas fyrverkerier några veckor innan jul och höll i sig nån vecka efter nyår. Skitungarna höll på vid gårdarna och siktade gärna mot lägenhetsfönster. Fy fan vad glad jag är att jag lämnat rövhålet malmö.

Edit: egentligen gillar jag fyrverkerier men bla pga anledningar som ovan ser jag gärna ännnu hårdare begränsningar för privatpersoner att kunna köpa fyrverkerier.
Jag väntade på kommentarerna att jag skulle flytta från det skitstället jag bor på, men nu är det så att jag bor i ett välbärgat, väldigt vitt område!
Vi slipper visserligen raketer på fönster, men det är väl där skillnaden ligger, vita svenskar har en viss mått av medmänsklighet...
Citera
2025-01-01, 01:25
Medlem
Vill inte påstå att det är pk att vara emot fyrverkerier men de flesta hundägare uppfostrar sina hundar att vara rädda för smällar

Sen var det problem också att invandrare i Malmö brukar skjuta fyrverkerier mot polisen.
Citera
2025-01-01, 01:32
Medlem
Det verkar inte vara några hundägare här...
Sedan har vi ny-adeln som har noll konsekventtänk överhuvudtaget som glatt skjuter MOT folk som bara garvar "kolla svennen vilken brännskada han fick" och garvar vidare och lägger nästa "bomb-låda" vågrätt bland folksamlingar...
Möllevångstorget i Malmö är ju en förebild som visar att ny-adeln kan hantera pyrotekniska don på ett "ansvarsfullt" sätt...
Det är ju dessa raketforskare som kommer skapa totalförbud mot alla pyrotekniska attiraljer, inte att djur lider (vilket dom gör något fruktansvärt) för då skulle förbudet införts redan på 70-talet.
Citera
2025-01-01, 01:32
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Ja det är hårdare och hårdare regler. Mer förbud. De som följer förbuden får smälla mindre. De som inte bryr sig om förbud (och är orsaken till förbuden) smäller vidare.

Som vanligt är det de skötsamma som straffas. Det är för övrigt bland det svenskaste som finns. Se till att rövknulla folk som går upp varje morgon och arbetar och betalar skatt. Om du däremot vaknar 11, glider ut och säljer knark så är det grönt ljus från Sverige. Du behöver varken betala skatt eller något annat heller. Allt finns där för dig. Och du har en armé hjärntrötta chipsfifflare på vänsterkanten som ständigt tar dig i försvar och insisterar på att du ska ha allt från gratis sjukvård till sociala insatser.

Det är mer engagemang mot fyrverkerier i det här jävla landet än mot handgranater.
Citera
2025-01-01, 01:34
Medlem
Blaskas avatar
Invandrare som hållit på att skjuta fyrverkerier in i klungor av människor, bilar och annat. Inte kunnat sköta det helt enkelt. Sen är det väl alltid så med saker man vill hjärntvätta sin befolkning kring. Man matar folk med info från alla mainstreamkanaler. PK är precis samma fenomen. Trist som fan.
Citera
2025-01-01, 01:39
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreadden
Det verkar inte vara några hundägare här...
Sedan har vi ny-adeln som har noll konsekventtänk överhuvudtaget som glatt skjuter MOT folk som bara garvar "kolla svennen vilken brännskada han fick" och garvar vidare och lägger nästa "bomb-låda" vågrätt bland folksamlingar...
Möllevångstorget i Malmö är ju en förebild som visar att ny-adeln kan hantera pyrotekniska don på ett "ansvarsfullt" sätt...
Det är ju dessa raketforskare som kommer skapa totalförbud mot alla pyrotekniska attiraljer, inte att djur lider (vilket dom gör något fruktansvärt) för då skulle förbudet införts redan på 70-talet.
Djur lider i alla möjliga sammanhang och nyårsraketer måste stå för en fullständigt obetydlig del av det totala lidande djur utsätts för. Det är en symbolfråga. Kulturkrigsfråga.

Alla de här som gnäller över sina rädda hundar äter ju garanterat kött och då har man diskvalificerat sig från diskussioner om huruvida hundar är rädda på nyårsafton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in