2024-12-31, 23:08
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ingen utom Teet Härm kunde sammarbeta med Jovan Rais när det begav sig. Ingen annan vågade bli Jovans adept och ha Jovan som handlederna. Man var rädd för hans lynne och elakhet.

Jovan Rajs var ökänd för sin narcissism och sina svek mot kollegor.
Han har i åratal integrerat, hotat sina kollegor för egen vinnings skull och hämnats när han inte fått som han vill. Han har skaffat sig hållhakar på folk och utnyttjat dessa skamligt.
ALLA inom Rättsmedicinvärlden såväl i Sverige som även internationellt vet att Jovan Rajs har betett sig så här. Han är enormt avskydd, men också fruktad för att han skadat så många genom åren.

Jag har hela tiden haft en känsla av att Jovan Rajs på något sätt känt sig hotad av Teet Härm, som bevisligen var mkt skicklig i sin yrkesutövning.

Jag är övertygad om att Jovan såg ett ypperligt tillfälle att ”sänka” hotet Teet Härm - för gott.
Citera
2024-12-31, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
När kommer tv-serien om da Costa fallet? Folk vill säkert se en riktigt påkostad produktion med bra skådespelare och autentiska miljöer. Och givetvis fula 80-talskläder och språkbruk från denna nu väldigt avlägsna tid.

Johan Ulvesson liknar Teet Härm lite grann, och kunde spela honom, men han kanske är för gammal.
Någon av Skarsgårdarna kunde spela Thomas Allgén. Så behöver vi någon som ser ut som en riktig Femme Fatale att spela da Costa. För poliserna, psykologerna och journalisterna behövs riktigt skickliga skådespelare för att få fram dessa personers stupiditet och jävlighet på ett trovärdigt sätt. En bra regissör kunde göra något riktigt bra av det.

Jag menar, idag gör man ju tv-serier på i stort sätt allting, och här har vi en story som har allt men ännu inte filmatiserats!

Jag har för mig att Marianne Ahrne hade funderingar på någon serie eller dokumentärserie i samband med skadeståndsprocessen. Men jag tror det rann ut i sanden eftersom hon inte hittade några finansiärer.

Jag skulle däremot gärna vilja se ett femte avsnitt av den nya dokumentärserien där man presenterar Catrines sista halvår i livet, vilka hon umgicks med, samt möjliga gärningsmän. Jag vill precis som GW tro att det förmodligen finns någon kvar i livet som ändå anar vem eller vilka som var skyldiga.
Citera
2025-01-01, 00:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Man måste säga att den nya dokumentären är välgjord. De måste ha arbetat som fan för att få ett flyt och skapa nån sorts sammanhängande film, en berättelse, som både innehåller hårda fakta, fina ögonblick och nya vinklar.

Ett av de mest intressanta ögonblicken för mig, var när det avslöjades att CHR*STINA ALLG*N SJÄLV misstrodde sitt eget vittnesmål.

Alla människor har nog någon gång i sitt liv i undrat om de verkligen har hört eller sett rätt och ifrågasatt om det här kan stämma.

Vilka var de andra intressanta ögonblicken enligt dig i den nya dokumentärserien?
Citera
2025-01-01, 01:03
Medlem
Gott nytt år Thomas och Teet, jag hoppas än en gång att ni vet att alla förstår att ni är oskyldiga.
Citera
2025-01-01, 01:44
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonio-puerta
Gott nytt år Thomas och Teet, jag hoppas än en gång att ni vet att alla förstår att ni är oskyldiga.

Prexix‼️

Jag hoppas och tror att Teet och Thomas kollar här i tråden. De bägge MÅSTE få någon form av upprättelse❗️

En stilla nyårs-bön att våran justitieminister tar tag i denna surdeg, detta sanslösa justitiemord.

😢
Citera
2025-01-01, 01:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vad vill du säga? Att Borgnäs minsann var en omsorgsfull grävare som inte bara ville sätta dit läkarna utan även tittade på arkitekten N*ls *nck*rs? Vem bryr sig. Har inget att tillägga när det gäller den gubben. Eller antyder du att jag på något sätt undviker ämnet av konspiratoriska skäl? Väntar fortfarande på att du skall svar på vad du anser om en av huvudpersonerna i fallet: Krist*na Allg*n.

Arkitekten var inte bara det sista vittnet, BO övernattade hos honom vid ett flertal tillfällen i februari/mars 1984 och i slutet av maj, i början av juni.

Han skjutsade även henne hit och dit, lånade ut pengar och försökte även tränga sig in på avdelningen på Sabbatsbergs sjukhus när hon låg intagen där i mars.

Hennes sista kända övernattning var också hos honom och det sista kända fordon hon satt i innan hon försvann var arkitektens bil.

Alltså var han en rätt betydelsefull person det sista halvåret i BO:s liv. Du vill dock bara tjata om Krist*na Allg*n som inte hade någon koppling alls till arkitekten.

Borgnäs ska ha cred för att han lyfte fram arkitektens märkliga sorti ut ur utredningen.
Citera
2025-01-01, 01:58
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ambitionen att koppla ihop de båda läkarna fanns förstås hos Polisen. Och som så mycket i detta fall utreddes det nästan in i absurdum, utan att man hittade något bestickande eller att någon av dem ljög. Till slut tussade man ihop dem tillsammans i ett förhörsrum med både åklagare och polis i ett slags maratonförhör som dock inte ledde någonstans. Hade Polisen fått fram någon teknisk bevisning för deras samröre får man anta att Polisen använt det mot dem, men så blev det inte.

Och detta tyder på att de antigen hade arrangerat ett superhemligt förhållande sinsemellan som inte ens Polisen kunde avslöja, eller så talade de sanning, alltså att de bara var flyktigt bekanta.

Så i utredningen och bevisen som presenterades mot läkarna görs inga
försök att bevisa att de båda överhuvudtaget haft kontakt med varandra ?

Som sagt , i denna värld innan internet hade de behövt träffats ofta eller haft tät telefonkontakt under tiden innan mordet för att komma så varandra så nära för att tillsammans kunna utföra er ett gemensamt sexmord och styckning a en prostituerad . För att berättelsen skulle bli det minsta rimlig borde nån sorts bevis för att de umgåtts "irl" mycket eller pratat med varann i telefon funnits med.
Men det var det ingen som ens tänkte behövdes?
Citera
2025-01-01, 03:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Intressant, detta har jag missat! Legat i kylrum kanske?

Det var endast ett tidsspann på 20 dagar mellan säckfynden vid Talludden Karlberg den 18 juli och Eugeniavägen den 7 augusti.
Citera
2025-01-01, 03:03
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Vilket hon själv erkänner att så skulle kunna vara fallet. Lite självinsikt hade hon iaf.

Just denna reflektion får mig att tro att hon faktiskt själv trodde på sina påståenden. En person som ljuger helt medvetet skulle inte säga att hon kanske fabulerar och inte kan tänka klart.

Tror du på hennes påståenden?
Citera
2025-01-01, 03:21
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det var endast ett tidsspann på 20 dagar mellan säckfynden vid Talludden Karlberg den 18 juli och Eugeniavägen den 7 augusti.

"Endast"? 20 dagar är väldigt lång tid när det kommer till förruttnelseprocessen. Hinner bli soppa av kroppa på den tiden.
Citera
2025-01-01, 03:42
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
"Endast"? 20 dagar är väldigt lång tid när det kommer till förruttnelseprocessen. Hinner bli soppa av kroppa på den tiden.

Sommaren 1984 var en kall och regnig sommar.

Du kan själv läsa om detta på krimbloggen mysterium24.

Det är bara att googla.
Citera
2025-01-01, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ja, både animala och humana

Ja precis.

Apropå Eugeniavägen, fortsätter det att gå troll i polisens grundmaterial.
Flygbilden över Eugeniavägen stämmer inte.
Se vidare dropboxen.
Flygbilden över FP1 verkar dock stämma.

Jag skrev om detta för någon månad sedan.

De två parkeringarna (som rymde 30-50 bilar tillsammans) nämns inte i FU. De finns inte på någon officiell karta heller.

Elkuren som Expressen skrev om, har ingen plats på flygbilden. Två stängsel saknas. Osv.

Jag börjar faktiskt misstänka intern manipulation. Att ta två flygbilder och placera en felaktig föråldrad bild i FU, medan den andra är korrekt, det är ganska magstarkt.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in