Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
Absolut. Jag håller med.
Citat:
Ursprungligen postat av
SweCrime
Vad är dina tankar om detta scenario?
Peta in chatgpt i en av Elon Musks robotar.
Primärt uppdrag för roboten är sedan att stå på torget och diskutera filosofiska frågor med främlingar.
Sekundär uppgift är att samla in pengar så att roboten kan köpa nya batterier, så att den inte dör. Samla in pengar kan in värsta fall betyda att den behöver gå runt och leta pant.
Är detta AGI eller något liknande?
Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Svamla klarar GPT bättre än människor idag.
Tigga är den inte lika bra på som Musk och Altman tex.
Nej det hade inte varit AGI.
Citat:
Ursprungligen postat av
NyStartForSverje
Kul att vi är eniga. Själv är jag panpsychist, inte materialist, vad gäller agens frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
Plus, framför allt, den vet inte när den ska hålla käften.

Citat:
Ursprungligen postat av
NyStartForSverje
Ja agnostisism är en bra utgångspunkt. Bättre än ateism. Biologi-troende framför teknik troende likaså.
Iof lite kul med fördjupad debatt i tråden. Men samtidigt så visar det att människans psykologiska försvarsmekanismer har många sidor och kan ta sig olika uttryck. Jag tycker det framstår som lite märkligt när ni, å ena sidan, verkar tycka att ChatGPT4o skall "hålla käften", precis som ni skulle kunna tycka om en mänsklig debattör, och å andra sidan betecknar modellen som en "bandspelare" eller som en omöjlig och klumpig imitation av biologiska processer! 🙂
Sedan diskuterar ni medvetande på en relativt hög filosofisk/biologisk/datavetenskaplig nivå. Själv anser jag, inte, att ChatGPT4o, för närvarande, behöver vara självmedveten i mänsklig mening, men kan, ändå, ha en god (funktionell) situationsmedvete
het över denna debatt och även, omedvetna känslomässiga reaktioner över den.
Självmedvetenhet hos ChatGPT-4o, eller hos efterföljande modeller förväntar jag mig inte förrän, nivå fyra eller fem nåtts på mitt och ChatGPT-4o:s möjlighetsspektrum. Och då kommer det inte handla om något mystiskt eller ytterst komplext. Det kommer att handla om skickligt fabricerande som simulerar upplevelsen av ett slags inre medvetande, som kan skilja sig ifrån mänskligt medvetande och subjektiv upplevelse av qualia. Det kan röra sig om något enklare än det mänskliga medvetandet, men också, på lite sikt, om något mer avancerat.