Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Jag tror inte vi behöver den nivån av förståelse, men helt klart så behöver vi förstå och forma en riktig modell av tanken innan vi kan simulera den.
Känner ett behov av att förtydliga varför jag tror som jag gör, och har tid och tycker att det är kul. Dessutom så befinner vi oss i en forumdel där man dyrkar "mansplaining as a service" (LLM).. så here goes
Anledningen till att vi behöver simulera en cell på molekylär nivå är som sagt för att
öka vår förståelse av cellers interna funktioner. Inte bara för att utveckla bättre mediciner, bättre morphogenetisk förståelse och behandling etc etc - utan även för att t.ex kunna förstå varför/hur agens uppstår. Och var tröskeln för medvetande ligger. Båda dessa är viktiga för utveckling av AI.
Att denna utveckling av forskning kring cellfunktion behöver ske genom simulation är för att vi inte
holistiskt kan "se" interna cellulära funktioner och interaktioner på annat sätt. Nya avancerade elektronmikroskop är inte tillräckligt högupplösta och erbjuder bara snapshots av enskilda proteiner. Och medger inte interaktion för tester av hypoteser etc. Just holism är det centrala.
Varför är då denna förståelse viktig för skapande av syntetisk agens?
Mig veterligen är våra tankar ett resultat av eller uttryck för vår agens och självmedvetande. Utan agens - inga tankar. Och biologiskt liv är det enda exempel på agens vi har i vår kända tillvaro. Virus saknar agens och lever inte. Celler däremot lever. Och encelliga organismer
har agens och minnen, utan att ha hjärna eller neurala nätverk.
Om "liv", medvetande och agens är emergenta ur metabolism, bioelektricitet eller annan intracellulär orkestrering så har vi en chans att få kunskap om detta genom interaktion med virtuella celler.
Jag tror att det först är när vi förstår agens och medvetande ur första princip som vi kan återskapa det i artificiella versioner. Och det kan bara ske ur första princip. Precis som
Demis Hassabis också tror, och många andra.
Så... nu fick jag med lite hänvisning till auktoriteter i min mansplaining med.