2024-12-31, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Absolut finns det ett ansvar i detta fallet
Men jag anser det inte jämförbart med dumpen

Dumpen publicerar en artikel, sedan låter dom gäddan vara om gäddan vill det, vill gäddan ha hjälp och stöd i att söka hjälp för sina problem så bistår dumpen med det

DÄREMOT kan det vara så att personer utanför dumpen som då skulle trakassera personen och i så fall driva denne till självmord skulle i så fall vara skyldiga men jag anser inte att dumpen har ett större ansvar än några andra granskande medier som gör avslöjanden

Kausalitet kan vara indirekt eller direkt. Har ingen betydelse om uthängningarna leder till att andra personer börjar trakassera vilket i sin tur leder till självmord. Detta frigör inte Dumpen ifrån ansvar. Dessutom kan det lika gärna vara mer direkt där uthängningarna leder till sån extrem psykologisk press och stress att personen bara vill försvinna. Detta utan att personen blir trakasserad av folk.

E > D > C

E har fortfara en indirekt inverkan på C här genom sin effekt på D.

E = Uthängning.
D = Trakasserier.
C = Självmord.

Ett annat exempel:

Eld leder till rökbildning vilket i sin tur kan leda till att brandlarmet börjar tjuta.

Kan rökbildning som en konsekvens av eld ske utan närvaron av eld? Nej.
Kan brandlarmet börja tjuta av rökbildningen ifrån eld utan närvaron av eld ifrån första början? Nej.
Slutsatsen blir därmed att elden bidrar till att brandlarmet tjuter (indirekt effekt).

Stryper vi elden så får vi inget tjut ifrån brandlarmet.

Tänk dig nu att elden egentligen representerar Dumpens uthängningar, den specifika rökbildningen ifrån elden representerar trakasserier som en följd av Dumpen uthängningarna och tjutet ifrån brandlarmet representerar självmord.

Stryper vi uthängningarna, ja då minskar risken för självmord. Detta bygger på ett antagande att modellen stämmer.

Du kan inte frigöra Dumpen i det här exemplet även om uthängningarna bara har en indirekt inverkan. De är fortfarande medskyldiga. Så är det.
Senast redigerad av TrixpelleTrollkarl 2024-12-31 kl. 21:06.
Citera
2024-12-31, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Cirka 88700 svar.

Om vi säger såhär: Vad hade gjort att du ändrat dig? Att alla gäddor var tidigare dömda? Om alla gäddor var i grupper enbart ämnade för barn? Att gäddorna inte blev konfronterade? Vilken situation skulle du vara bekväm med?

Det fetade: ja, för mig också – jag "bokför" inte mina inlägg... (Läste/skummade dock hela tråden innan jag anslöt mig... Det var förvisso inte 88700 inlägg då).

Prova SÖK-funktionen längst upp på sidan. "Hembesök" kan kanske vara ett användbart sökord.

"Ändrat mig" om vaddå? Personen som blev "hemsökt" hoppade ju av, då hen upplystes om att "fiskaren" var underårig. Ett uteblivet möte medförde utebliven uthängning = uteblivna swish-inkomster för Dumpen, vilket de inte kunde "godkänna"...
Citera
2024-12-31, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixpelleTrollkarl
Du svarar inte på det jag skrev tidigare. Du hade väl inte lastat en individid i efterhand som blev utsatt för grova sexuella övergrepp genom att säga: ''Det var hens val att hen begick självmord''?!

Externa faktorer ökar risken för självmord. Det vet vi.

Gäddorna hängs ut inför massor med besökare. Dumpen har haft så många som 2 miljoner besökare på en månad: https://dumpen.se/2024/05/30/lediga-annonsplatser/

Om en gädda skriver olämpliga saker med ett barn så kan föräldrarna lyckas ertappa gäddan. Hur många får reda på gäddans beteende i detta läge tror du? Kanske barnfamiljen + ett par anhöriga och möjligtvis folk som bor i närheten. Gäddan får nog en del ångest men det stannar där.

Tänk dig nu när du hängs ut inför 2 miljoner istället.... det är något helt annat. Detta är en ren psykologisk avrättning av ditt rykte och ditt privatliv. Att inte tro att detta kan tänkas höja risken för självmord känns oerhört naivt.

Detta skapar en kedjereaktion:

Dumpens uthängningar --> Personlig kris för gäddan --> självmord för gäddan --> trauma för anhöriga (barn och anhöriga).

Även om man inte bryr sig om att gäddan tar livet av sig så måste man förstå hur detta kan påverka ett litet barn som förlorar sin pappa eller en fru som förlorar sin make....

Uthängningarna riskerar att skada barn och anhöriga. Rejält.

Förstår du att det kan finnas en kausal koppling mellan uthängningarna och risken för att begå självmord? Detta innebär i en sådan situation att uthängningarna ökar risken för att begå självmord.

Bara för att det är ett nödvändigt krav att gäddorna måste sexchatta för att hängas ut på Dumpen så innebär inte detta att Dumpens uthängningarna inte ökar risken för att gäddorna begår självmord.

Preventell är väl en mer seriös aktör än Impulskollen? Min poäng var mer att Dumpen har slarvat i sin research eller så hade de onda avsikter för det finns klipp när de rekommenderade Impulskollen väldigt många gånger. Att rekommendera Impulskollen framför öppen vård som har kvalificerade experter känns oseriöst.

Då håller vi delvis med varandra. Man måste tänka ett steg längre än näsan räcker. Många fastnar i sina känslor.

Givetvis blir det ett ordentligt uppvaknande och det kommer nog vara lite jobbigt en period, gäddan har ett ansvar för både sig själv och sina anhöriga att leva med konsekvenserna av sina handlingar och försöka hitta ett sätt att må bättre

Om publiceringarna kan ge dom en riktig käftsmäll så dom förstår sitt problem och söker hjälp så är det jättebra, det är 8 bekräftade självmord av nästan 550 sen ytterligare 4 döda varav en dött av naturliga orsaker
Klart att risken finns men vi ska ju inte heller förstora upp den och få det att låta som att alla tar sina liv för så är det inte, det är en minoritet av alla som publicerats som tagit sina liv
Citera
2024-12-31, 21:15
Medlem
Citat:
Klart att risken finns men vi ska ju inte heller förstora upp den och få det att låta som att alla tar sina liv för så är det inte, det är en minoritet av alla som publicerats som tagit sina liv

Att en minoritet har tagit sina liv utesluter inte att en riskökning sker (kausalitet). Finns folk som har rökt hela livet som inte får lungcancer. Det är förväntat att inte alla kommer få lungcancer. Precis som det är förväntat att inte alla som blir uthängda kommer att ta sina liv.
Citera
2024-12-31, 21:22
Medlem
Citat:
Att en minoritet har tagit sina liv utesluter inte att en riskökning sker (kausalitet). Finns folk som har rökt hela livet som inte får lungcancer. Det är förväntat att inte alla kommer få lungcancer. Precis som det är förväntat att inte alla som blir uthängda kommer att ta sina liv.

Dessutom "bedömer" ju psykiatriprofessor Sara i varje enskilt fall, huruvida personen "tål" en uthängning. Om en gädda är "otypisk", så är det ju inte Dumpens fel...
Citera
2024-12-31, 21:30
Medlem
Citat:
Kausalitet kan vara indirekt eller direkt. Har ingen betydelse om uthängningarna leder till att andra personer börjar trakassera vilket i sin tur leder till självmord. Detta frigör inte Dumpen ifrån ansvar. Dessutom kan det lika gärna vara mer direkt där uthängningarna leder till sån extrem psykologisk press och stress att personen bara vill försvinna. Detta utan att personen blir trakasserad av folk.

E > D > C

E har fortfara en indirekt inverkan på C här genom sin effekt på D.

E = Uthängning.
D = Trakasserier.
C = Självmord.

Ett annat exempel:

Eld leder till rökbildning vilket i sin tur kan leda till att brandlarmet börjar tjuta.

Kan rökbildning som en konsekvens av eld ske utan närvaron av eld? Nej.
Kan brandlarmet börja tjuta av rökbildningen ifrån eld utan närvaron av eld ifrån första början? Nej.
Slutsatsen blir därmed att elden bidrar till att brandlarmet tjuter (indirekt effekt).

Stryper vi elden så får vi inget tjut ifrån brandlarmet.

Tänk dig nu att elden egentligen representerar Dumpens uthängningar, den specifika rökbildningen ifrån elden representerar trakasserier som en följd av Dumpen uthängningarna och tjutet ifrån brandlarmet representerar självmord.

Stryper vi uthängningarna, ja då minskar risken för självmord. Detta bygger på ett antagande att modellen stämmer.

Du kan inte frigöra Dumpen i det här exemplet även om uthängningarna bara har en indirekt inverkan. De är fortfarande medskyldiga. Så är det.

Och utan publiceringar riskerar vi se gäddorna fortsätta och sätta fler barn i fara
Citera
2024-12-31, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeskB
Dessutom "bedömer" ju psykiatriprofessor Sara i varje enskilt fall, huruvida personen "tål" en uthängning. Om en gädda är "otypisk", så är det ju inte Dumpens fel...

Hon spelar rysk roulette med människoliv helt enkelt .

Det är faktiskt riktigt sjukt när man tänker efter.
Citera
2024-12-31, 21:59
Medlem
Citat:
Hon spelar rysk roulette med människoliv helt enkelt .

Det är faktiskt riktigt sjukt när man tänker efter.

Ja – så illa är det faktiskt...
Citera
2024-12-31, 22:58
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeskB
Det fetade: ja, för mig också – jag "bokför" inte mina inlägg... (Läste/skummade dock hela tråden innan jag anslöt mig... Det var förvisso inte 88700 inlägg då).

Prova SÖK-funktionen längst upp på sidan. "Hembesök" kan kanske vara ett användbart sökord.

"Ändrat mig" om vaddå? Personen som blev "hemsökt" hoppade ju av, då hen upplystes om att "fiskaren" var underårig. Ett uteblivet möte medförde utebliven uthängning = uteblivna swish-inkomster för Dumpen, vilket de inte kunde "godkänna"...
Nej, jag menar vad som hade kunnat få dig att ändra dig. Är det metoderna egentligen, eller är det själva fenomenet? Vad hade kunnat förändras för att du skulle tycka att det är bra? Jag får intrycket att du tycker att själva grejen med att konfrontera gäddor är fel, oavsett på vilket plattform de tagit kontakt, oavsett vem som tog kontakt först, oavsett allt.

Jag tycker inte att du har fel så jag kommer inte argumentera emot dig, jag bara håller inte med. Nu är jag nyfiken på vad som är det egentliga problemet i grund och botten för dig. Hur hade Dumpen behövt se ut för att du skulle tycka att det var bra?

Det var dock inte så att fiskaren tackade nej när den fick reda på att det var ett minderårigt barn och att den aldrig visat sexuellt intresse för minderåriga barn.

Edit: kan det vara den här som letar efter en ung slät rumpa att fylla skönt, och där fiskaren skriver att han är 14 i andra meddelandet den skickar?

https://dumpen.se/2022/12/27/sjobopillan-napp-178/
Senast redigerad av Ond.hicka 2024-12-31 kl. 23:09.
Citera
2024-12-31, 23:30
Medlem
Citat:
Jag tror säkert dumpen är villiga att sitta med och utforma ett förslag om dom skulle bli inbjudna
Men för att kunna driva igenom dom så är det viktigt att förslagen är förankrade hos politikerna

Jag har själv bakgrund i partipolitiken och har sett att förslag som drivits igenom i partiet har lättare att bli verklighet jämfört med vanliga medborgarförslag som oftare blir nedröstade
Hur skulle det se ut om en skrumplever å en rattfyllerist sitter med å utformar en lagändring?
Citera
2024-12-31, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antagningsbesked
Jo jag har läst både det som skrivits i ETC och alla inlägg från Aftonbladet som de skrev i anslutning till 200 sekunder.

Jag tycker fortfarande inte Aftonbladet lyckats visa på något annat än att Impulskollen var jävligt oseriösa.

Kan du hänvisa till det absolut mest graverande bevis som finns mot Dumpen genom medias rapporteringar?

Det mest graverande är att de finns ett upprättat kontrakt på 5000kr/dag, och att de finns ett inspelat telefonsamtal med vdn (vad dumplingarna skulle kalla bevisprovokation om det gällde någon annan än dumpen) där han säger rakt ut att hälften av pengarna går till dumpen. Sen finns det även transaktioner från IK till Dumpen där man tack vare att Sara lagt upp bilder på deras fakturering med lite lätt huvudräkning kan få fram att dumpen fakturerar IK (i bästa fall för dumpen) minst 5 ggr så mycket som dom övriga sponsorerna på sidan för en avsevärt sämre reklamplats.
Sen har du de faktum som jag tror många dumplingarna inte förstår, att utan dumpen så hade det inte varit möjligt för IK att genomföra utpressningen, då dumpen är den part som både förser IK med nya personer att pressa på pengar OCH för själva hotet i sammanhanget.
Det är i alla praktiska hänseende öppet mål för åklagarsidan. Och då är de bara den delen av utredningen som är offentlig.

Men de där visste du ju redan. Den mer intressanta frågan är varför du inte tycker den bevisningen är graverande och om du kan hänvisa till någon annan källa än "Sara har sagt" som visar på motsatsen?
Citera
2024-12-31, 23:51
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
De är transparenta med sina metoder. Ibland är de i grupper för barn, ibland för vuxna. När de börjar chatta säger de från början att de är 12-14 år och att de förstår om den vuxne vill sluta prata. Allt med åldern och diskussioner om lämplighet finns i varenda logg som publiceras.

Alltså, de hade ju inte chattat med just det påhittade barnet. Däremot har ju många chattat med flera barn, både påhittade och verkliga. Jag tycker att det är rätt låg ribba. Väldigt låg ribba. Varför tror du att du har så låga tankar om människor, om du anser att vi inte ska kunna vänta oss att de ska kunna stå emot småbarn?
De är inte transparenta. Bevisligen har de kastat om dumparna, vilket då skapar påverkan på hur man uppfattar vem som tagit upp vad. Man kan också få läsa, hej jag från HP, men inga dumpar från HP finns. Man ser halva textbublor där man endast kan ana vad som skrivits.

Om den ena säger "jag ska döda dig" den andra säger "jag ska döda dig", du tror inte att din uppfattning ändras om man kastar om dessa?

Dessa dumpar är inte enbart bara bevis, utan också en dom, för de döms för den moralbrist utifrån hur dumparna framställs.

Dumpen påstår de shattat med andra barn, men om de gör som på Happy Pankake så spelar det ingen roll om det så är 100. Kan du ge en siffra snitt på hur många de språkar med, nej för du har inte de uppgifterna.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2024-12-31 kl. 23:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in