2024-12-31, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Det är några få gäddor som valt att avsluta sina liv, dom får hjälp till vart dom kan söka sig för att få vård för dina problem
Väljer dom att istället ta sina liv så är det deras val och inte någon på dumpen

Dumpen har gett dom visitkort till impullskollen och gett dom länkar till preventell, dom skulle gett dom visitkort från impullskollen oxo ifall dom hade fått visitkort därifrån oxo
Sen väljer ju gäddorna själva vart dom vill gå
IK var privat och kostade en del men då var det ingen väntetid där heller

Vi har ingen aning om gäddorna har förgripit sig på barn innan eller ej, vissa av gäddorna är dömda för det, andra är det inte men skriver i chattarna att dom tidigare förgripit sig på barn och sen har vi ytterligare andra som vi inte vet något om
Gäddorna verkar såklart jävligt korkade när dom i chocken träffar på dumpen och inte något barn men det säger i get om hur farliga dom faktiskt är, dom kan orsaka oerhörd skada när dom väl har lyckats få tag på ett barn

Jag ber om ursäkt, men jag känner att det är nödvändigt att ställa en fråga som kan uppfattas som grundläggande.

Om en individ utsätts för mobbning i skolan och tragiskt nog väljer att avsluta sitt liv.
Menar du då att ingen bär ansvar för att detta har inträffat?
Är det enbart individen som avslutat sitt liv som kan hållas ansvarig för det som skett?

Jag beklagar, men jag har svårt att förstå hur du menar i detta sammanhang.
Citera
2024-12-31, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddar
Saken är ju den att #542 inte har sökt kontakt med en 14 åring. Han har sökt kontakt med en person som enligt egen utsago är myndig, skickar "selfies" på en myndig individ, skriver som en myndig individ för att därefter en bit in i kontakten ändra sig till att personen är 14.
Helheten dom då har presenterats för #541 är att personen är en välutvecklad och intellektuellt mogen individ.
Det är inte en försvarslös 14 åring i en barnkropp som Dumpen vill få det till.

Dumpen ska söka pedofiler dvs. personer som sexuellt attraheras av prepubertala barn. Alla män, precis ALLA som har någon form av sexuellt sinne kvar attraheras av de bilderna som Dumpen skickar till sina "gäddor". Det innebär inte att dom per automatik är pedofiler. Pedofiler är dom som attraheras av barn.

Dumpen skall söka förövare – att ha diagnosen pedofili är inte straffbart och endast en minoritet av pedofiler är förövare – det framhålls på hemsidorna hos alla de seriösa inrättningar i ämnet, som jag har besökt. (Det känns närmast genant att härja i en tråd, där man skall behöva tjata om den saken)...
Senast redigerad av BeskB 2024-12-31 kl. 19:45. Anledning: flestavning
Citera
2024-12-31, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusapa
Likt gäddor som städar för fullt och försvårar utredningar på grund av dumpen, så städar Dumpen självklart för fullt. Ren överlevnadsinstinkt. Vem hade trott något annat?

Bokföring kan man inte "städa bort" utan att bli straffad för det – och banktransaktioner kan man inte städa bort...
Citera
2024-12-31, 19:24
Medlem
Citat:
Dumpens uppgift är inte att skriva färdiga förslag utan att opinionsbilda och få politiker att ändra lagstiftningen i den riktning dom önskar

Jag förstår. Menar du att de önskar en förändring, men samtidigt verkar ovilliga att gå någon extra mil för det arbete som krävs för att åstadkomma den? Eller hur menar du?

Det är givetvis inget krav att själv lämna konkreta förslag på hur en lag skulle kunna utformas. Men om man verkligen brinner för en fråga, kan man tänka sig att man är villig att gå några extra steg för att bidra till att åstadkomma förändringen. Att visa engagemang genom att delta aktivt i processen och föreslå lösningar stärker trovärdigheten och visar på en genuin vilja att göra skillnad.

Jag tror att om en förändring faktiskt genomförs, finns det en risk att vissa kommer att kritisera den, och hävda att den inte blev tillräckligt bra eller inte motsvarade deras förväntningar.
Citera
2024-12-31, 19:29
Medlem
Citat:
Dumpen är långt från det största hotet mot vår demokrati

Det är betydligt värre att vårt land mer och mer börjar likna en polisstat, där personers egendom kan beslagtas, polisen får möjlighet att övervaka en, göra husrannsakan och en massa annat utan att det behöver finnas en brottsmisstanke

Eller att vi har högernationalistiskt parti med grund i nynazismen som är ett av våra största partier i vår riksdag som på punkt efter punkt urholkar vårt civilsamhället

DET är betydligt större hot mot vår demokrati än att vi har en barnrättsorganisation som jobbar för att stärka skyddet för våra barn

Ja, där ser man hur "folk" är – det är ju de som röstar fram partierna...
Citera
2024-12-31, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Länk?

Läs denna tråd – uppgifterna finns här...
Citera
2024-12-31, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixpelleTrollkarl
Det börjar bli ganska många nu: https://www.etc.se/inrikes/aennu-ett-sjaelvmord-efter-dumpen-uthaengning

Så du förstår inte att externa faktorer höjer risken för att begå självmord? Personer som har blivit utsatta för grova sexuella övergrepp kommer ha en ökad risk för att begå självmord. Om dessa personer tar sitt liv så vore det löjligt att säga: ''De valde att ta sitt liv, förövarna kan inte lastas för detta''. Men det är precis samma logik som du kör med.

Du måste ju förstå att vissa externa faktorer ökar risken att man begår självmord. Precis på samma sätt är det när gäddor hängs ut. Att hängas ut kan ju vara otroligt jobbigt och traumatiserande vilket rimligen kan tänkas höja risken för att man begår självmord.

Att hänvisa gäddorna/pedofilerna till Impulskollen som tidigare har debiterat stora belopp samtidigt som de har okvalificerad personal är inte seriöst. I synnerhet inte om man vill hjälpa barnen. Det känns rimligare att hänvisa gäddorna/pedofilerna till experter inom vården där de kan få hjälp utan att betala några hutlösa summor.

Tittar du igenom videorna så ser du att många är naturligt svagbegåvade. Detta tycker jag man kan se.

Ja, de kan orsaka skada. Men är Dumpens metoder baserade på vetenskaplig evidens eller enbart hat?

Det går inte ihop det här.

Att avslöjas med att ha sökt barn i sexuellt syfte är såklart jättejobbigt, likaså överläkare som avslöjas med att ha gett självmordstips till patienter (som Kaliber avslöjade i höstas)

Dom får helt enkelt söka hjälp för sina problem och gå vidare
Gäddorna hade ett val att INTE sexchatta och/eller mötas upp men tog inte chansen

Dom hänvisar dom till preventell, gäddorna gör egna val vilka dom vill vända sig till
Och tyvärr så är privat vård jättedyrt
Jag betalade runt 1200 kr per tillfälle för terapi
På IK så betalade dom för både läkare, psykolog och andra tjänster beroende på klientens behov

Sen är det ett stort problem att det finns så få som kan erbjuda dessa personer vård vilket gör att dom få privata som faktiskt gör det kan ta hutlösa priser

sen om IK har begått bedrägeri återstår att se, det pågår en förundersökning just nu som sedan eventuellt kommer leda till en rättegång och då lär allting klarna, har dom ägnat sig åt bedrägeri (bland annat) vilket är en av misstankarna så hoppas jag naturligtvis att dom döms, likaså gäller dumpen

Det finns några stycken svagbegåvade ja, jag är själv kritisk till dessa publiceringar vilket jag påtalat tidigare och jag tycker man borde sett över andra alternativ före publicering
Citera
2024-12-31, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Jag ber om ursäkt, men jag känner att det är nödvändigt att ställa en fråga som kan uppfattas som grundläggande.

Om en individ utsätts för mobbning i skolan och tragiskt nog väljer att avsluta sitt liv.
Menar du då att ingen bär ansvar för att detta har inträffat?
Är det enbart individen som avslutat sitt liv som kan hållas ansvarig för det som skett?

Jag beklagar, men jag har svårt att förstå hur du menar i detta sammanhang.

Absolut finns det ett ansvar i detta fallet
Men jag anser det inte jämförbart med dumpen

Dumpen publicerar en artikel, sedan låter dom gäddan vara om gäddan vill det, vill gäddan ha hjälp och stöd i att söka hjälp för sina problem så bistår dumpen med det

DÄREMOT kan det vara så att personer utanför dumpen som då skulle trakassera personen och i så fall driva denne till självmord skulle i så fall vara skyldiga men jag anser inte att dumpen har ett större ansvar än några andra granskande medier som gör avslöjanden
Citera
2024-12-31, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Jag förstår. Menar du att de önskar en förändring, men samtidigt verkar ovilliga att gå någon extra mil för det arbete som krävs för att åstadkomma den? Eller hur menar du?

Det är givetvis inget krav att själv lämna konkreta förslag på hur en lag skulle kunna utformas. Men om man verkligen brinner för en fråga, kan man tänka sig att man är villig att gå några extra steg för att bidra till att åstadkomma förändringen. Att visa engagemang genom att delta aktivt i processen och föreslå lösningar stärker trovärdigheten och visar på en genuin vilja att göra skillnad.

Jag tror att om en förändring faktiskt genomförs, finns det en risk att vissa kommer att kritisera den, och hävda att den inte blev tillräckligt bra eller inte motsvarade deras förväntningar.

Jag tror säkert dumpen är villiga att sitta med och utforma ett förslag om dom skulle bli inbjudna
Men för att kunna driva igenom dom så är det viktigt att förslagen är förankrade hos politikerna

Jag har själv bakgrund i partipolitiken och har sett att förslag som drivits igenom i partiet har lättare att bli verklighet jämfört med vanliga medborgarförslag som oftare blir nedröstade
Citera
2024-12-31, 20:21
Medlem
Citat:
Att avslöjas med att ha sökt barn i sexuellt syfte är såklart jättejobbigt, likaså överläkare som avslöjas med att ha gett självmordstips till patienter (som Kaliber avslöjade i höstas)

Du svarar inte på det jag skrev tidigare. Du hade väl inte lastat en individ i efterhand som blev utsatt för grova sexuella övergrepp genom att säga: ''Det var hens val att hen begick självmord''?!

Externa faktorer ökar risken för självmord. Det vet vi.

Gäddorna hängs ut inför massor med besökare. Dumpen har haft så många som 2 miljoner besökare på en månad: https://dumpen.se/2024/05/30/lediga-annonsplatser/

Om en gädda skriver olämpliga saker med ett barn så kan föräldrarna lyckas ertappa gäddan. Hur många får reda på gäddans beteende i detta läge tror du? Kanske barnfamiljen + ett par anhöriga och möjligtvis folk som bor i närheten. Gäddan får nog en del ångest men det stannar där.

Tänk dig nu när du hängs ut inför 2 miljoner istället.... det är något helt annat. Detta är en ren psykologisk avrättning av ditt rykte och ditt privatliv. Att inte tro att detta kan tänkas höja risken för självmord känns oerhört naivt.

Detta skapar en kedjereaktion:

Dumpens uthängningar --> Personlig kris för gäddan --> självmord för gäddan --> trauma för anhöriga (barn och anhöriga).

Även om man inte bryr sig om att gäddan tar livet av sig så måste man förstå hur detta kan påverka ett litet barn som förlorar sin pappa eller en fru som förlorar sin make....

Uthängningarna riskerar att skada barn och anhöriga. Rejält.

Citat:
Dom får helt enkelt söka hjälp för sina problem och gå vidare
Gäddorna hade ett val att INTE sexchatta och/eller mötas upp men tog inte chansen

Förstår du att det kan finnas en kausal koppling mellan uthängningarna och risken för att begå självmord? Detta innebär i en sådan situation att uthängningarna ökar risken för att begå självmord.

Bara för att det är ett nödvändigt krav att gäddorna måste sexchatta för att hängas ut på Dumpen så innebär inte detta att Dumpens uthängningarna inte ökar risken för att gäddorna begår självmord.

Citat:
Dom hänvisar dom till preventell.

Preventell är väl en mer seriös aktör än Impulskollen? Min poäng var mer att Dumpen har slarvat i sin research eller så hade de onda avsikter för det finns klipp när de rekommenderade Impulskollen väldigt många gånger. Att rekommendera Impulskollen framför öppen vård som har kvalificerade experter känns oseriöst.

Citat:
Det finns några stycken svagbegåvade ja, jag är själv kritisk till dessa publiceringar vilket jag påtalat tidigare och jag tycker man borde sett över andra alternativ före publicering

Då håller vi delvis med varandra. Man måste tänka ett steg längre än näsan räcker. Många fastnar i sina känslor.
Senast redigerad av TrixpelleTrollkarl 2024-12-31 kl. 20:47.
Citera
2024-12-31, 20:33
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeskB
Läs denna tråd – uppgifterna finns här...
Cirka 88700 svar.

Om vi säger såhär: Vad hade gjort att du ändrat dig? Att alla gäddor var tidigare dömda? Om alla gäddor var i grupper enbart ämnade för barn? Att gäddorna inte blev konfronterade? Vilken situation skulle du vara bekväm med?
Citera
2024-12-31, 20:38
Medlem
Citat:
Absolut finns det ett ansvar i detta fallet
Men jag anser det inte jämförbart med dumpen

Dumpen publicerar en artikel, sedan låter dom gäddan vara om gäddan vill det, vill gäddan ha hjälp och stöd i att söka hjälp för sina problem så bistår dumpen med det

DÄREMOT kan det vara så att personer utanför dumpen som då skulle trakassera personen och i så fall driva denne till självmord skulle i så fall vara skyldiga men jag anser inte att dumpen har ett större ansvar än några andra granskande medier som gör avslöjanden

Det är intressant hur du gång på gång gör skillnad på samma sak

Det är uppenbart att de har ett ansvar i detta, vilket de själva också erkänner. Samtidigt uttrycker de en likgiltighet inför de negativa konsekvenserna av sina handlingar.

Vid flera tillfällen har du försvarat de åtgärder som Dumpen vidtar i vissa fall, samtidigt som du förkastar liknande handlingar utförda av andra aktörer.

Det är för mig svårt att förstå hur man inte kan erkänna de etiska problemen med Dumpens tillvägagångssätt. Även om syftet kan ha varit välmenande från början, är metoden som används problematisk och oacceptabel.

Andra medier som har vidtagit liknande åtgärder har också mött kritik. De har erkänt sina misstag och mottagit reprimander för dessa. Därför är det inte enbart Dumpen som utsätts för kritik när de agerar på detta sätt. Det som särskiljer Dumpen är att de systematiskt bedriver verksamhet som ofta involverar dessa etiska övertramp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in