• 1
  • 2
2024-12-31, 15:03
Avstängd
Som rubriken lyder. Jag jobbar hemifrån och mitt företag låter mig inte jobba utanför Sverige, men det skulle jag nu ändå vilja göra några månader. Och jag skulle vilja ha jobbdatorn kopplad till en VPN i Sverige hela tiden, så att chefen inte kan se något.

Problemet är att jag inte kan installera några program på min jobbdator, så jag vet inte hur jag ska koppla upp mig till min VPN. Kan jag koppla en VPN direkt till routern på något sätt?
Citera
2024-12-31, 15:22
Medlem
Superflickss avatar
Beror på vilken router du har, min router har stöd för VPN server, men jag föredrar att använda denna docker containern
https://openvpn.net/as-docs/docker.html

Edit: Jag kanske missförstod dig, vill du ha VPN klient i routern som ska koppla upp sig mot en server i Sverige? Många routers numerara har VPN klient
Senast redigerad av Superflicks 2024-12-31 kl. 15:40.
Citera
2024-12-31, 15:26
Medlem
Det beror på vilken router du har. Det finns routers som låter dig koppla upp via VPN, men alla har inte den funktionen.

Om du använder en VPN tjänst (och inte sätter upp en VPN tunnel mellan ditt hem och din router) så ska du tänka på att det kan bli möjligt för företaget att se vilken VPN tjänst du använder.

Edit: någon hann svara samma sak medans jag skrev.
Citera
2024-12-31, 15:50
Medlem
DirtyDikes avatar
Som sagt ovan så beror det på ifall din router stödjer det eller ej. Testa googla modellnummer + vpn setup eller dylikt. Eller logga in på din router/Gateway och kolla om du ser nåt med vpn-service. Om det inte gör det så kan du ta annan en dator och köra vpn på den och koppla den före routern. Gjorde så själv fast med en raspberry tidigare. Men bara om du har grejer liggandes, måste du köpa det så kostar det typ lika mycket som en router. Köper du ny router så rekomenderar jag att den stödjer wireguard som vpn protokoll. Det kan även gå att hitta eget firmware att installera på routern som stödjer vpn, typ openWRT eller dylikt.
Citera
2024-12-31, 16:29
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Dom flesta ASUS routrar stödjer deras VPN Fusion, som gör att man kan ha flera olika VPN i routen och sedan dela ut dom till maskiner på IP nivå. Om du tex vill att bara din jobbbärbara ska gå genom ut genom Sverige, men samtidigt vill att din TV ska gå ut via USA. Sedan allt annat bara rakt ut. Fungerar väldigt bra och är enkelt att konfigurera.

https://asus.com/se/support/faq/1048507/
Citera
2024-12-31, 16:40
Medlem
Superflickss avatar
Varför inte köra VPN klient i din smartphone och sen använda den som hotspot? Då slipper du asa med dig din router till utlandet.
Citera
2024-12-31, 17:08
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Varför måste du använda jobbdatorn till det? Utlandsjobbet är väl privat?
Varför skaffar du inte en egen dator?
För egen del skulle jag undvika att göra privata jobb på en dator som inte är min.
Citera
2024-12-31, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Varför måste du använda jobbdatorn till det? Utlandsjobbet är väl privat?
Varför skaffar du inte en egen dator?
För egen del skulle jag undvika att göra privata jobb på en dator som inte är min.
Som jag förstår inlägget så är det sitt vanliga arbete som han tänker göra utomlands, i strid mot vad arbetsgivaren vill.

Att det finns flera skäl till att det kan vara en dålig idé är förhoppningsvis TS medveten om, och har därmed också bedömt riskerna med. Annars är det nog första steget som TS bör ta, men det är OT i den här tråden.
Citera
2024-12-31, 20:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Att det finns flera skäl till att det kan vara en dålig idé är förhoppningsvis TS medveten om, och har därmed också bedömt riskerna med. Annars är det nog första steget som TS bör ta, men det är OT i den här tråden.

Nej det vet jag inte, kan du upplysa mig? Hur skulle min arbetsgivare på något sätt få reda på att jag inte jobbar i Sverige om jag ser till att alltid ha jobbdatorn uppkopplad till VPN?
Citera
2024-12-31, 20:18
Avstängd
Jag har inte köpt en router än. Vilken modell skulle ni rekommendera som gör det enklast för mig?

Citat:
Ursprungligen postat av Superflicks
Beror på vilken router du har, min router har stöd för VPN server, men jag föredrar att använda denna docker containern
https://openvpn.net/as-docs/docker.html

Edit: Jag kanske missförstod dig, vill du ha VPN klient i routern som ska koppla upp sig mot en server i Sverige? Många routers numerara har VPN klient

Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Det beror på vilken router du har. Det finns routers som låter dig koppla upp via VPN, men alla har inte den funktionen.

Om du använder en VPN tjänst (och inte sätter upp en VPN tunnel mellan ditt hem och din router) så ska du tänka på att det kan bli möjligt för företaget att se vilken VPN tjänst du använder.

Edit: någon hann svara samma sak medans jag skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDike
Som sagt ovan så beror det på ifall din router stödjer det eller ej. Testa googla modellnummer + vpn setup eller dylikt. Eller logga in på din router/Gateway och kolla om du ser nåt med vpn-service. Om det inte gör det så kan du ta annan en dator och köra vpn på den och koppla den före routern. Gjorde så själv fast med en raspberry tidigare. Men bara om du har grejer liggandes, måste du köpa det så kostar det typ lika mycket som en router. Köper du ny router så rekomenderar jag att den stödjer wireguard som vpn protokoll. Det kan även gå att hitta eget firmware att installera på routern som stödjer vpn, typ openWRT eller dylikt.

Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Dom flesta ASUS routrar stödjer deras VPN Fusion, som gör att man kan ha flera olika VPN i routen och sedan dela ut dom till maskiner på IP nivå. Om du tex vill att bara din jobbbärbara ska gå genom ut genom Sverige, men samtidigt vill att din TV ska gå ut via USA. Sedan allt annat bara rakt ut. Fungerar väldigt bra och är enkelt att konfigurera.

https://asus.com/se/support/faq/1048507/
Citera
2024-12-31, 20:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Superflicks
Varför inte köra VPN klient i din smartphone och sen använda den som hotspot? Då slipper du asa med dig din router till utlandet.

Jag är tveksam till att jag hade fått tillräckligt snabbt och stabilt internet på det viset, och jag har redan köpt fiber där jag ska vara.
Citera
2024-12-31, 21:06
Medlem
DirtyDikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Jag har inte köpt en router än. Vilken modell skulle ni rekommendera som gör det enklast för mig?
Här är alla netonnet som stödjer VPN.
Netonnet+vpn
Vilken som funkar nog för dig. Vill du använda just wireguerd så sikta på en asus med vpnfusion. Lista med modeller som stödjer detta; (Längst ner på sidan, vit ruta)
ASUS VPN FUSION
Var de säljs vet jag ej men går lätt att googla. Några finns säkert på första länken

Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Jag är tveksam till att jag hade fått tillräckligt snabbt och stabilt internet på det viset, och jag har redan köpt fiber där jag ska vara.
Jo om det är 5g och bra täckning ska det gå. Men router är att föredra
Senast redigerad av DirtyDike 2024-12-31 kl. 21:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in