2024-12-29, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Ok. Jag tänker på gårdagens män, som klättrade i träd på rasterna i skolan mm. Inte dagens gråtande feminiserade, lågtestosojapojkar.
Vilka jävla bögar, vi som växte upp på nittiotalet knullade brudar hela dagarna. Klättra i träd 😹

On topic: 100 kg är väl rätt bra om det är något man inte tränar för att bli bättre på? De som håller på med sprint är kanske starkare?
Citera
2024-12-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Enligt tabellen i bifogad länk ska en otränad man på 80 kg kunna lyfta ca 70 kg. Stämmer nog rätt så bra om jag tittar på mina bekanta som inte tränar på gym. Som jag skrev tidigare, folk är överlag klenare än vad man kan tro.

Troligtvis hade siffrorna sett annorlunda ut för 100 år sedan när folk hade mer fysiskt krävande jobb. Men å andra sidan var de nog helt slut i kroppen vid 60 och döda vid 70 år.

https://www.obsid.se/kropp-halsa/hur-stark-ar-jag/

Men nu är nu detta flashback där alla bänkar minst 100 kg, tjänar 1 mille om året och har 25 cm kuk.

En "otränad pappersvändare" lyfter kanske 40-60 kg beroende på kroppskonstruktion och hälsa. Är ju skillnad på en som väger 60 och en som väger 100. Korta, kompakta personer har naturligt lättare i marklyft också medan de som har lång överkropp får de svårare.
Senast redigerad av Casiopeia2.0 2024-12-29 kl. 14:00.
Citera
2024-12-29, 14:22
Medlem
100 kg? Det är väl ungefär vad "pinnsmala" Femke Bol drar upp och VÄNDER. Tror hon fixar det både i hängvändning och från mark. 400m-löpare kollegan Klaver är lite tyngre och klarar åtminstone 10 kg till.

Marklyft handlar mycket om att ha rätt hävstänger. Vissa drar mycket mer än vad de knäböjer. För andra är det tvärtom. Som ensamt resultat är det bara en ointressant siffra. Du måste se både utförande & kropp och även ha koll på andra lyft & test för att det ska ha något värde alls.
Citera
2024-12-29, 14:36
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
En "otränad pappersvändare" lyfter kanske 40-60 kg beroende på kroppskonstruktion och hälsa. Är ju skillnad på en som väger 60 och en som väger 100. Korta, kompakta personer har naturligt lättare i marklyft också medan de som har lång överkropp får de svårare.

Ja, håller med det mesta men framför allt är det svårt med långa ben i marklyft.

Här är idealet
https://cdn.sanity.io/images/fbgp6g6...52-890x768.jpg

https://tyngre.se/artiklar/traning/m...n-for-marklyft
Citera
2024-12-29, 14:37
Medlem
Nu verkar tråden gälla längdskidåkande tjejer och inte utförsåkarna. Men jag har ett minne från ett gym på en svensk skidort för några decennium sedan, då en av våra svenska medaljtyngda utförsåkartjejer körde både knäböj och marklyft på 100 kg+. Tippar att hennes vikt låg kring 70 kg.
Själv är jag dålig på längdskidor och ju mer styrka/muskler jag haft, ju sämre har jag varit. Utför går det lättare med högre styrka/muskler, så länge backarna är korta nog för en att undvika för mycket syra.
Citera
2024-12-29, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
De flesta otränade män klarar 100. Låter rimligt.
Nja, skulle inte påstå att det stämmer. Jobbar själv som tränare och min erfarenhet är att de flesta otränade (som i inte har styrketränat förut) män klarar av att lyfta i genomsnitt kanske 60-80 kg första gången de testar marklyft och kvinnor 30-50 kg, där variationen främst beror på personens anatomi och kroppssammansättning. De undantag som lyfter mer än i det spannet är i princip uteslutande väldigt storvuxna, inte minst på bredden, människor. Med det sagt så klarar de flesta män av minst 100 kg inom någon månad eller två.

Till topic så är 100 kg inte en dålig vikt för en 60 kg tung kvinna, och särskilt inte för någon som primärt sysslar med konditionsidrott. Motsvarande prestation för en 80 kg tung man är väl runt 180 kg, och det hittar du inte överdrivet många karlar som klarar av överhuvudtaget, och knappt alls bland de som har kondition som huvudfokus i sin träning.
Citera
2024-12-29, 15:52
Medlem
Du behöver inte var stark för att va bra i längdskidor, stört att du inte förstått det.

Visst är sprinters kanske starkare än de som åker distans men explosivitet, teknik, och uthållighet har inte så mycket med styrka att göra.

Northug var ganska klen men hade en jävla utväxling och explosivitet.
Citera
2024-12-29, 20:11
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaskonJaskon
Till topic så är 100 kg inte en dålig vikt för en 60 kg tung kvinna, och särskilt inte för någon som primärt sysslar med konditionsidrott. Motsvarande prestation för en 80 kg tung man är väl runt 180 kg, och det hittar du inte överdrivet många karlar som klarar av överhuvudtaget, och knappt alls bland de som har kondition som huvudfokus i sin träning.

Nej det verkar motsvara ~162,5 kg för en 80kg man, några kg hit eller dit beroende på om det skall vara DOTS-score eller någon Wilks eller så. Det hittar du snubbar som gör i gymmet och bör inte vara problem för de mer sprintbetonade herrarna. Sans någon med fel proportioner.
Citera
2024-12-29, 20:13
Medlem
Alkibiadess avatar
För alla i denna tråd som inte har koll på våra svenska damer i längdlandslaget och vad de gör i gymmet så bjuder jag på denna video av Jonna Sundling (som är överlägset starkast i gymmet och därmed kanske inte helt representativ för övriga damer men ändå): https://www.instagram.com/reel/Cik4C...ource=ig_embed
Senast redigerad av Alkibiades 2024-12-29 kl. 20:27.
Citera
2024-12-30, 07:17
Medlem
Epimaness avatar
Felpost.
Citera
2024-12-31, 08:37
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Tänker du på den här? https://www.youtube.com/watch?v=INHnaLpNL9I

Innan gympasset med fokus på explosivitet har de värmt upp med att springa en mil. Sen reppar hon 50 kg i både seal rows och bänkpress med fötterna i luften. Hon uppger även att hennes max i bänkpress varit 57,5 kg, jag får anta att det också är reps med fötterna i luften eftersom skillnaden skulle varit större annars om det gällde klassisk bänkpress med tillhörande driv och stabilitet från benen.

Med stöd av fötterna hade hon nog pressat närmare 80 kg minst som PB för 1 rep. Det är i nivå med vad Elsa Karlsson tog när hon slog rekord som ungdom i bänkpress i SM i viktklass -57. Några år senare när hon gick upp till 69 kg blev Elsa världsmästare med 123,5 kg i bänkpress...

Tekniken är lite sådär på Charlottes seal rows och blondinens snatch i bakgrunden med sned stång, men det är helt klart godkänt speciellt med tanke på att de redan sprungit en mil.

Jag håller helt med dig. Det här är långt ifrån svaga tjejer. En genomsnittslig Svensson-spännis skulle ha svårt att hålla samma tempo på gymmet, om de ens skulle ta sig dit efter uppvärmningen.

Jag vågar säga att med fullt fokus på styrketräningen hade damernas skidlandslag varit i god form för styrkelyft på elitnivå efter högst ett par månader.

Ja, sen kanske man ska begripa att längdskidåkning inte är samma sak som bodybuilding. Undrar förövrigt hur Duplantis hade stått sig i konkurensen bland andra stavhoppare som han haft ytterligare 20-30kg muskler att släpa på. Min gissning är att det inte hade gått så bra för honom.

Vore intressant att se vem som helst i tråden möta någon av våra kvinnliga elitidrottare, tror de flesta skulle få hyfsat med stryk oavsett idrottsgren.
Citera
2024-12-31, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Nu verkar tråden gälla längdskidåkande tjejer och inte utförsåkarna. Men jag har ett minne från ett gym på en svensk skidort för några decennium sedan, då en av våra svenska medaljtyngda utförsåkartjejer körde både knäböj och marklyft på 100 kg+. Tippar att hennes vikt låg kring 70 kg.

Det gör dom fortfarande. Både Anna S-L och Sara Hector brukar lägga ut filmer från fystester och dom är grymt starka båda två.

För övrigt haltande jämförelse som någon gjorde med Femke Bol. Hon tävlar i en gren som kräver explosivitet och gynnas mer av hög maxstyrka. Det gör inte längdtjejerna som är ute i 30+ minuter varje lopp. Skulle dock bli förvånad om de bitigare sprintertjejerna (Jonna, Johanna) inte tar mer än 100 kg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in