2024-12-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Ja, jag misstänkte det inte fanns något inom juridiken som heter "känslor" eller "affektionsvärde". Då får vi se om storebror tycker det är värt att riskera förlora kontakten med lillasyster för fjuttiga 25.000 kr som hon köpte för att deras mor skulle använda. Tycker personligen brodern borde fatta att just DET smycket skulle lillsyrran få tillbaka vid deras mors bortgång. Det är ingen som bråkar om en symaskin som kostade 40.000 för 12 år sedan eftersom den på sin höjd skulle inbringa knappt 5000 på Blocket idag. Men detta är inte första gången broderns egoism och girighet visar sig. Det kommer bita honom i röven till slut. Tycker bara allt är så ledsamt. Arv lockar verkligen fram det sämsta ur människor.
Jag tycker din sambo ska vara nöjd med att affektionsvärde inte tillämpas på arvsskiftesvärderingen. Annars skulle det ju bli ännu mer pengar på hennes broders lott för att motsvara att smycket värderades högre.
Citera
2024-12-31, 07:34
Medlem
Bombi-Bitts avatar
Bouppteckning, bostadsrätt, arvskifte, skatt

En äldre dam i min närhet har nyligen avlidit.
I huvudsak efterlämnar hon drygt 500 tusen på banken och en bostadsrätt.
Bostadsrätten kommer att säljas och inbringa gissningsvis 600 tusen, varav hälften är vinst.

F ö finns det inget av egentligt värde. Mycket kommer att gå till tippen respektive hjälporganisationer.

Arvtagare är ett barn och ett barnbarn med lika rätt, båda etablerade och utan akut pengabrist.

Just nu betalar banken räkningar med hennes pengar.

Jag har kikat lite runt, och tror att det är så här:

Bouppteckning. Och helst utseende av en person som tecknar dödsboet. Här behöver bägge vara med (eller ge fullmakt).

Fördelning av lös egendom.

Rensning/städning av lägenheten för försäljning. Ev med lite kvarlämnat möblemang.
Kommer att säljas genom mäklare.

Arvskifte kan väl inte ske innan bostadsrätten är såld, avträdd och vinsten skattad?
----
Tänker jag rätt, eller har jag helfel?

Frågor:
Hur gör man med kostnader som uppstår, städfirma, släpvagnshyra, bilkostnader....? Vi får nog förutsätta att barnet kommer att stå för nästan alla kostnader och arbete, barnbarnet bor långt ifrån.

När försäljningen är klar så sitter dödsboet med drygt en miljon, varav 80 tusen skall till staten (vinstskatt).
Det torde ju också bli lite skatt på ränta under 25.
Försäljningen kommer att ske 2025, och alltså deklareras 2026.
Kan man "dela" ut rimligt belopp till dödsbodelägarna innan allt är klart. Det lär ju inte dyka några nya elräkningar etc långt efter försäljningen.
Men behålla pengar för skatten.

Hum - lite rörigt kanske.
Nu stundar en mycket lugn nyårsafton för mig.
Citera
2024-12-31, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombi-Bitt
En äldre dam i min närhet har nyligen avlidit.
I huvudsak efterlämnar hon drygt 500 tusen på banken och en bostadsrätt.
Bostadsrätten kommer att säljas och inbringa gissningsvis 600 tusen, varav hälften är vinst.

F ö finns det inget av egentligt värde. Mycket kommer att gå till tippen respektive hjälporganisationer.

Arvtagare är ett barn och ett barnbarn med lika rätt, båda etablerade och utan akut pengabrist.

Just nu betalar banken räkningar med hennes pengar.

Jag har kikat lite runt, och tror att det är så här:

Bouppteckning. Och helst utseende av en person som tecknar dödsboet. Här behöver bägge vara med (eller ge fullmakt).

Fördelning av lös egendom.

Rensning/städning av lägenheten för försäljning. Ev med lite kvarlämnat möblemang.
Kommer att säljas genom mäklare.

Arvskifte kan väl inte ske innan bostadsrätten är såld, avträdd och vinsten skattad?
----
Tänker jag rätt, eller har jag helfel?

Frågor:
Hur gör man med kostnader som uppstår, städfirma, släpvagnshyra, bilkostnader....? Vi får nog förutsätta att barnet kommer att stå för nästan alla kostnader och arbete, barnbarnet bor långt ifrån.

När försäljningen är klar så sitter dödsboet med drygt en miljon, varav 80 tusen skall till staten (vinstskatt).
Det torde ju också bli lite skatt på ränta under 25.
Försäljningen kommer att ske 2025, och alltså deklareras 2026.
Kan man "dela" ut rimligt belopp till dödsbodelägarna innan allt är klart. Det lär ju inte dyka några nya elräkningar etc långt efter försäljningen.
Men behålla pengar för skatten.

Hum - lite rörigt kanske.
Nu stundar en mycket lugn nyårsafton för mig.

Det är ganska enkelt att göra bouppteckningen, det som är arbete är att samla in alla uppgifter. Skaffar man någon (t ex begravningsbyråns jurist) som gör bouppteckningen får man ändå bistå med alla info. Och den där juristen är dyr för att göra enkelt pappersarbete.

Dösboet betalar räkningar för begravning, städning, bouppteckning m m

Om arvet skiftas innan alla räkningar är betalda får man betala tillbaka till dödsboet.

Jag gissar att barnbarnet har förlorat sin förälder?
Citera
2024-12-31, 10:12
Medlem
Bombi-Bitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
....
Jag gissar att barnbarnet har förlorat sin förälder?
Ja - när barnet bara var något år. 35 år sedan eller så.

Är min tågordning korrekt?

Jag gjorde bouppteckningen när damen blev änka. Då blev det inget arvskifte, damen kunde alltså själv betala räkningar och annat.
Håller med om att det inte är så svårt, insamlingen är det knepiga. Här är det bara bank och brf och någon "begravningsförsäkring" att hantera. Inga aktier, fonder, bilar...

Kan man dela ta ut del av arv i förväg.
T ex spara 100 tusen i dödsboet för skatt etc, och skifta resten på de två arvtagarna?
Citera
2024-12-31, 10:17
Medlem
Citat:

Jag gjorde bouppteckningen när damen blev änka. Då blev det inget arvskifte, damen kunde alltså själv betala räkningar och annat.
Håller med om att det inte är så svårt, insamlingen är det knepiga. Här är det bara bank och brf och någon "begravningsförsäkring" att hantera. Inga aktier, fonder, bilar...

T ex spara 100 tusen i dödsboet för skatt etc, och skifta resten på de två arvtagarna?

När bodelningen är klar och stämplad ja. Ingen kollar om man gör det i förväg, men tror det skall vara klart.

Jag är ingen jurist skall du veta, vara bara med om processen ganska nyss.

Dödsboet kommer att leva vidare så länge det finns tillgångar och dylikt. Min far hade en släp vi glömde bort, så hans dödsbo levde vidare och lever väl än. Men de ändrar så att det blir juridisk person och tar bort personnummer.
Citera
2024-12-31, 11:23
Medlem
Citat:

Om banken går med på att betala ut pengar från konton innan arvsskiftet är dokumenterat så är det ju OK.
Citera
2024-12-31, 13:39
Medlem
Fråga gällande arv.

Hejsan alla!

Har en farbror som avlidit. Han hade inga egna barn. Men flera syskon. Förstår att syskonen då ärver.
Och min pappa, hans bror är också avliden. Därmed är jag arvinge.

Men min undran är, min farbror har en sedan tidigare avliden maka. Som inte hade barn men flera syskon. Ärver dom något enligt lag?

Testamente fanns ej.

Stort tack för svar!
Gott nytt.
Citera
2024-12-31, 13:46
Medlem
kalkryggars avatar
Avled hon när de var gifta?

Har lite dålig koll på om det spelar roll. Men tänker att om det spelar roll så kan det vara en viktig uppgift i tråden.
Citera
2024-12-31, 14:03
Medlem
Tror i första hand så ärver föräldrarna om det inte finns barn ,och lever inte föräldrarna så går det till deras barn(syskonen)

Har något syskon avlidit så går dennes del i sin tur till dennes barn
Citera
2024-12-31, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Avled hon när de var gifta?

Har lite dålig koll på om det spelar roll. Men tänker att om det spelar roll så kan det vara en viktig uppgift i tråden.

Ja dom va gifta och han ärvde hennes tillgångar. Då är frågan om hennes syskon nu när han också avlidit ärver från honom? (Hon hade inga barn heller)
Citera
2024-12-31, 14:49
Medlem
Det är väl så att om din farbros fru är död sedan tidigare så måste det ju ha gjorts en boupteckning och ett arvsskifte . Och din farbror erhöll ju då sin giftorätt samt eftersom dom ej hade några barn den andra delen som arv efter sin fru . Nu när din farbror är död så ärver ju bara hans syskon eller syskonbarn hela hans dödsbo .
Citera
2024-12-31, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saarijarvi
Det är väl så att om din farbros fru är död sedan tidigare så måste det ju ha gjorts en boupteckning och ett arvsskifte . Och din farbror erhöll ju då sin giftorätt samt eftersom dom ej hade några barn den andra delen som arv efter sin fru . Nu när din farbror är död så ärver ju bara hans syskon eller syskonbarn hela hans dödsbo .

Misstänker också att det är så det funkar!
Tack för svar👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in