2024-12-30, 20:27
Medlem
frågan har säkert tagits upp tidigare i tråden, men jag dristar mig till att ställa den igen:

tycker inte även ni månlandningstroende att det är lite skumt att det har gått över 50 år sedan man så framgångsrikt landade flera gånger på månen (1969-1972), och det inte har hänt någonting sedan dess? NASA säger att dom förstörde teknologin. varför i hela friden gjorde dom det? och varför har ingen annan nation landat någon människa på månen?

man tycker ju att det borde finnas baser på månen vid det här laget, med tanke på hur mycket teknologin har utvecklats sedan dess?
Citera
2024-12-30, 20:37
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
frågan har säkert tagits upp tidigare i tråden, men jag dristar mig till att ställa den igen:

tycker inte även ni månlandningstroende att det är lite skumt att det har gått över 50 år sedan man så framgångsrikt landade flera gånger på månen (1969-1972), och det inte har hänt någonting sedan dess? NASA säger att dom förstörde teknologin. varför i hela friden gjorde dom det? och varför har ingen annan nation landat någon människa på månen?

man tycker ju att det borde finnas baser på månen vid det här laget, med tanke på hur mycket teknologin har utvecklats sedan dess?

Nej det tycker vi inte. Tekniken på halvledare och datorer har utvecklat, inte så mycket på raketer. Space X leder väl på raketer-teknologin då dom kan trottla motorn och landa.

Motsvarande Apollo vi har idag är SLS, och den kostar $1 miljard att skjuta upp, sedan blir den skrot.
Det har helt enkelt inte funnits några ekonomiska incitament. Men förhoppningsvis så får vi hoppas på Artimetis snart. (FB) Artemis - det nya månprogrammet
Citera
2024-12-30, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nej det tycker vi inte. Tekniken på halvledare och datorer har utvecklat, inte så mycket på raketer. Space X leder väl på raketer-teknologin då dom kan trottla motorn och landa.

Motsvarande Apollo vi har idag är SLS, och den kostar $1 miljard att skjuta upp, sedan blir den skrot.
Det har helt enkelt inte funnits några ekonomiska incitament. Men förhoppningsvis så får vi hoppas på Artimetis snart. (FB) Artemis - det nya månprogrammet

inga ekonomiska incitament? vad om politiska och militära sådana? du tror inte att Amerikanska militären skulle vilja ha en bas på månen?
Citera
2024-12-30, 22:02
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
inga ekonomiska incitament? vad om politiska och militära sådana? du tror inte att Amerikanska militären skulle vilja ha en bas på månen?

Jag tror du tittat för mycket på ”For all ManKind” Nej varför skulle dom vilja ha en bas där stor som ett par husvagnar till kostnaden av tre hangarfartyg inklusive alla flygplan och en battlegroup runt om?

Till ingen militär nytta som inte är betydligt billigare än satelliter eller X-37 och skulle kunna lösas betydligt mer kostnadseffektivt.
Senast redigerad av trickydick 2024-12-30 kl. 22:11.
Citera
2024-12-30, 22:44
Avslutad
Citat:

Även mängder med film "råkade" ju förstöras. 😄
Citera
2024-12-30, 23:14
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Vet ej.
Jag vet bara att det som kallades direktsändningar under dom första resorna var redigerade sändningar.

HUR vet du det❓
Citera
2024-12-31, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost

Nej inte mängder. Bara en film från första landningen.
Citera
2024-12-31, 13:19
Medlem
Citat:

fast den här rafflande filmen klarade sig, intressant nog:

https://youtu.be/xciCJfbTvE4?t=1936

jag antar att den har figurerat tidigare i tråden, men tycker den kan få visas igen. vad säger de troende om denna film då? det är ju ganska uppenbart att astronauterna iscensätter ett bedrägeri inifrån kapseln för att få jorden att framstå som liten och avlägsen?
Citera
2024-12-31, 13:35
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

jag antar att den har figurerat tidigare i tråden, men tycker den kan få visas igen. vad säger de troende om denna film då? det är ju ganska uppenbart att astronauterna iscensätter ett bedrägeri inifrån kapseln för att få jorden att framstå som liten och avlägsen?
Som du skriver har den troligen varit på tapeten tidigare. Jag bryr mig inte om att titta på den just nu.
Det där bedrägeriet. Hur har det iscensatts?
Citera
2024-12-31, 15:23
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Så de ringde hela vägen mellan Washington DC till Canberra då det var extremt dåligt ljud och mottagning, och därifrån 40 000 mil genom vakuum och van Allen-bältet till månen, där tiden från Nixons sista ord i hälsningen och Neils "Thank you" kunde ske på EN ENDA SEKUND med extremt bra mottagning?

Nej nu får ni fan ge er, tror man på månlandningarna år 2024 måste man vara förståndshandikappad.
Säger en plattjordare 2024.
Citera
2024-12-31, 15:29
Medlem
Citat:

Nej det är inte alls uppenbart ett sådant bedrägeri skulle inte fungera
https://moonhoaxdebunked.blogspot.com/2017/07/611-did-astronauts-fake-tv-footage-of.html
Ett annat problem med iden att Apollo kapseln skulle ha stannat i låg jord bana är att den skulle ses av amatörastronomer som en starkt lysande stjärna.
Citera
2024-12-31, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Nej det är inte alls uppenbart ett sådant bedrägeri skulle inte fungera
https://moonhoaxdebunked.blogspot.com/2017/07/611-did-astronauts-fake-tv-footage-of.html
Ett annat problem med iden att Apollo kapseln skulle ha stannat i låg jord bana är att den skulle ses av amatörastronomer som en starkt lysande stjärna.

det Bart Sibrel hävdar är att det som föreställer jorden i själva verket är en genomskinlig bild av jorden som placerats framför fönstret och som därmed blir upplyst av bakgrundsljuset från jorden (när kapseln är i omloppsbana runt jorden).

https://youtu.be/XAtn7hgfQ7A

och vad är det för skugga som dyker upp och täcker jorden?

https://youtu.be/xciCJfbTvE4?t=2311

Armstrong säger ju att tv-kameran är placerad precis intill fönstret? (vilket det också ser ut att vara, tills kapseln blir upplyst).

och hur förklarar du rösten som säger ”talk” efter några sekunders fördröjning, varpå astronauten genast börjar prata?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in