2024-12-30, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transkalle
Älskar thaiboxarna eller om de heter thaicube. Godaste frysrätterna jag känner till, tröttnar inte riktigt ens.

Har för mig den med röd curry var riktigt god. Var dock inte riktigt lika impad senast jag testade...
Citera
2024-12-30, 17:21
Medlem
Transkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Har för mig den med röd curry var riktigt god. Var dock inte riktigt lika impad senast jag testade...

Ja, red curry är nog topp 1 för min del också. Korean chicken och Sweet/sour chicken, alla från Spicefield, går regelbundet på jobbet.
Citera
2024-12-30, 17:22
Medlem
kaffekvarn22s avatar
Citat:
Älskar thaiboxarna eller om de heter thaicube. Godaste frysrätterna jag känner till, tröttnar inte riktigt ens.

Citat:
Ursprungligen postat av Snobird

Ni två borde testa att göra egen thaimat. Är inte direkt svårt och framför allt så smakar inte thaiboxarna alls särskilt bra.

Som svar på TS fråga så äter jag i princip aldrig färdigmat.
Citera
2024-12-30, 17:25
Medlem
Citat:
Ja, red curry är nog topp 1 för min del också. Korean chicken och Sweet/sour chicken, alla från Spicefield, går regelbundet på jobbet.

Det är nog trots allt billigare än köpa hem från thai-restaurang och inte så långt efter i smaken. Då menar jag typ mindre god thaimat vs dessa kuber. Och ja, många andra är goda också...
Citera
2024-12-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekvarn22
Ni två borde testa att göra egen thaimat. Är inte direkt svårt och framför allt så smakar inte thaiboxarna alls särskilt bra.

Som svar på TS fråga så äter jag i princip aldrig färdigmat.

Been there done that... Eller jag har åtminstone assisterat när thaimat har tillagats... Sen även ätit "riktig" tillagad hemlagad thaimat. Mycket gott men vet du thailändare ibland serverar med fisk-huvud i maten?

Har du testat göra egen sushi?
Senast redigerad av Snobird 2024-12-30 kl. 17:30.
Citera
2024-12-30, 17:38
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Nä, bara om jag bor någonstans utan vettigt kök, utan vettig möjlighet att diska. Då kan det bli en Dafgårds "Wallenbergare" eller Findus "Lövtunn bit".

Har jag vid tillfället lite tjockare plånbok och det lackar mot jul blir det såklart Findus "Jultallrik"...
Citera
2024-12-30, 17:48
Medlem
SnutteFia03s avatar
Vissa färdigrätter är ändå helt okej eller tom riktigt goda. Men jag brukar inte äta dem då de inte är hälsosamma, föredrar bra råvaror och att undvika onödiga tillsatser. Sen blir det dyrare än att laga egen mat i längden.
Citera
2024-12-30, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Inga tillsatser?

https://www.gooh.se/vara-ratter/kottbullar-med-potatismos-och-graddsas/

https://www.gooh.se/vara-ratter/pasta-al-pomodoro-med-tomat-basilika-och-mozzarella/

Krossad tomat 39%, kokt pasta 36% (mjöl av durumvete), mozzarellaost 11% (mjölk, potatisstärkelse, salt, mjölksyra, ystenzym (mikrobiellt)), lök, vatten, olivolja, morot, tomatpuré, salt (jod), socker, blekselleri, basilika 0,25%, vitlök.

Grejen är att du och många andra instinktivt förkastar alla halvfabrikat utan att ens förstå vad du pratar om. Nu är jag heller ingen expert men vad är så farligt då? Antioxidanter är bra, konserveringsmedel är dåligt.

Du pratar om näring, vad är näring? Vilken "näring" saknar denna rätt?? Kommer den göra dig sjuk?

Ni bara ordbajsar om att ditt och datten är "dåligt" för att ni hört det men allt är inte dåligt bara för att det inte slölagats över en öppen spis i Norra Italien.

Vad gör den till halvfabrikat?
Senast redigerad av Josseskristus 2024-12-30 kl. 18:16.
Citera
2024-12-30, 18:36
Medlem
Färdigrätter från Dafgårds är det enda jag äter. Har inte tid med matlagning.
Citera
2024-12-30, 18:41
Medlem
Gillar dom små avlånga Grandiosapizzorna som man kan micra och sen gnaga i sig direkt från förpackningen. Ingen disk alls.
Citera
2024-12-30, 19:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
https://www.gooh.se/vara-ratter/pasta-al-pomodoro-med-tomat-basilika-och-mozzarella/

Krossad tomat 39%, kokt pasta 36% (mjöl av durumvete), mozzarellaost 11% (mjölk, potatisstärkelse, salt, mjölksyra, ystenzym (mikrobiellt)), lök, vatten, olivolja, morot, tomatpuré, salt (jod), socker, blekselleri, basilika 0,25%, vitlök.

Grejen är att du och många andra instinktivt förkastar alla halvfabrikat utan att ens förstå vad du pratar om. Nu är jag heller ingen expert men vad är så farligt då? Antioxidanter är bra, konserveringsmedel är dåligt.

Du pratar om näring, vad är näring? Vilken "näring" saknar denna rätt?? Kommer den göra dig sjuk?

Ni bara ordbajsar om att ditt och datten är "dåligt" för att ni hört det men allt är inte dåligt bara för att det inte slölagats över en öppen spis i Norra Italien.

Vad gör den till halvfabrikat?

Potatisstärkelse i mozzarellan räknas nog i och för sig också som en tillsats, men visst, denna rätt var väl aningen bättre. Den innehåller dock socker.

Generellt innehåller färdigmat mycket tillsatser samt socker, lågt näringsvärde (protein/mineraler/vitaminer/nyttiga fetter jämfört mot totalt antal kalorier) samt mikroplaster då hela matlådan värms upp. Sedan finns det ju sämre och bättre alternativ såklart.
Citera
2024-12-30, 19:55
Medlem
Som van slafsare av kartongmat har jag lärt mig vad som är bu och bä. Allt är inte lika dåligt. Garants getostpaj med spenat är smarrig. Den görs i Frankrike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in