2024-12-30, 15:03
Medlem
BombaySaphires avatar
Fryspizza då och då. Toppar alltid med extra ost.

Grön Ko och Gooh ibland men de har blivit alldeles för dyra, så det blir alltmer sällan.
Citera
2024-12-30, 15:04
Medlem
ufomongos avatar
En Dafgårds för 29:- till lunch är helt ok.

Snudd på svårt att göra det mycket billigare hemma även med storkok.
Citera
2024-12-30, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej för fan, rejält mål lagad mat mitt på dagen ska det vara. Oavsett om det är rester eller ej.

Mackor täcker inte näringsintaget.

Ah, flera mackor med ost, grönt, korv och annat. Inte helt fy skam på lunch.
Citera
2024-12-30, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ufomongo
En Dafgårds för 29:- till lunch är helt ok.

Snudd på svårt att göra det mycket billigare hemma även med storkok.
Vad är det för vikt i dessa portioner då? Och hur mycket av innehållet är proteiner?
Citera
2024-12-30, 15:18
Medlem
hjaelploskilles avatar
Endast fryspizza!
Citera
2024-12-30, 15:29
Moderator
T-80Us avatar
Ja, det gör jag, i form av den jobbnära ICA-butikens butikslagade dagens-tallrikar. Chili con Carne, pasta med köttfärssås, köttbullar med potatis och gräddsås o.s.v.

Jag äter däremot aldrig frysta färdigrätter.
Citera
2024-12-30, 15:31
Medlem
Som någon skrev till TS så är mitt förslag också att göra riktigt goda storkok och frysa in. Ett förslag är att göra något som har ungefär samma bas, tex bolognese och chili con carne. Då kan man göra två kok samtidigt. Olika grytor/pannor såklart då innehållet skiljer sig åt. Men samma bas. Köttfärs, lök, vitlök morot, rotselleri osv.

Med det sagt så tycker jag att dagens färdigrätter är ganska ok. Vissa är tom goda. För små portioner (380-420 gram).

Ni som är lite yngre än jag skulle varit med när dom började komma i affärerna. Det var något så sanslöst vidrigt. Jag tror att den bilden fortfarande hänger kvar. Sen är det såklart mer salt än vad man bör ha, E-ämnen osv.

Slutkläm: gör storkok från grunden.
Citera
2024-12-30, 15:48
Medlem
Sosan72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Av någon obegriplig sorts ironi har jag haft en bänk-diskmaskin. Jag gav dock bort den men minns inte varför... Antingen att jag just då tyckte jag inte behövde den, men troligare att jag tyckte den inte fungerade bra nog med ganska smutsig disk.

Men risk för off topic, men kolla in denna:

https://go-clean.se/products/bankdiskmaskin?srsltid=AfmBOoq8JD2ESQlvTveFzJUiVK6 DgMc7MXd975dNgmXP5WeUsM9WVpF-

Köpte den till husvagnen, helt jäkla suverän! Tar liten plats, diskar rent på 29 min. och behöver inte ens framdraget vatten (fyller bara på 5 liter i en tank) om man inte har det att koppla på. Kör med flytande maskindiskmedel (typ Finish power gel). Sen har företaget en helt enastående kundtjänst dessutom.

OT:
vi lagar inte ens lasagne längre då Karins från Dafgårds är mycket bra, brukar även köpa den stora familjelasagnen och bjuda grannarna på då de också gillar den. Med lite sallad och vitlöksbröd blir det en trevlig middag + matlådor om det bara är jag och gubben som käkar. Även kalvfärsbiffarna gillar vi.
Citera
2024-12-30, 15:50
Medlem
Sosan72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Airfryer ja. Jag har faktiskt hållit på en hel del med olje-fritös trots jag aldrig haft en egen. Blir vårrullar bra i airfryer? Det är annars grymt gott men blir inte så bra på panna eller i vanlig ugn...

Blir helt suveräna i air fryern, krispiga och ganska så "helljockarn's" varma!
Citera
2024-12-30, 15:51
Medlem
Ibland så köper jag färdigrätter. Men då undviker jag de frysta och köper oftast bara mer lokalt producerade måltider som bara är kylda. De är lite dyrare än de frysta men håller en betydligt bättre kvalité.

I mina trakter så finns det ett par lokala producenter av färdiga rätter som finns i de flesta butiker. Det finns även ett antal små producenter som säljer matlådor ofta från små obemannade butiker.
Citera
2024-12-30, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosan72
Men risk för off topic, men kolla in denna:

https://go-clean.se/products/bankdiskmaskin?srsltid=AfmBOoq8JD2ESQlvTveFzJUiVK6 DgMc7MXd975dNgmXP5WeUsM9WVpF-

Köpte den till husvagnen, helt jäkla suverän! Tar liten plats, diskar rent på 29 min. och behöver inte ens framdraget vatten (fyller bara på 5 liter i en tank) om man inte har det att koppla på. Kör med flytande maskindiskmedel (typ Finish power gel). Sen har företaget en helt enastående kundtjänst dessutom.

OT:
vi lagar inte ens lasagne längre då Karins från Dafgårds är mycket bra, brukar även köpa den stora familjelasagnen och bjuda grannarna på då de också gillar den. Med lite sallad och vitlöksbröd blir det en trevlig middag + matlådor om det bara är jag och gubben som käkar. Även kalvfärsbiffarna gillar vi.

See cool ut men verkar mycket mindre än den jag hade. Dock troligen mer effektiv...

Jo, typ lasagne kan man laga själv men då bäst att ha någon sats med pasta-plattor, kryddblandning och så.. Annars är de färdiga bra. Även kåldolmar tror jag är något många inte pallar göra från grunden. Finns frysta att steka...
Citera
2024-12-30, 16:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Och jag säger att de innehåller mycket bra näring, inga tillsatser och smakar gott, der dig också bra hy och bätttre humör.

Inga tillsatser?

https://www.gooh.se/vara-ratter/kottbullar-med-potatismos-och-graddsas/

Citat:
potatisstärkelse, arom, köttextrakt, stabiliseringsmedel (E 451) , antioxideringsmedel (E 301), konserveringsmedel (natriumnitrat), modifierad stärkelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in