2024-12-30, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Är ni lata skaffa 10l kastrull, ba häll i olja, köttfärs, Lök, vitlök, Tomatkross, vita bönor, ris, vatten o kryddor. Låt stå medel värme 1h rör om då o då. Kan inte bli enklare o billigare o även folk med mkt lågt iq klarar av det

Vill du lyxa till det fräs lök vitlök o köttfärs först, sen I med allt annat men det kanske är överkurs för er med låg förmåga. Bind ihop med lite grädde på slutet

Blir i alla fall billigare godare o nyttigare än fryst skit

O för att svara på ts så nä, några ggr om året kanske för jag inte har möjlighet eller tid att laga mat just den kvällen, men i de fallen brukar det bli en pizza istället

Det påminner om recept på någon sorts chili-gryta eller chili con carne närmare. Fast då bör man som du också rekomenderar, bryna först lök och sedan köttfärs i panna. Ett tips är att krydda löken med curry under stekning... Sen hade jag hällt i krossad tomat, hackad paprika, kryddor och chilisås eller torkad chili och någon deciliter vatten. Möjligen lite tomatpuré...Hade dock skippat bönor. Efter det hade jag låtit det puttra i pannan 10 minuter eller mer...

Man kan också slänga i lite skivade champinjoner och en eller några buljongtärningar...
.
Man kan också hälla i vanlig ketchup om man tycker det behövs. Har det råkat bli lite starkt kan man tillsätta vanligt strösocker. Det kan ta udden av starka kryddor...

Jag hade serverat med makaroner då det är lättare att koka än ris...
Senast redigerad av Snobird 2024-12-30 kl. 16:14.
Citera
2024-12-30, 16:08
Medlem
Sosan72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
See cool ut men verkar mycket mindre än den jag hade. Dock troligen mer effektiv...

Jo, typ lasagne kan man laga själv men då bäst att ha någon sats med pasta-plattor, kryddblandning och så.. Annars är de färdiga bra. Även kåldolmar tror jag är något många inte pallar göra från grunden. Finns frysta att steka...

Inte mindre inuti än en "vanlig" bänkdiskmaskin, vad nu en "vanlig" brukar ha för mått!?
Citera
2024-12-30, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosan72
Inte mindre inuti än en "vanlig" bänkdiskmaskin, vad nu en "vanlig" brukar ha för mått!?

Detta är bortom vad jag har helt koll på då den jag hade var typ 20+ år sen...
Citera
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
En färdigrätt är en rätt som inte behöver mycket annat än att värmas upp. Ofta fryst, men behöver inte vara det och ibland handlar det bara om att tillsätta kokande vatten. Ofta värms rätter av detta slag i microvågsugn, och då slipper man inte bara tillaga rätten från början men har den även snabbt färdig...

Många äter dessa rätter ganska ofta, medan andra frågar sig hur någon ens kan göra det...

Jag har sedan åtminstone kring jag började bo ensam, sällan lagat mat från grunden där jag bor. Så det har blivit mat från restauranger eller färdigrätter. Har tyckt och tycker, det är lite väl mycket jobb att laga mat från grunden för en person. Dessutom har jag ingen diskmaskin...

Hur gör ni? Äter, dessa rätter dagligen, bara ibland, bara på jobbet eller skyr dem som pesten?
Jag har nästan helt slutat med sådan mat.
Hellre steker jag några ägg snabbt med lite korv eller bacon.
Det tror jag är nyttigt och det blir billigare och nästan lika smidigt. Och mycket gott.
Citera
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Det påminner om recept på någon sorts chili-gryta eller chili con carne närmare. Fast då bör man som du också rekomenderar, bryna först lök och sedan köttfärs i panna. Ett tips är att krydda löken med curry under stekning... Sen hade jag hällt i krossad tomat, hackad paprika, kryddor och chilisås eller torkad chili och någon deciliter vatten. Möjligen lite tomatpuré...Hade dock skippat bönor. Efter det hade jag låtit det puttra i pannan 10 minuter eller mer...

Man kan också slänga i lite skivade champinjoner och en eller några buljongtärningar...

Jag hade serverat med makaroner då det är lättare koka än ris.

Alldeles för avancerat för dessa människor i denna tråd. Mitt "recept" går att göra allt i samma gryta, ris inkluderat. Att hålla på o fräsa saker för sig, o koka makaroner separat etc då försvinner direkt hela idén då kan man lika gärna laga mat på riktigt liksom.

Detta var verkligen häll i allt i samma gryta o puttra 1h
Senast redigerad av MrSwagger 2024-12-30 kl. 16:12.
Citera
2024-12-30, 16:12
Medlem
Citat:
McDonald's är ganska dyrt idag. Senast jag åt där tyckte jag allt utom deras erbjudanden var för dyrt..
Ja. OK. Tar man med kostnaden som en variabel (vilket det inte var i TS) kanske donken är dyrare. Visst.

Det skiter jag i.
Citera
2024-12-30, 16:15
Medlem
Citat:
Alldeles för avancerat för dessa människor i denna tråd. Mitt "recept" går att göra allt i samma gryta, ris inkluderat. Att hålla på o fräsa saker för sig, o koka makaroner separat etc då försvinner direkt hela idén då kan man lika gärna laga mat på riktigt liksom.

Detta var verkligen häll i allt i samma gryta o puttra 1h

Ok, det är väl en enklare metod men om jag skulle laga mat från grunden hade jag försökt fått det så gott som möjligt...
Citera
2024-12-30, 16:18
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ok, det är väl en enklare metod men om jag skulle laga mat från grunden hade jag försökt fått det så gott som möjligt...
Jo men då kan du lika gärna göra nåt gott o ordentligt. Eller hur. Detta tipset var specifikt till folk med mkt låg förmåga och mkt stor lättja

Sluta nu argumentera emot mig hela tiden
Citera
2024-12-30, 16:19
Medlem
Citat:
Jo men då kan du lika gärna göra nåt gott o ordentligt. Eller hur. Detta tipset var specifikt till folk med mkt låg förmåga och mkt stor lättja

Sluta nu argumentera emot mig hela tiden

Ok, jag erkänner du har en bra metod för snabbt och enkelt.
Citera
2024-12-30, 16:51
Avslutad
En vän bjöd på något från gooh när jag var berusad och klockan blrjade bli tidigt. Minns den som överraskande bra.
Citera
2024-12-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DagobertDagobert
En vän bjöd på något från gooh när jag var berusad och klockan blrjade bli tidigt. Minns den som överraskande bra.

Den var gooh?
Citera
2024-12-30, 17:13
Medlem
Transkalles avatar
Älskar thaiboxarna eller om de heter thaicube. Godaste frysrätterna jag känner till, tröttnar inte riktigt ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in