2024-12-30, 08:29
Medlem
tantaluss avatar
Ett terkommande budskap frn mnga av deltagarna som varit lite hgre upp i eller till och med i ledningsgruppen fr sekten betonar det personliga ansvaret tydligt. Det hr hnde med mig men jag gick med p det, s jag fr ta ansvar fr det, ungefr.

Detta tnkande tycks till stor del extrapoleras till hur de ser p andra deltagare: det som hnde dessa andra deltagare var ocks dessa andra deltagares personliga ansvar. Det r mjligen ett bekvmt stt att urskulda sin egen roll.

Se detta klipp med Big Mama frn tidigare i r och notera hur hon aldrig gr sig sjlv till subjekt med agens visavi vad hon bidrog till att gra mot andra utan hur det blev mycket krnkningar (jmfr med formuleringar om hur en bil krde in i en folkmassa, som rtteligen brukar hnas): https://www.tv4play.se/klipp/bf9fa8b...de-hans-ex-fru

Det lysande undantaget r Sinbad, med sm hedersomnmnanden fr Lin och Pan.
Senast redigerad av tantalus 2024-12-30 kl. 09:19.
Citera
2024-12-30, 11:13
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Ett terkommande budskap frn mnga av deltagarna som varit lite hgre upp i eller till och med i ledningsgruppen fr sekten betonar det personliga ansvaret tydligt. Det hr hnde med mig men jag gick med p det, s jag fr ta ansvar fr det, ungefr.

Detta tnkande tycks till stor del extrapoleras till hur de ser p andra deltagare: det som hnde dessa andra deltagare var ocks dessa andra deltagares personliga ansvar. Det r mjligen ett bekvmt stt att urskulda sin egen roll.

Se detta klipp med Big Mama frn tidigare i r och notera hur hon aldrig gr sig sjlv till subjekt med agens visavi vad hon bidrog till att gra mot andra utan hur det blev mycket krnkningar (jmfr med formuleringar om hur en bil krde in i en folkmassa, som rtteligen brukar hnas): https://www.tv4play.se/klipp/bf9fa8b...de-hans-ex-fru

Det lysande undantaget r Sinbad, med sm hedersomnmnanden fr Lin och Pan.

Menar du att de sger "det r vrt eget ansvar" innegnget, fr att de inte vill st till svars fr, att de varit versittare mot deltagare med lgre rang n dom?
Kan jag mycket vl tnka mig.
Just detta har jag funderat ver.
Eller s var det bara massa tantra-brats som satte p varandra lite fr hrt (som de insett i efterhand ) i sin klubb fr inbrdes beundran.

Edit: Ganska lustigt med ett gng mnniskor, som inser allihopa att de begtt sexuellt vervld mot varandra, att de r vldtktsmn allihopa, ven mot sig sjlva.
Men det man funderar om, r ifall det hamnade ngon stackars sate bland dessa sexuellt vldsamma tantra-brats?

Om jag tolkade Sinbad s blev han utsatt fr sexuellt vergrepp av Alex iallafall under ett kurstillflle. Men dokumentren gick inte in p det nrmre.
Senast redigerad av dialektiker 2024-12-30 kl. 12:12.
Citera
2024-12-30, 14:01
Medlem
BavarianBeetles avatar
Frdomen man har om swingers och kulter r att det bara r ckel (mn) och folk med offerhistorik (mest kvinnor) som dras till de hr cirklarna. Under ytan handlar det till 100% om sex fr mnnen och ngon desperat slags bearbetning fr kvinnorna, och allt annat r bara trams.
Citera
2024-12-30, 14:27
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Holy fuck skrapar bara p ytan. Ls Big Mamas bok.

https://www.bokus.com/bok/9789113125...nnersta-krets/

(Adelsohn jr r Buddha boy.)

En eloge till Big Mama, hon offrar sig verkligen p uppriktighetens altare. Jag syftar inte p berttelser om diverse sexlekar, utan att hon delar med sig av barndom och uppvxt. Man fr en bild av vilka mnniskor som sker sig till sekter och vad dom sker.

Jag stller mig frgande till att vem som helst kan sugas in i en sekt. Big Mamas bok borde bli obligatorisk kurslitteratur p utbildningar inom psykologi och kriminologi.
Jag har fel. Brat kallas han i boken.
Citera
2024-12-30, 14:29
Medlem
dialektikers avatar
Det jag tycker r riktigt obegripligt r, att de hr tantra-bratsen, som inser att de varit vldtktsmn mot andra, ihop med att de varit det mot sig sjlva (de sitter och sger detta ordagrant i programmet), sitter och garvar t det samtidigt.
Obegripligt.
Erik och Trusty sitter och garvar t att de idkat vldsam bgsex mot varandra (slutet av 3:e avsnittet).
Citera
2024-12-30, 14:34
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag hoppas de grver lite mer i vad som ligger bakom detta i avsnitt 3. Vem r ledaren och vad r hans bakgrund? Vad har egentligen skett? Finns det inte en hel del hr som kan rknas som vergrepp och borde polisanmlas? Hur ser det ut idag?

De gick ytterst lite in p det. Har ocks hrt om folk som beskrev det hela som vergrepp eller tvng. I del tre s var det mer "och d kom vi p att TNT nog inte var fr oss s vi gjorde ntt annat", i sista scenen s ses de och allt r jttebra och de skrattar. kej. Men alla som blev kvar i seken d? Och vart tog alla pengarna vgen? Nmns ntt kort om att "ledaren tar fortfarande ut ngra procent och hller sig undan". Och s en 20 sekunders "intervju" med den samme.

Ingen kritik eller ingng p de mrkare delarna av den hr historien direkt. Knns som om den som filmat i princip, ja om inte varit en del av det hela, s definitivt varit nra vn med ngra av de som r med i dokumentren. Vilket gjorde det hela lite substanslst.
Citera
2024-12-30, 15:16
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
De gick ytterst lite in p det. Har ocks hrt om folk som beskrev det hela som vergrepp eller tvng. I del tre s var det mer "och d kom vi p att TNT nog inte var fr oss s vi gjorde ntt annat", i sista scenen s ses de och allt r jttebra och de skrattar. kej. Men alla som blev kvar i seken d? Och vart tog alla pengarna vgen? Nmns ntt kort om att "ledaren tar fortfarande ut ngra procent och hller sig undan". Och s en 20 sekunders "intervju" med den samme.

Ingen kritik eller ingng p de mrkare delarna av den hr historien direkt. Knns som om den som filmat i princip, ja om inte varit en del av det hela, s definitivt varit nra vn med ngra av de som r med i dokumentren. Vilket gjorde det hela lite substanslst.

Mnga frgor obesvarade.
Sekten finns tydligen kvar.
Vilka r dr? Vad hller de p med?
r det fr att det r den innersta kretsen som gr ut i programmet som allt beskrivs med ett ryck p axeln, konstaterande att de varit vldsamma mot andra och sig sjlva?
Lmnandet av sekten beskrivs med att Trusty och Bea ker p semester, och inser hur sknt det r att vara utan Alex, och med det verkar det vara en kedjereaktion (beskrivs ej) att de vriga innersta krets-gnget (som medverkat i programmet) ocks lmnar.
Sen fattar man att Alex varit skitjobbig p slutet, med sin nedknarkade hjrna (som gjorde att niv 10-kursen inte gav ett skit. Det uttrycker ju killen i tofs som kliver in i tredje avsnittet).
Dessutom s r det Alex sjlv som sagt "att han vill g i pension" strax innan medlemmarna lmnar "jag r inte Jesus" sger han till dem frustrerat. Och iom det s verkar ju medlemmarna lmna fr att de inte fr ut ngot mer av Alex?

Den hr dokumentren lmnar s mnga frgor obesvarade. Den r otydlig, hoppig och tillrttalagd.
Senast redigerad av dialektiker 2024-12-30 kl. 15:20.
Citera
2024-12-30, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogorki

Ja det r "Gypsie".
Citera
2024-12-30, 16:39
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Menar du att de sger "det r vrt eget ansvar" innegnget, fr att de inte vill st till svars fr, att de varit versittare mot deltagare med lgre rang n dom?
Kan jag mycket vl tnka mig.
Just detta har jag funderat ver.
Eller s var det bara massa tantra-brats som satte p varandra lite fr hrt (som de insett i efterhand ) i sin klubb fr inbrdes beundran.

Edit: Ganska lustigt med ett gng mnniskor, som inser allihopa att de begtt sexuellt vervld mot varandra, att de r vldtktsmn allihopa, ven mot sig sjlva.
Men det man funderar om, r ifall det hamnade ngon stackars sate bland dessa sexuellt vldsamma tantra-brats?

Om jag tolkade Sinbad s blev han utsatt fr sexuellt vergrepp av Alex iallafall under ett kurstillflle. Men dokumentren gick inte in p det nrmre.

Jag menar att de genomgende anser att jag fr ta ansvar fr vad som har hnt MIG, fr jag gav samtycke till det.

Notera avgrnsningen. Notera ven den skriande bristen p jag fr ven ta ansvar fr vad jag i min roll som ledare utsatte andra fr som (med)frvare. Det bara hnde liksom, det blev krnkningar och s.

Det implicita resonemanget tycks vara: Trkigt, men precis som JAG r ansvarig fr vad JAG gav samtycke till r ALLA ANDRA, som jag fistade p, hjlpte ta droger och hetsade, ansvariga fr vad DE gav samtycke till (och lt oss absolut inte tala om att sdant samtycke manipulerades fram av bland annat mig).

Kalla det BDSM-moral p steroider eller vad du vill men jag har svrt att betrakta dem som moraliskt normalt fungerande individer som har gjort upp med sina tidigare handlingar.

Jag tror fr vrigt att du kan frutstta att alla i dokumentren har blivit utsatta fr sexuella vergrepp av Vartman, som begreppet skulle frsts av gemene man. Men de gav ju samtycke - och det resonemanget sitter djupt i dem, eftersom det ger dem frikort fr vad de har gjort mot andra. Ergo oviljan till kta sjlvrannsakan.
Citera
2024-12-30, 17:14
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Sekten finns tydligen kvar.
Vilka r dr? Vad hller de p med?
r det fr att det r den innersta kretsen som gr ut i programmet som allt beskrivs med ett ryck p axeln, konstaterande att de varit vldsamma mot andra och sig sjlva?
Den hr dokumentren lmnar s mnga frgor obesvarade. Den r otydlig, hoppig och tillrttalagd.

Kan inte hlla med mer.
De tre avsnitten blir alldeles fr mycket hyllning av sekten n vad det r kritik av sekten. Vem har producerat, och varfr slpper producenten igenom det hr som nstan blir till en hyllning av TNT? Varfr styrs det inte upp under produktionen av dokumentren, helt klart en brist!

Notera ocks att TNT r med p ngsbacka-festivalen (antar att det r den som kallas fr No-Mind och beskrivs i filmen Three Miles Northwest of Molkolm, en p ytan "rolig" film, men som ger en ytterst bitter och obehaglig bismak av new age och meditationsfestivaler med starka manliga ledare och kvinnor med problem som dyrkar dessa mn) men att ngsbacka festivalen uppfattade TNT som lite fr mycket och lite fr vldsamt och att de drfr inte var vlkomna dit nsta r. Det sger ocks lite om nivn p det TNT hller p med.

Och, ven om personen som gjort dokumentren gillar delar av sekten s skulle det g att hlla ett kritiskt ga, mycket mer n vad som grs. Det talas ocks om att "det hnde dliga saker", och okej, man kanske inte vill blottlgga sig helt, men man kan vl lta en rst bertta vad som hnde d? Det knns som om den som gjort dokumentren liksom aldrig vill dra av plstret...

Sedan undrar man lite ver mnniskorna som dras till ngot som r s extremt. Knns som om iaf flera av de i dokumentren r lite vre medelklass, typ enskild fretagare eller s, inte direkt verkstadsknegare eller brevbrare. Det tl ocks att funderas ver.

Det verkar vl som om TNT fortstter som vanligt. Typ?
Att blanda maktstrukturer med sexualitet och droger, det r vl ett av de starkaste stten att hjrntvtta folk och f dom att lyda. En oerhrt stark kombination iaf.
Citera
2024-12-30, 17:22
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Jag menar att de genomgende anser att jag fr ta ansvar fr vad som har hnt MIG, fr jag gav samtycke till det.

Notera avgrnsningen. Notera ven den skriande bristen p jag fr ven ta ansvar fr vad jag i min roll som ledare utsatte andra fr som (med)frvare. Det bara hnde liksom, det blev krnkningar och s.

Det implicita resonemanget tycks vara: Trkigt, men precis som JAG r ansvarig fr vad JAG gav samtycke till r ALLA ANDRA, som jag fistade p, hjlpte ta droger och hetsade, ansvariga fr vad DE gav samtycke till (och lt oss absolut inte tala om att sdant samtycke manipulerades fram av bland annat mig).

Kalla det BDSM-moral p steroider eller vad du vill men jag har svrt att betrakta dem som moraliskt normalt fungerande individer som har gjort upp med sina tidigare handlingar.

Jag tror fr vrigt att du kan frutstta att alla i dokumentren har blivit utsatta fr sexuella vergrepp av Vartman, som begreppet skulle frsts av gemene man. Men de gav ju samtycke - och det resonemanget sitter djupt i dem, eftersom det ger dem frikort fr vad de har gjort mot andra. Ergo oviljan till kta sjlvrannsakan.

Sant. De verkar helt uppkrda i de kontrakt de skrivit med Alex, att de gett sitt samtycke och tro att det r juridisk lag?
S mycket att de tror att Alex kan stmma dom, om de kommer med fr hrd kritik mot honom (sger de uttryckligen i programmet).
En riktigt sdr stngd bubbla som konspirations-tantra-sekterist-teoretiker lever i.
Alex har gjort sig statsls hintar programmet om.
Sdana hr mnniskor r helt fast i sina egna lagar. De gr sig beroende av gurus istllet.
De har frekommit mycket kritik i vad de sjlva hllit p med genom att medverka i programmet och sga att de var vilseledda.
Men de r ju vilseledda fortfarande.
Skrattar t de egna vldtkter de gjort p varandra. Hittar nya gurus som kan leda dem.
Vissa r med i sekten fortfarande, men det framgr inte i programmet vad TNT hller p med nu.
Men den r inte upplst. Jag trodde att programmet skulle sluta med att TNT upplst.
Alex rdgr p distans vad hans studenter, som hller i sekten ska gna sig t, sger programmet.
Jo, inom BDSM skriver man p samtyckeskontrakt, men jag har ingen aning om hur juridiskt hllbara sdana kontrakt r.
Ngon som vet?
Om de som skrivit p kontrakten blir utsatta fr vldtkt nd d.
De sger ju sjlva att de utsatt andra fr vldtkt, ihop med att de blivit vldtagna sjlva.
Detta sger de ordagrant i dokumentren.
Detta r vl brottsligt?
Det r inte frsta gngen en frvare som begr vldtkt, sjlv varit utsatt fr vldtkt.
Citera
2024-12-31, 12:16
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Sant. De verkar helt uppkrda i de kontrakt de skrivit med Alex, att de gett sitt samtycke och tro att det r juridisk lag?
S mycket att de tror att Alex kan stmma dom, om de kommer med fr hrd kritik mot honom (sger de uttryckligen i programmet).
En riktigt sdr stngd bubbla som konspirations-tantra-sekterist-teoretiker lever i.
Alex har gjort sig statsls hintar programmet om.
Sdana hr mnniskor r helt fast i sina egna lagar. De gr sig beroende av gurus istllet.
De har frekommit mycket kritik i vad de sjlva hllit p med genom att medverka i programmet och sga att de var vilseledda.
Men de r ju vilseledda fortfarande.
Skrattar t de egna vldtkter de gjort p varandra. Hittar nya gurus som kan leda dem.
Vissa r med i sekten fortfarande, men det framgr inte i programmet vad TNT hller p med nu.
Men den r inte upplst. Jag trodde att programmet skulle sluta med att TNT upplst.
Alex rdgr p distans vad hans studenter, som hller i sekten ska gna sig t, sger programmet.
Jo, inom BDSM skriver man p samtyckeskontrakt, men jag har ingen aning om hur juridiskt hllbara sdana kontrakt r.
Ngon som vet?
Om de som skrivit p kontrakten blir utsatta fr vldtkt nd d.
De sger ju sjlva att de utsatt andra fr vldtkt, ihop med att de blivit vldtagna sjlva.
Detta sger de ordagrant i dokumentren.
Detta r vl brottsligt?
Det r inte frsta gngen en frvare som begr vldtkt, sjlv varit utsatt fr vldtkt.

Sjlvskadebeteende.

Destruktivt sex, droger och tillintetgra sin egna person genom att dda sitt skallade ego.

Sen f gra det i grupp ihop med andra likasinnade mnniskor, mste varit en bttre knsla n att sitta hemma sjlv och undra vad det r fr fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in