Citat:
Ursprungligen postat av
tantalus
Jag menar att de genomgende anser att jag fr ta ansvar fr vad som har hnt MIG, fr jag gav samtycke till det.
Notera avgrnsningen. Notera ven den skriande bristen p jag fr ven ta ansvar fr vad jag i min roll som ledare utsatte andra fr som (med)frvare. Det bara hnde liksom, det blev krnkningar och s.
Det implicita resonemanget tycks vara: Trkigt, men precis som JAG r ansvarig fr vad JAG gav samtycke till r ALLA ANDRA, som jag fistade p, hjlpte ta droger och hetsade, ansvariga fr vad DE gav samtycke till (och lt oss absolut inte tala om att sdant samtycke manipulerades fram av bland annat mig).
Kalla det BDSM-moral p steroider eller vad du vill men jag har svrt att betrakta dem som moraliskt normalt fungerande individer som har gjort upp med sina tidigare handlingar.
Jag tror fr vrigt att du kan frutstta att alla i dokumentren har blivit utsatta fr sexuella vergrepp av Vartman, som begreppet skulle frsts av gemene man. Men de gav ju samtycke - och det resonemanget sitter djupt i dem, eftersom det ger dem frikort fr vad de har gjort mot andra. Ergo oviljan till kta sjlvrannsakan.
Sant. De verkar helt uppkrda i de kontrakt de skrivit med Alex, att de gett sitt samtycke och tro att det r juridisk lag?
S mycket att de tror att Alex kan stmma dom, om de kommer med fr hrd kritik mot honom (sger de uttryckligen i programmet).
En riktigt sdr stngd bubbla som konspirations-tantra-sekterist-teoretiker lever i.
Alex har gjort sig statsls hintar programmet om.
Sdana hr mnniskor r helt fast i sina egna lagar. De gr sig beroende av gurus istllet.
De har frekommit mycket kritik i vad de sjlva hllit p med genom att medverka i programmet och sga att de var vilseledda.
Men de r ju vilseledda fortfarande.
Skrattar t de egna vldtkter de gjort p varandra. Hittar nya gurus som kan leda dem.
Vissa r med i sekten fortfarande, men det framgr inte i programmet vad TNT hller p med nu.
Men den r inte upplst. Jag trodde att programmet skulle sluta med att TNT upplst.
Alex rdgr p distans vad hans studenter, som hller i sekten ska gna sig t, sger programmet.
Jo, inom BDSM skriver man p samtyckeskontrakt, men jag har ingen aning om hur juridiskt hllbara sdana kontrakt r.
Ngon som vet?
Om de som skrivit p kontrakten blir utsatta fr vldtkt nd d.
De sger ju sjlva att de utsatt andra fr vldtkt, ihop med att de blivit vldtagna sjlva.
Detta sger de ordagrant i dokumentren.
Detta r vl brottsligt?
Det r inte frsta gngen en frvare som begr vldtkt, sjlv varit utsatt fr vldtkt.