2024-12-30, 14:16
Medlem
Vardagar då man jobbar äter jag lunch ute för slippa fixa matlåda.
Det mesta jag äter hemma är färdigrätter. Bor ensam och är inte intresserad av matlagning.
På veckosluten kan det hända jag tillagar någon enkel rätt från grunden men blir mera och mera sällan.
Troligen skulle det bli både billigare och nyttigare att fixa mera mat själv men orkar inte bry mig. Har bra ekonomi och även tid är pengar.
Citera
2024-12-30, 14:17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
https://www.gooh.se/vara-ratter/kycklingcurry/

Vad är så hemskt?

Brukar du laga din mat på jobbet? Hur undviker du annars att värma upp den två gånger? Äter du bara sallad kanske?

Ser inte särskilt gott ut, antar att kryddningen är väldigt sparsam för att passa alla och inte vara för starkt för känsliga, och då smakar det ingenting.

Alldeles för liten portion för mig som fullvuxen man, hade behövt i vart fall 2 portioner och då är kalorierna uppe i över 1200 samt så blir det för dyrt.

När jag är på jobbet brukar jag köra sallad och dylikt, som alltså inte värms upp 2 ggr, när man jobbar hemma är det lätt att laga från scratch om man kör något som går fort att fixa.
Citera
2024-12-30, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ser inte särskilt gott ut, antar att kryddningen är väldigt sparsam för att passa alla och inte vara för starkt för känsliga, och då smakar det ingenting.

Alldeles för liten portion för mig som fullvuxen man, hade behövt i vart fall 2 portioner och då är kalorierna uppe i över 1200 samt så blir det för dyrt.

När jag är på jobbet brukar jag köra sallad och dylikt, som alltså inte värms upp 2 ggr, när man jobbar hemma är det lätt att laga från scratch om man kör något som går fort att fixa.

Du antar mycket du och du verkar veta hur allt fungerar men i själva verket har du liten koll. Du kommer med det ena påståendet efter det andr, påståenden du tar från stjärten.

Vi kanske skulle ta och bena ut dina påståenden ett och ett?
Citera
2024-12-30, 14:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Du antar mycket du och du verkar veta hur allt fungerar men i själva verket har du liten koll. Du kommer med det ena påståendet efter det andr, påståenden du tar från stjärten.

Har givetvis min egen bild av detta, så vad är problemet?

Har själv testat sådana här färdigrätter i lite olika former vid tillfälle, det smakar ingenting (påminner om skolmat när man var liten) samt man blir inte mätt, är väl inte direkt mycket näring heller.
Citera
2024-12-30, 14:23
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ger du din hund färdigrätter? Är inte hundmat bra nog?

Nej, det äter jag istället. Skämt åsido. Jag brukar ge hunden färdigmat eftersom det är bättre än hundmat.
Senast redigerad av dansquelcas 2024-12-30 kl. 14:25.
Citera
2024-12-30, 14:23
Medlem
zombie-nations avatar
Inget som jag äter vanemässigt, men ja, kan äta fryst mat om jag har noll lust till matlagning. Kan vara nästan all typ av färdig mat. Tydligen dör man om man äter detta dagligen, men vi ger barn liknande mat som skolmat.
Citera
2024-12-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Finns även många vuxna idag som inte vet hur man lagar mat tyvärr.

Om vissa inte kan läsa vid ålder 21+, inte kan göra kullerbyttor och barn 11+ år kan inte ens klippa... Då är det kanske inte konstigt en hel del inte kan laga mat heller?

Jag kommer egentligen också från en generation som är känd för att vara curlad men jag fick ofta hjälpa till med maten. Tyckte också själv det var kul att testa att laga mat av olika slag kanske som barn men i varje fall som tonåring...

Folk som haft hemkunskap bör väl kunna laga något?
Senast redigerad av Snobird 2024-12-30 kl. 14:29.
Citera
2024-12-30, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Nej, det äter jag istället. Skämt åsido. Jag brukar ge hunden färdigarätter eftersom det är bättre än hundmat.

Hehe. Vilka färdigrätter föredrar din hund då? Du borde kanske ha en blogg typ "Fido testar" eller en "dogcast"?
Citera
2024-12-30, 14:28
Medlem
Citat:
Grön Ko vet jag inte vad det är men låter som något man kan se efter att ha tagit hallucinogena droger... Dillkött förknippar jag med skolmat så skulle jag kunna testa av ren nostalgi. Lite som makaroni-låda...

Oki, men jag kan lova färdigmat i USA innehåller mycket mer tillsatser. Förbud mot många tillsatser är en bra sak med EU...

Haha, jag tror dig (om USA).
"Grön Ko" finns vid Gooh-rätterna, i likadana plastlådor som Gooh.
Citera
2024-12-30, 14:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Om vissa inte kan läsa vid ålder 21+, inte kan göra kullerbyttor och barn 11+ år kan inte ens klippa... Då är det kanske inte konstigt en hel del inte kan laga mat heller?

Jag kommer egentligen också från en generation som är känd för att vara curlad men jag fick ofta hjälpa till med maten. Tyckte också själv det var kul att testa att laga saker kanske som barn men i varje fall som tonåring...

Folk som haft hemkunskap bör väl kunna laga något?

Att laga den enklaste maten bör man kunna, det ingår i allmänbildning liksom. Att kunna göra kullerbyttor är knappast en värdefull kunskap.

Att blanda grädde och curry samt hälla i salt och peppar + kyckling kräver ingen kockutbildning.
Citera
2024-12-30, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Haha, jag tror dig (om USA).
"Grön Ko" finns vid Gooh-rätterna, i likadana plastlådor som Gooh.

Oki hehe... Roligt namn i varje fall som kanske bara det gör det värt att testa. Gooh borde ha lite mer kryddiga rätter. Har faktiskt testat några rätter som från början har hyfsad kryddning. Oftast då rätter som ska vara "starka" enligt förpackningen...

Sen är Gooh lite för dyra. Ska de kosta nästan det dubbla av "vanliga" färdigrätter bör det vara rejält hög kvalité.
Senast redigerad av Snobird 2024-12-30 kl. 14:35.
Citera
2024-12-30, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittbackens
Behöver du verkligen en poll för detta ämne? Såklart det finns folk som äter det, och folk som inte äter. Se bara det stora utbudet i matbutiken. Skulle en siffra från flashbacks användare vara så himla intressant?
Färdigrätter har funnits i många decennier...

Jag funderade på lite mer avancerad poll med inte bara Ja/Nej...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in