Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
En färdigrätt är en rätt som inte behöver mycket annat än att värmas upp. Ofta fryst, men behöver inte vara det och ibland handlar det bara om att tillsätta kokande vatten. Ofta värms rätter av detta slag i microvågsugn, och då slipper man inte bara tillaga rätten från början men har den även snabbt färdig...
Många äter dessa rätter ganska ofta, medan andra frågar sig hur någon ens kan göra det...
Jag har sedan åtminstone kring jag började bo ensam, sällan lagat mat från grunden där jag bor. Så det har blivit mat från restauranger eller färdigrätter. Har tyckt och tycker, det är lite väl mycket jobb att laga mat från grunden för en person. Dessutom har jag ingen diskmaskin...
Hur gör ni? Äter, dessa rätter dagligen, bara ibland, bara på jobbet eller skyr dem som pesten?
Mer deprimerande liv än att äta färdigrätter har jag svårt att tänka mig.
Extremt lite näring och mycket kalorier, ska dessutom värmas i plast så man får i sig mikroplaster. Enorma mängder tillsatser (för att ge lång hållbarhet osv) samtidigt som maten värms upp två gånger med då större bakterierisk.
Smakar absolut ingenting, är som barnmat. Ser inte heller aptitlig ut utan ofta påminner det om en spya inpackad i plast.
Sedan signalerar det att köpa Gooh-lådor etc. att man inte kan laga mat.