2024-12-30, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
En färdigrätt är en rätt som inte behöver mycket annat än att värmas upp. Ofta fryst, men behöver inte vara det och ibland handlar det bara om att tillsätta kokande vatten. Ofta värms rätter av detta slag i microvågsugn, och då slipper man inte bara tillaga rätten från början men har den även snabbt färdig...

Många äter dessa rätter ganska ofta, medan andra frågar sig hur någon ens kan göra det...

Jag har sedan åtminstone kring jag började bo ensam, sällan lagat mat från grunden där jag bor. Så det har blivit mat från restauranger eller färdigrätter. Har tyckt och tycker, det är lite väl mycket jobb att laga mat från grunden för en person. Dessutom har jag ingen diskmaskin...

Hur gör ni? Äter, dessa rätter dagligen, bara ibland, bara på jobbet eller skyr dem som pesten?

Just nu
Ja
Har skadat knä och bartolinit så kan endast stå korta stunder eller ligga
Citera
2024-12-30, 10:40
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Jag kan uppskatta fryspizza ibland . Några av dom som är mycket goda .
Citera
2024-12-30, 10:47
Medlem
Finns några riktigt bra- Dafgårds Wallenbergare och Teriaki kyckling är mina favoriter.
Citera
2024-12-30, 10:59
Bannlyst
Till TS, nej det är för mycket salt och tillsatsämnen som inte är nyttiga...

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Äter ibland någon findus fryst paj på jobbet då det finns att köpa för en billig peng.
Tycker nog alla andra typer av färdigmat är vidriga och inte ens gjorda som mat till människor.

Vad är problemet att laga mat från grunden hemma även om du är ensam och saknar diskmaskin?
Se till att laga storkok på säg fem olika rätter några helgdagar så kommer du plötsligt ha mängder med olika matlådor i frysen. Tiden det tar får du igen med att ha lite trevligt då det är kul att laga mat.
Vill du så gör det tillsammans med en vän så kan ni båda få matlådor och en trevlig middag ihop samtidigt. Pasta, ris, potatis och liknande kokar man när man ska äta, tar mellan 10-30 min och det bör du orka.
Äter thaimat gjord från grunden (frun lagar den), men innan hon åker hem på vintern fyller hon frysen (stor frys) med ett tiotal olika rätter, så jag inte behöver gå hungrig eller äta onyttigt... Det enda jag behöver göra är koka ris (i en sån autom riskokare)
Citera
2024-12-30, 11:10
Medlem
Glostrups avatar
Det händer, men extremt sällan. Oftast nån färsk pasta, som fylld tortellini, eller någon burksoppa som ren bukfylla när jag har bråttom eller är för oinspirerad för att laga något. Men färdigmat är (nästan) utan undantag ren skräpmat. För fett, salt, sött eller okryddat. Det går att krydda på maten, men det blir sällan ändå särskilt mycket bättre eftersom basen är så dålig. Men visst har jag lite färdiga köttbullar och liknande saker i frysen, för dagar då latheten sätter in.

Och man behöver ju inte laga en portion åt gången även om man är själv. Man lagar fem-sex portioner så att man kan man frysa in resterna, och snart har man ett litet förråd av olika rätter som man kan ta fram och äta. Då är det bara att koka lite ris, pasta eller några potatisar och sen har man en fräsch och välsmakande maträtt att njuta av.

Jag kan verkligen inte förstå att någon skulle välja att leva på färdigmat när det är så lätt att laga enkel och mycket bättre mat själv. Att göra en god pastasås tar inte mycket längre tid än att öppna en burk och värma den, men skillnaden i smak är milsvid. För mig skulle ett liv med färdigmat vara en rejäl försämring av min livskvalitet, livet är alldeles för kort för att man ska äta skräp och mat är i mina ögon mycket mer än bara en funktionell nödvändighet.
Citera
2024-12-30, 11:20
Medlem
Rickyisms avatar
Fryspizza yes, blev mer förr då alla pizzerior runt mig var helt enkelt äckliga. Tonys är ett najs märke.

Annars blir de lite "dyrare" nudlar från någon asiatbutik, för de dagar man är lat.
Citera
2024-12-30, 11:21
Medlem
Citat:
Tyvärr kan jag inte lägga till en undersökning, vilket var del av min intention med huvudinlägget...

Varför har admin eller någon annan på Flashback tagit bort denna möjlighet för användare? Det gick att göra tidigare, var behändigt och bra och kan addera en illuminerande dimension till ett huvudinlägg...

Att behöva be en moderator eller något anser de flesta nog vara för mycket jobb. Dessutom blir resultatet antagligen inte lika bra som om användaren får egenhändigt utforma undersökningen/pollen...

Behöver du verkligen en poll för detta ämne? Såklart det finns folk som äter det, och folk som inte äter. Se bara det stora utbudet i matbutiken. Skulle en siffra från flashbacks användare vara så himla intressant?
Färdigrätter har funnits i många decennier...
Citera
2024-12-30, 11:23
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
En färdigrätt är en rätt som inte behöver mycket annat än att värmas upp. Ofta fryst, men behöver inte vara det och ibland handlar det bara om att tillsätta kokande vatten. Ofta värms rätter av detta slag i microvågsugn, och då slipper man inte bara tillaga rätten från början men har den även snabbt färdig...

Många äter dessa rätter ganska ofta, medan andra frågar sig hur någon ens kan göra det...

Jag har sedan åtminstone kring jag började bo ensam, sällan lagat mat från grunden där jag bor. Så det har blivit mat från restauranger eller färdigrätter. Har tyckt och tycker, det är lite väl mycket jobb att laga mat från grunden för en person. Dessutom har jag ingen diskmaskin...

Hur gör ni? Äter, dessa rätter dagligen, bara ibland, bara på jobbet eller skyr dem som pesten?

Stek endast kyckling första dagen.

Koka endast potatis nästa dag.

Fortsätt så.

Enkelt
Citera
2024-12-30, 11:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Mer deprimerande liv än att äta färdigrätter har jag svårt att tänka mig.

Extremt lite näring och mycket kalorier, ska dessutom värmas i plast så man får i sig mikroplaster. Enorma mängder tillsatser (för att ge lång hållbarhet osv) samtidigt som maten värms upp två gånger med då större bakterierisk.

Smakar absolut ingenting, är som barnmat. Ser inte heller aptitlig ut utan ofta påminner det om en spya inpackad i plast.

Sedan signalerar det att köpa Gooh-lådor etc. att man inte kan laga mat.
Citera
2024-12-30, 11:33
Medlem
Färdig gjorda rätter?

Kan sträcka mig till fryst pizza + egna toppings, och lasagne men i övrigt: No way in hell - äter inte kattmat.

Räcker med att se kollegor trycka dom för att må illa.

Det tar mig ~10min att laga en hemma gjord 250g hamburgare grad 8/10 - disk en kniv och stekpanna.
Så varför ska jag behöva gå till McD (5min) eller trycka en frysrätt - Makes ZERO sens bro.
Senast redigerad av Chilledippen 2024-12-30 kl. 11:47.
Citera
2024-12-30, 11:35
Medlem
Galejans avatar
Nej. Det gör jag inte. Problemet med färdigrätter är att det inte är någon mat i dem. Vem fan äter två potatis och hundra gram kyckling till middag? Det är på sin höjd en förrätt. Sedan förstår jag att portionerna är standardiserade och att målgruppen är kvinnor och gamlingar men ändå. Jag blir inte mätt.

Sedan är det där med färdigrätter lite tragiskt i sig. Ett helfabrikat som kommer med sås och ärtor och hela baletten i ett litet tråg. Varför inte göra mer mat hemma och göra egna matlådor av mat som faktiskt är god och där man själv kan moderera mängden?
Citera
2024-12-30, 11:37
Avslutad
Citat:

Lagar mat och fryser in. Ser färdig rätter som dålig och dyr mat. Jag har inte heller diskmaskin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in