2024-12-30, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubbaBudda
Direkt ur burken, ingen värmning behövs
Fiskbullar i hummersås
Vita bönor med tabasco

Fiskbullar åt jag förr. Gott tyckte jag då... Fast uppvärmda...

Jag körde ibland en "engelsk frukost" som middag dvs rostat bröd + smör som man håller vita bönor i tomatsås över. Gott? Ja, helt ok och billigt och mättande. Var nog vegetarian på den tiden...
Senast redigerad av Snobird 2024-12-30 kl. 13:52.
Citera
2024-12-30, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Så du slår till med Dafgårds på nyårsafton? Du är ju rena kung krösus... Vilken dryck serveras sällskapet till denna eminenta måltid?

Kanske ändå bättre än Nobelmiddagen. De fick nöja sig med ekologisk gröt...
Seriöst så ska jag arbeta nyårsafton, så inte alls omöjligt att det blir något från Felix eller Dafgårds, om jag ens kommer att hinna äta. Det är inte alla arbetstagare som kan klocka ut 12:00 och gå till närmsta krog för en dagens, och sedan vara tillbaka lagom till 13:00, mätt och belåten.

Så förbannat illa är inte den maten, i alla fall inte om man jämför med sörjan av rester från gårdagens lunch som många har med sig i sina matlådor. Prismässigt acceptabelt också, drygt trettio spänn för en portion.

Däremot är det lite väl lite mat i lådorna.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-12-30 kl. 13:57.
Citera
2024-12-30, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Har för mig att jag testade den. Eller om det var Coops? Minns inte, men minns att den var helt okej för priset.

Oki, jo den var eller är bra fast deras övriga inte riktigt i samma klass. Coops tyckte jag var sämre, då jag ibland testade deras kebab-pizza. Bra pris, ätbar men inte jättegott kött (kanske kryddning), något torr och lite tjock botten åt det trista hållet...
Senast redigerad av Snobird 2024-12-30 kl. 13:59.
Citera
2024-12-30, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Seriöst så ska jag arbeta nyårsafton, så inte alls omöjligt att det blir något från Felix eller Dafgårds, om jag ens kommer att hinna äta.

Så förbannat illa är inte den maten, i alla fall inte om man jämför med sörjan av rester från gårdagens lunch som många har med sig i sina matlådor. Prismässigt acceptabelt också, drygt trettio spänn för en portion.

Däremot är det lite väl lite mat i lådorna.

Vad har ens Felix för vanliga färdigrätter? De har några varianter med pasta jag testat som varit goda. Ska du köra Dafgårds kör du väl de lite dyrare och finare de har i sortimentet? Det är ju trots allt nyår...
Citera
2024-12-30, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Äter inte färdigt utan köper det till hunden.

Ger du din hund färdigrätter? Är inte hundmat bra nog?
Citera
2024-12-30, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag skyr dem som pesten. Det är bara skräp med felaktigt näringsinnehåll.

Om valet är att inte äta alls, svälta och dö är väl trots allt färdigrätter bättre?
Citera
2024-12-30, 14:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
En färdigrätt är en rätt som inte behöver mycket annat än att värmas upp. Ofta fryst, men behöver inte vara det och ibland handlar det bara om att tillsätta kokande vatten. Ofta värms rätter av detta slag i microvågsugn, och då slipper man inte bara tillaga rätten från början men har den även snabbt färdig...

Många äter dessa rätter ganska ofta, medan andra frågar sig hur någon ens kan göra det...

Jag har sedan åtminstone kring jag började bo ensam, sällan lagat mat från grunden där jag bor. Så det har blivit mat från restauranger eller färdigrätter. Har tyckt och tycker, det är lite väl mycket jobb att laga mat från grunden för en person. Dessutom har jag ingen diskmaskin...

Hur gör ni? Äter, dessa rätter dagligen, bara ibland, bara på jobbet eller skyr dem som pesten?
Ibland blir det färdig potatisgratäng i påse. Ibland men sällan blir det potatisbullar från frysen. Ibland men ytterst sällan färdig pyttipanna. Räknas falukorv? Gillar falukorv, äter det nån gång i månaden med mild tzatziki.
Citera
2024-12-30, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Det går i perioder. När jag köper färdigrätter håller jag mig till Grön Ko, gärna Dillkött eller Isterband! Passar på vid extrapriser! Deras Lasagne är ok också. Annars nån paj eller annat av god kvalitet från delikatessdisken. Vill inte stoppa i mig massa E-nummer. Snabbmat att laga själv är några skivor lövbiff (på extrapris) till tidigare färdigkokt potatis eller potatisgratäng. Ibland storkok eller ugnsstek under helgen så det räcker till vardagen.

Grön Ko vet jag inte vad det är men låter som något man kan se efter att ha tagit hallucinogena droger... Dillkött förknippar jag med skolmat så skulle jag kunna testa av ren nostalgi. Lite som makaroni-låda...

Oki, men jag kan lova färdigmat i USA innehåller mycket mer tillsatser. Förbud mot många tillsatser är en bra sak med EU...
Citera
2024-12-30, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ibland blir det färdig potatisgratäng i påse. Ibland men sällan blir det potatisbullar från frysen. Ibland men ytterst sällan färdig pyttipanna. Räknas falukorv? Gillar falukorv, äter det nån gång i månaden med mild tzatziki.

Varför inte bara steka lite falukorv och servera med potatissallad?

Falukorv räknas nog som halvfabrikat? Ingen aning men är knappast färdigrätt...
Citera
2024-12-30, 14:11
Medlem
Citat:
Vad har ens Felix för vanliga färdigrätter? De har några varianter med pasta jag testat som varit goda. Ska du köra Dafgårds kör du väl de lite dyrare och finare de har i sortimentet? Det är ju trots allt nyår...
Blandade nog ihop Felix och Findus.
Citera
2024-12-30, 14:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Varför inte bara steka lite falukorv och servera med potatissallad?

Falukorv räknas nog som halvfabrikat? Ingen aning men är knappast färdigrätt...
Färdig potatissallad är helfabrikat...

Vi kör massa fräsch sallad till o yoghurt eller ricottaröra typ tzatziki med persilja o bara lite vitlök.
Citera
2024-12-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Stek endast kyckling första dagen.

Koka endast potatis nästa dag.

Fortsätt så.

Enkelt

Låter oerhört trist. Men det är ett sätt att få det undan kanske. Hade jag bara haft någon som skötte disk hade jag kanske lagat mer. Eller haft diskmaskin...Jag gillar egentligen att laga mat och tror jag är hyfsat bra på det. Har en viss touch för att få till rätt kryddning m.m. på en rätt.

Brukade laga mat förr så jag kan definitivt laga det mesta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in