Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Läs mitt inlägg igen:
"Du vet alltså inte vad en graviton anses vara? Det är den partikeln som anses vara "budbäraren" till gravitationskraften. Och den partikeln har inte bevisats existera, och något som inte bevisats existera kan heller inte användas som bevis för något"
Gravitationslagen är en filosofisk teori, budbäraren av gravitationskraften anses vara gravitoner, den partikeln har inte bevisats existera och något som inte har bevisats existera kan heller inte användas som bevis.
Jag förväntar mig inte att en idiot som du förstår detta, detta är absolut sista inlägget jag skriver till dig, och alla som kan något om fysik vet att jag har rätt. Ta väl hand om dig din stackare.
Jag kan så pass mycket om fysik att jag har doktorerat i det. Och du kan uppenbarligen inte ett skit och har fel om i stort sett allt.
Gravitation definieras som fenomenet att saker faller till marken och mer allmänt att massa attraherar massa.
HUR detta går till finns det olika förklaringsmodeller till. En sådan skulle i princip kunna vara plattjordarnas surr om densitet, men fallerar på den totala bristen på detaljerade förutsägelser (dvs ekvationer) och likaså detaljerade experiment och observationer som verifierar dessa. Newtons gravitationsteori med en avståndsverkande gravitationskraft är fortfarande otroligt användbar och den som i praktiken används för det allra mesta, men under vissa omständigheter avviker den från observationer och experiment. Den allmänna relativitetsteorin, där gravitation kommer från rumtidens krökning, rättar dess fel, är lite krångligare att använda, och har hittills klarat VARENDA detaljerat test. Men vi vet ändå att inte den heller kan vara den ultimata sanningen eftersom den inte är fullt kompatibel med kvantfysik. Vi har ännu inte någon klar sådan teori om s k kvantgravitation, men det är iaf sådana teorier som föreslår att gravitoner skulle vara gravitationens kraftförmedlare på ett liknande sätt som att t ex fotoner är det för elektromagnetism. Men t ex strängteori, som har just gravitoner, har vi ju ännu inte riktigt fått någon styrsel på.
Men ATT gravitation finns råder det ju ingen som helst tvekan om. Saker faller ju till marken.