2024-12-29, 02:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nej det är den inte.
Jo det är den. Cavendishexperimentet bevisar att massa attraherar massa. Man behöver inte veta om gravitoner är det som orsakar den för att veta att den finns.
Vad är din alternativa förklaring till att saker faller?
Citera
2024-12-29, 08:29
Medlem
Citat:
Exakt, gravitation är enbart en filosofisk teori ....

Så nu hoppar du vidare till nästa tuva i ett fåfängt försök att komma undan ditt yrande om "0-värde" och utplanande siktlinjer? Och väljer istället att diskutera gravitation som är ett ämne där du om möjligt kommer göra bort dig ännu mer.

Nej, gravitation är en vetenskaplig teori vilket i lekmannatermer betyder bevisad. Det finns enormt empiriskt stöd för gravitation och att massa attraherar massa, det är i ett vetenskapligt perspektiv inget snack om saken.

Citat:
... och alla som kan något om fysik vet att jag har rätt. ...

Alla som kan något om fysik vet att gravitation existerar. Så sent som 2017 delades ett nobelpris ut för arbete inom ämnet:
https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/popular-physicsprize2017-sv-1.pdf
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-29 kl. 08:39.
Citera
2024-12-29, 21:52
Medlem
Citat:
Vid utsikt på 100m infinner sig 0-värdet efter 36 mil. Dvs den vågen på den pumkten har 120 mil på sig att skymma berget, vars riktning är snett uppåt över vågen. Det är väl inte så svårt att beräkna för dig?

Jo det är svårt beräkna, vet faktiskt inte ens var jag ska börja.

Kan du hälpa till? Vi har de kända storheterna 100m och 36 mil. Hur går vi vidare?
Citera
2024-12-29, 22:34
Medlem
Citat:
Vad är det som får dig att tro att jag kommer "hjälpa" dig med att förstå?

Ja jag tänkte typ att eftersom du skriver i tråden så borde du väl på något vis vara mån om att folk förstår vad du skriver?

Men okej, då får väl hemligheten hur man räknar ut sträckan till "0-värdet" dö med dig. Och så kan vi andra somna om igen.
Citera
2024-12-30, 11:28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Läs mitt inlägg igen:

"Du vet alltså inte vad en graviton anses vara? Det är den partikeln som anses vara "budbäraren" till gravitationskraften. Och den partikeln har inte bevisats existera, och något som inte bevisats existera kan heller inte användas som bevis för något"

Gravitationslagen är en filosofisk teori, budbäraren av gravitationskraften anses vara gravitoner, den partikeln har inte bevisats existera och något som inte har bevisats existera kan heller inte användas som bevis.

Jag förväntar mig inte att en idiot som du förstår detta, detta är absolut sista inlägget jag skriver till dig, och alla som kan något om fysik vet att jag har rätt. Ta väl hand om dig din stackare.
Jag kan så pass mycket om fysik att jag har doktorerat i det. Och du kan uppenbarligen inte ett skit och har fel om i stort sett allt.

Gravitation definieras som fenomenet att saker faller till marken och mer allmänt att massa attraherar massa.

HUR detta går till finns det olika förklaringsmodeller till. En sådan skulle i princip kunna vara plattjordarnas surr om densitet, men fallerar på den totala bristen på detaljerade förutsägelser (dvs ekvationer) och likaså detaljerade experiment och observationer som verifierar dessa. Newtons gravitationsteori med en avståndsverkande gravitationskraft är fortfarande otroligt användbar och den som i praktiken används för det allra mesta, men under vissa omständigheter avviker den från observationer och experiment. Den allmänna relativitetsteorin, där gravitation kommer från rumtidens krökning, rättar dess fel, är lite krångligare att använda, och har hittills klarat VARENDA detaljerat test. Men vi vet ändå att inte den heller kan vara den ultimata sanningen eftersom den inte är fullt kompatibel med kvantfysik. Vi har ännu inte någon klar sådan teori om s k kvantgravitation, men det är iaf sådana teorier som föreslår att gravitoner skulle vara gravitationens kraftförmedlare på ett liknande sätt som att t ex fotoner är det för elektromagnetism. Men t ex strängteori, som har just gravitoner, har vi ju ännu inte riktigt fått någon styrsel på.

Men ATT gravitation finns råder det ju ingen som helst tvekan om. Saker faller ju till marken.
Citera
2024-12-30, 13:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag kan så pass mycket om fysik att jag har doktorerat i det. Och du kan uppenbarligen inte ett skit och har fel om i stort sett allt.

Gravitation definieras som fenomenet att saker faller till marken och mer allmänt att massa attraherar massa.

HUR detta går till finns det olika förklaringsmodeller till. En sådan skulle i princip kunna vara plattjordarnas surr om densitet, men fallerar på den totala bristen på detaljerade förutsägelser (dvs ekvationer) och likaså detaljerade experiment och observationer som verifierar dessa. Newtons gravitationsteori med en avståndsverkande gravitationskraft är fortfarande otroligt användbar och den som i praktiken används för det allra mesta, men under vissa omständigheter avviker den från observationer och experiment. Den allmänna relativitetsteorin, där gravitation kommer från rumtidens krökning, rättar dess fel, är lite krångligare att använda, och har hittills klarat VARENDA detaljerat test. Men vi vet ändå att inte den heller kan vara den ultimata sanningen eftersom den inte är fullt kompatibel med kvantfysik. Vi har ännu inte någon klar sådan teori om s k kvantgravitation, men det är iaf sådana teorier som föreslår att gravitoner skulle vara gravitationens kraftförmedlare på ett liknande sätt som att t ex fotoner är det för elektromagnetism. Men t ex strängteori, som har just gravitoner, har vi ju ännu inte riktigt fått någon styrsel på.

Men ATT gravitation finns råder det ju ingen som helst tvekan om. Saker faller ju till marken.

Hade du verkligen doktorerat så hade du inte uttryckt dig som en högstadieelev.

Men vad i mitt inlägg anser du är fel? Fetmarkera gärna och motivera.
Citera
2024-12-30, 13:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Hade du verkligen doktorerat så hade du inte uttryckt dig som en högstadieelev.

Men vad i mitt inlägg anser du är fel? Fetmarkera gärna och motivera.
Hade du ens bara klarat mellanstadiet hade du inte varit plattjordare. Det är hela logiken i ditt inlägg som är fel, det var ju det jag förklarade med mitt inlägg. Det är inte alls så att gravitation står och faller med om gravitoner finns.
Saker faller till marken = gravitation finns.
Citera
2024-12-30, 13:23
Avslutad
Citat:
Läs mitt inlägg igen:

"Du vet alltså inte vad en graviton anses vara? Det är den partikeln som anses vara "budbäraren" till gravitationskraften. Och den partikeln har inte bevisats existera, och något som inte bevisats existera kan heller inte användas som bevis för något"

Gravitationslagen är en filosofisk teori, budbäraren av gravitationskraften anses vara gravitoner, den partikeln har inte bevisats existera och något som inte har bevisats existera kan heller inte användas som bevis.

Jag förväntar mig inte att en idiot som du förstår detta, detta är absolut sista inlägget jag skriver till dig, och alla som kan något om fysik vet att jag har rätt. Ta väl hand om dig din stackare.

Citat:
Hade du ens bara klarat mellanstadiet hade du inte varit plattjordare. Det är hela logiken i ditt inlägg som är fel, det var ju det jag förklarade med mitt inlägg. Det är inte alls så att gravitation står och faller med om gravitoner finns.

Du svarade på det översta inlägget och skrev att det jag skrev var felaktigt, så, vad är det som är felaktigt?
Citera
2024-12-30, 13:29
Medlem
Citat:

Den logiken om något är väl fel?
Citera
2024-12-30, 13:38
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Den logiken om något är väl fel?
Inte alls. Fenomenet att saker faller till marken kallas för just gravitation. HUR gravitation fungerar är en annan fråga. Om era diffusa idéer om densitet skulle kunna bli några snäpp mer stringent formulerade, så skulle DET vara en gravitationsteori.
Citera
2024-12-30, 13:40
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Du svarade på det översta inlägget och skrev att det jag skrev var felaktigt, så, vad är det som är felaktigt?
Din brist på läsförståelse kan jag inte göra så mycket åt. Gå klart grundskolan så kanske det hjälper. Lycka till!
Citera
2024-12-30, 13:43
Avslutad
Citat:
Läs mitt inlägg igen:

Citat:
Din brist på läsförståelse kan jag inte göra så mycket åt. Gå klart grundskolan så kanske det hjälper. Lycka till!

Det är ju snarare du som inte kan läsa, eller tänka överhuvudtaget. Du skrev att jag hade fel, så, vad i inlägget har jag fel om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in