2024-12-28, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Vid utsikt på 100m infinner sig 0-värdet efter 36 mil. Dvs den vågen på den pumkten har 120 mil på sig att skymma berget, vars riktning är snett uppåt över vågen. Det är väl inte så svårt att beräkna för dig?

Hur räknar man ut att "0-värdet" infinner sig efter 36 mil?

Betraktaren befinner sig 100 meter upp i luften och tittar på en punkt 100m upp på ett berg som befinner sig 150 mil bort. Sen då? Hur kom du fram till just 36 mil?

Och en förklarande skiss vore inte helt fel. Jag och många med mig förstår inte ens hur det här "0-värdet" uppstår eller ens vad det är.

Citat:
... siktlinjen plana ut i förhållande till linjen vid underlage... .

Plana ut? Känns märkligt att en linje kan plana ut, en linje är ju redan plan.

Citat:
... och närma sig värde noll,....

Varför då? Siktlinjen borde gå på en konstant höjd av 100m.

Som sagt, jag tror du måste rita en skiss så vi andra begriper.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-28 kl. 17:26.
Citera
2024-12-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du är så autistisk att du inte kan tänka utanför två dimensioner? "En linje är en linje" - och sen tar det stopp för dig?

Så i det platta universum är inte en linje en linje? Utan en linje är en kurva och en siktlinje är något magiskt som fladdrar både hit och dit?

Jag vänder mig emot att ni tar vedertagna begrepp som linje och fantasifullt hittar på egna flummiga definitioner. Det är inte bara ohederligt utan dessutom en extremt fjantig debatteknik som gör att vi diskuterar definitioner av ord i stället för sakfrågan. Men framför allt är det extremt otydligt, om vi inte har samma definitioner av ett ord blir det helt jävla omöjligt att för en vettig konversation.

Du får hitta på egna ord för det du vill argumentera för. Kidnappa inte vedertagna begrepp såsom linje eller tyngd.

Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du är så autistisk att du inte kan tänka utanför två dimensioner? "En linje är en linje" - och sen tar det stopp för dig?

Du har inget att tillföra till den rådande diskussionen? Hur högt befinner sig siktlinjen i exemplet vi diskuterar? Har du någon adekvat information om "0-värdet" och hur man räknar på det? Kan du ens argumentera runt vad idioten billigost säger?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-28 kl. 20:49.
Citera
2024-12-28, 21:59
Medlem
Citat:
Han har uppenbarligen varken förmågan eller viljan av att ta till sig annan information som inte stämmer överens med hans övertygelse. Det är helt dödfött och ointressant att diskutera med en sådan.

Eller så beror det på att du inte kan ge någon annan information. Du hittar på ett ord som "0-värdet" och därefter vägrar du diskutera det.

Citat:
Vid utsikt på 100m infinner sig 0-värdet efter 36 mil.

Vad är "0-värdet" och hur räknar man ut att det är 36 mil?
Citera
2024-12-29, 00:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Gravitation är ett koncept som filosoferats fram. Förstår inte hur ni godtar den förklaringen faktiskt. Eller hur jag gjorde det, måste varit grupptryck.

En kompass skulle aldrig kunna funka på en glob då du alltid är på samma plats ovan "jordens magnetiska center" som är smält t,om och magnetism försvinner i det stadiet.

Lodrät och vågrät gäller. När det börjar ändrar beteende pga avstånd vill jag veta.

Exakt, gravitation är enbart en filosofisk teori och man har än idag inte lyckats bevisa en gravitons existens, och man kan som sagt inte använda något som inte existerar som bevis. Så alla galningar envisas med att svamla om gravitationens fysiska förklaringar till att jorden kan vara sfärisk, är just svamlande galningar.
Citera
2024-12-29, 00:55
Medlem
Citat:
Exakt, gravitation är enbart en filosofisk teori och man har än idag inte lyckats bevisa en gravitons existens, och man kan som sagt inte använda något som inte existerar som bevis. Så alla galningar envisas med att svamla om gravitationens fysiska förklaringar till att jorden kan vara sfärisk, är just svamlande galningar.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Newtons_gravitationslag
Gravitationslagen är väl känd. Massa attraherar massa. Har du något som motsäger detta faktum? Sluta ljug!
Citera
2024-12-29, 01:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Newtons_gravitationslag
Gravitationslagen är väl känd. Massa attraherar massa. Har du något som motsäger detta faktum? Sluta ljug!

Har man lyckats bevisa en gravitons existens? Nej exakt, det har man inte, och slutsats av det, ingen existens inget bevis.
Senast redigerad av billigost 2024-12-29 kl. 01:26.
Citera
2024-12-29, 01:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Har man lyckats bevisa en gravitons existens? Nej exakt, det har man inte, och slutsats av det, ingen existens inget bevis.
Jo den är bevisad sedan långt tillbaka.
Citera
2024-12-29, 01:37
Medlem
Citat:
Gravitationslag. Massa attraherar massa. Snälla prata svenska.
Citera
2024-12-29, 01:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo den är bevisad sedan långt tillbaka.

Nej det är den inte.
Citera
2024-12-29, 01:47
Avslutad
Citat:
Gravitationslag. Massa attraherar massa. Snälla prata svenska.

Du vet alltså inte vad en graviton anses vara? Det är den partikeln som anses vara "budbäraren" till gravitationskraften. Och den partikeln har inte bevisats existera, och något som inte bevisats existera kan heller inte användas som bevis för något.

Kan du ingenting eller? 😄

Du är för korkad helt enkelt så jag kommer sluta diskutera med dig, så det är ingen idé du citerar mig mer.
Senast redigerad av billigost 2024-12-29 kl. 01:55.
Citera
2024-12-29, 02:00
Medlem
Citat:
Du vet alltså inte vad en graviton anses vara? Det är den partikeln som anses vara "budbäraren" till gravitationskraften. Och den partikeln har inte bevisats existera, och något som inte bevisats existera kan heller inte användas som bevis för något.

Kan du ingenting eller? 😄

Du är för korkad helt enkelt så jag kommer sluta diskutera med dig, så det är ingen idé du citerar mig mer.
Du har gjort bort dig själv big time 🤣. Du är helt bakom flötet. Beklagar.
Massa attraherar massa. Det är gravitation. Oavsett att du förstår det eller ej.
Citera
2024-12-29, 02:06
Avslutad
Citat:
Du har gjort bort dig själv big time 🤣. Du är helt bakom flötet. Beklagar.
Massa attraherar massa. Det är gravitation. Oavsett att du förstår det eller ej.

Läs mitt inlägg igen:

"Du vet alltså inte vad en graviton anses vara? Det är den partikeln som anses vara "budbäraren" till gravitationskraften. Och den partikeln har inte bevisats existera, och något som inte bevisats existera kan heller inte användas som bevis för något"

Gravitationslagen är en filosofisk teori, budbäraren av gravitationskraften anses vara gravitoner, den partikeln har inte bevisats existera och något som inte har bevisats existera kan heller inte användas som bevis.

Jag förväntar mig inte att en idiot som du förstår detta, detta är absolut sista inlägget jag skriver till dig, och alla som kan något om fysik vet att jag har rätt. Ta väl hand om dig din stackare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in