2024-12-29, 17:04
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getvirig
Om vi leker med tanken att grannarna skulle ringt polis varje gång de sett PF slå BO hade det väl ändå stått ord mot ord? Så vad är lösningen på detta? Bortsett från att BO givetvis borde lämnat vid första slaget?
Antar att paret blev erbjudna samtalsterapi när BO hade kontakt med dem men om de tackar nej då, hur ska sociales gå vidare för att nå BO?
Omhänderta barnen?
Jag blev aldrig omhändertagen som barn, så jag vet inte om jag hade mått bättre av det.
Jag blev ofta vittne till när min fulla far misshandlade min mor. Jag plåstrade även om henne flera ggr. En gång fick jag beröm av ambulanspersonalen, det är knappast vad ett barn vill höra att de är duktiga på.
Dagen han dog stöttade jag min mamma i hennes sorg, samtidigt som jag log inombords.
Jag tycker att barnen och deras uppväxt inte nämns tillräckligt i FUPet, ingen verkar ha brytt sig om dem. Stressen och ångesten av att inte veta om mamma ligger död innanför dörren när man kommer hem från skolan är ganska jobbigt.
Citera
2024-12-29, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Etiken varierar ju såklart. Det ingår ju i uppdraget att göra det man kan inom gällande regelverk om klienten nekar.

Förfärlig historia detta här.

Om du är försvarsadvokat på riktigt tycker jag det skulle vara intressant att höra din tankar kring detta som jag funderat över ett antal år nu, alla ni andra i tråden är självfallet också välkomna med kommentarer:

Ta Tove-fallet, Wilma-fallet , det här fallet, Jeanette-fallet som nämns i tråden men även Linda Chen-fallet...borde vi inte ha omvänd bevisbörda i fallen där en närstående är död men misstänkte personen som står nära gjort uppenbara handlingar för att dölja det misstänkta brottet?!? Det borde falla på den personen att bevisa att det var en olycka och att den faktiskt inte dödat den avlidne. För är det en olycka då ringer man 112 hyfsat omedelbart etc.

Alla döda partners som är styckade eller flyttade PRESUMERAS misstänkt gärningsperson dödat TILLS hen bevisar motsatsen. Jag har noll problem med det utifrån ett rättssäkerhetsperspektiv. Prove me wrong.

Av de ovan nämnda fallen så är det här väl i och för sig det som utifrån bevisning ligger närmast till hands att det kan vara en olycka (dock tycker jag det helt klart verkar troligare att grisen till make är den som dödat J än att det skulle vara en olycka).
Senast redigerad av StockholmHolmes 2024-12-29 kl. 17:14.
Citera
2024-12-29, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Om du är försvarsadvokat på riktigt tycker jag det skulle vara intressant att höra din tankar kring detta som jag funderat över ett antal år nu, alla ni andra i tråden är självfallet också välkomna med kommentarer:

Ta Tove-fallet, Wilma-fallet , det här fallet, Jeanette-fallet som nämns i tråden men även Linda Chen-fallet...borde vi inte ha omvänd bevisbörda i fallen där en närstående är död men misstänkte personen som står nära gjort uppenbara handlingar för att dölja det misstänkta brottet. Det borde falla på den personen att bevisa att det var en olycka och att den faktiskt inte dödat personen. För är det en olycka då ringer man 112 hyfsat omedelbart etc.

Alla döda partners som är styckade eller flyttade PRESUMERAS misstänkt gärningsperson dödat TILLS hen bevisar motsatsen. Jag har noll problem med det utifrån ett rättssäkerhetsperspektiv. Prove me wrong.

Av de ovan nämnda fallen så är det här väl i och för sig det som utifrån bevisning ligger närmast till hands att det kan vara en olycka (dock tycker jag det helt klart verkar troligare att grisen till make är den som dödat J än att det skulle vara en olycka).

Risken att vi fäller oskyldiga är för överhängande. Jag förstår din poäng med vilka typer av fall det skulle röra sig om, men bland dessa märkliga omständigheter kan andra lögner ligga bakom. Kolla t ex Da Costa, där skulle alltså läkarna behöva bevisa sig oskyldiga eftersom tingsrätten tyckte det var visat att de styckat kroppen. Förmodligen hade de inte ens gjort det.
Citera
2024-12-29, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Mja, läser man FUP:en ordentligt (vilket jag ägnat sanslöst mkt tid till att göra), så finns det ju flera som uppmärksammat, konfronterat och polisanmält i åratal, men J (BO) ska ju då blivit tvär och defensiv och sagt åt dem att inte lägga sig i. J har ju varit i förnekelse och inte velat ha hjälp. Väldigt svårt att hjälpa ngn som inte vill ha hjälp.

Jag har också läst fup, så berätta för mig vilka som polisanmält detta? Någon enstaka granne men vilka anhöriga, kollegor, vänner?
Citera
2024-12-29, 18:08
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Olaga hot som utförs verbalt och i enrum t ex?

2. Sedan så är ju inte detta den enda bevisvärderingsmodellen som finns i våldtäktsmål, utan det är ju endast vid våldtäktsmål där ord står mot ord. Vid överfallsvåldtäkter eller våldtäkter där den misstänkte var okänd vid gärningen så kan man ju inte tillämpa denna bevisvärderingsmodell.

3. Sedan kan jag utläsa att du inte är särskilt insatt i det egentliga beviskravet eller i vart fall "underskattar svårigheterna" lite. För det räcker ju inte bara med själva samtalet med mamman, kompisen eller terapeuten för att det skall bli fällande dom. Man värderar ju den stödbevisningen utefter frågor som t ex "När gjordes samtalet?", "Vad sades under samtalet?", "Är sådana här samtal vanligt förekommande?", "Hur uppfattade motparten samtalet?" och framförallt: "Sades det samma sak i samtalet som målsägande uppgett i förhören?"

4. Slutligen vill jag informera om när en utsaga skall anses som trovärdig enligt praxis. Högsta Domstolen har uttalat att målsägandes utsaga anses vara "allt igenom trovärdig" när berättelsen är: klar, lång, levande, logisk, rik på detaljer, påvisat sanningsenlig i viktiga enskildheter. Samt fri från felaktigheter, motsägelser, överdrifter, svårförklarliga moment, konstansbrister, dåligt sammanhang eller tvekan i avgörande delar. Med andra ord så krävs en del och kraven gör det svårt att konstruera eller hitta på en berättelse.

/I övrigt är jag här för att diskutera mordet i Hässelby och den friande domen. Tack på förhand!

1. Finns det något rättsfall på olaga hot i enrum där lagakraftvunnen, fällande dom har meddelats vid en ord-mot-ord-situation utan vittnen, inspelningar eller motsvarande? (Jag tror att du anar svaret på den men leta gärna i valfri rättsdatabas.)

2. Det är korrekt att det existerar sexualbrott där vittnen till dådet, teknisk bevisning etc. finns men det ställs inga _krav_ på sådan hårdare bevisning för fällande dom, vilket jag hävdar är unikt ifråga om beviskrav för sexualbrott jämfört med andra brott.

3. Se min formulering ”sammanhängande, trovärdig”, som betyder samma sak.

4. ChatGPT eller valfri LLM kan ta fram en exemplarisk förstaberättelse och en djupare bakgrundshistoria, som fyller HD:s alla krav, samt kan gnugga den med dig muntligen så många gånger att du nästan tror att det har hänt om du vill. Det är dock irrelevant för mitt påstående, som fortfarande är att beviskraven som räcker till en fällande dom i sexualbrott inte räcker till fällande dom för något annat brott.

Skulle jag ha fel här vore det enkelt att presentera en lagakraftvunnen, fällande dom för ett icke-sexualbrott, där den enda bevisningen är en utsaga av målsäganden, som fyller HD:s krav samt passar in i tidslinjen (tillfällen då den spritts till närstående), upplevt mående hos målsägaren etc.

TL;DR:
1. Visa ett sådant rättsfall om det finns
2. Irrelevant för mitt påstående
3. Vi är överens om detta
4. Irrelevant för mitt påstående

Tillbaka till topic, detta räliga mord: här är de kunniga läkare, som var direkt involverade i vården och efteranalysen, överens om att skadan måste ha varit färsk och berott på ett kraftigt våld mot bakhuvudet. Samtidigt saknas nackfrakturer etc., som högst sannolikt hade blivit resultatet om hon gjort ett omvänt, halvt ”ryggplask” från fönstret, vilket i princip hade krävts för att uppnå samma verkan på huvudet. Men det räcker med en besserwisserclown”expert” för att utgöra rimliga tvivel.

Mitt stalltips är att den OCD-mässigt ordningssamme maken rengjort den i FUP:en omnämnda hanteln minutiöst någon gång på småtimmarna. Ett hammarslag eller flera, som brukades på en av BO:s datorer tidigare, hade givit tydligare avtryck.
Citera
2024-12-29, 19:15
Medlem
Jezebel82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frustandet
Inte samma sak som hedersmord rent definitionsmässigt men lika vidrigt och med flera likheter. Mord är det hursomhelst och jag hoppaa hovrätten kommer fram till samma sak, samhället måste bara bli av med honom på något sätt. Den här mannen är bortom all räddning och hade lika gärna kunnat bli en seriemördare om han inte hittat sitt peddoförhållande så tidigt.

Jag haller med,vidrig man.

Men tank sahar: svenskar kollar pa porr som är skadligt for kvinnor. Valdsamt o totalt normaliserat.

Kulturellt sett sa skar och forgiftar kvinnor sin kropp for att leva upp till denna ideal. Livlos plast docka.

Grannar,familj o stat visste vad som pagick men forhindrade inte det. Normaliserade det.

Hans familj och han skyller pa henne och hennes beteende. Han kande sig inte respekterad och hade hora/Madonna komplex.

Och sist men inte minst; han kommer inte att bli falld.for mord pga svensk lagstiftning. Vilka signaler skickar det?

Hedersmord.

Vad ar skillnaden skulle du saga?
Senast redigerad av Jezebel82 2024-12-29 kl. 19:18.
Citera
2024-12-29, 19:26
Medlem
Addhocs avatar
Jag har läst FUP och noterat att gubbjäveln satt sin CPAP på offret den där sista kvällen/natten och att den suttit snett kom upp några gånger under förhör.
Men jag är inte säker på om jag har förstått vad man ville komma fram till med det?
Skulle en sned CPAP göra offrets utgångsläge sämre?
Citera
2024-12-29, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag har läst FUP och noterat att gubbjäveln satt sin CPAP på offret den där sista kvällen/natten och att den suttit snett kom upp några gånger under förhör.
Men jag är inte säker på om jag har förstått vad man ville komma fram till med det?
Skulle en sned CPAP göra offrets utgångsläge sämre?

Förstod inte heller den delen
Citera
2024-12-29, 23:28
Medlem
Bruno Damian och Gabriella Bager på socialtjänsten tyckte att en 13-åring som blivit dragen i håret kunde värja sig själv och la ner ärendet. Gabriella Bager är nu enhetschef på socialförvaltningen. Undra hur många fler barns trauma hon bär ansvaret för?
Citera
2024-12-30, 07:49
Medlem
Hon levde i en mardröm i 20år..medans hennes grannar levde ett underbart skönt liv i sina varma hem ....dom borde skämmas som inte hjälpte henne...hoppas dom nu kan hjälpa till så det blir ett hårt straff ..res er upp ur era sköna soffor och vittna om vad ni sett och hört
Citera
2024-12-30, 08:35
Medlem
Jontelitos avatar
Enligt tingsrätten vore det alltså ett rimligt scenario att BO ramlar i trappan varpå GM tar tillfället i akt att våldta sin sambo innan han påkallar hjälp. Någon som kan lägga upp domen?
Citera
2024-12-30, 08:55
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Nån som vet vad Per jobbade med innan han häktades?
Swedtrac enl FUP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in