Citat:
Jag kommenterade gällande Jeanette då jag upplever att det finns en "trend" inom rättsväsendet att likt amerikanska försvarsadvokater dra fram möjliga alternativ mer eller mindre ur röven för att få till minsta tvivel. Som i fallet med Jeanette. Där fanns tomma blister och plötsligt kunde hon ha dött av en SSRI-överdos mitt i allt våldet. Vad jag minns så kunde man inte med säkerhet säga om hon tagit en överdos eller ej då det inte fanns något underlag i form av tidigare fall samt att prov tagits från fel kroppsdel.
I detta fallet finns en trappa. Så trots att BO har skador från alla tidsepoker efter romarrikets fall efter våld från GM så kan hon ju ha ramlat till döds denna gången.
I nästa fall, vad väntar då? Inga tomma blister, ingen trappa men många år av VINR som alla känner till men åter igen blundar för. Kanske finns där då en gammal spade som nästa BO kan ha råkat slå sig själv i huvudet med när hon planterade penséer? Kanske slår hon ihjäl sig själv med en kavel när det kommer in en geting via granen under julbaket?
Det är bra med rimligt tvivel men inte med orimligt tvivel.
Och jag förstår skillnaden i det juridiska. Men känslan av löjeväckande orimligt tvivel är mycket likt i dessa båda fall.
I detta fallet finns en trappa. Så trots att BO har skador från alla tidsepoker efter romarrikets fall efter våld från GM så kan hon ju ha ramlat till döds denna gången.
I nästa fall, vad väntar då? Inga tomma blister, ingen trappa men många år av VINR som alla känner till men åter igen blundar för. Kanske finns där då en gammal spade som nästa BO kan ha råkat slå sig själv i huvudet med när hon planterade penséer? Kanske slår hon ihjäl sig själv med en kavel när det kommer in en geting via granen under julbaket?
Det är bra med rimligt tvivel men inte med orimligt tvivel.
Och jag förstår skillnaden i det juridiska. Men känslan av löjeväckande orimligt tvivel är mycket likt i dessa båda fall.
Då förstår jag bättre vad du syftade på - tack! Ja, svenska domstolar har mycket höga beviskrav för fällande dom i alla mål förutom rörande sexualbrott, där de är låga (en berättelse som låter trovärdig räcker). Det är en lustig tingens ordning.
Citat:
Tja, han har ju KOL, så det är inte osannolikt att du blir bönhörd.