2024-12-29, 11:40
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxZero
Jag kommenterade gällande Jeanette då jag upplever att det finns en "trend" inom rättsväsendet att likt amerikanska försvarsadvokater dra fram möjliga alternativ mer eller mindre ur röven för att få till minsta tvivel. Som i fallet med Jeanette. Där fanns tomma blister och plötsligt kunde hon ha dött av en SSRI-överdos mitt i allt våldet. Vad jag minns så kunde man inte med säkerhet säga om hon tagit en överdos eller ej då det inte fanns något underlag i form av tidigare fall samt att prov tagits från fel kroppsdel.

I detta fallet finns en trappa. Så trots att BO har skador från alla tidsepoker efter romarrikets fall efter våld från GM så kan hon ju ha ramlat till döds denna gången.

I nästa fall, vad väntar då? Inga tomma blister, ingen trappa men många år av VINR som alla känner till men åter igen blundar för. Kanske finns där då en gammal spade som nästa BO kan ha råkat slå sig själv i huvudet med när hon planterade penséer? Kanske slår hon ihjäl sig själv med en kavel när det kommer in en geting via granen under julbaket?

Det är bra med rimligt tvivel men inte med orimligt tvivel.

Och jag förstår skillnaden i det juridiska. Men känslan av löjeväckande orimligt tvivel är mycket likt i dessa båda fall.

Då förstår jag bättre vad du syftade på - tack! Ja, svenska domstolar har mycket höga beviskrav för fällande dom i alla mål förutom rörande sexualbrott, där de är låga (en berättelse som låter trovärdig räcker). Det är en lustig tingens ordning.

Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Därför man ska lämna efter första slaget/förnedringen.
För övrigt hoppas jag idioten får sitt straff, helst i domstol, annars långsamt dödande sjukdom.

Tja, han har ju KOL, så det är inte osannolikt att du blir bönhörd.
Citera
2024-12-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Då förstår jag bättre vad du syftade på - tack! Ja, svenska domstolar har mycket höga beviskrav för fällande dom i alla mål förutom rörande sexualbrott, där de är låga (en berättelse som låter trovärdig räcker). Det är en lustig tingens ordning.

Nej, det stämmer inte. Bevisvärdering i våldtäktsmål fungerar som så att om målsägandens uppgifter är allt igenom trovärdiga samt att det därtill finns någon slags stödbevisning (t ex att man har gått och pratat med en terapeut eller ringt en kompis och berättat), så kan det räcka för en fällande dom. Skulle målsägandens uppgifter däremot vara trovärdiga, men inte allt igenom trovärdiga, så krävs det konkret/starkare bevisning (t ex filminspelning eller synliga skador) för en fällande dom.
Citera
2024-12-29, 12:43
Medlem
Om vi leker med tanken att grannarna skulle ringt polis varje gång de sett PF slå BO hade det väl ändå stått ord mot ord? Så vad är lösningen på detta? Bortsett från att BO givetvis borde lämnat vid första slaget?
Antar att paret blev erbjudna samtalsterapi när BO hade kontakt med dem men om de tackar nej då, hur ska sociales gå vidare för att nå BO?
Citera
2024-12-29, 12:58
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lynnst
Tack!
Är i chock över hur många som både vetat och sett det fysiska och psykiska våld BO utsatts för i över 20 år. Att man valt att blundas.

Undrar också hur människor som GM kan existera - vidrigt

Mja, läser man FUP:en ordentligt (vilket jag ägnat sanslöst mkt tid till att göra), så finns det ju flera som uppmärksammat, konfronterat och polisanmält i åratal, men J (BO) ska ju då blivit tvär och defensiv och sagt åt dem att inte lägga sig i. J har ju varit i förnekelse och inte velat ha hjälp. Väldigt svårt att hjälpa ngn som inte vill ha hjälp.
Citera
2024-12-29, 13:05
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Tack. Det glädjer mig.
Citera
2024-12-29, 13:52
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, det stämmer inte. Bevisvärdering i våldtäktsmål fungerar som så att om målsägandens uppgifter är allt igenom trovärdiga samt att det därtill finns någon slags stödbevisning (t ex att man har gått och pratat med en terapeut eller ringt en kompis och berättat), så kan det räcka för en fällande dom. Skulle målsägandens uppgifter däremot vara trovärdiga, men inte allt igenom trovärdiga, så krävs det konkret/starkare bevisning (t ex filminspelning eller synliga skador) för en fällande dom.

Berätta gärna för mig om något annat brott där det räcker med att anmälaren har en trovärdig, sammanhängande berättelse som vederbörande har delat med sin terapeut, sin mamma och sina kompisar, där såväl vittnen till brottet som teknisk bevisning saknas. Stöld? Rån? Bedrägeri? Misshandel? Framkallande av fara för annan?

Eftersom du hävdar att det inte stämmer att sexualbrott har en särställning i att beviskraven är lägre ställda än för andra brott bör du kunna nämna åtminstone ett sådant brott.
Senast redigerad av tantalus 2024-12-29 kl. 13:54.
Citera
2024-12-29, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Mja, läser man FUP:en ordentligt (vilket jag ägnat sanslöst mkt tid till att göra), så finns det ju flera som uppmärksammat, konfronterat och polisanmält i åratal, men J (BO) ska ju då blivit tvär och defensiv och sagt åt dem att inte lägga sig i. J har ju varit i förnekelse och inte velat ha hjälp. Väldigt svårt att hjälpa ngn som inte vill ha hjälp.

Då tror jag vi har läst olika förundersökningar… många grannar vittnar om våldet men endast enstaka anmälde det.
Citera
2024-12-29, 15:01
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lynnst
Då tror jag vi har läst olika förundersökningar… många grannar vittnar om våldet men endast enstaka anmälde det.

Ja, då måste du missat det.
Citera
2024-12-29, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Den inhyrda rättsläkaren Anders Eriksson ställer till det för åklagaren. Han är tidigare känd för Quick, Tove, osv och har gjort bort sig ett flertal gånger.
Det är 4 läkare varav 2 är rättsmedicinska läkare i detta fallet, och 3 är överens om orsaker till hjärnblödning medan den inhyrda är emot.
Det åklagaren ska göra är att ta in en rättsmedicinsk expertis vars rang är högre än de andra två, så kommer det här kräket inte klara sig.
Det ska stå utom rimligt tvivel att den här hjärnblödningen tillkom av trubbigt våld.

Jag hängde inte med på om du menade att Anders Eriksson var med som expertis i Jeanettefallet, eller även detta mordet?
För det var väl han som var den som malde på i evigheter i Tove-rättegången med sin litteraturstudie om strypning? Cleas inkallade rättsläkare?

I fupen har jag för mig att det fanns nån uträkning eller tabell med kraften som krävdes för att J*ssicas skador ska uppstå. Där det jämfördes med krocktester.
Det hade varit intressant om nån rättsläkare hade förklarat det närmare. Jag hade svårt att fatta siffrorna.
Det måste väl gå att utifrån dom jämföra med fallhöjden från högsta trappsteget kontra hennes vikt, acceleration och gravitation för att få fram kraften? Jag är helt kass på både matte och fysik…
Senast redigerad av Yllefilt 2024-12-29 kl. 15:30.
Citera
2024-12-29, 15:36
Medlem
Citat:

Jag tycker mig se ett ökande av regelrätta fria fantasier inom försvarsidan med bara någon enda liten detalj som ursprung. Det förefaller vara karriäristiskt, att sikta på att vinna till vilket pris som helst. Detta är kärnan i min liknelse med USA. Att se till rättsäkerheten förefaller mindre viktigt, att prestera friande domar betydligt mer så.

Detta är (om mina observationer stämmer) riktigt farligt på många olika plan. Inte minst då det gör utredningsarbetet hart när omöjligt gällande bevisbördan då man snart behöver utreda varenda obetydlig detalj in absurdum. Vad kommer det till sist att krävas för att inte minsta möjliga (fantasifulla) alternativa verklighet ska stjälpa ett åtal när ett brott begås i ett hem av en partner om försvarsadvokaten är ordentligt kognitivt flexibel?
Citera
2024-12-29, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxZero
Jag tycker mig se ett ökande av regelrätta fria fantasier inom försvarsidan med bara någon enda liten detalj som ursprung. Det förefaller vara karriäristiskt, att sikta på att vinna till vilket pris som helst. Detta är kärnan i min liknelse med USA. Att se till rättsäkerheten förefaller mindre viktigt, att prestera friande domar betydligt mer så.

Detta är (om mina observationer stämmer) riktigt farligt på många olika plan. Inte minst då det gör utredningsarbetet hart när omöjligt gällande bevisbördan då man snart behöver utreda varenda obetydlig detalj in absurdum. Vad kommer det till sist att krävas för att inte minsta möjliga (fantasifulla) alternativa verklighet ska stjälpa ett åtal när ett brott begås i ett hem av en partner om försvarsadvokaten är ordentligt kognitivt flexibel?

Etiken varierar ju såklart. Det ingår ju i uppdraget att göra det man kan inom gällande regelverk om klienten nekar.

Förfärlig historia detta här.
Citera
2024-12-29, 16:39
Medlem
Citat:
Berätta gärna för mig om något annat brott där det räcker med att anmälaren har en trovärdig, sammanhängande berättelse som vederbörande har delat med sin terapeut, sin mamma och sina kompisar, där såväl vittnen till brottet som teknisk bevisning saknas. Stöld? Rån? Bedrägeri? Misshandel? Framkallande av fara för annan?

Eftersom du hävdar att det inte stämmer att sexualbrott har en särställning i att beviskraven är lägre ställda än för andra brott bör du kunna nämna åtminstone ett sådant brott.

1. Olaga hot som utförs verbalt och i enrum t ex?

2. Sedan så är ju inte detta den enda bevisvärderingsmodellen som finns i våldtäktsmål, utan det är ju endast vid våldtäktsmål där ord står mot ord. Vid överfallsvåldtäkter eller våldtäkter där den misstänkte var okänd vid gärningen så kan man ju inte tillämpa denna bevisvärderingsmodell.

3. Sedan kan jag utläsa att du inte är särskilt insatt i det egentliga beviskravet eller i vart fall "underskattar svårigheterna" lite. För det räcker ju inte bara med själva samtalet med mamman, kompisen eller terapeuten för att det skall bli fällande dom. Man värderar ju den stödbevisningen utefter frågor som t ex "När gjordes samtalet?", "Vad sades under samtalet?", "Är sådana här samtal vanligt förekommande?", "Hur uppfattade motparten samtalet?" och framförallt: "Sades det samma sak i samtalet som målsägande uppgett i förhören?"

4. Slutligen vill jag informera om när en utsaga skall anses som trovärdig enligt praxis. Högsta Domstolen har uttalat att målsägandes utsaga anses vara "allt igenom trovärdig" när berättelsen är: klar, lång, levande, logisk, rik på detaljer, påvisat sanningsenlig i viktiga enskildheter. Samt fri från felaktigheter, motsägelser, överdrifter, svårförklarliga moment, konstansbrister, dåligt sammanhang eller tvekan i avgörande delar. Med andra ord så krävs en del och kraven gör det svårt att konstruera eller hitta på en berättelse.

/I övrigt är jag här för att diskutera mordet i Hässelby och den friande domen. Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in