Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-30, 00:30
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Anna Hage sade att denne yngling som hon kallade denne person sade hon hade mörkt hår. Detta stämmer ju dåligt med Stefan Glantz hårfärg som mellanblond. Stefan G stryks ju redan här.

På fotot i DN den 30 mars 1986 (ett stort foto av Stefan Glantz och Anna Hage tillsammans) är Stefans hår mörkt. Att Anna beskrev Stefans hår som mörkt när hon förhördes i början av mars 1986 (efter att ha sett Stefan i några minuter den 28 februari) är inte konstigt. Hon beskrev också Stefans ansikte som "smalt". Som framgår av fotot i DN var Stefans ansikte smalt.

Citat:
Anna Hage som själv var 17 år gammal kallar då denna man hon ser för en "yngling". Ja, jag har fantastiskt svårt att tro att hon skulle kalla Stefan Glantz som i juli skulle fylla 23 år för en "yngling" då han själv bara var 17 år... Det blir mycket knepigt även om han skulle sett yngre ut.

Det är ett växande problem att folk tror att Palme mördades 2024. Palme mördades 1986. Det var en annan värld. Sverige var ett annat land. Folk var annorlunda. Tekniken var annorlunda. Språket var annorlunda. "Yngling" var ett mycket vanligare ord än idag. Det användes om alla män mellan 16 och 25.

Citat:
Det tredje är ju detta varför Göran Israelsson som uppenbart kände Stefan G väl då de bodde väldigt nära varandra ute i Åkersberga. Dessa var ute tillsammans och hade ätit samt skulle även ut och dansa senare, var ju kompisar. Det blir då mycket konstigt med bakgrund av detta att Göran skulle benämna Stefan G med blod i runt munnen endast som "killen". Detta är helt absurt att tänka sig och definitivt inte troligt. Nej.

Det finns en "kille" som bor 20 meter från oss. Sedan tio år. Jag vet inte ens vad han heter i förnamn. Det framgår i förhören att Stefan (som gick sista terminen i husbyggnadsteknik) och Kenneth (som var timmerman) var bekanta. Det framgår också att Göran och Lena var bekanta. Det stämmer att alla fyra var på Lilla Köpenhamn på Regeringsgatan 47. I vilken mån Stefan och Göran var bekanta framgår inte. Stefan visste inte att Görans bekant hette Lena. Det tyder inte på en närmare bekantskap mellan Stefan och Göran. Att Stefan och Göran var bekanta när Göran förhördes den 3 februari 1988 framgår inte. Det är riktigt att Stefan och Göran bodde ganska nära varandra 1986 (i samma radhuslänga), men Göran flyttade till en annan adress tre kilometer bort och Stefan flyttade till Kungsholmen. Att Stefan kallas "killen" i förhöret med Göran den 3 februari 1988 är inte konstigt. Handlingen är ett referat. Oklara syftningar och andra språkfel är vanliga i referat. Hur Göran själv använde ordet "killen" när han förhördes framgår inte.

Det finns många bevis att "Ynglingen" inte var på mordplatsen den 28 februari 1986. Mycket starkare bevis än Stefans hårfärg, bruket av ordet "yngling" och användningen av ordet "killen" i förhöret med Göran den 3 februari 1988.
Citera
2024-12-30, 00:44
Medlem
Sammanställning avseende iakttagelse av personer utrustade med Walkie-Talkie.

https://drive.google.com/file/d/10wphhhQ_KkUEmkZhLxhoLlcee_rarMUi/view

20171122
Citera
2024-12-30, 01:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Sammanställning avseende iakttagelse av personer utrustade med Walkie-Talkie.

https://drive.google.com/file/d/10wphhhQ_KkUEmkZhLxhoLlcee_rarMUi/view

20171122
Enligt Expressen den 4/3 skall polisen redan då ha fått in ett tips om en walkie-talkie, och det här bör väl ha varit det allra första. Hittar det dock varken på palmemordsarkivet.se eller på wpu. Någon som vet om det här har begärts ut?
Citera
2024-12-30, 01:11
Medlem
Sid 15 " Bakom Lisbet Palme och med ryggen mot maskerat så lutade sig som han uttrycker det en gubbe över Olof Palme.

Signalement 190 cm lång, lång svart rock, rätt kraftig , runt ansikte.

https://drive.google.com/file/d/1HqND188OiRA6M3iLuKasIWlyqq1ijQEO/view

19961030 E 17711
Citera
2024-12-30, 01:39
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Har ingen direkt lust att diskutera vidare, men bilden på Ingrid med det du påstår är pälskappa (i slutet av april) tycker jag ändå är mer olikt än Mårtens overall och den bild vi har av Mårten på Västerlånggatan 4 dagar efter mordet.
Jag uppskattar och stämmer in i att ifrågasätta, men här är det väl inte så troligt som det först nämnda?

Och gällande fotot:
http://www.itdemokrati.nu/sabb61/Sabb2.png

Har det inte fått en enkel förklaring?
Tiden för bilden är inte alls det som Anér fick från Ulf Karlsson?
Resten är som materialet ger? Från Mårten, Ingrid, Berntsson o.s.v.

Jag undrar genuint! Vad talar emot detta?
En påstådd analog klocka eller ventilation som Matte hittat, gör det ju inte. (Om jag tillåts raljera ?)

Det var ingen klocka där. Här ser man att det var något annat.

https://www.amazon.com/-/zh_TW/%E6%96%AF%E5%BE%B7%E5%93%A5%E7%88%BE%E6%91%A9-%E9%86%AB%E9%99%A2-Sabbatsberg-%E5%BE%A9%E5%8F%A4%E6%9 6%B0%E8%81%9E%E7%85%A7%E7%89%87/dp/B075YFP995
Citera
2024-12-30, 01:49
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
En rätt tragisk kombo. Att man har snudd på ADHD samtidigt som man är intresserad av palmemordet. Fem sidor i en bok och man tröttnar och man söker hellre en snabb sammanfattning någonstans. Avundsjuk på er som orkar jobba er igenom tjocka böcker och utdragna vittnesmål i jakt på sanningen..

Nåväl, jag får väl hugga tag i boken. En fråga jag dock tänkt ställa dig ändå, vad tycker du om sidan itdemokrati.nu och det den presenterar?

Kari och Pertti Poutianens bok "Inuti labyrinten" från 1995 har 23 kapitel och 880 sidor. Efter varje kapitel finns en sammanfattande resumé på några sidor. Den som vill kan bara läsa sammanfattningarna. Handlingar som släpptes 2020 visar att boken har rätt i att larmet i polisradion sändes 23.25 (inte 23.23 som spaningsledaren Hans Holmér påstod). Handlingarna visar även att larmet inte fördröjdes avsiktligt.

Du menar Lennart Remstams webbplats http://www.itdemokrati.nu. Dokumentsamlingen är användbar.

Sedan 2020 finns fler handlingar på https://palmemordsarkivet.se och https://wpu.nu.
Senast redigerad av Lebel 2024-12-30 kl. 01:52.
Citera
2024-12-30, 01:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Gott, Peo!
Här kan vi kanske jämföra bilden från Klecka på Christiansson på Sveavägen? (Har inte gjort de än)

Men tack för att du kliver in!

Har ju refererat till din konversation med Rimborn här som jag har skärmklipp ifrån(Messenger) och inte betvivlar en sekund på. (Utöver om han minns rätt, såklart)
Du har gjort fantastiska insatser i att komma i kontakt med "de som var där"!
Undrade tidigare om du var i kontakt med Berntsson? Var det inte så?
Rysén vill jag minnas att han inte ville prata alls?

Tjena spanarn, det var länge sedan vi sågs.

Ja du fick hela min konversation med Rimborn 2018.

Ja jag ringde Berndtsson, också 2018, som sa att han var i tjänst den dagen, förnekade inte att det är hans bil på fotot, men, ville inte säga något om vilka de andra på fotot är.
Citera
2024-12-30, 02:23
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det var värst. Sven Anér skrev att Aftonbladets fotograf Stig Almqvist tog fotona vid dörren till akutmottagningen:

https://runeberg.org/palmenytt/2000/0138.html

Jag såg kvinnan med barnvagnen. Du har rätt. Hon liknar faktiskt Anne-Sofie.

Att Joakim (som åkte från Lövångersgatan i Vällingby) kom till Sabbatsberg i samma minut som Mårten och Ingrid (som åkte taxi till Gamla Stan och polisbil till Sabbatsberg) verkar osannolikt, men inte omöjligt. För mig verkar det mer rimligt att Mårten är mannen till vänster vid dörren (mannen med den stora ljusa halsduken som sitter till höger i framsätet på "Lisbeth-bilden") och att Joakim är mannen till höger vid dörren (mannen i den mörka "skidoverallen"). Kvinnan i Ingrids mörka pälskappa (som är på väg att stiga ur baksätet på "Lisbeth-bilden") verkar ha undkommit fotoblixtarna.

Om fotona vid dörren till akutmottagningen inte är Almqvists (som Anér påstod), vem tog fotona?

Som sagt: För att klarlägga saken ytterligare måste alla foton fram. Alla foton som Ulf Karlsson och Stig Almqvist (och andra fotografer) tog på Sabbatsberg. Med högsta kvalitet. Även fotot av Ingrid i den mörka pälskappan i Aftonbladet den 24 april 1986 (från invigningen av Olof Palmes gata dagen innan). Att Ingrid har en mörk pälskappa med exakt samma ärmar som kvinnan i baksätet på "Lisbeth-bilden" syns tydligt på fotot (tydligare än på mitt foto av mikrofilmen).

"Lisbeth-bilden" bidrar till mytbildning. Därför bör fotot förklaras.

Alla foton som Ulf Karlsson tog finns på itdemokrati, han fick dem av mig. Det är samma foton Anér fick ut.

Det är Mårten som är den mörkklädde.

Vem som tog fotot Anér menar att Almqvist tog vet jag inte. Almqvist blev dock mycket upprörd över det och menade att det var något Anér bara hittat på, han totalförnekade till att ha tagit det.

Lisbeth-bilden visar att det redan står en annan bil där, det är en av de som Rimborn begärde för bevakning. Fotot är alltså taget efter midnatt, ca 00.20.
Citera
2024-12-30, 03:56
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Har ingen direkt lust att diskutera vidare, men bilden på Ingrid med det du påstår är pälskappa (i slutet av april) tycker jag ändå är mer olikt än Mårtens overall och den bild vi har av Mårten på Västerlånggatan 4 dagar efter mordet.
Jag uppskattar och stämmer in i att ifrågasätta, men här är det väl inte så troligt som det först nämnda?

Och gällande fotot:
http://www.itdemokrati.nu/sabb61/Sabb2.png

Har det inte fått en enkel förklaring?
Tiden för bilden är inte alls det som Anér fick från Ulf Karlsson?
Resten är som materialet ger? Från Mårten, Ingrid, Berntsson o.s.v.

Jag undrar genuint! Vad talar emot detta?
En påstådd analog klocka eller ventilation som Matte hittat, gör det ju inte. (Om jag tillåts raljera ?)

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Tjena spanarn, det var länge sedan vi sågs.

Ja du fick hela min konversation med Rimborn 2018.

Ja jag ringde Berndtsson, också 2018, som sa att han var i tjänst den dagen, förnekade inte att det är hans bil på fotot, men, ville inte säga något om vilka de andra på fotot är.

Bra. Då vet vi att polisbilen på "Lisbeth-bilden" verkligen är radiobil 3120 och att polismannen i förarsätet verkligen är Lars Berntsson, som ankom till Sabbatsberg 00.20 (enligt fjärde TT-telegrammet). Det finns inget som motsäger den tiden. Utom andrahandsuppgiften från Sven Anér (som saknar tillförlitlighet).

Att Lisbeth ringde till Ingrid och Joakim först efter dödförklaringen 00.06 är orimligt. I förhöret med undersköterskan Lena Östeman (som förhördes fem år senare) verkar det så, men där heter det "dödsbudet". Att Östeman syftade på dödförklaringen 00.06 är osäkert. Att Lisbeth skulle vänta mer än en halvtimme innan hon ringde till Ingrid och Joakim är orimligt.

Vill man fastställa att kvinnan som är på väg att stiga ur polisbilens baksäte har Ingrids pälskappa kan man skaffa ett bättre exemplar av fotot av Ingrid i Aftonbladet den 24 april 1986 (från invigningen av Olof Palmes gata dagen innan).

Vilka polisfordon som beordrades till Sabbatsberg (sannolikt 00.13 när 1120 och 1150 registrerades på IM-listan) hade Rimborn koll på. "Radiobilarna 1120, 1150, 2150, 1180 och 2550 beordrades till platsen för bevakning i och utanför sjukhuset" (A1).

Radiobil 5520 (kommissarie Åke Rimborn och föraren Thomas Torstensson), radiobil 1210 (kommissarie Lars Christiansson och föraren Hans-Erik Rehnstam) och radiobil 3120 (Lars Berntsson) var som bekant också där.

Personalen i övriga polisfordon på Sabbatsberg var Per Englund och Torsten Lantz (1120), Tommy Carlsson och Gunnel Jönsson (1150), blivande spaningsledaren Dag Andersson och Kenneth Johansson (1180), Håkan Gillenskog och Magnus Rudberg (2150) och hundföraren Carl Erik Arnström (2550).

Så, Moppis, nu kan du roa dig med att para ihop bilarna och registreringsnumren.

Diskussionen om vem som kom först till Sabbatsberg (Christiansson eller Rimborn) är knappast intressant. Som piketgruppernas befäl borde Christiansson ha varit där först, för att säkra information från Lisbeth Palme. Att en kommissarie från Skärholmen var där fem minuter tidigare var inget som Christiansson skyltade med.

Kommissarie Christian Dalsgaard och hans förare Thomas Ekesäter i radiobil 1520 gjorde mordnattens bästa polisingripande. De kom från Kungsträdgården och försökte genskjuta GM på David Bagares gata via Regeringsgatan.

Kommissarie Lars Christiansson och hans förare Hans-Erik Rehnstam i radiobil 1210 gjorde vad de borde göra. De kom från Djurgårdsbron och körde till David Bagares gata via Malmskillnadsgatan, sedan till brottsplatsen och sedan till Sabbatsberg.

Misstagen i polisens sambandscentral på Kungsholmen (framförallt misstagen att inte snabbt sända rikslarm och att inte sända allanrop till alla vaktdistrikt i Stockholm) skildras i Kari och Pertti Poutiainens bok "Inuti labyrinten" från 1995. Patrullerna tog egna initiativ.
Senast redigerad av Lebel 2024-12-30 kl. 03:59.
Citera
2024-12-30, 09:16
Medlem
https://wpu.nu/wiki/%C3%85ke_Rimborn

Yttre befäl VD 5. Befann sig i LC när första samtalet kom in att Sveriges statsminister Olof Palme hade blivit skjuten.
Tog upp redogörelse av Lisbeth Palme på Sabbatsbergssjukhus.

https://wpu.nu/wiki/Lars_Christianson
Lars Christianson kommissarie VD 1 chef för piketgruppen mordnatten. Färdades själv i rb1210

Det verkar finnas två personer av intresse i mop, som heter nästan likadant.
Christianson med ett s kommissarie VD 1

https://wpu.nu/wiki/Lars_Christiansson

Christiansson med två s Lars Christiansson, journalist medarbetare till Carl Bildt och med kontakter i Stay Behind.

Ej att förväxla med kommissarie Lars Christianson (med ett s) VD 1.
Citera
2024-12-30, 09:32
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Bra. Då vet vi att polisbilen på "Lisbeth-bilden" verkligen är radiobil 3120 och att polismannen i förarsätet verkligen är Lars Berntsson, som ankom till Sabbatsberg 00.20 (enligt fjärde TT-telegrammet). Det finns inget som motsäger den tiden. Utom andrahandsuppgiften från Sven Anér (som saknar tillförlitlighet).

Att Lisbeth ringde till Ingrid och Joakim först efter dödförklaringen 00.06 är orimligt. I förhöret med undersköterskan Lena Östeman (som förhördes fem år senare) verkar det så, men där heter det "dödsbudet". Att Östeman syftade på dödförklaringen 00.06 är osäkert. Att Lisbeth skulle vänta mer än en halvtimme innan hon ringde till Ingrid och Joakim är orimligt.

Vill man fastställa att kvinnan som är på väg att stiga ur polisbilens baksäte har Ingrids pälskappa kan man skaffa ett bättre exemplar av fotot av Ingrid i Aftonbladet den 24 april 1986 (från invigningen av Olof Palmes gata dagen innan).

Vilka polisfordon som beordrades till Sabbatsberg (sannolikt 00.13 när 1120 och 1150 registrerades på IM-listan) hade Rimborn koll på. "Radiobilarna 1120, 1150, 2150, 1180 och 2550 beordrades till platsen för bevakning i och utanför sjukhuset" (A1).

Radiobil 5520 (kommissarie Åke Rimborn och föraren Thomas Torstensson), radiobil 1210 (kommissarie Lars Christiansson och föraren Hans-Erik Rehnstam) och radiobil 3120 (Lars Berntsson) var som bekant också där.

Personalen i övriga polisfordon på Sabbatsberg var Per Englund och Torsten Lantz (1120), Tommy Carlsson och Gunnel Jönsson (1150), blivande spaningsledaren Dag Andersson och Kenneth Johansson (1180), Håkan Gillenskog och Magnus Rudberg (2150) och hundföraren Carl Erik Arnström (2550).

Så, Moppis, nu kan du roa dig med att para ihop bilarna och registreringsnumren.

Diskussionen om vem som kom först till Sabbatsberg (Christiansson eller Rimborn) är knappast intressant. Som piketgruppernas befäl borde Christiansson ha varit där först, för att säkra information från Lisbeth Palme. Att en kommissarie från Skärholmen var där fem minuter tidigare var inget som Christiansson skyltade med.

Kommissarie Christian Dalsgaard och hans förare Thomas Ekesäter i radiobil 1520 gjorde mordnattens bästa polisingripande. De kom från Kungsträdgården och försökte genskjuta GM på David Bagares gata via Regeringsgatan.

Kommissarie Lars Christiansson och hans förare Hans-Erik Rehnstam i radiobil 1210 gjorde vad de borde göra. De kom från Djurgårdsbron och körde till David Bagares gata via Malmskillnadsgatan, sedan till brottsplatsen och sedan till Sabbatsberg.

Misstagen i polisens sambandscentral på Kungsholmen (framförallt misstagen att inte snabbt sända rikslarm och att inte sända allanrop till alla vaktdistrikt i Stockholm) skildras i Kari och Pertti Poutiainens bok "Inuti labyrinten" från 1995. Patrullerna tog egna initiativ.

Om jag minns rätt så har jag för mig att Rehnstam, via mail skrev han till mig, också 2018, menade att de åkte förbi trappan via Malmskillnadsgatan på väg till ambassaden, och när de åkte in till mordplatsen körde de in via Hamngatan och Sveavägen.
Men jag ska kolla om jag hittar mina gamla mail.
Citera
2024-12-30, 09:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det var ingen klocka där. Här ser man att det var något annat.

https://www.amazon.com/-/zh_TW/%E6%96%AF%E5%BE%B7%E5%93%A5%E7%88%BE%E6%91%A9-%E9%86%AB%E9%99%A2-Sabbatsberg-%E5%BE%A9%E5%8F%A4%E6%9 6%B0%E8%81%9E%E7%85%A7%E7%89%87/dp/B075YFP995

Snyggt! Och tack, det stärkte mina aningar rejält för att det inte ens var en klocka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in