Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-29, 19:37
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Angående "problemet" Rimborn och Christiansson så är det helt enkelt så att Rimborn redan tagit sin bil och lämnat Sabbatsberg när Christiansson kommer dit, därav att ingen polisbil fanns där när 1210 kom dit.
Rehnstam, som körde 1210, släpper av Christiansson och åker också därifrån.

Läs gärna förhören också.

Lars Christiansson den 24 mars 1986

Lars Christiansson den 26 mars 1986

Lars Christiansson den 11 juli 1986

Lars Christiansson den 16 oktober 1991

Åke Rimborn den 1 mars 1986 (bläddra till sidan 6)

Åke Rimborn den 14 juli 1986

Åke Rimborn den 4 december 1991
Citera
2024-12-29, 19:42
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Läs gärna förhören också.

Lars Christiansson den 24 mars 1986

Lars Christiansson den 26 mars 1986

Lars Christiansson den 11 juli 1986

Lars Christiansson den 16 oktober 1991

Åke Rimborn den 1 mars 1986 (bläddra till sidan 6)

Åke Rimborn den 14 juli 1986

Åke Rimborn den 4 december 1991

Jag har pratat med Rehnstam och det var hans resonemang om det. Men, det var enligt honom också väldigt kaotiskt inne på akuten så är säkert också orsak till viss förvirring. Helt klart var ju enligt Rehnstam i alla fall att det inte stod något annat polisfordon där när 1210 kom dit.
Senast redigerad av PeoFallmo 2024-12-29 kl. 20:07.
Citera
2024-12-29, 20:37
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Pressfotograferna Ulf Karlsson (frilans), Stig Almqvist (Aftonbladet), Karl Melander (Expressen) och Vojta Klecka (Svenska Dagbladet) var på Sabbatsbergs sjukhus. Kolla alla deras foton. Melander tog fotot från hemfärden som var på Expressens förstasida.

Ulf Karlssons kända foto från Sabbatsberg ("Lisbeth-bilden") kan förklaras. Med hjälp av andra foton. YouTubern Otto Ekevi uppmärksammade fotot. Otto förstod att kapuschongkappan tillhörde Mårten Palmes flickvän Ingrid (hon bär den i Gamla Stan i Expressen den 4 mars 1986). Otto förstod inte vem som bär den på "Lisbeth-bilden". Det är inte Ingrid som bär kapuschongkappan. Ingrid är på väg att stiga ur polisbilens baksäte. Klädd i en pälskappa.

Mårten och Ingrid tog en taxi från Ingrids bostad på Vanadisvägen 42 i Vasastan. Till familjen Palmes bostad på Västerlånggatan 31 i Gamla Stan (ett misstag enligt Mårten). Paret fick sedan skjuts från Gamla Stan till Sabbatsbergs sjukhus. I en polisbil (radiobil 3120 med Lars Berntsson som förare). Mårten och Ingrid ankom till Sabbatsberg 00.20 (enligt fjärde TT-telegrammet).

Vid ankomsten till Sabbatsberg togs "Lisbeth-bilden".

Att "Lisbeth-bilden" väckte intresse berodde på Göteborgs-Postens felaktiga bildtext den 2 mars 1986: "Lisbeth Palme kommer till Sabbatsbergs sjukhus strax efter ambulansen med Olof. Hon kastar sig ur polisbilen som körde henne till Sabbatsberg och springer in på akutmottagningen."

Den pensionerade DN-journalisten Sven Anér trodde att Lisbeth bytte från ambulansen till polisbilen på vägen till Sabbatsberg. För att byta från en kappa utan kulhål till en kappa med kulhål. Lisbeth var inte skadad. Såret på ryggen fanns inte. Lisbeth låtsades vara skadad. Anér borde ha skrivit barnböcker. Fantasin var enorm. Rätt bildtext var: "Mårten Palme och hans flickvän Ingrid kommer till Sabbatsbergs sjukhus i en polisbil och möts av Lisbeth Palme som får låna en kappa."

Bildtexten i GP var fel (det händer ibland). Lisbeth åkte från mordplatsen till Sabbatsberg i samma ambulans som hennes man. Ambulans A951 från Sollentuna råkade köra förbi mordplatsen och tog hand om Olof Palme. Skotten kom 23.21. Den första polisbilen kom till mordplatsen 23.25. A951 kom en halv minut senare. Klockan närmade sig 23.29 när A951 lämnade mordplatsen och körde till Sabbatsberg. Med blåljus och sirén. Ambulansförare i A951 var den 29-årige hallänningen Peter Andersson (han bytte namn till Nordström). Lisbeth satt bredvid. Sjukvårdare i A951 var Christer Eriksson.

Ambulans A912 från Sabbatsberg larmades till mordplatsen 23.24 (när växeltelefonisten Ann-Louise Paulsson hos Järfälla taxi ringde 90000). Ambulansförare i A912 var den 25-åriga norrländskan Maria Degerman (hon bytte namn till Larsson). Maria var en ny och oerfaren polis som jobbade i Norrmalms vaktdistrikt. Hon jobbade extra som ambulansförare. Sjukvårdare i A912 var Kenneth Lavrell (numera Sveriges mest erfarne ambulanssjukvårdare) och praktikanten Eva Lantz. A912 kom till mordplatsen 23.27 (när båren lastades i A951). Kenneth hoppade in i patientutrymmet i A951 för att hjälpa till. Ambulans A912 följde efter A951 till Sabbatsberg. Utan blåljus och sirén (A912 körde långsammare).

Unik intervju med föraren i A912 Maria Degerman (norrländsk lokalradio 2011)

Otto Ekevis intervju med föraren i A951 Peter Andersson (2023)

Förhören med personalen i A912

Förhören med personalen i A951

Jämför dessa fyra foton:

Foto 1 ("Lisbeth-bilden")

Foto 2 (kommissarie Åke Rimborn vid akutmottagningen på Sabbatsbergs sjukhus någon gång efter 23.30)

Foto 3 (Ingrid vid invigningen av Olof Palmes gata den 23 april 1986)

Foto 4 (Lisbeth och Mårten Palme går in på Sabbatsbergs sjukhus)

Kvinnan i Ingrids kapuschongkappa på foto 1 är på väg till Lars Berntsson (polisbilens förare). Lisbeth hade skäl att tala med Berntsson (hans kollega Stig Rysén vaktade familjen Palmes port på Västerlånggatan 31 i Gamla Stan). Ingrid hade inga skäl att tala med Berntsson. Lisbeth kom ut genom dörren till höger på foto 2 (den dörren syns inte på foto 1). Hon gick fram till polisbilens högra bakdörr. Lisbeth tog emot Ingrids kapuschongkappa av kvinnan i bilens baksäte. Därför står dörren på vid gavel (trots att ingen har stigit ur baksätet ännu).

Kvinnan i polisbilens baksäte bär Ingrids pälskappa (samma pälskappa som på foto 3). Kvinnan i baksätet är Ingrid. Hennes hand sträcker sig mot höger bakdörr. Hon är på väg att stiga ur baksätet. Personen till höger i framsätet är Mårten (vars stora ljusa halsduk även syns på foto 4). Lisbeths mockakappa hade kulhål och beslagtogs av polisen på Sabbatsberg. Lisbeth behövde låna en kappa. Hon lånade Ingrids kapuschongkappa (som Ingrid tog med sig). På fotot från hemfärden har Lisbeth fått en annan kappa. Lisbeths frisyr liknade Ingrids frisyr bakifrån. Lisbeths stövlar liknade Ingrids.

Jag har inga bättre exemplar av foto 3 och foto 4. Du kan säkert ordna bättre exemplar. Foto 3 fanns i Aftonbladet den 24 april 1986 (Olof Palmes gata invigdes den 23 april). Foto 4 togs av Stig Almqvist från Aftonbladet. Almqvist tog flera intressanta foton på Sabbatsberg.

PS. Att kommissarie Lars Christianssons bil (radiobil 1210) var en SAAB syns klart och tydligt (med nummer och allt) på Vojta Kleckas foto på sidan 412 i bröderna Poutiainens bok "Inuti labyrinten", där Christiansson talar med polisinspektör Kjell Östling på mordplatsen.

Almqvist förnekade å det grövsta till att det är hans foto, det på 3 personer som går in genom dörren, när jag frågade honom om det.

Mårten är den mörkklädde av männen, vem mannen i ljusa kragen är vet jag inte. Kanske Joakim, men, foton på Joakim några dagar efter mordet visar på längre hår än mannen i ljusa kragen.

Jag har för mig att Joakim tog taxi dit, det finns ett foto, UKs, på en mörkhårig kvinna med barnvagn som som också är på väg in på akuten, vilken jag tror är Ann-Sofie Östling. Vet inte vem annars det skulle vara.
Citera
2024-12-29, 20:47
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Ville skriva direkt efter en genomläsning – inte minst för att tacka för svaret! Det är ett utförligt, resonerande och rimligt svar, som jag gärna vill spinna vidare på. Som sagt håller jag många av de här frågorna för "öppna" och tycker det vore bra om man kunde komma vidare med åtminstone några av dem. Ditt svar ger en bra översiktsbild av vad du har funnit och vart det har fört dig. Det är utmärkt, för då har vi en klar utgångspunkt.

Du talar återigen om att "Lisbeth" är Ingrid Klering, men förstår inte riktigt varför du upprepar det till mig när jag aldrig påstått annat. Jag har aldrig trott att det är Lisbeth Palme på "Lisbeth-bilden". Så den saken kan vi lägga åt sidan då vi hela tiden varit eniga om den.

När det gäller de andra tre männen i bilen så tycker jag kanske inte att det är helt glasklart att det är Mårten som är på väg ut genom högra bakdörren. Man ser ju bara ärmen och den verkar ha muddar, och den mörkklädda killen på väg in på akuten ser man bara bakifrån. Jackan som Mårten har på sig i Gamla Stan verkar ha någon slags tryckknappar längst nere på ärmen men inga synliga muddar.

Nu har jag inte allt om klädesplaggen dokumenterat, men i huvudet har jag att Mårten vid biobesöket hade på sig någon slags brun läderjacka, typ "flygarjacka" eller något i den stilen. Då tänker jag att det lika gärna kan vara den jackan han har på sig i bilen vid Sabb. Jag tycker också att killen i den jackan ser yngre ut än den mörkklädda killen, och att han därför passar bättre åldersmässigt.

Men som jag antydde kan det ju rentav vara så, att ingen av killarna är Mårten och att Mårten inte ens finns med i bilen på "Lisbeth-bilden". Det skulle i alla fall förklara varför killarna inte har lika bråttom in som Ingrid.

Det största frågetecknet jag har handlar om att du utgår från att Mårtens story – om hur de tog taxi till Gamla Stan och sedan fick skjuts till Sabbatsberg – stämmer med verkligheten. Det är i den delen som jag hyser ganska rejäla tvivel. Visserligen tror jag det är riktigt att Berntsson skjutsade Mårten till sjukhuset, men däremot tvivlar jag starkt på att Mårten åkt taxi till Gamla Stan som han påstår.

Jag tycker man får titta på alternativa möjligheter, till exempel att polisen varit och hämtat Mårten & Ingrid vid hennes bostad. Då kan Ingrid ha fått skjuts till Sabbatsberg separat, medan man körde Mårten ner till Gamla Stan. För om det är kvalhemliga papper som Mårten ska hämta är det kanske inte så lämpligt att ha med flickvännen dit. I så fall kan Ingrid alltså ha kommit i en annan bil, medan Mårten kom senare med Berntsson.

En annan möjlighet är att de fått skjuts till Sabb tillsammans men att Mårten fått lov att åka vidare ner till Gamla Stan efter att de "släppt av" Ingrid på Sabb. Då blir det en "mellanlandning" där för Mårtens del, och han är på Sabb i två vändor.

Jag nämner de här möjligheterna mest bara som alternativa hypoteser till Mårtens egen story om hur de tog taxi till Gamla Stan – "av misstag" till råga på allt... vem tror egentligen på det? – och sedan fick skjuts till Sabb. Den här storyn menar jag att han lägger ut för att förklara bort att han varit i Gamla Stan ifall det skulle läcka ut att han varit där.

Någonting i den stilen tänker jag, men förloppet har inte tagit fast form ännu. Fördelen med de här varianterna är att man då kan förklara de förvånansvärt tidiga bilderna vid Sabb utan att för den skull göra avkall på den andra biten, om att Berntsson skjutsar till Sabb.

Har Berntsson eller någon annan egentligen uttalat sig om det här? Har någon från "officiellt" håll överhuvudtaget bekräftat att Klering var med i Gamla Stan? Hon säger ju inte själv att hon varit med dit, utan biten om Gamla Stan har hon hoppat över i förhören. Eller kanske är den bortredigerad då? Janken Myrdal har väl sagt att Mårten ringde på dörren och skulle ha reservnyckeln till föräldrarnas bostad, men jag kan inte påminna mig att han sagt något om att Ingrid var med.

Att Mårten varit i Gamla Stan ser jag som klarlagt, men däremot vet jag inte om det är klarlagt att Ingrid ens varit med dit.

Vidare är det heller inte klarlagt att det verkligen är Berntsson som kör bilen på "Lisbeth-bilden", även om det ligger nära till hands att anta det. Men ett antagande är just det, och räcker inte till att påvisa saken. Som min utläggning här visar ligger det för mycket osäkerhetsfaktorer emellan.

Om man kunde påvisa att Ingrid var med i Gamla Stan så stärker det hypotesen att de åkte direkt dit utan mellanlandning vid Sabb. Men ändå bevisar det inte saken, för hon kan ju ha följt med även efter en sådan mellanlandning. Så bevisningen kring det här blir lite besvärlig, och då är det bra att försöka se efter vad som finns och sedan lägga pussel så gott det går.

Om polisbilen LTS597 som står parkerad "innerst" (närmast byggnaden) vid Sabb så är du mer kategoriskt avvisande än jag till att det skulle kunna vara Rimborn som står bakom bilen på bilden.

http://www.itdemokrati.nu/sabb61/redsabb5.png

Precis som du kände jag att den här killen är minst en decimeter kortare än den två meter långe Rimborn, och att han heller inte liknar Rimborn i ansiktet. Då tycker jag att det är rimligare att utgå från att det är den andra Volvon som står parkerad bredvid till vänster (LUL874) som är Rimborns bil.

Vilka de här två polismännen är som står vid LTS597 har jag ingen aning om. Man tycker att det borde gå att luska fram, men det här är något som jag inte pysslat med och har därför inte så bra koll ännu.

I ditt andra svar till Lebel nämnde du något som jag tyckte var intressant, nämligen att du talat med Rimborn 2018. Om du har gjort någon slags sammanfattning av kontakten så vill jag gärna se den. Om inte sätter jag den på "önskelistan" här i tråden.

Jag tycker den här diskussionen känns konstruktiv och lovande, och hoppas vi kan pressa vidare och vaska fram lite nya resultat. Det finns flera positiva saker i ditt svar som jag tycker det finns utsikter för att enas om. Dessutom finns det några saker som vi tittar på från olika synvinklar, och då kan man ju tänka komplementärt om det i den mån det låter sig göras, tänker jag. Än en gång tack!
Jag pratade med både Rysén och Berntsson 2018, och ingen förnekade att det är 3120 på fotot.

Rysén sade att han var stationsbefäl på söders station och hörde händelseförloppet på radion. Han kontaktar då Dalsgaard som varit på mordplatsen och undrar om någon ska bevaka Palmes bostad. Det tycker Dalsgaard också och ger uppdraget till Rysén som tar med Berntsson som just då var inne på stationen. När de kommer till bostaden är det personer där och efter lite diskussion bestäms att Berndtsson ska köra dem till Sabbatsberg.

Senare begärs en patrull till bostaden för att hämta telefonnummer till Mathias.
Citera
2024-12-29, 20:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Gör gärna det.

Foto 1 ("Lisbeth-bilden")

Foto 2 (kommissarie Åke Rimborn vid akutmottagningen på Sabbatsbergs sjukhus någon gång efter 23.30)

Foto 3 (Ingrid vid invigningen av Olof Palmes gata den 23 april 1986)

Foto 4 (Lisbeth och Mårten Palme går in på Sabbatsberg)

Granska foto 1.

Om kvinnan i Ingrids kapuschongkappa är Ingrid och inte Lisbeth frågar man sig

- varför den andra kvinnan (som stiger ur polisbilens baksäte) har Ingrids pälskappa (enligt foto 3)

- varför kvinnan i Ingrids kapuschongkappa ville tala med polisbilens förare Lars Berntsson (Lisbeth hade skäl att tala med Berntsson)

Kvinnan i Ingrids kapuschongkappa är Lisbeth (som lånade kappan av Ingrid). Kvinnan i Ingrids pälskappa (som stiger ur polisbilens baksäte) är Ingrid. Lisbeths frisyr liknade Ingrids frisyr bakifrån.

Ingen annan kvinna än Ingrid åkte från Gamla Stan till Sabbatsberg i radiobil 3120. Bilens enda passagerare var Mårten och Ingrid.

Lisbeths stövlar liknade Ingrids. Kanske för att hon lånade Ingrids. Statssekreterare Ulf Dahlsten berättade (i TV-dokumentären "Palme, träsket och mordrättegångarna" 2018) att Lisbeths mockakappa och stövlar var nedblodade när hon kom till Sabbatsberg. Mockakappans framsida fotograferades inte (inget foto av framsidan fanns i FUP:en 1989). Även baksidan hade blodfläckar. Stövlarna var så nedblodade att "det kippade blod om hennes fötter". Någon berättade detta för Dahlsten. Själv kom han till Sabbatsberg vid två-tiden på natten. Då var Lisbeths mockakappa beslagtagen av polisen. Att Lisbeth hade skäl att byta kappa och stövlar är uppenbart.

Radiobil 1210 (kommissarie Lars Christiansson och hans förare Hans-Erik Rehnstam) är polisbilen på foto 2 (ADO294). Mannen till höger i framsätet har samma hår som Christiansson (se fotot på sidan 412 i bröderna Poutianens bok "Inuti labyrinten").

Kommissarie Lars Christiansson (1941 - 1993) var piketgruppernas befäl under mordnatten. Kommissarie Åke Rimborn (1953 - 2020) arbetade i Skärholmens vaktdistrikt. Rimborn var på besök i polisens sambandscentral på Kungsholmen. Kommissarie Gösta Söderström (1925 - 2008) i radiobil 2520 (som kom först till brottsplatsen) meddelade att brottsoffret var statsministern. Rimborn och hans förare Thomas Torstensson körde till Sabbatsberg i radiobil 5520 (som registrerades på polisens IM-lista 23.35).

Radiobil 1210 körde Dag Hammarskjölds väg västerut. Mellan amerikanska ambassaden och Berwaldhallen hördes larmet i polisradion (23.25). Efter en sväng runt Johannes kyrka körde de till brottsplatsen. Där blev de fotograferade. Först av Ulf Karlsson. Sedan av Vojta Klecka. Kommissarie Söderström hade lämnat brottsplatsen när Klecka tog sina foton (se sidan 413 i bröderna Poutianens bok). Radiobil 1210 registrerades på polisens IM-lista 23.37 (när Christiansson kontaktade polisens sambandscentral och meddelade att de körde till Sabbatsberg). Christiansson och Rehnstam kom till Sabbatsberg tidigast 23.40. Minst fem minuter efter Rimborn och Torstensson i radiobil 5520.

Ambulans A951 (med Olof och Lisbeth Palme) kom till Sabbatsberg 23.31. Radiobil 5520 (med Rimborn och Torstensson) kom samtidigt. Om man läser juristkommissionens förhör (Rimborn förhördes den 14 juli 1986). Rimborn "kom strax efter ambulansen, båren hade just lastats av". Sören Morbergs förhör med Rimborn och Christiansson ger mer information (bröderna Poutiainen hade inte tillgång till Morbergs förhör). Olof Palme var i akutrummet när Rimborn kom. Radiobil 5520 kom till Sabbatsberg några minuter efter A951. Rimligen 23.35 (när radiobil 5520 registrerades på IM-listan). Enligt Rimborn var inga andra poliser där när han och Torstensson kom till Sabbatsberg.

Foto 2 togs när Christiansson och Rehnstam lämnade Sabbatsberg (vid halv ett-tiden) "och då har tf kommissarie Rimborn chefskapet" (därför stod Rimborn vid Christianssons bil).

Christiansson och Rimborn har gått bort. Deras förare lever.

Foto 2 togs vid halv ett-tiden, inte halv tolv.

Det runda föremålet ovanför Rimborns huvud (på foto 2) är ingen klocka. Att "visarna" inte är visare syns på andra foton.

Det är inte Christianssons bil. Det är en annan saab
Citera
2024-12-29, 21:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, väntade bara på att vår diskussion skulle hamna här.

Jag har varit lugn och tydlig med vad jag tror och varför.
Och jag ser trots dina långa inlägg att du inte att du besvarar särskilt mycket utan mer angriper mig och mina teorier.

Ex.
Du bygger ju upp ditt resonemang på en analog klocka. (suddig bild och om det nu ens är en klocka.)
Jag har sagt/skrivit att jag inte tror på den tiden av olika orsaker. (Och även att, då bilden är så suddig och tycker att en klocka på en vägg borde vara större, så betvivlar att det skulle vara en klocka.)
Jag har inga problem att ändra på mig om det framkommer mer som visar på att tiden faktiskt är 23:29, men jag ser inte det just nu.

Jag kan så klart utöka mina argument mot att bilden är tagen så tidig.
Olof Palme har inte ens anlänt till Sabb
Flera polisbilar på plats
Inget stöd i IM-listor
Inget stöd avseende journalister och fotografer på plats vid Sabb så tidigt
Gällande uppgifterna från Rimborn via PeoFallmo, så betvivlar jag inte att det verkligen var Rimborn. (Men som jag skrev så kan Rimborn självfallet minnas fel).

Mot detta/för 23:29
en analog klocka på en vägg som ska visa 23:29
...

Tunnsått eller ej, men det är den här nedre listan som behöver fyllas på för att åtminstone min vågskål ska tippa över.

-----------------------------------------------

Och gällande detta med att Mårten och Ingrid skulle anlänt var för sig så påstod jag inte att du dragit den slutsatsen utan menade ju självfallet som du skrivit, som "en alternativ teori som förklarar de tidiga tiderna".
Jag undrar ju då hur du kommit fram till det och om jag missat något som pekar åt det hållet. Det är väl inget konstigt att fråga, utan rätt självklart?

-----------------------------------------------

Ja, tycker också vi "bordlägger" här.

Det är ju inte ens en klocka som sitter på väggen där.
Citera
2024-12-29, 22:16
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Min fetning.

Glantz med sällskap skulle till dansrestaurangen Albatross, där kom man inte in med den klädseln. Där var det kavajtvång och jeans var tabu. Dessutom var Stefan inte mörkhårig, utan mellanblond.
Stefan Glantz bodde på Trevebovägen 36 i Åkersberga. Göran Israelsson bodde på Trevebovägen 26 i Åkersberga. Dom var kompisar och visste mycket väl hur dom såg ut, dom var inte blinda. Så vid ett polisförhör 2 år efter mordet, så skulle definitivt Göran Israelsson i sin berättelse benämna killen med blod i ansiktet som Stefan om det varit hans kompis, Stefan Glantz. Om han däremot inte visste vem det var, så är det naturliga att benämna honom som "killen". Dessutom så sa ju Glatz i sitt förhör att han ingenting sett eller hört som kan gagna utredningen. Den här killen som Israelsson vittnar om, pekade vänter om baracken och berättade att GM sprang ditåt. Så det kan ju definitivt inte ha varit Glantz som sa det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Min fetning.

Vid tidpunkten för mordet så bor Stefan och Göran på samma gata och har gjort det i åtta års tid. De bor på gatunummer 26 respektive 36 på en gata i ett radhusområde. Det vill säga de bor nära varandra. De är jämnåriga och känner naturligtvis till varandra och umgås troligen en del.

Men egentligen spelar det inte någon stor roll hur väl de kände varandra då Stefan omöjligt kan ha varit på två ställen samtidigt. Såvida du inte hävdar att Stefan hoppade ut ur taxin (utan att Göran märkte det) när de stod och väntade på grönt ljus.

Visst kan Stefan med hjälp ha lagt OP i framstupa sidoläge men det är då inte första gången han läggs i framstupa sidoläge.

Förhör med Göran Israelsson 88-02-03 (E9979):

"Göran kan inte beskriva de personer som stod runt personen som låg på trottoaren men det var samma personer som stod kvar när de kom fram.
Han kan bara säga att det var en dam och en kille. Killen hade tydligen gjort upplivningsförsök för han var alldeles blodig runt munnen.
När han kom fram till platsen kom det ytterligare två tjejer som också hjälpte till med upplivningsförsök av den skadade mannen.
Killen som var blodig i ansiktet talade om att det sprungit en person från platsen."

Killen som är blodig om mun kan omöjligt vara Stefan G (SG) som ju inte kan vara på mordplatsen och sitta i bilen tillsammans med Göran samtidigt. Dessutom så säger SG att han inte såg någon springa från platsen.

Förhör med Anna H visar ännu tydligare att det finns en yngling först framme hos OP vars identitet polisen hjälpt till med att dölja.

Förhör och en tidningsartikel med Anna H

Det allra första förhöret 860301 kl 00.15 (E-19):

"När hon kom fram till mannen som ligger på gångbanan såg hon att han blödde ur munnen och näsan. En kvinna stod bredvid mannen och en man - Y satt nedhukad vid den skadades huvud."

Länstidningen Södertälje 860302:

"Vi var på väg till Centralen där min bror skulle hämta mig, när jag såg en man på gatan. En kvinna och en ung man hukade sig ner över honom, och jag förstod att det hänt något alldeles nyligen. När vi svängde runt såg jag att en man sprang iväg på en sidogata."

Det 2:a förhöret 86 03 03 (E19-A):

"I samband med att Anna steg ur bilen såg hon också en kvinna som stod intill den liggande mannen.
Vidare fanns där också en yngling som uppehöll sig vid mannens huvud. De båda iakttagna höll på att "joxa" med den liggande mannen. Ynglingen vid den liggande mannens huvud var iklädd en mellanblå midjejacka, typ dunjacka och jeans. Han hade smalt ansikte och var mörkhårig."

I ovanstående 3 tillfällen 1,2 och 3:e mars beskriver Anna tydligt att en yngling och en kvinna är framme hos OP klart före henne själv. Hon beskriver också i förhören att hon ifrån framstupa sidoläge lägger honom på rygg.

Kan det vara Stefan G hon ser?
Nej sannolikt inte:

-Anna är 17 år och Stefan 22 och ska fylla 23 om några månader. Att hon skulle kalla Stefan för en yngling är inte troligt.

Lebel. Är denna "yngling" och "kille" i själva verket Stefan Glantz och därmed kan vi också glömma bort allt detta med denna ynglings historier en gång för alla ? Det finns tyvärr stora problem med att kunna göra detta som jag ser det.

Om vi bara nämner 3 stycken "besvärligheter" så är det följande:

* Anna Hage sade att denne yngling som hon kallade denne person sade hon hade mörkt hår. Detta
stämmer ju dåligt med Stefan Glantz hårfärg som mellanblond. Stefan G stryks ju redan här.

* Anna Hage som själv var 17 år gammal kallar då denna man hon ser för en "yngling". Ja, jag har
fantastiskt svårt att tro att hon skulle kalla Stefan Glantz som i juli skulle fylla 23 år för en "yngling"
då han själv bara var 17 år... Det blir mycket knepigt även om han skulle sett yngre ut. Nej, det
övertygar inte Lebel.

* Det tredje är ju detta varför Göran Israelsson som uppenbart kände Stefan G väl då de bodde väldigt
nära varandra ute i Åkersberga. Dessa var ute tillsammans och hade ätit samt skulle även ut
och dansa senare, var ju kompisar. Det blir då mycket konstigt med bakgrund av detta att Göran
skulle benämna Stefan G med blod i runt munnen endast som "killen". Detta är helt absurt att tänka
sig och definitivt inte troligt. Nej.
Senast redigerad av IB03 2024-12-29 kl. 22:30.
Citera
2024-12-29, 22:18
Medlem
Ang. Lisbeth-bilden: var den refuserad redan i Göteborgsposten den 2 mars?
Citera
2024-12-29, 22:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Som jag förstått är det Lars Christiansson som står mellan bilarna på bild 61

Gott, Peo!
Här kan vi kanske jämföra bilden från Klecka på Christiansson på Sveavägen? (Har inte gjort de än)

Men tack för att du kliver in!

Har ju refererat till din konversation med Rimborn här som jag har skärmklipp ifrån(Messenger) och inte betvivlar en sekund på. (Utöver om han minns rätt, såklart)
Du har gjort fantastiska insatser i att komma i kontakt med "de som var där"!
Undrade tidigare om du var i kontakt med Berntsson? Var det inte så?
Rysén vill jag minnas att han inte ville prata alls?
Citera
2024-12-29, 22:51
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Almqvist förnekade å det grövsta till att det är hans foto, det på 3 personer som går in genom dörren, när jag frågade honom om det.

Mårten är den mörkklädde av männen, vem mannen i ljusa kragen är vet jag inte. Kanske Joakim, men, foton på Joakim några dagar efter mordet visar på längre hår än mannen i ljusa kragen.

Jag har för mig att Joakim tog taxi dit, det finns ett foto, UKs, på en mörkhårig kvinna med barnvagn som som också är på väg in på akuten, vilken jag tror är Ann-Sofie Östling. Vet inte vem annars det skulle vara.

Det var värst. Sven Anér skrev att Aftonbladets fotograf Stig Almqvist tog fotona vid dörren till akutmottagningen:

https://runeberg.org/palmenytt/2000/0138.html

Jag såg kvinnan med barnvagnen. Du har rätt. Hon liknar faktiskt Anne-Sofie.

Att Joakim (som åkte från Lövångersgatan i Vällingby) kom till Sabbatsberg i samma minut som Mårten och Ingrid (som åkte taxi till Gamla Stan och polisbil till Sabbatsberg) verkar osannolikt, men inte omöjligt. För mig verkar det mer rimligt att Mårten är mannen till vänster vid dörren (mannen med den stora ljusa halsduken som sitter till höger i framsätet på "Lisbeth-bilden") och att Joakim är mannen till höger vid dörren (mannen i den mörka "skidoverallen"). Kvinnan i Ingrids mörka pälskappa (som är på väg att stiga ur baksätet på "Lisbeth-bilden") verkar ha undkommit fotoblixtarna.

Om fotona vid dörren till akutmottagningen inte är Almqvists (som Anér påstod), vem tog fotona?

Som sagt: För att klarlägga saken ytterligare måste alla foton fram. Alla foton som Ulf Karlsson och Stig Almqvist (och andra fotografer) tog på Sabbatsberg. Med högsta kvalitet. Även fotot av Ingrid i den mörka pälskappan i Aftonbladet den 24 april 1986 (från invigningen av Olof Palmes gata dagen innan). Att Ingrid har en mörk pälskappa med exakt samma ärmar som kvinnan i baksätet på "Lisbeth-bilden" syns tydligt på fotot (tydligare än på mitt foto av mikrofilmen).

"Lisbeth-bilden" bidrar till mytbildning. Därför bör fotot förklaras.
Citera
2024-12-29, 23:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efterforskaren
Ang. Lisbeth-bilden: var den refuserad redan i Göteborgsposten den 2 mars?

Refuserad var den ju inte eftersom den publicerades där. Likväl som i LT(Södertälje)
https://i.imgur.com/tV2htkG.jpeg
(Och, om än inte bild, även samma uppgift i norsk media. D.v.s. att Lisbeth klivit ut ur en polisbil vid Sabbatsbergs sjukhus.)

Frågan, som flera träter om är om det verkligen var, som bildtexterna gör gällande att det var Lisbeth som klev ut ur polisbilen?

Kolla några inlägg högre upp, så får du mer information och bilder.
Citera
2024-12-29, 23:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det var värst. Sven Anér skrev att Aftonbladets fotograf Stig Almqvist tog fotona vid dörren till akutmottagningen:

https://runeberg.org/palmenytt/2000/0138.html

Jag såg kvinnan med barnvagnen. Du har rätt. Hon liknar faktiskt Anne-Sofie.

Att Joakim (som åkte från Lövångersgatan i Vällingby) kom till Sabbatsberg i samma minut som Mårten och Ingrid (som åkte taxi till Gamla Stan och polisbil till Sabbatsberg) verkar osannolikt, men inte omöjligt. För mig verkar det mer rimligt att Mårten är mannen till vänster vid dörren (mannen med den stora ljusa halsduken som sitter till höger i framsätet på "Lisbeth-bilden") och att Joakim är mannen till höger vid dörren (mannen i den mörka "skidoverallen"). Kvinnan i Ingrids mörka pälskappa (som är på väg att stiga ur baksätet på "Lisbeth-bilden") verkar ha undkommit fotoblixtarna.

Om fotona vid dörren till akutmottagningen inte är Almqvists (som Anér påstod), vem tog fotona?

Som sagt: För att klarlägga saken ytterligare måste alla foton fram. Alla foton som Ulf Karlsson och Stig Almqvist (och andra fotografer) tog på Sabbatsberg. Med högsta kvalitet. Även fotot av Ingrid i den mörka pälskappan i Aftonbladet den 24 april 1986 (från invigningen av Olof Palmes gata dagen innan). Att Ingrid har en mörk pälskappa med exakt samma ärmar som kvinnan i baksätet på "Lisbeth-bilden" syns tydligt på fotot (tydligare än på mitt foto av mikrofilmen).

"Lisbeth-bilden" bidrar till mytbildning. Därför bör fotot förklaras.

Har ingen direkt lust att diskutera vidare, men bilden på Ingrid med det du påstår är pälskappa (i slutet av april) tycker jag ändå är mer olikt än Mårtens overall och den bild vi har av Mårten på Västerlånggatan 4 dagar efter mordet.
Jag uppskattar och stämmer in i att ifrågasätta, men här är det väl inte så troligt som det först nämnda?

Och gällande fotot:
http://www.itdemokrati.nu/sabb61/Sabb2.png

Har det inte fått en enkel förklaring?
Tiden för bilden är inte alls det som Anér fick från Ulf Karlsson?
Resten är som materialet ger? Från Mårten, Ingrid, Berntsson o.s.v.

Jag undrar genuint! Vad talar emot detta?
En påstådd analog klocka eller ventilation som Matte hittat, gör det ju inte. (Om jag tillåts raljera ?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in