2024-12-30, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag tänker att du bör läsa vad SE själv säger om LJ, genom alla förhör.

Sett rent objektivt borde det ändå ses som självupplevt?(Det är såklart även det SE som GM vill ge sken av)
Säker först, möjligen, sen osäker på om han sett rätt o.s.v.

Men vilken gärningsman har tid för denna typ av detaljer? (Förklaringar finns såklart)
Kan det inte vara ett vittne som ger samma bild här? Sticker något verkligen ut som gör att vi ska misstänka SE mer här?

3 saker...

1 Relativt låg chans att Engström befinner sig så tidigt på brottsplatsen( något vittne nämner inte honom trots få på brottsplatsen så tidigt )

2 Jag tror att det är svårt att se LJ tydligt

3 Samtalet med LP är inget jag kan läsa av i materialet eller beteendet på LP under denna period som berhärskad...

Jag misstänker att han inte är på brottsplatsen på dessa punkter..

Livräddningsförsöken ligger under samma punkter..

Men alla får göra sina egna bedömningar
Citera
2024-12-30, 00:31
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det där låter som egna spekulationer från din sida? Allt tyder på att efterspelsvittnet SE kunde se LJ från mordplatsen.

Varför skulle den hypotetiska GM-SE veta att LJ vände sig mot mordplatsen? LJ vände sig inte om innan den verkliga GM lämnat trappkrönet. Menar du att GM-SE bara gissade att LJ vände sig mot mordplatsen?

Den verkliga GM såg aldrig LJ igen, så att gissa att LJ inte pinnade iväg till mordplatsen är en avancerad gissning som blir direkt ologisk i sammanhanget.

Att efterspelsvittnet SE inte såg LJ komma fram till mordplatsen är underförstått i hans historia, vilket tyder på att SE befann sig på mordplatsen långt efter att GM försvunnit därifrån.

Att Engström befunnit sig på mordplatsen långt efter skotten fallit är det inget tvivel om men innan det har han varit in till Skandiahuset igen det har ju väktare vittnat om . Väktaren möttes av en mycket stressad och uppspelt Engström. Engström berättade för väktaren att Olof Palme blivit skjuten. Hur kunde Engström veta att det var Olof Palme som blivit skjuten innan han begav sig till brottsplatsen?
Citera
2024-12-30, 00:32
Medlem
Citat:
Det där låter som egna spekulationer från din sida? Allt tyder på att efterspelsvittnet SE kunde se LJ från mordplatsen.

Varför skulle den hypotetiska GM-SE veta att LJ vände sig mot mordplatsen? LJ vände sig inte om innan den verkliga GM lämnat trappkrönet. Menar du att GM-SE bara gissade att LJ vände sig mot mordplatsen?

Den verkliga GM såg aldrig LJ igen, så att gissa att LJ inte pinnade iväg till mordplatsen är en avancerad gissning som blir direkt ologisk i sammanhanget.

Att efterspelsvittnet SE inte såg LJ komma fram till mordplatsen är underförstått i hans historia, vilket tyder på att SE befann sig på mordplatsen långt efter att GM försvunnit därifrån.

Dock vet vi ur materialet att LJ åtminstone säger att GM vänder sig om...

Han tittar också mot brottsplatsen och Engström påstår att LJ och Engström har ögonkontakt under en lång tid...

Men påstår LJ detta ?
Citera
2024-12-30, 00:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
På det avståndet och att prata om det i relation till siluett så är ålderbestämma en detalj som kräver att man ser tydligare än siluett...

Du verkar inte läst SEs förhör hur han bedömer ålder. Ibland är det bättre att läsa innantill än att hålla på och gissa.
Citera
2024-12-30, 00:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Att Engström befunnit sig på mordplatsen långt efter skotten fallit är det inget tvivel om men innan det har han varit in till Skandiahuset igen det har ju väktare vittnat om . Väktaren möttes av en mycket stressad och uppspelt Engström. Engström berättade för väktaren att Olof Palme blivit skjuten. Hur kunde Engström veta att det var Olof Palme som blivit skjuten innan han begav sig till brottsplatsen?

Hur menar du att det framkommer att SE visste "att det var Olof Palme som blivit skjuten innan han begav sig till brottsplatsen"?

Jag hittar inga uppgifter om detta.
Citera
2024-12-30, 00:43
Medlem
Citat:
Du verkar inte läst SEs förhör hur han bedömer ålder. Ibland är det bättre att läsa innantill än att hålla på och gissa.

Spelar ingen roll...

Jag jämförde med en siluett...
Citera
2024-12-30, 00:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Dock vet vi ur materialet att LJ åtminstone säger att GM vänder sig om...

Han tittar också mot brottsplatsen och Engström påstår att LJ och Engström har ögonkontakt under en lång tid...

Men påstår LJ detta ?

Jag förstår inte hur du får ihop att den verkliga mördaren kunde se att LJ vände sig mot mordplatsen efter att han lämnat trappkrönet.

Efterspelsvittnet SE på mordplatsen såg LJ i gränden och ser honom inte strax efteråt på mordplatsen. Hur visste SE som påhittad mördare att LJ inte gick fram till mordplatsen?

Är det "gissningshypotesen" som gäller även här?
Citera
2024-12-30, 00:46
Medlem
Citat:
Jag förstår inte hur du får ihop att den verkliga mördaren kunde se att LJ vände sig mot mordplatsen efter att han lämnat trappkrönet.

Efterspelsvittnet SE på mordplatsen såg LJ i gränden och ser honom inte strax efteråt på mordplatsen. Hur visste SE som påhittad mördare att LJ inte gick fram till mordplatsen?

Är det "gissningshypotesen" som gäller även här?

Det behöver han inte veta...

Vad menar du ?
Citera
2024-12-30, 00:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Spelar ingen roll...

Jag jämförde med en siluett...

Du får bemöda dig att uttrycka dig tydligt då vi andra i tråden ofta bara är normalintelligenta, annars blir det du skriver obegripligt för oss.
Citera
2024-12-30, 00:47
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Hur menar du att det framkommer att SE visste "att det var Olof Palme som blivit skjuten innan han begav sig till brottsplatsen"?

Jag hittar inga uppgifter om detta.

Det sade han ju till väktaren på Skandia när han återvände dit igen efter mordet .

Sedan den lilla väskan . Engström hade en sån väska . Och det har vittnet Yvonne berättar att mannen hon såg komma springandes hade en sån väska.
Citera
2024-12-30, 00:48
Medlem
Citat:
Du får bemöda dig att uttrycka dig tydligt då vi andra i tråden ofta bara är normalintelligenta, annars blir det du skriver obegripligt för oss.

Sry..

Men drygt att hela tiden förklara allt för dig...
Citera
2024-12-30, 00:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det behöver han inte veta...

Vad menar du ?

Hur kan GM-SE påstå att LJ stirrade mot mordplatsen då detta skedde efter att han lämnat trappkrönet?
Hur kan GM-SE påstå att LJ inte gick bort till mordplatsen då LJ aldrig såg röken av GM då han kom upp på DBG?

Hur menar du att detta är möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in