2024-12-29, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Jag tänkte likadant. Plus att själva idén är att konsumera som pensionär: (citat)
"Jag ska kunna resa, gymma, spela golf, resa runt i husbil, äta ute, m.m."

Det finns ju ingen stor poäng med att vänta med att "resa, gymma, spela golf, resa runt i husbil, äta ute" till en viss ålder, jag tror man behöver något mer motiverande som anledning till sparandet.

Exempelvis sparar jag själv av ren rädsla, jag tror att jag kommer bli av med jobbet eller att mitt boende och bohag skulle kunna brinna upp vilken dag som helst. Det skulle säkert ta 1-2 år att få hjälp av ett illvilligt försäkringsbolag. Då är det tryggt att ha pengarna.

Det är ju också en anledning så god som vilken annan att spara. Det är ju inget som säger att man inte kan använda de sparade pengarna till just detta du säger om det nu skulle ske. Det är ju inte så att man skulle resonera "nej du, dessa pengar har jag minsann sparat ihop till pensionen, så de rör jag inte nu när jag förlorat jobbet". Vad jag säger är att sparandet även ger möjligheten till ett rikt pensionsliv sedan.

Men jag tror att den första miljonen är svaret. Har man väl sparat ihop den så kan man börja investera på ett annat sätt och ha det som sidosyssla. Detta skulle i sin tur just kunna ge möjligheten att resa lite mer och göra lite mer även innan pensionen.

Poängen är att sparandet måste ske i vilket fall som helst, vad syftet med det nu än må vara.
Citera
2024-12-29, 23:19
Avslutad
Du är förståndshandikappad.

Du lär dig väl med tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Dina inlägg är obegripliga. Hur mycket menar du att jag måste jobba om jag har 10 mkr på börsen och kan ta ut 400 000 kr om året? För mig räcker det att ligga i soffan.
Citera
2024-12-29, 23:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Du är förståndshandikappad.

Du lär dig väl med tiden.
Okej, du verkar inte ha så bra koll på investeringar märker jag.
Citera
2024-12-29, 23:27
Medlem
Jag lyckades spara min första miljon när jag var 35 år. Började spara på riktigt för 3 år sedan. Har även lyckats betala av mitt CSN lån (som var rätt så lågt då jag jobbade under min studietid).

Räknar med att ligga på 1,2 miljoner vid sommartid.

Har inga andra lån. Bor i hyresrätt med OK hyra (inte låg men inte heller ocker).
Citera
2024-12-29, 23:34
Avstängd
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Jag återkommer här om fem år och ser hur det gått. I övrigt finns det inte så mycket att diskutera om.
Jo, har du ett luder som hjälper dig att betala av lånet?
Citera
2024-12-29, 23:44
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Dina inlägg är obegripliga. Hur mycket menar du att jag måste jobba om jag har 10 mkr på börsen och kan ta ut 400 000 kr om året? För mig räcker det att ligga i soffan.

Låter som ett jävligt tråkigt liv. Sparade du pengar för att ligga på soffan.
Citera
2024-12-30, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Låter som ett jävligt tråkigt liv. Sparade du pengar för att ligga på soffan.

Lär väl vara roligare att ha 400K och KUNNA ligga på soffan om man känner för det än att vara tvungen att jobba fulltid för samma,summa?

Och nej jag vet det att det finns folk som har sin hobby som jobb och älskar varje sekund,men långt fler vantrivs.
Citera
2024-12-30, 02:46
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Lär väl vara roligare att ha 400K och KUNNA ligga på soffan om man känner för det än att vara tvungen att jobba fulltid för samma,summa?

Och nej jag vet det att det finns folk som har sin hobby som jobb och älskar varje sekund,men långt fler vantrivs.

Så det finns inget annat i livet än att ligga på soffan om man inte jobbar.
Man spar pengar för att slippa jobba och sedan ligga på soffan. Det låter som ett jävligt kul liv om man har pengar.
Citera
2024-12-30, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Så det finns inget annat i livet än att ligga på soffan om man inte jobbar.
Man spar pengar för att slippa jobba och sedan ligga på soffan. Det låter som ett jävligt kul liv om man har pengar.

Läs vad jag skriver.
Självklart finns det 100 andra,saker att göra förutom att ligga på soffan.

Men måste man arbeta för sitt uppehälle går väl minst10 timmar om dagen åt till detta,och det blir färre möjligheter att göra vad man nu vill göra när man känner för det,inklusive ligga på soffan
Citera
2024-12-30, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Det går ju inte att generellt säga "skaffa ett mer välbetalt jobb". Det beror ju helt på i vilket lönesegment personen ligger. Ligger man på medelnivån inom branschen eller en bit under så visst, då kan man alltid söka sig runt och få upp lönen. Men för någon som redan tjänar mer än övriga inom samma bransch med samma erfarenhet kommer det vara extremt svårt att motivera att man skulle vara värd ännu högre lön.
Nej men det är fortfarande ett alternativ.
Sen kan man ha sidoinkomster också.
Citera
2024-12-30, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Som det så ofta sägs så är ju första miljonen den svåraste. Men nu har jag bestämt mig - jag ska spara ihop till den första miljonen inom fem år.

Vad tror ni? Kommer jag greja detta? Är det något ni själva redan gör eller har gjort? Skulle det vara intressant med uppdatering över hur det går?

$$$$$

Det svåra ligger nog i att för vanliga dödliga så krävs det tålamod och målmedvetet sparande för att spara ihop en miljon. Om du har det tålamodet kan bara du själv svara på i värsta fall, jag kan dock tänka mig att många har ett önsketänkande angående sin egna karaktär därmed inte ens själva kan svara korrekt på det.
Citera
2024-12-30, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Hela den här trådstarten handlar om andras godkännande, ja.
Oklart vad du menar med ditt inlägg dock.
Så ditt svar är alltså att du är imponerad av att någon sparar 11k i månaden.
Hur mycket sparar du själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in