2024-12-29, 19:46
Medlem
Min brors kusins avatar
Försäkringskassan har ju redan kunnat fråga arbetsgivaren om anställdas frånvaro så dom kan jämföra med t ex VAB.
Citera
2024-12-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den informationen säger inget annat än vilken summa som utbetalats, inte vilka dagar eller vad lönen per dag uppgår till.

Hmm 🤔

Tackar för info.

Isf och mycket riktigt måste arbetsgivaren ändra och vara beredd att specificera även vilka dagar löneutbetalningarna har avsett.

50 år sedan står människan på månen så varför detta ska vara ett problem annat än en rad extra i ”lönerapporteringen” är typ 10minuters jobb!
Citera
2024-12-29, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Mkt välkommet. Jag är rätt trött på att vabbfuskande kollegor påverkar mina möjligheter till ledighet.

Jag tror inte du vet vad förslaget innebär. Det kommer inte leta till att folk är borta mindre från jobbet om du trodde det.
Citera
2024-12-29, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Hmm 🤔

Tackar för info.

Isf och mycket riktigt måste arbetsgivaren ändra och vara beredd att specificera även vilka dagar löneutbetalningarna har avsett.

50 år sedan står människan på månen så varför detta ska vara ett problem annat än en rad extra i ”lönerapporteringen” är typ 10minuters jobb!
Det är möjligt att den informationen kommer att infordras, men med nuvarande uppgifter går det inte att göra några kontroller.

Det är för många avsevärt mer än 10 minuters jobb. Informationen måste först genereras på företaget, sedan på lämpligt sätt överföras för varje anställd till Skatteverket.
Citera
2024-12-29, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Försäkringskassan har ju redan kunnat fråga arbetsgivaren om anställdas frånvaro så dom kan jämföra med t ex VAB.

I form av enstaka stickprov som då fått hanterats manuellt av arbetsgivaren.
Citera
2024-12-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag tror inte du vet vad förslaget innebär. Det kommer inte leta till att folk är borta mindre från jobbet om du trodde det.
Svårt att se, men fenomenet att arbeta och samtidigt inhösta ersättning för VAB bör elimineras.
Citera
2024-12-29, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Svårt att se, men fenomenet att arbeta och samtidigt inhösta ersättning för VAB bör elimineras.

Det är en annan grej. Det användaren jag citerar tror kommer att hända är att hans kollegor som vabbar för mycket, dvs är borta från jobbet, ska kunna hindras från att göra detta iochmed de nya reglerna. Det är helt fel.
Citera
2024-12-29, 20:02
Medlem
korrupta ukraina kan få tiotals miljarder utan förbehåll , men svenskar ska jagas på varje öre dom fuskar fram. helt normalt ju
Citera
2024-12-29, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
korrupta ukraina kan få tiotals miljarder utan förbehåll , men svenskar ska jagas på varje öre dom fuskar fram. helt normalt ju
Jättebra jämförelse.
Citera
2024-12-29, 20:08
Medlem
Bra tråd. De flesta som skriver här har inte läst vad förslaget innebär, utan tror att det handlar om att folk VAB-anmäler sig för att slippa jobba när de är sjuka eller bara vill vara lediga och att det är det som ska styras upp. Det handlar ju om att kontrollera att folk inte jobbar när de vabbar.
Citera
2024-12-29, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LePaunex
Jättebra jämförelse.

inte alls, men svenska skattepengar bör gå främst till svenskarna o ingen annan. därför är det sjukt att man jagar svenskar medan politiker i Ukraina köper feta bilar och hus m,ed våra pengar utomlands. om inget annat visar det våra politikers prioriteringar
Citera
2024-12-29, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Du får nog lära dig vad VAB är först innan du kommenterar. Ingen har 70 dagar eller några dagar alls. "Vabbar" gör man när ett barn är sjukt. Det kan vara 0-alla arbetsdagar på ett år.

Man kan bara få ersättning för VAB ett visst antal dagarnar. (Om inte barnet är allvarligt sjukt och/eller vårdas på sjukhus, då är det obegränsat med dagar.)

Du kan såklart vabba mer än dessa dagar men då får du inget från FK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in