Citat:
Ursprungligen postat av
Smokey
Förra och enda gången jag gjort gubbröra var på julafton för några år sen och då stekte jag den och den blev inte alls lika god som den gubbröra jag hade smakat på ett julbord någon vecka tidigare och som gav mig iden att göra egen gubbröra på julafton.
Stekt gubbröra, du driver med oss.
Gör ofta varianter på gubbröra med saker som finns i kylen, man kan göra supergoda röror även med klara sillinläggningar typ löksill, eller såklart med matjesill (min favorit för närvarande). Originalet är väl dock med ansjovis. Ansjoviskryddad sillfilé är underskattad, fungerar perfekt till gubbröra i brist på riktig.
Smör har jag aldrig haft i, det är du nog ensam om. Däremot någon mejerigrej som gräddfil, i värsta fall filmjölk. Majonnäs kan också funka. Fisk som ansjovis, matjessill eller någon klar sillinläggning är ett måste, liksom ägg, hackad gullök och kall kokt potatis (det hade inte du). Dill är inte ett måste, men visst.
Något som är viktigt är att även ha i lite spad, där finns det umami. Lite Kalles kaviar kan gå ner. Och om man är modig, några stänk asiatisk fisksås.
Görs inte a la minute, det är som med smörgåstårta, den ska förädlas flera timmar i kylen.