2024-12-28, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Låter helfestligt, javisst äre så att man kan variera sig ganska friskt.. Har flera skrivna olika gubbröror på en annan hårddisk men råkade ha ett sk "recept iaf" på denna dator iaf, mått å sånt gör man ju som man vill. Just röror, dressingar, vissa såser är det bra iaf att ha lite mått på =

2 matjessillburkar klasssisk abbas
6 ägg
rödlökar
dill + lite gräslök
1 tsk salt rökt kaviar
majonäs
gräddfil
creme bonior gräslök
ev några droppar citron pr portion

peppar + för mer sälta använd spadet

Ät på en macka men..

Kan servera med gott bröd, med
smala potatis skivor på med slantade stekta prinskorvar
och brynt smör

Kan svetta rödlök och purjolök inkl
lite vitlökspulver med en knutta citron

Jag gör gubbröra enligt det äldsta publicerade receptet - lök, ansjovis och ägg, hackat och fräst i brynt smör. Serveras varm.
Citera
2024-12-29, 11:48
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ririton
Jag gör gubbröra enligt det äldsta publicerade receptet - lök, ansjovis och ägg, hackat och fräst i brynt smör. Serveras varm.

Visst inga konstigheter med det. Med ansjovis (original) matjesillkryddad ansjovis liksom eller bara matjesill istället och potatis i själva röran istället för separat.. Man gör lite som man vill. Bara smaka av

Man kan fräsa på löken ochså hälften och tom mixa delvist hårdkokta äggen eller mjukkokta ägg till en slät massa och blanda i med de hackade hårdkokta äggen i själva mejerisåsen mm

Huvudsaken man balanserar sötma sälta och syra på ett bra sätt till krämigheten så man kan äta mycket av den . Vissa gillar mycket ägg i och vissa gillar mycket lök i finhackat eller både och

Kanske bryna på hälften av potatisen ochså

Undra hur fan det skulle bli med en gubbröra med slätmixade ärtor och majs till en smet, finrivet äpple och hackad lök och finhackad tomat.. ingen aning, kanske en katastrof

Iaf är ett original och en klassiker är alltid på det sättet man kan göra det med lite spelrum och ramar att arbeta inom och är hur det får varieras liksom.. eller så blir man heltokig och köper eller gör en coleslaw och blandar med en legymsallad med krossat ägg lök ansjovis kör lite dijon i osv

Finns massor med sätt att göra nåt helt annat med basen ansjovis el matjesill ägg lök och typ creme fraiche. Dock ingen direkt Gubbröra blire men nåt blire iaf med annat namn
Citera
2024-12-29, 12:18
Bannlyst
Citat:
Visst inga konstigheter med det. Med ansjovis (original) matjesillkryddad ansjovis liksom eller bara matjesill istället och potatis i själva röran istället för separat.. Man gör lite som man vill. Bara smaka av

Man kan fräsa på löken ochså hälften och tom mixa delvist hårdkokta äggen eller mjukkokta ägg till en slät massa och blanda i med de hackade hårdkokta äggen i själva mejerisåsen mm

Huvudsaken man balanserar sötma sälta och syra på ett bra sätt till krämigheten så man kan äta mycket av den . Vissa gillar mycket ägg i och vissa gillar mycket lök i finhackat eller både och

Kanske bryna på hälften av potatisen ochså

Undra hur fan det skulle bli med en gubbröra med slätmixade ärtor och majs till en smet, finrivet äpple och hackad lök och finhackad tomat.. ingen aning, kanske en katastrof

Iaf är ett original och en klassiker är alltid på det sättet man kan göra det med lite spelrum och ramar att arbeta inom och är hur det får varieras liksom.. eller så blir man heltokig och köper eller gör en coleslaw och blandar med en legymsallad med krossat ägg lök ansjovis kör lite dijon i osv

Finns massor med sätt att göra nåt helt annat med basen ansjovis el matjesill ägg lök och typ creme fraiche. Dock ingen direkt Gubbröra blire men nåt blire iaf med annat namn

Själva grejen med gubbröra är att den inte innehåller någon syra.
Citera
2024-12-29, 12:34
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Själva grejen med gubbröra är att den inte innehåller någon syra.

Både matjesill och ansjovis innehåller syra ättika
och ev gräddfril, cremefriache innehåller defintivt syra

Så du kommer inte undan syran fast du vill det ;-).. Den är där i bakgrunden
Citera
2024-12-29, 12:38
Bannlyst
Citat:
Både matjesill och ansjovis innehåller syra ättika
och ev gräddfril, cremefriache innehåller defintivt syra

Så du kommer inte undan syran fast du vill det ;-).. Den är där i bakgrunden

Du får nog smaka på ansjovis och omvärdera.
Och blanda inte in matjes och creme fraiche i detta nu, då är du inne på någon annan röra.
Citera
2024-12-29, 12:50
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Du får nog smaka på ansjovis och omvärdera.
Och blanda inte in matjes och creme fraiche i detta nu, då är du inne på någon annan röra.

Den finns där syran speciellt om du använder spadet som aromatik..Dock är den liten som balanserar upp andra smaker så den är inte utstickande. Men i vilket fall så är det valfritt å lägga till droppar citron om man nu vill va utan det Dill ska va med ochså (sött)

Gjorde janssons iaf.. och ah då smakade jag på spadet. Har väl nån burk iaf kvar. Går åt som fan vid juletider så vart lite magert men är nog återställt nu på butikshyllan
Senast redigerad av Sladdaren 2024-12-29 kl. 12:52.
Citera
2024-12-29, 13:38
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Det är precis så det ska vara.

Crem bonior?
Matjessill?
Rökt kaviar?

Citera
2026-04-02, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smokey
Förra och enda gången jag gjort gubbröra var på julafton för några år sen och då stekte jag den och den blev inte alls lika god som den gubbröra jag hade smakat på ett julbord någon vecka tidigare och som gav mig iden att göra egen gubbröra på julafton.
Stekt gubbröra, du driver med oss.

Gör ofta varianter på gubbröra med saker som finns i kylen, man kan göra supergoda röror även med klara sillinläggningar typ löksill, eller såklart med matjesill (min favorit för närvarande). Originalet är väl dock med ansjovis. Ansjoviskryddad sillfilé är underskattad, fungerar perfekt till gubbröra i brist på riktig.

Smör har jag aldrig haft i, det är du nog ensam om. Däremot någon mejerigrej som gräddfil, i värsta fall filmjölk. Majonnäs kan också funka. Fisk som ansjovis, matjessill eller någon klar sillinläggning är ett måste, liksom ägg, hackad gullök och kall kokt potatis (det hade inte du). Dill är inte ett måste, men visst.

Något som är viktigt är att även ha i lite spad, där finns det umami. Lite Kalles kaviar kan gå ner. Och om man är modig, några stänk asiatisk fisksås.

Görs inte a la minute, det är som med smörgåstårta, den ska förädlas flera timmar i kylen.
Senast redigerad av Krascha 2026-04-02 kl. 23:53.
Citera
2026-04-03, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Stekt gubbröra, du driver med oss.

Gör ofta varianter på gubbröra med saker som finns i kylen, man kan göra supergoda röror även med klara sillinläggningar typ löksill, eller såklart med matjesill (min favorit för närvarande). Originalet är väl dock med ansjovis. Ansjoviskryddad sillfilé är underskattad, fungerar perfekt till gubbröra i brist på riktig.

Smör har jag aldrig haft i, det är du nog ensam om. Däremot någon mejerigrej som gräddfil, i värsta fall filmjölk. Majonnäs kan också funka. Fisk som ansjovis, matjessill eller någon klar sillinläggning är ett måste, liksom ägg, hackad gullök och kall kokt potatis (det hade inte du). Dill är inte ett måste, men visst.

Något som är viktigt är att även ha i lite spad, där finns det umami. Lite Kalles kaviar kan gå ner. Och om man är modig, några stänk asiatisk fisksås.

Görs inte a la minute, det är som med smörgåstårta, den ska förädlas flera timmar i kylen.

Jag gör alltid gubbröra enligt det ursprungliga receptet - gul lök, ansjovis och ägg fräses ihop i brynt smör och äts varm.
Jag tycker det är godast.

Att man har brynt smör i gubbröra även om den serveras kall/ljummen är självklart.
Det är ju ansjovis och brynt smör som ger den speciella smaken - prova själv nästa gång.
Senast redigerad av Chillcami 2026-04-03 kl. 09:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in