Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-06, 02:29
Medlem
Nu på julafton har jag blivit ombedd att göra gubbröra och vill att den ska bli så bra som möjligt och ska därför göra lite forskning på ämnet.

På wikipedia går det att läsa:

Gubbröra är en maträtt vanligen bestående av hackad ansjovis med spad, gul lök, kokt ägg, gräslök och dill som blandas. Den kan serveras kall eller varm (stekt).

Ingredienser 4 port:
3 ägg
2 gula lökar
2 msk smör
1 burk (125 g) ansjovisfiléer
Grovmalen svartpeppar
1 dl grovhackade dillvippor

Förra och enda gången jag gjort gubbröra var på julafton för några år sen och då stekte jag den och den blev inte alls lika god som den gubbröra jag hade smakat på ett julbord någon vecka tidigare och som gav mig iden att göra egen gubbröra på julafton.
Den var förövrigt kall så jag tror det är vägen att gå.

Så kom med era bästa recept och tips!
Citera
2008-12-06, 12:44
Medlem
spamfilters avatar
Eftersom jag gillar nubbesallad så blir det ett sånt recept istället

1 dl gräddfil
½ dl majonäs
4 msk kaviar
1 liten rödlök eller silverlök
½ dl purjolök
½ dl hackad dill
Matjesill i bitar
5-7 kokta potatisar i bitar

2 hårdkokta ägg hackas och blandas i före servering
Citera
2008-12-06, 16:18
Medlem
Citat:
Så kom med era bästa recept och tips!

4 hårdkokta ägg, 1-2 råa äggulor. äkta smör, 12-15 ansjovisfiléer, ansjovisspad, 1 riktigt stor hackad gul lök (el. 2 av mediumstorlek), 2 schalottenlökar, vit&svartpeppar, örter; persilja, gräslök och dill.

Hacka löken i 1x1,5 cm stora bitar, finhacka ansjovisen och scharlottenlöken. Dra några varv med kniven mot örterna.

Personligen gillar jag gubbröran lite småvarm, tycker de salta smakerna blir mer nyanserade och kommer till sin fulla rätt då. Hemligheten ligger just i sältan. Du ska inte behöva använda salt till gubbröra, tillsätt spadet till önskad salthalt istället. Fokusera på att använda örterna till att smaksätta med först och främst. Sedan kör du i peppar. Har du slut på spad och anser att röran är för vek får du väl smaka av med salt till perfektion.

För konsistensen rör jag även ut 1-2 råa äggulor i rätten när gubbröran ska serveras. Schalottenlöken brukar jag vänta med till slutet och strö i.

Servera med pilsner, isad skåne och gott knäckebröd!
Citera
2008-12-07, 00:06
Medlem
defyras avatar
Då jag hatar anjovis så använder jag varmrökt lax. imo mycket godare, kanske inte direkt en gubbröra dock.
Citera
2008-12-07, 11:58
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defyra
Då jag hatar anjovis så använder jag varmrökt lax. imo mycket godare, kanske inte direkt en gubbröra dock.

Kan säkert vara ok men har inget med gubbröra att göra.
Halva gubbröran är ju anjovisens sälta och goda smak.
mmm nu vet jag vad jag ska ha för tilltugg framför tv'n ikväll..
Citera
2008-12-07, 21:38
Medlem
BigIvars avatar
Var kommer smöret in den kalla varianten ? Bryner man det och slår över den ihophackade röran, eller ?
Citera
2008-12-08, 14:15
Medlem
Kul med olika varianter, får ta mig en funderare på vilken som låter godast!

Tack ni som skrivit!
Citera
2024-12-19, 18:04
Medlem
Sladdarens avatar
Bumpar den här gubbetråden ifrån 2008

Äter ni Gubbröra till JUL ochså ? Eller mer sannolikt inte ?
Eller kör ni med Juliga varianter ?
Citera
2024-12-19, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Bumpar den här gubbetråden ifrån 2008

Äter ni Gubbröra till JUL ochså ? Eller mer sannolikt inte ?
Eller kör ni med Juliga varianter ?

Den har inte någon riktig roll på julbordet.
Många smaker på julbordet finns redan som påminner om gubbröra. Ansjovis och potatis - Jansson, ägg - ägghalvor med något på, smör, sälta, lök - löksill. M.m.

Gubbröra äter man året runt fast inte på julafton.

Mellandagarna visst. Där kanske gubbröra gör sin rätt.

Och det finns bara en typ av ansjovis till och den vet vi redan...
Citera
2024-12-19, 22:03
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Den har inte någon riktig roll på julbordet.
Många smaker på julbordet finns redan som påminner om gubbröra. Ansjovis och potatis - Jansson, ägg - ägghalvor med något på, smör, sälta, lök - löksill. M.m.

Gubbröra äter man året runt fast inte på julafton.

Mellandagarna visst. Där kanske gubbröra gör sin rätt.

Och det finns bara en typ av ansjovis till och den vet vi redan...

Bra svar
Håller med och är mer vedertaget och traditionellt till midsommar och påsk
Men jag har sätt flera lägger ut gubbröra varianter med små variationer på tuben vid jul och tidigare
så man undrar ju lite
Citera
2024-12-28, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Bra svar Håller med och är mer vedertaget och traditionellt till midsommar och påsk Men jag har sätt flera lägger ut gubbröra varianter med små variationer på tuben vid jul och tidigare så man undrar ju lite

Det fina med gubbröra är att man kan göra den lite hur fan man vill och det blir gott ändå. Det ska vara en enkel och mättande rätt som man smäller ihop och ställer fram i glada vänners lag.

Jag kör en halvliters creme fraiche, en stor rödlök, mycket dill, 3-4 kokta potatisar, 4 ägg och en burk matjessill.

Smakas av med nymalen vitpeppar.

Kännetecknen är väl annars att potatisen och äggen ska vara en aning grovskurna. Kanske 1,5 cm kuber på på potatisen.

Däremot kan rödlöken med fördel vara ordentligt finskuren.

Det väsentliga är att den serveras på en brödbit som stekts i ohyggliga mängder smör så det blir en konsistensbrytning mellan röran och det frasiga brödet.

Brödet är också en smaksak. Traditionellt ska det vara en smakrik kavring men en sämre begagnad franskbrödslimpa (typ gårdagens från Lidl bakeoff) som skärs i tjocka skivor blir också alldeles utsökt.

Först röran, sedan frasigt bröd, sedan mjukt bröd och sedan frasigt igen.

En iskall pilsner och en stadig sup kryddat brännvin eller två och man är i den nordiske mannens paradis.
Citera
2024-12-28, 20:30
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Det fina med gubbröra är att man kan göra den lite hur fan man vill och det blir gott ändå. Det ska vara en enkel och mättande rätt som man smäller ihop och ställer fram i glada vänners lag.

Jag kör en halvliters creme fraiche, en stor rödlök, mycket dill, 3-4 kokta potatisar, 4 ägg och en burk matjessill.

Smakas av med nymalen vitpeppar.

Kännetecknen är väl annars att potatisen och äggen ska vara en aning grovskurna. Kanske 1,5 cm kuber på på potatisen.

Däremot kan rödlöken med fördel vara ordentligt finskuren.

Det väsentliga är att den serveras på en brödbit som stekts i ohyggliga mängder smör så det blir en konsistensbrytning mellan röran och det frasiga brödet.

Brödet är också en smaksak. Traditionellt ska det vara en smakrik kavring men en sämre begagnad franskbrödslimpa (typ gårdagens från Lidl bakeoff) som skärs i tjocka skivor blir också alldeles utsökt.

Först röran, sedan frasigt bröd, sedan mjukt bröd och sedan frasigt igen.

En iskall pilsner och en stadig sup kryddat brännvin eller två och man är i den nordiske mannens paradis.

Låter helfestligt, javisst äre så att man kan variera sig ganska friskt.. Har flera skrivna olika gubbröror på en annan hårddisk men råkade ha ett sk "recept iaf" på denna dator iaf, mått å sånt gör man ju som man vill. Just röror, dressingar, vissa såser är det bra iaf att ha lite mått på =

2 matjessillburkar klasssisk abbas
6 ägg
rödlökar
dill + lite gräslök
1 tsk salt rökt kaviar
majonäs
gräddfil
creme bonior gräslök
ev några droppar citron pr portion

peppar + för mer sälta använd spadet

Ät på en macka men..

Kan servera med gott bröd, med