Citat:
Ursprungligen postat av
27071988
Faktum är att jag är i samma sits. Men jag är nära till att fylla 40 snart.
Det finns mycket alkoholism inom familjen men jag som är det svarta fåret har den värsta effekten på det.
Mina syskon har klarat sig bra men jag super nästan varje dag och får ont i magen, precis som du beskriver.
Många tycker och tänker att det bara är att lägga av när man får dessa symptom. Men det är lättare att sitta vid ett tangentbord och skriva så jämfört med att ha denna sjukdom.
Jag vet att jag har en begränsad tid i livet och har sett hur alkoholism har dödat vissa i min omgivning.
Trots att jag vet att jag kommer dö för tidigt om jag fortsätter så kan jag inte sluta...
Det är inte kört, du kan göra MYCKET själv, inget vården berättar förstås. Dumpa spriten och gå över till öl och börja äta följande receptfria hälsokost jag citerar från en artikel som är utmärkt inom ämnet!
"Supplements that have been explored for their potential to reduce alcohol cravings and support recovery include:
N-acetylcysteine (NAC): NAC may help reduce cravings by replenishing glutathione, an antioxidant that alcohol use can deplete. A 2018 studyTrusted Source found that NAC may reduce alcohol consumption by about 30% in adults undergoing treatment for cannabis use disorder.
GABA (gamma-aminobutyric acid): GABA is an inhibitory neurotransmitter that can help calm the brain. Research from 2014Trusted Source suggests that alcohol can disrupt the delicate balance between GABA and glutamate (an excitatory neurotransmitter) in the brain. Supplementing with GABA might help reduce cravings.
5-HTP (5-hydroxytryptophan): 5-HTP is a precursor to serotonin, a neurotransmitter involved in mood regulation, and it can indirectly affect cravings and mood.
L-glutamine: L-glutamine, an amino acid, plays a role in regulating neurotransmitters and is being studied for its ability to reduce cravings by regulating neurotransmitters.
Källa:
https://www.healthline.com/health/alcoholism/vitamins-for-alcoholics#supplements-for-alcohol-cravings