Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-29, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neo247
Har druckit alldeles för mycket alkohol dom sista 25 åren, är snart 50.
Började få ont i magen för över 5 år sen, när man krökat hårt några dagar.
Nu har jag ont nästan hela tiden.
Hade en vit månad innan jul, och det blev inte bättre.
Drack nu på julen lite lugnt, och blev mycket mer värk.
Någon som känner igen något liknande?
Kan en läkare göra något?
Eller är det bara att sikta in sig på att livet är slut?

Jeeez människa. Uppsök vården. Du är på väg att ta livet av dig med alkoholen.

Uppsök vården för magsmärtorna. Och sök vård för att få hjälp med att sluta dricka.
Citera
2024-12-29, 04:52
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Har druckit alldeles för mycket alkohol dom sista 25 åren, är snart 50.
Började få ont i magen för över 5 år sen, när man krökat hårt några dagar.
Nu har jag ont nästan hela tiden.
Hade en vit månad innan jul, och det blev inte bättre.
Drack nu på julen lite lugnt, och blev mycket mer värk.
Någon som känner igen något liknande?
Kan en läkare göra något?
Eller är det bara att sikta in sig på att livet är slut?

Det finns alltid hjälp att få. Du kan till exempel lägga in dig på ett behandlingshem eller kontakta en läkare som får undersöka dig med gastroskopi.

Förövrigt har du ett öppet, ”blödande” magsår som aldrig får läka på grund av ditt supande, vilket är allvarligt om det inte behandlas av en läkare! Öppna ögonen och acceptera att du är alkoholist. Ta ansvar och sök hjälp i stället för att vara en sur-pitt som bara tycker synd om sig själv och tror att saker och ting löser sig med lite sprit. Du har familj och är 50 jävla år!!!
Citera
2024-12-29, 04:55
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 27071988
Faktum är att jag är i samma sits. Men jag är nära till att fylla 40 snart.
Det finns mycket alkoholism inom familjen men jag som är det svarta fåret har den värsta effekten på det.
Mina syskon har klarat sig bra men jag super nästan varje dag och får ont i magen, precis som du beskriver.
Många tycker och tänker att det bara är att lägga av när man får dessa symptom. Men det är lättare att sitta vid ett tangentbord och skriva så jämfört med att ha denna sjukdom.
Jag vet att jag har en begränsad tid i livet och har sett hur alkoholism har dödat vissa i min omgivning.

Trots att jag vet att jag kommer dö för tidigt om jag fortsätter så kan jag inte sluta...

Det är inte kört, du kan göra MYCKET själv, inget vården berättar förstås. Dumpa spriten och gå över till öl och börja äta följande receptfria hälsokost jag citerar från en artikel som är utmärkt inom ämnet!

"Supplements that have been explored for their potential to reduce alcohol cravings and support recovery include:

N-acetylcysteine (NAC): NAC may help reduce cravings by replenishing glutathione, an antioxidant that alcohol use can deplete. A 2018 studyTrusted Source found that NAC may reduce alcohol consumption by about 30% in adults undergoing treatment for cannabis use disorder.

GABA (gamma-aminobutyric acid): GABA is an inhibitory neurotransmitter that can help calm the brain. Research from 2014Trusted Source suggests that alcohol can disrupt the delicate balance between GABA and glutamate (an excitatory neurotransmitter) in the brain. Supplementing with GABA might help reduce cravings.

5-HTP (5-hydroxytryptophan): 5-HTP is a precursor to serotonin, a neurotransmitter involved in mood regulation, and it can indirectly affect cravings and mood.

L-glutamine: L-glutamine, an amino acid, plays a role in regulating neurotransmitters and is being studied for its ability to reduce cravings by regulating neurotransmitters.

Källa: https://www.healthline.com/health/alcoholism/vitamins-for-alcoholics#supplements-for-alcohol-cravings
Citera
2024-12-29, 05:05
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Det finns alltid hjälp att få. Du kan till exempel lägga in dig på ett behandlingshem eller kontakta en läkare som får undersöka dig med gastroskopi.

Förövrigt har du ett öppet, ”blödande” magsår som aldrig får läka på grund av ditt supande, vilket är allvarligt om det inte behandlas av en läkare! Öppna ögonen och acceptera att du är alkoholist. Ta ansvar och sök hjälp i stället för att vara en sur-pitt som bara tycker synd om sig själv och tror att saker och ting löser sig med lite sprit. Du har familj och är 50 jävla år!!!

Behöver inte vara magsår, kan vara inflammation i tarmarna också. Men är det sprit som dricks så är nog magsår ett alternativ.

Många som dricker gör misstaget att leva osunt i övrigt, det fungerar inte. Dricks mycket alkohol måste livet i övrigt vara sunt, noll skräpmat, ingen rökning, ingen övervikt, massa hälsokost.

Jag tycker TS skall prova att själv börja trappa ner men viljan måste finnas där. Steg 1 är alltid sluta med sprit, det är livsfarligt i stora mängder. Gå ner till öl och landa i 5% öl, det är mycket mindre slitsamt för kroppen och särskilt magen.
Citera
2024-12-29, 07:40
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Men dricker mer än 1000 flaskor vin om året, och nog gjort det i minst 15 år.
Dock jobbar varje dag, aldrig sjuk, och familj med barn och hus.

Citat:
Lång övning, men jag dricker inte efter 18.30. Då jag ibland kör bil 12 timmar senare.

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Hur går det där till?
Du har fru, barn och jobb, dricker tre flaskor vin om dagen men inte efter 18:30.
Trycker du i dig tre flaskor mellan typ 16:30 och 18:30?

Får inte ihop det heller. Det är något som inte stämmer här, eller information som utelämnas.

Citat:
Jag åt antabus under min vita månad, jag har det hemma för minst ett år till.
Problemet var att jag inte fick mindre ont i magen nykter.

Du har antagligen inte varit nykter länge nog och/eller alternativt sökt den vård du eventuellt behöver för att läka skadorna.
Citera
2024-12-29, 07:57
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 27071988
Jag känner igen det där...
Anledningen till att man inte går till läkaren är för att då drar de tillbaka körkortet. Vård som resulterar i straff, enligt många.
Det finns inte några ställen där man kan få hjälp om man inte underkastar sig till gud eller låter vården våldta dig juridiskt när man söker hjälp..
Med andra ord, det är kört!
Du dör hellre än blir av med körkortet?
Citera
2024-12-29, 07:59
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
Det är inte kört, du kan göra MYCKET själv, inget vården berättar förstås. Dumpa spriten och gå över till öl och börja äta följande receptfria hälsokost jag citerar från en artikel som är utmärkt inom ämnet!

"Supplements that have been explored for their potential to reduce alcohol cravings and support recovery include:

N-acetylcysteine (NAC): NAC may help reduce cravings by replenishing glutathione, an antioxidant that alcohol use can deplete. A 2018 studyTrusted Source found that NAC may reduce alcohol consumption by about 30% in adults undergoing treatment for cannabis use disorder.

GABA (gamma-aminobutyric acid): GABA is an inhibitory neurotransmitter that can help calm the brain. Research from 2014Trusted Source suggests that alcohol can disrupt the delicate balance between GABA and glutamate (an excitatory neurotransmitter) in the brain. Supplementing with GABA might help reduce cravings.

5-HTP (5-hydroxytryptophan): 5-HTP is a precursor to serotonin, a neurotransmitter involved in mood regulation, and it can indirectly affect cravings and mood.

L-glutamine: L-glutamine, an amino acid, plays a role in regulating neurotransmitters and is being studied for its ability to reduce cravings by regulating neurotransmitters.

Källa: https://www.healthline.com/health/alcoholism/vitamins-for-alcoholics#supplements-for-alcohol-cravings

Tycker du att det är bra råd till den du svarar att hen ska fortsätta en hälsofarligt hög alkoholkonsumtion men ska kompensera det genom att ta allehanda ”hälsokost”-preparat? Det uppenbara är ju att hen ska sluta dricka, inget annat.
Citera
2024-12-29, 08:00
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Du dör hellre än blir av med körkortet?

Många är beroende av körkortet i jobbet förvisso.
Citera
2024-12-29, 08:39
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Tryck i dig fibrer i form av knäckebröd och havregrynsgröt . Gör susen för magen
Citera
2024-12-29, 08:55
Medlem
Sök vård.

Inte helt osannolikt att det rör sig om kronisk pankreatit eller levercirros. Dessa kan även ge upphov till än farligare diagnoser som du behöver upptäcka i tid. Så sök omgående.

Om du är orolig för ditt körkort så säger du att du inte har något. Om det finns dokumenterat att du har ett, så säg att det blivit indraget.
Citera
2024-12-29, 08:55
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Jag åt antabus under min vita månad, jag har det hemma för minst ett år till.
Problemet var att jag inte fick mindre ont i magen nykter.
Någon som varit med om samma magvärk?

Magslämhinnan blir sämre med åldern, därför äldre har svårare att äta stark-, rökt- och fetmat. Alkohol gör att kroppen åldras snabbare. Alkohol retar även den magslämhinnan.

Så grovt sagt du har kröka i dig 2 liter vin om dagen i 25 år, det är kanske inte det bästa men inte heller det värsta. Du har haft problem med magen i 5 år. Att då förvänta sig en förändring efter 1 månads uppehåll underxen stressig period på året, är lite som när man var 20år och rökt braj inne i en månad, och sedan börjat akutvädra när mamma ringer och säger att hon tittar förbi om 30 min.

Du behöver ge det tid forsätt med antabus minst 3 månader och ha under tiden en kontinuerlig kontakt med vårdcentralen om magen. Ett bra exempel är att skriva dagbok och uppskatta hur svåra symptomen är beroende på vad du gör och äter.

Läkarna drömmer dig knappast för ditt alkoholintag, även om det känns så. De har sett för mycket för att bryta sig. Det du upplever är dansare deras krassa sanning om att det inte är möjligt att komma vidare med symptomen om inte en av grundorsakerna åtgärdas. Annars är det ju som att ösa båten samtidigt som någon borar fler hål i den.
Senast redigerad av CuteTwink-I-was 2024-12-29 kl. 08:58.
Citera
2024-12-29, 09:00
Avstängd
Lifestealers avatar
lösningen är enkel drick alkoholfritt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in