Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-28, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Du dricker alltså nästan 3 flaskor vin per dag om man slår ut det under året. +1000/365.
Förstår inte vad du har för jobb där det inte märks. Helt omöjligt vara nykter på jobbet. Om du inte köper sämsta vinet utan typ 100kr flaskan så hamnar du på en kostnad över 8000kr/månad. Seriöst så förstår jag inte hur du pallar hålla ett utåt sett vanligt liv. Eller att man har en familj som stannar under de förutsättningarna. Inte menar att trycka ner men är fascinerad. Någon bilkörning kan det inte vara tal om och mycket sluddrande,själv börjar jag sluddra efter ca 1 1/2 vinare. Förmodligen somnar jag också snart efter 2st. Hur är avföringen? En stor varning är väl om avföringen blir närmast vitaktig, då har levern tagit stryk.

Det låter såklart mycket men tyvärr så är det där ganska vanligt. Jag känner till ganska många gubbar som super på det sättet. Många har egna firmor inom något hantverksyrke med några anställda och allt rullar liksom bara på. Inga otrevliga typer, många är lite för snälla för sitt eget bästa. Och alla vägra inse att dom har ett problem, pengarna kommer ju in och det blir lite över ibland också.
Citera
2024-12-28, 23:42
Citat:
Ursprungligen postat av neo247
Har druckit alldeles för mycket alkohol dom sista 25 åren, är snart 50.
Började få ont i magen för över 5 år sen, när man krökat hårt några dagar.
Nu har jag ont nästan hela tiden.
Hade en vit månad innan jul, och det blev inte bättre.
Drack nu på julen lite lugnt, och blev mycket mer värk.
Någon som känner igen något liknande?
Kan en läkare göra något?
Eller är det bara att sikta in sig på att livet är slut?
Har inte läst tråden, så någon kanske redan har skrivit detta..

Men kanske dags att ta kontakt med vården?!

https://beroendekliniken.se/artiklar-beroende/magsmartor-efter-att-ha-druckit-alkohol/

Varför har jag ont i magen när jag dricker alkohol?
Magont efter att ha druckit alkohol kan ses som ofarligt eller ett litet besvär, men det kan vara ett tecken på något mer allvarligt. Du kan ha ett problem som kallas för alkoholinducerad gastrit.

Vad är alkoholinducerad gastrit?
Gastrit är inflammation av magen. Ordet gastrit kommer från gastrisk som betyder “av magen” och itis som betyder “inflammation”.

Magens väggar är känsliga. Om de utsätts för stora mängder alkohol kan de bli irriterade och skadas. Skadan leder till magsmärtor och en rad andra akuta gastriska symtom.

I vissa fall är alkoholinducerad gastrit lindrig och symtomen kan gå över av sig själva. Men om magslemhinnan inte får läka, kan alkoholinducerad gastrit bli mer akut och leda till allvarliga konsekvenser.
Citera
2024-12-28, 23:42
Omeprazol i 2-3 veckor sen byta till vodka kanske. Rödvinet får många ont i magen av. Efter 1000 flaskor så borde det svida lite i magen på de flesta.
Citera
2024-12-28, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Du dricker alltså nästan 3 flaskor vin per dag om man slår ut det under året. +1000/365.
Förstår inte vad du har för jobb där det inte märks. Helt omöjligt vara nykter på jobbet. Om du inte köper sämsta vinet utan typ 100kr flaskan så hamnar du på en kostnad över 8000kr/månad. Seriöst så förstår jag inte hur du pallar hålla ett utåt sett vanligt liv. Eller att man har en familj som stannar under de förutsättningarna. Inte menar att trycka ner men är fascinerad. Någon bilkörning kan det inte vara tal om och mycket sluddrande,själv börjar jag sluddra efter ca 1 1/2 vinare. Förmodligen somnar jag också snart efter 2st. Hur är avföringen? En stor varning är väl om avföringen blir närmast vitaktig, då har levern tagit stryk.
Lång övning, men jag dricker inte efter 18.30. Då jag ibland kör bil 12 timmar senare.
Citera
2024-12-28, 23:54
Medlem
zombie-nations avatar
Folks kroppar är olika. Det kan vara att du börjar få leversvikt och snart dör, eller också så kan du delvis bli återhämtad. Det är inga svåra saker, blodprov för att se hur din lever mår. Man kan få massa annat med, men låt oss tänka på det vanligaste.

Om du inte fått skrumplever så är levern väldigt bra på att läka sig själv. Så du måste ju ta reda på hur du mår.

Innan du kan göra något annat måste du veta hur du mår. Det är bara att gå till vårdcentralen och säga dina besvär, säg att du dricker för mycket. De kommer ta blodprov. Du får ta ställning efteråt. Lycka till.
Citera
2024-12-28, 23:57
Medlem
Det är galet att man inte tydligt informerar om baksidorna med alkohol, den främst använda och enda lagliga tunga drogen i landet ordentligt i t.ex. utbildningssystemen tidigt.

Hade inte fått höra alls om t.ex. problem som dessa, eller andra man vet om nu med alkoholens baksidor långt efter att man avslutat skolan. Riktigt dåliga utbildningssystem har vi, och inte bara när det gäller alkohol.

Sådant som att man kan dö av abstinensen av alkohol eller få hallucinationer och annat, det gick iaf helt förbi mig. Tur nog inte fattat tycke för att dricka för mycket...
Citera
2024-12-29, 00:05
Medlem
Citat:
Lång övning, men jag dricker inte efter 18.30. Då jag ibland kör bil 12 timmar senare.

Men det är bra om du svarar var i magen du har ont? Uppenbarligen har du inte så ont att det påverkar arbete och drickande?

Förmodligen förstår du att du behöver göra ett längre uppehåll från alkohol samtidigt som dina besvär utreds av sjukvården.

Men fattar inte att du tycker det är okej att dra 3 vinare varje dag efter jobbet när du dessutom har fru och barn. Kan inte vara kul för dom?
Citera
2024-12-29, 00:05
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Började få ont i magen för över 5 år sen

Det kan vara levern.
Det kan vara magsäckens slemhinna.
Det kan vara bukspottkörteln.
Det kan vara tarmen.

Ta reda på vad du bör äta och inte bör äta, så kanske kroppen återhämtar sig bättre.

Fet mat, stekt, kaffe, socker och kakor och snabbmat ska du undvika. Ät istället kokt ris, havregrynsgröt, potatis och grönsaker.
Citera
2024-12-29, 00:06
Citat:
Sök vård, det där låter inget vidare. Du kanske behöver medicin eller opereras.

Sluta sen drick helt och börja promenera en massa så lever du längre och får mer livskvalitet utan att behöva gå in överdrivet mycket för det.
Citera
2024-12-29, 00:24
Citat:
Kan tänka mig att din bukspottkörtel har tagit stryk. Gå till en läkare och säg som det är.
Citera
2024-12-29, 00:40
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Har varit hos husläkarna förut, men man är inte så populär när man säger att man dricker.
Och man får ingen hjälp riktigt, när man bara säger att man dricker för mycket.
Men dricker mer än 1000 flaskor vin om året, och nog gjort det i minst 15 år.
Dock jobbar varje dag, aldrig sjuk, och familj med barn och hus.

Citat:

Hur går det där till?
Du har fru, barn och jobb, dricker tre flaskor vin om dagen men inte efter 18:30.
Trycker du i dig tre flaskor mellan typ 16:30 och 18:30?
Citera
2024-12-29, 00:54
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Jag har aldrig hört om något så galet drickande. 1000 flaskor! Stackars din familj. Varför misshandlar du dig så? Om inte annat kommer du bli dement.
Senast redigerad av TaxenSixten 2024-12-29 kl. 00:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in