2024-12-28, 21:32
Medlem
Roidberts avatar
Hur gammal är du? Har du fru och barn?
Citera
2024-12-28, 21:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Som det så ofta sägs så är ju första miljonen den svåraste. Men nu har jag bestämt mig - jag ska spara ihop till den första miljonen inom fem år.

Jag har gjort upp en sparplan som jag följer slaviskt varje månad.
Jag kommer under 2025 kunna lägga undan 11600 kr/mån i sparande. 2026 kommer detta dock öka till 13700 kr/mån då jag kommer ha betalat av en del smålån. Bor idag i en bostadsrätt på 4 rok med ca 1,3 MSEK kvar i lån.

Vad jag gör är att jag varje månad för över min tänkta sparsumma till ett annat konto i samma bank (så att jag fortfarande kan nalla av pengarna om något oförutsett händer). Men målet är att i slutet på varje månad föra över dessa pengar till mitt fondsparande i SAVR. Detta har funkat bra hittills.

Startkapitalet är i dagsläget ganska litet, 130 000 SEK. Det är för att jag köpte bil och gjorde en hårtransplantation under 2024.

Det fina i kråksången:
Jag har i min sparplan gjort en justerbar avkastningsmatris, och om jag räknar med en stabil avkastning på 7% årligen kommer jag ha den första miljonen om fem år. Jag har då räknat med fortsatt amortering på bostaden, vilket också gör att lånet på bostaden minskat tills dess. Med andra ord kommer jag senare i livet både kunna äga min bostad samt även ha ett eget sparkapital på över miljonen som man kan investera på olika sätt. Detta gör att jag inte är speciellt oroad över pensionen när den väl kommer. Pengar kommer finnas. Jag tänker inte sitta och beklaga mig över hur fattigt jag har det som pensionär, som många av mina bekanta gör. Jag ska kunna resa, gymma, spela golf, resa runt i husbil, äta ute, m.m. Men allting hänger på att denna plan nu följs.

Jag önskar att jag hade gjort detta långt tidigare. Då hade jag inte behövt spara så "hårt" som jag måste göra nu. Det hade räckt med lättare sparande så hade ränta-på-ränta-effekten gjort sitt. Men nu är det som det är.

Lyckas man komma över avkastning på 7% kommer målet nås ännu tidigare.

Jag råder er andra som ännu är unga att göra en liknande sparplan. Lista alla dina inkomster och alla dina utgifter. Var snäll, sätt en budget som du vet du kommer kunna hålla. Lägg en summa på Övrigt varje månad. Den måste vara realistisk. Resten av all din inkomst kan du spara. Räkna med en blygsam årlig avkastning och se vad detta blir över tid. Du kommer nog bli förvånad över hur mycket det blir.

Vad tror ni? Kommer jag greja detta? Är det något ni själva redan gör eller har gjort? Skulle det vara intressant med uppdatering över hur det går?

$$$$$
Din plan ser överlag bra ut.

Lycka till!
Citera
2024-12-28, 21:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Jag menar alltså syftet med sparmålet på en miljon. Känns ytligt och inte så gemontänkt.
Jo, poletten brukar trilla ner för deltagarna i Lyxfällan. I alla fall för stunden.
Mitt mål var aldrig att bli rik eller snåla ihop pengar till ålderns höst. Har bara fokuserat på högre inkomster. Rekommenderas starkt! Mycket roligare 😀
Vilka andra trådar rekommenderar du?
Ju större sparkapital man har, desto högre inkomster får man.
Citera
2024-12-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ju större sparkapital man har, desto högre inkomster får man.
Ja, man kan också ha inkomst av kapital på andra sätt. Ska man ha inkomst genom att äga aktier så lär man upp i många miljoner innan det är någon kapitalinkomst att prata om.
Inkomst av tjänst pratar jag om. Det är det som avses som inkomst i folkmun om ingenting annat sägs, vilket det inte gjorde i denna tråd...
Citera
2024-12-28, 22:25
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ja, man kan också ha inkomst av kapital på andra sätt. Ska man ha inkomst genom att äga aktier så lär man upp i många miljoner innan det är någon kapitalinkomst att prata om.
Inkomst av tjänst pratar jag om. Det är det som avses som inkomst i folkmun om ingenting annat sägs, vilket det inte gjorde i denna tråd...
Absolut, men skillnaden är att man måste jobba 40h/v får att få en schysst förvärvsinkomst. Det behöver man inte när får inkomst på kapital, då kan ligga i soffan och slappa medan pengarna jobbar i bakgrunden.

Jag har själv ett heltidsjobb, så påstår inte att det är fel. Min poäng är bara att inkomst på kapital > inkomst från förvärvsarbete.
Citera
2024-12-28, 22:41
Medlem
Dundersnubbens avatar
Tror inte det kommer vara några problem, däremot vet man aldrig hur börsen går.

Uppdateringar gör att tråden blir mer levande så det tycker jag du ska göra.

Vilka fonder kör du?
Citera
2024-12-28, 23:11
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Som det så ofta sägs så är ju första miljonen den svåraste. Men nu har jag bestämt mig - jag ska spara ihop till den första miljonen inom fem år.

Jag har gjort upp en sparplan som jag följer slaviskt varje månad.
Jag kommer under 2025 kunna lägga undan 11600 kr/mån i sparande. 2026 kommer detta dock öka till 13700 kr/mån då jag kommer ha betalat av en del smålån. Bor idag i en bostadsrätt på 4 rok med ca 1,3 MSEK kvar i lån.

Vad jag gör är att jag varje månad för över min tänkta sparsumma till ett annat konto i samma bank (så att jag fortfarande kan nalla av pengarna om något oförutsett händer). Men målet är att i slutet på varje månad föra över dessa pengar till mitt fondsparande i SAVR. Detta har funkat bra hittills.

Startkapitalet är i dagsläget ganska litet, 130 000 SEK. Det är för att jag köpte bil och gjorde en hårtransplantation under 2024.

Det fina i kråksången:
Jag har i min sparplan gjort en justerbar avkastningsmatris, och om jag räknar med en stabil avkastning på 7% årligen kommer jag ha den första miljonen om fem år. Jag har då räknat med fortsatt amortering på bostaden, vilket också gör att lånet på bostaden minskat tills dess. Med andra ord kommer jag senare i livet både kunna äga min bostad samt även ha ett eget sparkapital på över miljonen som man kan investera på olika sätt. Detta gör att jag inte är speciellt oroad över pensionen när den väl kommer. Pengar kommer finnas. Jag tänker inte sitta och beklaga mig över hur fattigt jag har det som pensionär, som många av mina bekanta gör. Jag ska kunna resa, gymma, spela golf, resa runt i husbil, äta ute, m.m. Men allting hänger på att denna plan nu följs.

Jag önskar att jag hade gjort detta långt tidigare. Då hade jag inte behövt spara så "hårt" som jag måste göra nu. Det hade räckt med lättare sparande så hade ränta-på-ränta-effekten gjort sitt. Men nu är det som det är.

Lyckas man komma över avkastning på 7% kommer målet nås ännu tidigare.

Jag råder er andra som ännu är unga att göra en liknande sparplan. Lista alla dina inkomster och alla dina utgifter. Var snäll, sätt en budget som du vet du kommer kunna hålla. Lägg en summa på Övrigt varje månad. Den måste vara realistisk. Resten av all din inkomst kan du spara. Räkna med en blygsam årlig avkastning och se vad detta blir över tid. Du kommer nog bli förvånad över hur mycket det blir.

Vad tror ni? Kommer jag greja detta? Är det något ni själva redan gör eller har gjort? Skulle det vara intressant med uppdatering över hur det går?

$$$$$

Tror du klarar det galant. Det är aldrig försent att börja spara men tycker du ska ha ett separat konto för oförutsedda utgifter så du inte nallar av spar pengarna. Jag spar 27000 kr i månaden men då har jag inga lån eller skulder överhuvudtaget.
Huset är betalt så jag bor billigt och har låga utgifter. Lycka till.
Citera
2024-12-28, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamdjungel
Att äga en bostadsrätt är inte samma som att äga en bostad.

Nej, men i princip är det samma sak. Jag tänker i framtiden. Har man en bostadsrätt utan lån kan den säljas och för pengarna kan man köpa en villa som man då ej behöver ha lån på
Citera
2024-12-28, 23:37
Medlem
Citat:
Jag menar alltså syftet med sparmålet på en miljon. Känns ytligt och inte så gemontänkt.

Syftet är väl självklart en ekonomiskt säkrad framtid där man ej behöver vända på varenda slant..

Citat:
Jo, poletten brukar trilla ner för deltagarna i Lyxfällan. I alla fall för stunden.
Mitt mål var aldrig att bli rik eller snåla ihop pengar till ålderns höst. Har bara fokuserat på högre inkomster. Rekommenderas starkt! Mycket roligare 😀
Hm ok, roligare ja kanske. Men klokare? Jag vet inte... Men du låter nöjd med ditt, så allt är ju tipptopp!

Citat:
Vilka andra trådar rekommenderar du?

Det står dig fritt att välja. Flashback är ett smörgåsbord av diverse kåserier.
Citera
2024-12-28, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Var det värt det att göra hårtransplantation?

Alla gånger. Ett problem mindre i vardagen
Citera
2024-12-28, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Hur gammal är du? Har du fru och barn?

40-årsåldern, sambo och tre ungar
Citera
2024-12-28, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Tror inte det kommer vara några problem, däremot vet man aldrig hur börsen går.

Uppdateringar gör att tråden blir mer levande så det tycker jag du ska göra.

Vilka fonder kör du?

Det är lite olika. Jag har köpt de som gått bra över tid så det är lite blandat.
HSBC GIF Frontier Markets
Schroder ISF Global Energy,
SEB Asset Selection
Franklin Natural Resources

Sen handlat lite guld och så också. Jag brukar antingen köpa helt nya varje månad eller fylla på de som går bra. Men kanske ska ha lite aktier också framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in