• 4
  • 5
2024-12-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Knappast lättbetong. Är det en lägenhetsskiljande vägg så är det med största sannolikhet en betongvägg för att klara de ljudkrav som ställs på nyproduktion. Gipsväggar blir inte tillräckligt täta o tunga för att dämpa ljud till o från grannen.

Jag bor i hus utan betong..bara trä och gips..hörs inte ett smack..bättre än betong
Senast redigerad av busibrallan 2024-12-27 kl. 22:28.
Citera
2024-12-27, 22:50
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
Jag bor i hus utan betong..bara trä och gips..hörs inte ett smack..bättre än betong
Nja, enligt akustikerna så behövs tyngden i väggar och bjälklag och jag tror inte de ljuger.
Men visst ett extremt noggrant byggföretag kan bygga lägenhetsskiljande väggar som är riktigt bra. Upp till 3-4 våningar med trä brukar funka. Högre går också men då är vi inne på tjocka tunga stommar med lamellträ.
Citera
2024-12-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Nja, enligt akustikerna så behövs tyngden i väggar och bjälklag och jag tror inte de ljuger.
Men visst ett extremt noggrant byggföretag kan bygga lägenhetsskiljande väggar som är riktigt bra. Upp till 3-4 våningar med trä brukar funka. Högre går också men då är vi inne på tjocka tunga stommar med lamellträ.

5 våningar
Citera
2024-12-28, 20:48
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
En vanlig Molly har ju tio gånger större yta mot gippsen...

Det behövs inte.. denna gör jobbet och är snabb o lätt att sätta!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in