2024-12-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Väggen håller, en enda mollyskruv 6mm tål 60 kg.. En, är man osäker sätet man fler bara... Oftast på byggen använder man 10mm Molly.

Det där är det absolut vanligaste missförståndet.

"Vadå, mitt Mollyankare klarar ju upp till 500kg". Ja ankaret klarar det, men du kan fortfarande inte hänga en motorcykel på gipsväggen. Väggens strukturella kapacitet varierar på tjocklek, gipskvalitet, hur gammalt och fuktskadat det är, etc.

Till och med en liten 10 kilos 24" TV på gipsskivor med mollyplugg har ramlat i golvet av att gipset sprack, vilket står tidigare i tråden.

Det är roulette.

PS: Jag har aldrig frågat om montering i enbart gips, vilket avråds precis överallt i tillverkarens instruktioner och proffsinstallatörer. Mina frågor gällde bästa monteringsmetoden i stålreglar. Främst vilken typ av skruv som håller bäst i dem. Vilket nu är löst. De flesta proffs-installatörer använder Toggle Bolts, så det blir detsamma för mig.
Senast redigerad av dextrodammit 2024-12-27 kl. 15:19.
Citera
2024-12-27, 15:11
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
Öppna upp väggen och bygg egna tvärreglar mellan reglar som redan finns och sätt igen väggen igen. Tar nån timme och kostar inte mycket.

Du kan då även passa på att dra kablarna till tvn inne i väggen.

Jag gjorde något liknande hemma nyligen.
Fast nu har du klivit över tröskeln till proffsavdelningen.
Håller dock med dig.
Tvivlar man på gipsens bärförmåga så är det så det får bli.:-)
På köpet får man en nymålad vägg, om man inte har sådan tur att TV:n täcker den gjord öppningen.
Citera
2024-12-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Det där är det absolut vanligaste missförståndet.

"Vadå, mitt Mollyankare klarar ju upp till 500kg". Ja ankaret klarar det, men du kan fortfarande inte hänga en motorcykel på gipsväggen. Väggens strukturella kapacitet varierar på tjocklek, gipskvalitet, hur gammalt och fuktskadat det är, etc.

Till och med en liten 10 kilos 24" TV på gipsskivor med mollyplugg har ramlat i golvet av att gipset sprack, vilket står tidigare i tråden.

Det är roulette.

PS: Jag har aldrig frågat om montering i enbart gips, vilket avråds precis överallt i tillverkarens instruktioner och proffsinstallatörer. Mina frågor gällde bästa monteringsmetoden i stålreglar. Vilket nu är löst.
Jaja, nu har jag jobbat med detta i 50 år å vet exakt vad en vägg tål... Jag gissar inte...
Citera
2024-12-27, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Det är dags att försöka montera en 55 kilo TV + 8kg hållare på väggen utan att hela väggen går sönder eller TVn rasar i golvet.

Eftersom jag är nybörjare och håller på att bli galen av all research så hoppas jag någon smart människa kan hjälpa till lite, möjligtvis.

Bor i en lägenhet som byggdes ca 10 år sedan i Stockholm.

Det enda jag vet just nu är att väggen har dubbla gipsskivor, samt att det troligast är metallreglar (inte trä) eftersom det tydligen är det vanligaste i nybyggen.

Köpte en Bosch Truvo regel-detektor som enbart är till för metall och ström.

Den ger utslag ca var 40e eller 45e centimeter. Och utslagen verkar vara ca 3cm breda.

Om ni vet svaret på någon av dessa frågor så vore det skarpt uppskattat. Mitt huvud sprängs snart:

1. Är inte reglar var 60e centimeter i Sverige? Eller har standarden ändrats till 40cm eller 45cm? Någon som vet?
2. Hur breda är normalt metallreglar? Det verkar som att 4.5cm är en av möjligheterna så det är nog det jag har här eftersom jag får så tunna utslag: https://www.optimera.se/bygghandel/p...roc-regel-r-45
3. Brukar det gå ström inuti en metallregel? Jag tänker borra centralt på dem, i mitten dvs.
4. Vilken sorts borr ska jag använda för att göra hål?
5. Vilken sorts skruv ska jag använda för att fästa TV-hållaren i metallregeln?
6. Hur mycket vikt klarar en metallregel? Tänker fästa det i 2 reglar, med 2 skruvar per regel. Vikten blir 55+8 = 63kg hängande rakt nedåt, det är ett simpelt stativ, ingen hävarm.
7. Är det någon mening med att även skaffa gipspluggar och sätta ett par hål i gipset också? Eller räcker det med två reglar?

Fästet är ca en meter brett och kommer lätt täcka två reglar:

- Sanus VXT7 https://www.sanus.com/en_um/products/tv-mounts/vxt7/
- https://www.elgiganten.se/product/tv...3-svart/525363

Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
Öppna upp väggen och bygg egna tvärreglar mellan reglar som redan finns och sätt igen väggen igen. Tar nån timme och kostar inte mycket.

Du kan då även passa på att dra kablarna till tvn inne i väggen.

Jag gjorde något liknande hemma nyligen.

This.
Eller om du är slö, så skruvar du regeln utanpå väggen och skruvar tvfästet i den. Nackdel blir ju såklart en synlig träregel samt att tvn hamnar 45mm längre ut från väggen.
Jag har monterat exakt så i mitt sovrum som har gipsväggar, tv har suttit så i 15 år, nuvarande är en 46”.
Citera
2024-12-27, 17:57
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jaja, nu har jag jobbat med detta i 50 år å vet exakt vad en vägg tål... Jag gissar inte...
Avrådde sonen att fästa tv,n i gipsskivor, men då skulle han ha en svängbar arm som jag hade svårt att bedöma vilken belastning det blev på pluggen? Men 50-60 kilo i nedåtgående belastning och säkra upp med 4-5 pluggar hade jag nog vågat! Om fästet tillåter det!
Citera
2024-12-27, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Avrådde sonen att fästa tv,n i gipsskivor, men då skulle han ha en svängbar arm som jag hade svårt att bedöma vilken belastning det blev på pluggen? Men 50-60 kilo i nedåtgående belastning och säkra upp med 4-5 pluggar hade jag nog vågat! Om fästet tillåter det!
Har satt upp flera å fästena brukar va bra med flera hål i.. å absolut håller en dubbelpipsvägg med tex 4 Molly varje sida.. En tv idag väger lite ju. Tex min gamla plasma 42 orkar jag knappt lyfta.
Citera
2024-12-27, 18:38
Medlem
Förslag på tv-bänk, höjd 80 cm

https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-skank...YaAnIaEALw_wcB
Citera
2024-12-27, 19:24
Medlem
Sätt M8 mollyplugg/skivexpander i plåtreglarna. Fördela på så många reglar som möjligt.

Om fästet inte passar med reglarna så sätt en träregel bakom alternativt plywood.

Bor du inte alltför långt bort från västerort kan jag fixa det åt dig för en billig slant. Skicka pm i så fall 👍
Citera
2024-12-27, 19:38
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Förslag på tv-bänk, höjd 80 cm

https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-skank...YaAnIaEALw_wcB
Men gräslig ju.
Citera
2024-12-27, 19:47
Medlem
neomunaas avatar
Du vill ha de som hänger på typ en kabel så de ligger mot väggen. Minns inte exakt vad de heter, men du ska alltså inte ha VESA eller så utan söker något så platt som möjligt som också är lite flexibelt, därav de som hänger från fästet mot väggen. Kör expanderande mollyskruv eller så som andra skrivit så blir det bra.
Citera
2024-12-27, 20:57
Medlem
Lian.Vendls avatar
Sätt DuoBlade, snabb och pålitlig installation:
https://www.bauhaus.se/gipsplugg-fis...on_sv_products
Citera
2024-12-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Sätt DuoBlade, snabb och pålitlig installation:
https://www.bauhaus.se/gipsplugg-fis...on_sv_products
En vanlig Molly har ju tio gånger större yta mot gippsen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in